Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

***KUKA AIKOO KESTOILLA?****

01.03.2006 |

Olen kiinnostunut kuulemaan teidän mietteitänne kestoilusta. Odotan kolmatta lasta ja olen kovin kiinnostunut ajatukseta, mutta kellään tuttavistani ei ole mitään kokemusta asiasta, joten halauaisinkin kuulla teidän ajatuksia. Millaisia olet käyttänyt? Mistä ostit? Paljonko maksaa? Kuinka monta vaippaa pitää olla, että pärjää?

Mielenkiinnolla odottelen vastauksianne :)

Carelia ja Tiitiäinen

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmatta odotan minäkin, esikoistuplien aikaan olisin kovasti halunnut kokeilla kestoilua mutta siinä tilanteessa katsoin kuitenkin parhaaksi luopua ajatuksesta. Mulla on sisko joka on ammatiltaan ompelija ja meidän vaippaprojektin eka pul-kuori on nyt valmis. Se tehtiin Ottobre-lehden kaavalla. Parit hahtuvat olen neulonut ja vanhoista pyyhkeistä yms. olisi tarkoitus tehdä imuja harsojen lisäksi.

Toivottavasti niille vaipoille tulee sitten paljon käyttöä, into tekemiseen on aikakin kova :)

Virna & Vekkulivauva 22+5

Vierailija
2/23 |
07.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisen kanssa käytimme vasta noin 11kk-> ja nyt uutena tulee vastasyntyneen vaipatus.

Alkuun lähdetään harsoilla+kuorilla (villakuoret, bumpyt tms) ja lisäksi aion ommella itse sisävaippoja. Hahtuvia en aio tehdä, jotenkin koen ne epämiellyttävinä kun on niin " karheat" verrattuna esim ruskovillan villavaippahousuihin. Varmaan muutamia a-i-o/täyttövaippoja ostan uutena helpottamaan kyläilyreissuja.

En ota turhia paineita kestoilusta, saatamme käyttää kertiksiä öisin ja matkoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
01.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiotaan alkaa kestoilemaan kun esikoinen syntyy, en kyllä minäkään niistä ihmeitä tiedä mutta tuolta kestovaippa infosta olen lueskellut..siellä ainakin kehoitetaan hankkimaan parin-kolmen päivän kestovaipat, mikä tuntuukin ihan järkevältä niin ei tarvi koko ajan olla niitä pyykkäämässä. All-in-one vaipat kiinnostaa mua kun vaikuttavat helpoimmilta vaikkakin taitavat olla kalleimpia? Käytettynä kestovaippoja oon katellu esim. huuto.netistä.

Toivottavasti joku asiasta enemmän tietävä ottaa osaa keskusteluun:)

Queen rv17+0

Vierailija
4/23 |
01.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kysymys kuuluikin " kuka AIKOO kestoilla?" =). Esikoista odotan minäkin ja jos luoja suo, niin kestoillaan.

Kestovaippainfon sivuilla minäkin olen vieraillut ja sieltä paljon tietoa saanut. Harsoilla ja villavaippahousuilla varmaan vauvelin kanssa alotellaan. Jotain ihania vaippoja olen jo netistä tilannutkin. =) Vähän erilaisia 1 kappaleen, että voi sitten testailla mikä olis meille hyvä.

Burde

Vierailija
5/23 |
01.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aion vihdoinkin kokeilla kestoja! Odotan kolmatta lasta ja jo aiemmin oli tarkoitus mutta sittem kertakäyttöisten helppous ja vaivattomuus voitti ;D Muutama päivä sitten sain ystävältä kuitenkin kestovaippoja ja aion niitä vielä haalia lisää ja tosissani kokeilla. Kuulemma säästöä tulee huimasti!

Sen verran mitä tiedän, niin kuoria kannatti aluksi hankkia n.4-5 kpl, ne kun ei aina kastu, niin vaihtaa kuoriin vain imut... Imuja kannatti olla sitten huomattavasti enemmän, itse hankin ainakin 10 imut.

