Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys niille, joilla ei ole kodinhoitohuonetta.

Vierailija
03.08.2016 |

Missä tilassa viikkaat/lajittelet puhtaan pyykin?
Meillä ei oikein ole mitään paikkaa sille. Heitämme usein kuivausrummusta pyykin saunanlauteille. Sitten saunotaan ja pyykki viskataan nopeasti johonkin. Useimmiten vaatteet käytetään suoraan puhtaan pyykin pinosta eikä se juuri koskaan ehdi kaappiin asti.
Pesutorni on pesuhuoneessa, johon ei mahdu kahta konetta vierekkäin. Niiden päälle olisi kätevä rakentaa taso, jonka päällä pyykit voisi lajitella ja viikata. Olisiko muita ratkaisuja?
Vinkkejä odottaen!

Kommentit (140)

Vierailija
21/140 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin tarttette tasoa kun viikkaatte? :O

Tarvitsen siis tason, johon puhdas pyykki kipataan, lajitellaan ja viikataan pinoiksi.

Ap

Vierailija
22/140 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ne pitää laskea jonnekin... Vai otatko itse yhden vaatteen/lakanan kerrallaan ja kipaiset viemään kaapppiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/140 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ennen sängyn päällä tai keittiönpöydällä. Kyllä on ollut vaikeaa kun on tottunut siihen että on kodinhoitohuone.

Alkuviikosta meni totaalisesti hermot kun tuntui ettei missään ole tilaa viikata kuuden ihmisen pyykkejä.

Siivosin komeron ja heitin kaiken turhan roinan pois. Lisäsin muutaman hyllyn joihin sai lisää tavaraa säilöön. Nyt komeroon mahtui silityslauta ja pöytä jossa viikata vaatteet.

Vierailija
24/140 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivausrummusta koriin, korin kuskaan makuuhuoneeseen tai tupakeittiöön ja viikkaan sängyn tai sohvan päällä. Meillä on pyykkikone ja kuivausrumpu kylppärissä vierekkäin, mutta koska meillä ei ole kunnollista eteistä, siinä päällä on korit joissa on hanskoja ym. ulkoilukampetta. Kylppäri on lähimpänä ulko-ovea, joten siksi tarvikkeiden säilytys siellä.

Vierailija
25/140 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla pyykkiteline on olkkarissa ja siinä pyykkitelineen päällä tai sohvalla minä viikkaan. Viikatut vaatteet tietysti viedään heti kaappiin. En nyt ihan ymmärrä tätä ongelmaa. Miksi pitäisi olla erillinen huone tai tila viikkaamiseen?  

Vierailija
26/140 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä kuivaustelineen päällä. Ensin poimin esim. miehen t-paidat ja omat paidat ja vien ne vaatehuoneeseen, jonka jälkeen telineellä on tilaa viikata loput pinoihinsa.

Vierailija
27/140 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein yhdestä huoneesta ns walk in closetin. Siellä on myös silityspiste. Kyllästyin juurikin siihen että ison talon olkkari kyllä oli 60-neliöinen, mutta kodinhoitopiste puuttui.411

Tää olisi niin unelma. Seuraavassa kodissa on kodinhoitohuone, jonka yhteydessä iso walk in closet!

Ap

Vierailija
28/140 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kuivataan pyykit kylppärissä pyykkitelineellä ja siitä ne on helppo pois ottaessa jo laskostaa, lajitella suoraan pinoihin ja sitten viedä vaatteet kaappeihin. Nämä vaatepinot teen pyykkitelineen päälle, kun muualla kylppärissä ei laskutilaa ole.

Itse pohdin, missä silitettävien vaatteiden pinoa pitäisin, sillä taaperon äitinä en oikein voi niitä aina suorilta silittää kun kuivaustelineen tyhjennän. Tämä ei ollut ennen vauvan seisomaan oppimista mikään ongelma, vaan saatoin vaatteet säilyttää silityspedillä "lastenhuoneessa" ja silitysrautaa käyttää vauvan katsellessa leikkimatoltaan. Nyt kuumaa rautaa en uskalla menevän taaperon läsnäollessa käyttää.

Vierailija
29/140 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla pyykkiteline on olkkarissa ja siinä pyykkitelineen päällä tai sohvalla minä viikkaan. Viikatut vaatteet tietysti viedään heti kaappiin. En nyt ihan ymmärrä tätä ongelmaa. Miksi pitäisi olla erillinen huone tai tila viikkaamiseen?  

Pyykkiteline olkkarissa ja pyykit sohvassa? No, no.

