Omituiset kutinakohtaukset yöllä
Aloitetaan nyt sillä, että meillä ei pitäisi olla mitään luteita/punkkeja tai muitakaan pikkutuholaisia joten siitä vaivan ei pitäisi johtua.
Olen 34-vuotias nainen, ja olen jo muutamana yönä herännyt selkäpiitä "karmivaan" kutinaan selkärangan kohdalla. Kutina tuntuu menevän ylös alas aivan kuin hyönteinen kävelisi selässä, mutta oikeasti siellä ei ole mitään. Ensin luulin että se oli vain unessa, mutta kun heräsin siihen ja kutina jatkui vielä monta minuuttia, tajusin etten vain kuvittele sitä.
Kutinaa on vaikea kuvailla; kuin kylmiä väreitä, tai kuin tosiaan ötökkä kävelisi ylös alas selkärangan kohdalla. Kerran kutina tuntui myös niskassa ja kaulalla/päänahassa... Mistä ihmeestä on kyse?? :O
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Minullakin on tuota outoa "ötökän kävelyä" pitkin kehoa. Välillä pomppaan ihan paniikissa kun se on niin aidon tuntuista. Mitään ei kuitenkaan koskaan näy. Mitähän tuo voisi olla?
Formikaatio.
Vierailija kirjoitti:
Olen siis perusterve nainen, ylipainoinen tosin mutta ei mitään sairauksia eikä lääkityksiä. -ap
Otatko kuitenkin kehoosi jotain synteettistä hormoonia, tai otitko vuosien ajan?
Vierailija kirjoitti:
On olemassa myös maksasairauksia, jotka aiheuttavat yöllistä kutinaa. Yksi pahimmasta päästä on hepatogestoosi, jota esiintyy raskaana olevilla ja joka hoitamattomana johtaa sikiön menehtymiseen lähellä laskettua aikaa.
Tyypillisestä se on muualla kuin selässä...
Selkääni on tullut rasvaluomia, jotka kutisevat. Osa on poistettu, mutta lisääkin ilmestyy. Pakko rasvata selkäkin kunnolla aina suihkun jälkeen.
Joskus on kyllä kutissut koko kroppa ja syyksi on paljastunut se, että olen annostellut liikaa nestemäistä pyykinpesuainetta (lue: kahteen kertaan ajatuksissani) ja vaatteet ovat huuhtoutuneet huonosti. Luin kerran vatsallani sängyssä ja sain ihmeellisiä ihottumarantuja kehooni.
Tämä säiden kosteuden vahtelu voi aiheutta iho-oireita, jossain oli artikkeli että esim. päänahka voi kutista pakkasella. Ja myös yöllä esiintyvä kutina voi johtua lämmöstä, joka syntyy peiton alla.
Itselleni juuri talvi on sellaista kutina-aikaa, ei sitä esiinny kuin juuri sängystä noustessa vähän aikaa. Ihon rasvaaminen voi auttaa, jos on kuiva iho. Ja voi myös olla vaikka allerginen alushousujen vyötärön kuminauhalle. Ehkä kannataa käyttä pesuvoiteita suihkussa geelien tai saippuan sijaan. Itse pidän usein yövaatetta nurin päin, niin ei saumat ja pesulaput kiusaa ihoa.
Kutinaan tarkoitettuja voiteitakin on apteekissa.
syöpäkasvaimet voivat myö aiheuttaa kutinaa ja yöhikoilua, yhdessä tai erikseen. samoin outoja iho-oireita.
Vierailija kirjoitti:
Ylipainossa makkarat hautoo ihoa, sitte alkaa kutittaan.
Yöksi kannattaa vaihtaa luonnonsuolimakkarat läskien väliin. Tekokuori on paha!
Kannattaa hankkia pitkävartinen harja ja pestä se selkä keskeltäkin.