Ja sitten hankintaan kuuluu kannellinen sanko, missä voi liottaa vaipat, eikä näin ollen haise kun on se kansi.

Joskus ystäväni luona oli kestovaippa-esittelijä ja siitä sain kimmokkeen, harmi etten vain muista asiasta juuri mitään!!!

Vierailija
6/23 |
01.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisella (nyt 1,5v) on käytetty aina kestoja päivät ja yöt ja niin aiotaan toisenkin kanssa.

Alkuun kannattaa varata ihan vaan harsoja ja kuoria, niillä pärjää pitkälle. Meillä on mm.disanan harsoja ja Bumpyn kuoria. Harsoja kannattaa olla ainakin parisenkymmentä ja kuoria vähintään kolmet (Toiset tykkäävät myös villahousuista). Itse ompelin lisäimuja flanelleista ja vanhoista pyyhkeistä joita käytettiin kun tyttö kasvoi.

Sittemmin ' hurahdin' kestoihin ja olen ostanut jos jonkin merkkisiä vaippoja kun harsot eivät enää imukyvyltään riittäneet. Sisävaippoja on myös helppo ommella itse ja kestoilu tulee paljon halvemmaksi. Etukäteen ei kannata ostaa kauheasti sisävaippoja tai kuoria, vauvat ovat niin erimallisia etteivät kaikki aina sovi. Ja tosiaan noilla harsoilla pärjää ihmeen pitkälle. Kestoissa on myös se kiva että epäkelvoista ostoksista pääsee eroon helposti, käytetyille löytyy kovasti kysyntää nettikirppiksillä.

Kannattaa katsoa kestovaippayhdistyksen sivut www.kestovaippainfo.fi

Vierailija
7/23 |
01.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselin hiljattain samasta aiheesta ja joku ystävällisesti laittoi seuraavan tekstin tänne. Lue ihmeessä:

" Laadin nimittäin juuri kaverilleni aiheesta tietopaketin, joten laitanpa sen tähän!

Kestovaippapaketti koostuu kolmesta osasta:

1) Itse vaippa eli ns. " sisävaippa"

- voi olla harsoliina, joka taitellaan pötkylävaipaksi (tai ihan vastasyntyneelle kolmionmuotoiseksi vaipaksi), tai sitten astetta " modernimpi" vaihtoehto on froteesta tai flanellista tms. ommellut " pötkylävaipat" tai sitten kaikkein modernein vaihtoehto on ns. muotoonommeltu sisävaippa. Itse ompelin raskausaikana noita viimeksimainittuja viidettoista, ja oli ollut TODELLA helppoa. Kaavat voi hakea kirjastosta (ne on Suuri Käsityö -lehden 01/2005 -numerossa). Muotoonommeltujen vaippojen helppous on siinä, että ne ovat eniten tavallisten kertakäyttövaippojen oloiset - eli vaippa on ihan vaipan näköinen eikä vaadi mitään erillisiä taitteluoperaatioita. Lisäksi voi sitten ommella öitä tai harvinaisen paljon pissaavaa vauvaa ajatellen vaikka vanhoista froteepyyhkeistä pitkulaisia " lisäimuja" jotka sitten pujotetaan tarvittaessa vaipan sisään. Ohjeessa tämä on helposti selitetty. ¿Huono¿ puoli niissä on se, että jos on jo lapsi, niitä ei oikein ehdi ommella. Myydäänhän niitä toki kaupoissakin, mutta hinta on noin 13-16 euroa kappale. Kertainvestointina tulee kalliiksi, mutta maksaa toki itsensä takaisin. Me käytetään noita harsoja vallan nykyään, ja musta ne on kyllä todella käteviä. JA halpoja!

2) Kuivaliina

- jokin välittömästi vauvan ihoa vasten laitettava liina, joka estää sen, ettei vauva heti tunne oloaan märäksi. Kuivaliinoja on kertakäyttöisiä (myydään mm. rullissa sellaista riisipaperia) tai sitten voi käyttää esim. fleecen palaa (kierrättää voi leikkelemällä vaikka vanhan fleecepusakan tai itse ostin metrin pehmeää fleeceä kangaskaupasta, josta saa leikkaamalla kymmeniä kuivaliinoja. Hyvä puoli on se, että fleeceä ei tarvitse ommella kun se ei pura. Eli pelkkä leikkaaminen riittää).