Vierailija
30/140 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pesutornissa sellainen ulosvedettävä taso, mutta ei siinä mahdu viikkaamaan kuin sukat ja alushousut ja käsipyyhkeet. Paitojen ja housujen kanssa teen niin, että 20 minuuttia rumpuun ja sitten ripustan kuivumaan. Jos haluan pyykin nopeasti kuivaksi, niin laitan saunan päälle ja kuivatan siellä. Minulla on siellä sellainen seinästä vedettävä teline, johon saa hengareita roikkumaan ja myös lakanat kuivaan siellä.

Paidat menee hengareissa suoraan kaappiin, eipä niissä ole viikkaamista. Housut irrotan ripustimista ja taittelen kaappiin, ei ole iso homma. 

Minulla on itselleni sellainen sääntö, etten ryhdy pyykille jos olen jo valmiiksi väsynyt. Kun pyykille ryhtyy, niin pitää olla voimia myös saattaa se projekti loppuun = vaatteet kaappeihin asti.

Vierailija
31/140 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ne pitää laskea jonnekin... Vai otatko itse yhden vaatteen/lakanan kerrallaan ja kipaiset viemään kaapppiin.

Häh? No en. Mutta en ole osannut kaivata asiaan kodinhoitohuoneessa tasoa.

Vierailija
32/140 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan vaatteita kuivaustelineestä ja vien kaappiin. Saatan viikata muutaman telineen päälle tai tuolille ja viedä pinon kerralla. Lapsuudenkodissani on kodinhoitohuone, mutta ei siellä pyykkiä viikattu, vaan kuiva pyykki viikattiin eteisen penkille mistä jokainen vei omansa kaappiin. Kodinhoitohuoneessa pestiin pyykki ja mankeloitiin lakanat.

Vierailija
33/140 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsin varmaan jotain väärin mutta siis miksi et laita niitä vaatekaappiin kun ovat tulleet kuivausrummusta?

Siksi, että aina en ehdi sitä heti tekemään. Pesen monta koneellista yleensä putkeen ja lajittelen pyykin kerralla "joskus myöhemmin". Kaipaan nyt siis ratkaisuja, missä pyykki voisi odotella viilaamista. Sänky ei ole ratkaisu, koska siinä nukutaan ennen kuin ehdin lajittelupuuhiin.

Vierailija
34/140 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö.. Meillä on pesutornissa koneiden välissä vedettävä taso (suosittelen! 49e) jonka vedän esiin kun kuivausrumpu on valmis. Otan vaatteen rummusta ja viikkaan tasolle omille pinoille ja vien vaatekaappiin. Työnnän tason sisään, jolloin se ei vie tilaa eikä ole näkyvissä.

Ihanan yksinkertaista.

Vierailija
35/140 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse pohdin, missä silitettävien vaatteiden pinoa pitäisin, sillä taaperon äitinä en oikein voi niitä aina suorilta silittää kun kuivaustelineen tyhjennän.

Me ei silitetä yhtään mitään. Paidat ja housut käy rummussa 20 min, sitten ravistus ja ripustus ja niistä tulee tällä systeemillä riittävän sileitä. (Ei olla kumpikaan johtotehtävissä, joten ei tarvita mitään tärkättyjä kauluksia.) Harkitse vakavasti, niin elämäsi helpottuu! Monet toimistossa töissä olevat käyttävät samaa niksiä.

Vierailija
36/140 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on pesutornissa sellainen ulosvedettävä taso, mutta ei siinä mahdu viikkaamaan kuin sukat ja alushousut ja käsipyyhkeet. Paitojen ja housujen kanssa teen niin, että 20 minuuttia rumpuun ja sitten ripustan kuivumaan. Jos haluan pyykin nopeasti kuivaksi, niin laitan saunan päälle ja kuivatan siellä. Minulla on siellä sellainen seinästä vedettävä teline, johon saa hengareita roikkumaan ja myös lakanat kuivaan siellä.

Paidat menee hengareissa suoraan kaappiin, eipä niissä ole viikkaamista. Housut irrotan ripustimista ja taittelen kaappiin, ei ole iso homma. 

Minulla on itselleni sellainen sääntö, etten ryhdy pyykille jos olen jo valmiiksi väsynyt. Kun pyykille ryhtyy, niin pitää olla voimia myös saattaa se projekti loppuun = vaatteet kaappeihin asti.

Ihailtavaa! Mä en pysty tuohon.

Ap

Vierailija
37/140 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyykkiteline olkkarissa ja pyykit sohvassa? No, no.

Eli mikä ongelma tuossa mielestäsi on? Mitä kakkaa teidän sohvalla on, jos ei siihen pyykkejä voi viikkaamisen ajaksi laskea? Ja miksei pyykkiteline voi olla olkkarissa? Ketä se siinä häiritsee? Äkkiähän sen siitä taittelee kylppäriin piiloon, jos esim vieraita tulee.

