Miksi ihmeessä niin monet sairaanhoitajat polttavat tupakkaa?
Jotenkin järjen vastaista. Avatkaapa tupakoivat hoitajat, miksi ette ole lopettaneet.
Kommentit (23)
Kyllä hoitajan työssä tulee hermosavut ajoittain tarpeeseen. Ja aika harva hoitaja edes polttaa? Itse koen ainakin olevani vähemmistöä tupakoivana hoitajana.
Sisäpiirin tietoa: tupakka ei oikeasti ole niin vaarallista!
Onhan hammaslääkäreilläkin huonot hampaat. Ei se ammatti kerro miten elää.
Eräs lääkäri juo kovaa vauhtia itsensä hengiltä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi niin moni lääkäri on lihava?
Montako lihavaa lääkäriä tunnet? Tiedän itse yhden ja silläkin on jaksamisongelmia.
Olen itse hoitaja ja poltan, olen paljon työssäni nähnyt mitä pitkään eläminen käytännössä on ja jotenkin se muutama lisävuosi mitä aina mainostetaan ei houkuttele. Monet lääkärit myös tupakoivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montako lihavaa lääkäriä tunnet? Tiedän itse yhden ja silläkin on jaksamisongelmia.
Seitsemän ainakin.
Sanos muuta. Ärsyttävää se haju ja extra tauottaminen. Tätä tekee mielestäni kuitenkin ehkä 3/10. Enemmän lähäreitä tupakalla näkee.
-sh-opiskelija
Poltan minäkin, sen 5min saa olla poissa osaston toiminnasta... kahvitauollakin joku tulee kysymään jotain, ei jaksa :/ tupakalle ei kukaan seuraa.
Ei mun tuttavapiirissä kyllä yksikään Sh polta...
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin järjen vastaista. Avatkaapa tupakoivat hoitajat, miksi ette ole lopettaneet.
Koska syövän voi saada vaikkei polttaisikaan
Meidän osastolla polttaa yli puolet. Suuri osa työntekijöistä on 50 -luvulla syntyneitä, jotka eläneet nuoruutta -70-80 -luvuilla, jolloin tupakointi oli sallittua lähes miten vain ja missä vain. Polttaneet siis reilu 30 vuotta. Valitettavasti on myös niitä alle 25-vuotiaita, jotka polttaa. Varmaankin ajattelee ettei taudit minun kohdalle tule. Moni yrittänyt lopettaa, mutta retkahdus tulee muutaman viikon kuluttua aina. Copd- ja keuhkosyöpäpotilaan loppu on järkyttävä, mutta senkään näkeminen ei tupakointia lopeta. Riippuvuus ei pitää kiinni.
Olen sairaanhoitaja ja poltan, mutten koskaan töissä.
Sairaanhoitaja saa polttaa siinä missä muutkin, mutta vain vapaa-ajalla. Tämä on kantani.
Meidän osastolla (HUS) taitaa yksi polttaa miltei 50-päisestä vahvuudesta. Savuton sairaala jne, tupakointi on tehty aika vaikeaksi kun kaikki henkilökunnan röökipaikat on poistettu.
Siis siksikö ette lopeta, että joku lääkärikin on lihava tai käyttää liikaa alkoholia?
Kyllä minäkin hoitsuna ihmettelen työkavereiden tupakointia. Tupakointi vie oikeasti ison osan työaikaa ja usein siellä tupakalla ollaan isolla porukalla, jopa kaikki hoitajat pahimmillaan samaan aikaan. Olen nähnyt miten pyörätuolissa oleva vanhus on pyytänyt päästä vessaan mutta hoitaja iloisesti huikkaa että käyn tupakalla ensin. Tai miten pienessä ryhmäkodissa paikalla olevat hoitajat käy keskenään tupakalla monta kertaa vuorossa. Ja ovat siellä pitkään. Usein rapsakin annetaan tupakkapaikalla. Ja monet aloittaa sekä lopettaa työvuoron tupakkataukoon "vielä ehtii työajalla käydä"..
Mutta samaa luokkaa oleva ärsytysasia on kyllä omien kännyköiden käyttö työajalla..
Ja mainitaan vielä että vaikka otsikossa puhutaankin sairaanhoitajista niin omat kokemukseni koskettaa niin sairaan- kuin lähihoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Siis siksikö ette lopeta, että joku lääkärikin on lihava tai käyttää liikaa alkoholia?
Ei, vaan sama kuin muillakin, riippuvuus. Yllättikö?
Stressaava työ ja pienet tulot. Ei ole kykyä tehdä rationaalisia valintoja.