3) Kosteussulku eli ns. kuorivaippa

- tämä voi olla joko keinokuituinen (kaksinkertaisesta fleecestä tai ns. PLU-kankaasta tehty) tai sitten villainen. Itse tein kokeeksi fleecestä yhdet, mutta niistä tuli TOSI paksut enkä oikein tykännyt. Ajattelin sitten tehdä itse villasta, ja mulla tulee kyllä helposti neulottua yhdet päivässä (nyt olen kutonut viidet). Ohjeita on paljon netissä, mutta mun mielestä tuli tosi kivat tällä ohjeella (se alempi - ei ne pitkälahkeiset): http://www.kolumbus.fi/wilhelmiina/neule ohjeet.htm

Jos näitä tekee, kannattaa ehdottomasti kutoa vähintään kaksinkertaisesta tai mielellään kolminkertaisesta langasta. Mun mielestä noi PLU-kupret on kyllä helpommat kun ne saa paljon kätevämmin puettua päälle.

Säästöähän tulee sitä enemmän, mitä enemmän kestovaippoja käyttää ja varsinkin mitä enemmän itse tekee. Kuulemma lapsi tarvitsee noin 20 sisävaippaa per koko sekä noin 2-3 kuorivaippaa per koko. Jos ne kaikki ostaa, tulee aika hinnakkaaksi (villavaippahousujen hinnat on siinä 12-20 ¿ ja muotoonommeltujen sisävaippojen hinnat saman verran). Itse olen käyttänyt vanhoja froteepyyhkeitä ja ostanut kangaskaupasta trikoota ja flanellia. Laskin, että yhden lapsen vaippakaudella tulee säästöä ostokestovaippoihin nähden noin 800 ¿ ja kertakäyttövaippoihin nähden jopa 1500 ¿ 2000 ¿.

Villavaippahousuihin voi tilata helposti langat netistä. Itse tilasin Pikku Punatulkusta (http://www.pikkupunatulkku.fi) neljä kiekkoa hahtuvalankaa ja kahdesta kiekosta (kun neuloin kaksinkertaisella langalla) sain peräti kolmet villavaippahousut (hinnaksi tulee alle 2 ¿ per housu...). Langat tulivat kotiin vuorokaudessa tilauksesta!

Tässä vielä muita tosi hyödyllisiä sivuja:

http://www.kestovaippainfo.fi

http://www.kestovaipat.fi

Semmoista! Ei muuta kuin rahaa ja luontoa säästämään :-)

Rianna80:

Esikoiselle käytettiin kertakäyttövaippoja ja nyt odotan kakkosta la7.6. Sain päähäni että alanpa käyttämään kestovaippoja, lähinnä taloudellisuuden takia. Mutta.. Surffailin netissä hakemassa tietoa ja sitä on liikaa! Voisiko joku auttaa perusasioissa ensimmäiselle 6kk kestoilulle?

1.Montako harsoa tarvitaan?

2.Mikä on paras kuorivaippa (villa, muovi)? Mikä merkki/hinta?

3.Montako flanellivaippaa tarvii?

4.Tarviiko silkkivaippoja ja riisipaperia?

5.Mitä muuta? Vinkkejä? Anoppi muuten osaa kutoa/neuloa joten osa vaipoista voi valmistua omatekoisesti..

Lisäys edelliseen viestiin.

1. Sanoisin, että mitä enemmän, se parempi. Ruskovillan harsot on parhaita, maksaa noin 15 ¿ kuuden kappaleen satsi. Äippäpakkauksen harsot tai eurokankaan harsokangas ei oo tarpeeksi imukykyistä.

2. Mun mielestä muovi, mutta tästä ollaan motaa mieltä. Mun mielestä on kivempi, kun vaippapaketista tulee ohuempi. Hyviä kuoria on ainakin Bumpy ja Bummis. Maksaa about 11-15 ¿ /kpl, ja kuoria olis hyvä olla 2-3 kpl per koko.

3. Mulla ei oo yhtään, Olen tehnyt lisäimuja niistä vanhoista pyyhkeistä.

4. Mulla on riisipaperia, mutta en tykkää siitä (se on kovaa). Mun mielestä fleece on ylivetoa, koska on täysin pehmeä ja kuiva vauvan ihoa vasten."

Vierailija
8/23 |
01.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuttu kokeili kestovaippoja, mutta ongelma oli kuulemma siinä että koko paketista tuli niin paksu että vaatteet ei enää mahtuneet vauvan päälle. Onko muilla samanlaisia kokemuksia vai mikäs siinä mahtoi olla vikana?

Vierailija
9/23 |
02.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa Suuri Käsityölehden ohjetta olen käyttänyt ja tarkoitus olisi lainata kirjastosta vielä Ottobre Design -lehti josta pitäisi löytyä myös jokin ohje.

Lisäksi teen hahtuvavillahousuja kuoriksi (kaksi valmiina, kolmas puikoissa), harsoja teen kunhan saan ostettua kangasta, microfleecestä olisi tarkoitus leikellä jonkin verran kuivaliinoja ja vielä jäljelle jääneestä flanellista teen lisäimuja joita voin sitten taitella harsojen sisään tai tekemiini täyttövaippoihin.

Kestovaippainfon sivut ovat erittäin hyödylliset, tietoa ihan hurjasti. Ja sieltä löytyy linkkejä sitten muille sivuille. Ja foorumilla voi kysellä tyhmiä.. ;)

Vierailija
10/23 |
02.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla täällä kaksi ipanaa kestoissa ;) Vanhempi on nyt reilu 2v ja käy jo innolla potalla,jonne tekee useimmin tarpeensakin,niin ettei kestoja tarvitse niin usein vaihtaakaan. Hänellä oon käyttänyt näitä all-in-one vaippoja ja sitten itsetehtyjä sisävaippoja+Bummiksen SWW-kuorta.

Pienempi vesseli on 9kk ja hänellä on käytössä snappi-au-naturale sisävaippa tai harso + itsetehty tarrallinen sisävaippa sekä kuorena Fuzzi Bunzin kuori tai Bummis SWW.

Suosittelen ehdottomasti,varsinkin näin kun useempi vaippaikäinen! joka toinen päivä pyykkään tai sit joka päivä,riippuen määrästä.

Käyhän katsomassa mm. www.kestovaippainfo.fi tai www.babyidea.fi näiltä sivuilta löytyy tosi paljon hyödyllistä tietoa. Ja mm. kirppis,josta itsekin olen ostanut käytettyinä noita vaippoja!!!

Vierailija
11/23 |
02.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...en kyllä ole ihan " aito" kestoilija, kun öisin käytimme kertakäyttövaippoja ja sit sairastuin joten monesti ei vaan jaksanut ajatella pyykkiä.

No mutta esikoiselle hankimme vain harsoja (eri merkkejä) ja ostin kolmet villahousut. Niissä villahousuissa oli se hankaluus, että vaikka niitä ei tarvi joka pissan jälkeen pestäkkään, tuntui, että kakka oli aina valunut myös villahousuille, joten ne piti pestä (käsin) melkein päivittäin ja kuivaus vei aikaa.

Miehen sisko antoi vanhoja paksumpia puuvillavaippoja ja erilaisia kuoria; jotkut oli tarralla kiinnitettävät, jotkut vain semmoiset muovihousut, jotka vedettiin vaipan päälle (en tykännyt ihan yhtä paljon, jotenkin löysät). Näillä me ollaan kestoiltu. Vaikka aika paljon olen käyttänyt vain yhtä harsoa, ei se ole ollut ongelma, koska vaihdoin sitten kun tuli pissa, eli en odotellut paria kolmea pissaa, joten ei tarvittu niin paljon imukykyä. Riisipaperia käytin sen yhden rullan, sen jälkeen on ollut vain harso. Lapsen iho on aina ollut tosi hyvä, ei ikinä yhtään ihottumaa eikä muutakaan punoitusta. Onkohan perinnöllistä tai ihan kestovaippojen ansiota, en tiedä...

Kakkoselle tilaan All In One vaippoja, ihan helppouden vuoksi. Monet sanoo, että niiden kuivaus vie pitemmän aikaa, kun se vaippa on yksi paketti. Olen nähnyt kuitenkin AIO-vaippoja, joissa se sisäosa on toisesta reunasta irti (olikohan Kushies), joten kuivuu nopeammin, ja me myös asutaan ulkomailla ja kesä on tosi lämmin..pyykki yleensä kuivaa parissa tunnissa. Muuten olisi varmaan kuivaaja hyvä.

Ajattelin tilata myös parilta suomalaiselta vaipanompelijalta muutaman sisävaipan kokeeksi, ihan tukeakseni suomalaista työtä.

En ole koskaan liotellut vaippoja. Jos pissaharson levittää pyykkikopan päälle ilmavasti odottelemaan pyykkäystä, se kuivuu nopsaan eikä haise. JOs vaipat taas on märässä mytyssä, ne haisee pissalle. Kakkavaipat huuhdeltiin ja levitin ilmavasti odottelemaan pyykkäystä (päivän parin välein). Mulla oli 20 harsoa ja ei koskaan loppunut kesken.

Ja kannattaa muistaa, että edes yhden keston käyttö päivässä säästää sen 365 kertakäyttövaippaa kaatopaikalta vuodessa...ja tunteehan sen kukkarossakin...

Vierailija
12/23 |
02.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vielä itselläänkään kokemusta, mutta netistä olen saanut kokeneemmilta hyviä vinkkejä! Ensin tuntui siltä, ettei noista kestovaipoista tajua yhtään mitään, kun valikoimaa on niin paljon, mutta voihan sitä lähteä vain rohkeasti kokeilemaan! Ehkä aluksi kuitenkin ostetaan kertakäyttövaippoja varmuuden vuoksi kaappiin paketillinen :P

Vierailija
13/23 |
02.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli täyskestoiltiin pojan 2 v kanssa, joka on ollut täysin yökuiva 1-vuotiaasta ja päiväkuiva 1,5 vuotiaasta, joten vaipatkin kaikki on vapautunut tätä kakkosta odottamaan..

meillä mentiin pikkuvauvavaihe ruskovillan harsoilla, villahousuilla ja itsetehdyillä frotee (vanhoista pyyhkeistä) lisäimuilla, sekä tietenkin riisipapereilla..sitten oli lisänä pieniä alushousuja (ommeltu ohuesta puuvillasta) jotka laitoin välillä harson päälle ( pysy paremmin paikallaan eikä tissimaitokakat turahdellut punttiin), sitten meillä on noita bumbyn kuoria (ensin ostin niitä tavallisia päivä ja yö-malleja m ja l-kokoja 10 kpl yht., myöhemmin sitten villasia kuoria l-kokoa 4 kpl..)

ja jos olisin tiennyt kuinka erinomaisia noi villabumbyt on olisin ostanut heti niitä..niillä meinaan noilla 4 kpl pärjää vallan hyvin..

mä olen tykännyt harsoista koska ne kuivuu tosi nopeesti, pikkuvauva-vaiheessa mä aina linkosin ne (meillä sellanen vahna erillinen linko), jollon niistä tuli tosi pehmeitä..

joitain AIO vaippojakin ostin kirppikselta ja sain vanhoja, mut en tykännyt..kuivuu hitaasti, imee huonosti (toisaalta noi oli sellasia ikivanhoja..eiköhän noi nykyiset oo jo ihan eri luokkaa)

kertaakaan en ole kertiksiä ostanut enkä käyttänyt noita ilmaseksi saatujakaan..jotenkin vaan tuntui niin vastenmieliseltä ajatella edes sellasta saaste-kemikaalipakettia pienen vauvan päällä..en kyllä ketään tuomitse ..itsestä vaan kertikset tuntuu tosi vastenmielisiltä

niin ja meillä ei ainakaan koko vaippa-aikana ollut vaippaihottumaa vaan aina niin sileä nätti pehva pojalla...

t.anni 32+

Vierailija
14/23 |
02.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tullaan kestoilemaan kakkosenkin kanssa (joka, jos kaikki hyvin menee, syntyy lokakuussa).

Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan. Me hankittiin heti aluksi harsoja ja flanelli-imuja sekä villahousuja. Vähitellen on varastoa lisätty. Suurempia ja imukykyisempiä harsoja sekä flanelleja, hamppuimuja ja nyt viimeksi taskuvaippoja kun tyttö lähti päivähoitoon.

Noita vaippasysteemejä on tosiaan monia ja yksi tykkää yhdestä ja toinen toisesta. Me tykättiin harsoista jotka sai taiteltua lapsen vartalon mukaan tiiviisti (kolmiotaitos) ja käyvät koko vaipatusiän. Tulevat siten edullisimmaksi. Monissa vaipoissa joutuu nimittäin hankkimaan uusia kokoja lapsen kasvaessa. Lisäksi harsot kuivuivat tosi nopeasti (meillä ei kuivuria ja muutenkin huonot kuivaustilat). Ja tosiaan nyt kun on hankittu noita taskuvaippoja päivähoitoa varten, käytämme niissä imuina noita harsoja. Villahousuja (meillä hahtuvat) pidän itse kaikista hengittävimpänä vaihtoehtona. Hahtuvien toimivuuteen on vaikea uskoa aluksi, mutta vakuutan että oikein hoidettuina ne toimii :o)

Tuolla edellä onkin noita linkkivinkkejä. Niistä saa paljon tietoa ja kieltämättä tämä aika viidakko aluksi on, mutta ei muuta kuin rohkeasti kokeilemaan!

Niin sanoisin vielä että paketti tosiaan on aika suuri, sitä ei kannata säikähtää. Se kuitenkin kannattaa huomioida vaatteita hankkiessa. Bodyista suosiolla hiukan reilu koko jne. Joidenkin valmistajien vaatteet on aina tosi kaposia, mutta me ei kyllä olla koettu sitä mitenkään ongelmana koska yleensä sellaiset vaatteet jotka eivät mahdu päälle ovat tyyliltään sellaisia jotka eivät mielestäni ole oikein lasten vaatteeita eivätkä ole mukavia leikkivaatteita.

Ja vielä sellainen juttu, että oikeanlaisen, omalle vauvalle sopivimman ja itselle käytännöllisimmän ratkaisun löytämiseen saattaa kulua aikaa. Meillä onnistuttiin heti, mutta suosittelisin ettei kannata ostaa valmiiksi suurta määrää tietynlaisia vaippoja koska saattaa olla ettei se esim. sovikaan malliltaan lapselle. Eli ohivuotoja ja ylimääräistä pyykkiä saattaa syntyä! On meilläkin tullut ohivuotoja, lähinnä ennen kuin opittiin tekemään paketista tarpeeksi tiukka. Kannaattaa kuitenkin huudella apua tuolta kestovaippasivuilta ennen kuin heittää rätit nurkkaan :o)

Andante

Vierailija
15/23 |
02.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja koska itse kestovaippoja teen, jätän suosista kaikki merkit mainitsematta nimeltä ;)

Esikoisen kanssa jäi kestoilut väliin koliikin vuoksi, siihen väsymykseen ei oikeasti jaksanut miettiä enää mitään, vaikka alunperin oli tarkoitus jo hänen kanssaan aloittaa. Kakkosen kanssa innostuin uudelleen hänen ollessaan muutaman kuukauden ikäinen ja nykyään meillä täyskestoillaan.

Kestoja on olemassa erilaisia, älkää nyt potkaisko, jos jotain unohdan :D Periaatteessa vaihtoehdot ovat seuraavat: sisävaippa+kuori, harsot+kuori, taskuvaippa, all-in-one-vaippa. Eli vaippa muodostuu sisäkankaasta, imuosasta ja kuoresta (paitsi jos käyttää harsoja ja hahtuvia, vain kaksi osaa). Jotkin vaipat kootaan kaikki osat erikseen, toisissa vaipoissa on joitain osia yhdessä valmiiksi.

Itse suosin eniten taskuvaippoja, joissa sisäkangas ja kuorikangas ovat valmiiksi yhdessä ja imu laitetaan niiden väliin " taskuun" . Liikkuvia osia on vähän ja vaippa kuivuu nopeasti. Tulevan pienen kanssa aion kuitenkin ensin vaippailla harsoilla ja hahtuvilla (hahtuvalangasta tehdyt villahousut) ja sitten myöhemmin ottaa taskuvaipat mukaan.

Vaippojen määrästä: vaippoja olisi tosiaan hyvä olla niin, ettei joka päivä tarvitse konetta pyörittää. Useimmat suosivat kahden päivän pesuväliä, mikä pikkuvauvalla tarkoittaa noin 15-20 vaippaa vaippamallista riippuen.

Koska kaikille lapsille ei sovi yksi ja sama vaippa, ei kannata hankkia samaa mallia isoa pinoa, kuten joku jo aiemmin neuvoikin. Mikäli on epävarma, voi hankkia vaikkapa muutaman erilaisen vaipan ja kun löytää sopivimman, hankkii sitä lisää.

Useimpien vaippojen hinnat liikkuvat vähän alle 20e/kpl. Imut maksavat tietysti erikseen. Imujakin on useita erilaisia ja lapsen pissamäärästä riippuu mikä on hyvä. Jos hinta hirvittää, kannattaa muistaa, että jokaisella vaipalla säästää yhden kertakäyttövaipan ja kestovaippa voidaan käyttää aina uudestaan ja uudestaan, eikä pelkästään yhdellä lapsella. Eikä kaikkea tarvitse hankkia kerralla!

Toivottavasti en unohtanut mitään olennaista. Kyselkää lisää, jos jokin jäi mietityttämään. Kaikkea en minäkään silti tiedä! :D

Porenn ja Pimpula rv 13+3

Vierailija
16/23 |
02.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kaksi vanhempaa lasta kuivittanut harsoilla ja oli sen verran kätevää, että kolmannelle otetaan kestot käyttöön. Harsoja ja kuoria olisi tarkoitus käyttää. Lisäimuja teen vanhoista pyyhkeistä ja/tai flanellista. Tällä hetkellä varastoon on karttunut vain yksi Bumbyn päiväkuori, eli kohta pitäisi ruveta haalimaan harsoja... Meinaan tehdä muutamat kuoret itse PUL:sta Käsityölehden kaavoilla.

On tässä vielä muutama kuukaus aikaa...

Vierailija
17/23 |
04.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sainpas tuhdin tietopaketin kestoilusta. Niin kuin joku sanoikin, on tämä netin tietoviidakko aikamoinen ja varsinkin näin vasta-alkajalle.

Mutta, suurkiitos kaikille, jotka tietoa ja kokemuksia ja ajatuksia kirjoititte. Tästäpä on hyvä lähteä liikkeelle.

Carelia ja Tiitiäinen (huomenna 21)

Vierailija
18/23 |
04.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sainpas tuhdin tietopaketin kestoilusta. Niin kuin joku sanoikin, on tämä netin tietoviidakko aikamoinen ja varsinkin näin vasta-alkajalle.

Mutta, suurkiitos kaikille, jotka tietoa ja kokemuksia ja ajatuksia kirjoititte. Tästäpä on hyvä lähteä liikkeelle.

Carelia ja Tiitiäinen (huomenna 21)

Vierailija
19/23 |
04.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen kanssa ollaan kestoiltu ja pääosin parempia kokemuksia kuin kertakäyttövaipoista.

Kestovaippailijoille on oma yhdistyksensäkin ja noita muitakin infosivuja jo valtavasti.

Vierailija
20/23 |
05.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tahtoo sanoa, että mitään hankalaa tai rasittavaa ei kestoilu ole :).