Vierailija
38/140 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kodinhoitohuone ja siellä varmaan n. 2 m. taso.

Silti tuntuu, että viikkaan joko suoraan kuivaustelineestä sen telineen päällä pyykit kunkin henkilön pinoihin ja nostan siitä portaille, joista lapset vievät omiin huoneisiinsa. Kuivausrummusta tulee kyllä helpommin nostettua se pyykkikasa puhtaan pyykin koriin siihen tason päälle ja viikkaaminen jää. pahinta kun pesee pyykkiä niin, että kone laulaa aamusta iltaan.

Ongelma on se, että vaikka sitä tasoa olisi kuinka, niin siinä pyörii kaikkea kamaa. Lasten pyöräilykypärät, parittomien sukkien kori, lasten puolipitoisia vaatteita (joka on suunnattoman ärsyttävää, koska sekaantuvat puhtaaseen pyykkiin), harrastuskamoja, talvisin pipoja ja hanskoja - vaikka niille on ihan omat kuivauspaikat siellä kodinhoitohuoneessa. Siis kaikkea ihmeellistä seilaavaa kamaa. Ja inhoan sotkuista kodinhoitohuonetta, joten siivoan sen paristi viikossa, silti sitä kamaa kertyy. Luoja tietää mistä...

Pointtina se, että tuntuu että mitä enemmän laskutilaa, sitä enenmmän sitä kamaa tosiaan siihen lasketaan ja aina saa olla siivoamassa. Meillä siis käynti autokatoksesta suoraan kodinhoitohuoneeseen ja siitä kuljetaan 99% ajasta sisään ja ulos.

Meillä myös kuivataan kesäisin paljon ulkona ja silloin viikkaan terassin pöydälle tai suoraan ruokailutilan pöydälle (ovi terassille ruokapöydän vieressä). Sänky on tässä mainituista hyvä ehdotus.

Vierailija
39/140 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öö.. Meillä on pesutornissa koneiden välissä vedettävä taso (suosittelen! 49e) jonka vedän esiin kun kuivausrumpu on valmis. Otan vaatteen rummusta ja viikkaan tasolle omille pinoille ja vien vaatekaappiin. Työnnän tason sisään, jolloin se ei vie tilaa eikä ole näkyvissä.

Ihanan yksinkertaista.

Kiitos! Tätä meinaan todella harkita. Taso ei varmaan ole ihan kamalan suuri? Mutta jos aina pienen kasan kerralla saisi käsiteltyä, sekin auttaisi. Ovatko nuo tasot merkkikohtaisia?

Ap

Vierailija
40/140 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kodinhoitohuone ja siellä varmaan n. 2 m. taso.

Silti tuntuu, että viikkaan joko suoraan kuivaustelineestä sen telineen päällä pyykit kunkin henkilön pinoihin ja nostan siitä portaille, joista lapset vievät omiin huoneisiinsa. Kuivausrummusta tulee kyllä helpommin nostettua se pyykkikasa puhtaan pyykin koriin siihen tason päälle ja viikkaaminen jää. pahinta kun pesee pyykkiä niin, että kone laulaa aamusta iltaan.

Ongelma on se, että vaikka sitä tasoa olisi kuinka, niin siinä pyörii kaikkea kamaa. Lasten pyöräilykypärät, parittomien sukkien kori, lasten puolipitoisia vaatteita (joka on suunnattoman ärsyttävää, koska sekaantuvat puhtaaseen pyykkiin), harrastuskamoja, talvisin pipoja ja hanskoja - vaikka niille on ihan omat kuivauspaikat siellä kodinhoitohuoneessa. Siis kaikkea ihmeellistä seilaavaa kamaa. Ja inhoan sotkuista kodinhoitohuonetta, joten siivoan sen paristi viikossa, silti sitä kamaa kertyy. Luoja tietää mistä...

Pointtina se, että tuntuu että mitä enemmän laskutilaa, sitä enenmmän sitä kamaa tosiaan siihen lasketaan ja aina saa olla siivoamassa. Meillä siis käynti autokatoksesta suoraan kodinhoitohuoneeseen ja siitä kuljetaan 99% ajasta sisään ja ulos.

Meillä myös kuivataan kesäisin paljon ulkona ja silloin viikkaan terassin pöydälle tai suoraan ruokailutilan pöydälle (ovi terassille ruokapöydän vieressä). Sänky on tässä mainituista hyvä ehdotus.

Olet varmasti ihan oikeasssa siinä, että mitä enemmän tasoja, sitä enemmän roinaa niihin kertyy. Sama varastotilan kanssa. Sitä ei koskaan ole tarpeeksi. Vaikka rakentaisi taloon uuden siiven pelkkää varastoa varten, sekin täyttyisi nopeasti.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme