Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maalla asuvat, miten vietätte aikaanne?

Vierailija
02.08.2016 |

Siis te, jotka asutte oikeasti pienellä paikkakunnalla, jossa ei ole MITÄÄN muuta kuin puita ja ruokakauppoja. Ei kahviloita, ei harrastusmahdollisuuksia, ei erikoisliikkeitä jne.

Mitä teette vapaa-ajallanne ja tuleeko teille ikinä tylsää? Vai tykkäättekö asua juuri siellä, missä asutte?

Mielenkiinnosta vaan kyselen.

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arghhh mä haluun takasin maalle, olen väsynyt meteliin, inhoan kerrostaloa, inhoan liikennettä, juopottelevia ihmisiä kaduilla....Inhoan sitä että mistään ei löydy paikkaa jossa saisi olla rauhassa hiljaisuudessa. Tai löytyy mutta sen pitäisi olla ihan kodin vieressä ulkona.

Haluan upottaa sormet multaan kukkapenkkiin ja kasvimaahan! Ja istua ulkona terassilla kuuntelemassa tuulen huminaa ja lehtien havinaa. Katsoa kirkasta tähtitaivasta ilman valosaastetta.

Vierailija
22/61 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis te, jotka asutte oikeasti pienellä paikkakunnalla, jossa ei ole MITÄÄN muuta kuin puita ja ruokakauppoja. Ei kahviloita, ei harrastusmahdollisuuksia, ei erikoisliikkeitä jne.

Mitä teette vapaa-ajallanne ja tuleeko teille ikinä tylsää? Vai tykkäättekö asua juuri siellä, missä asutte?

Eihän pikkupaikkakunnalla asuminen vielä automaattisesti maalla asumista tarkoita.

Minä asun maalla ihan oikeasti. Siis ympärillä peltoa ja metsää ja lähimpään naapuriin puolikilometriä.

Ja kiitos kysymästä, tykkään ihan hemmetisti asua täällä. Varsinkin näin kesällä, mutta myös talvella. Loppusyksystä nyt en niin hirveästi välitä, mutta en kammoa sitäkään.

Kyllähän täältä aina kaupunkiin pääsee, jos tarvetta. Tosin viime vuosina aina vaan vähemmän ollut sitä tarvetta.

Ettäkö mitä teen? Ihan kaikenlaista. Nyt viime aikoina olen marjastanut ja tykkään muutenkin liikkua metsässä ja myös pyöräilen, sekä kävelen paljon. Halonhakkuuta, nurmikonleikkuuta ryytimaan hoitoa ja kaikkee muuta mukavaa hyötyliikuntaa kuuluu myös elämääni.

Kahvilat ei vois vähempää kiinnostaa ja erikoisliikkeet vielä vähemmän. Tosin jos kiinnostaisi, niin eipä nekään kovin kaukana ole, vaan enpä ole vuosiin käynyt moisissa turhuuksissa.

Tuleeko usein vastaan eläimiä? Kettuja, hirviä. Entä tuleeko ne pihapiiriin? Kuuluuko pimeään aikaan eläinten ulvontaa? Susia? Olisi ihanaa asua maalla, ei yhtäkään mölisevää naapuria enää.

T. kerrostalo-burnoutilainen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdään vaikka niistä puista polttopuita. Maalaisilla on yleensä eläimiä hoidettavana, on pihat ja kasvimaat, hiihdoladut, kelkat,  veneet. mönkijät ym. harrastusvälineet.  Mutta tarkoittanet pienessä kirkonkylässä asuvia etkä varsinaisia maalaisia?

Tehdään käsitöitä, luetaan ja katsotaan elokuvia ( kirjastosta saa kaikenlaista, vaikka elokuvateatteria ei ole eikä netti toimi), harrastetaan liikuntaa. Monessa pienessäkin kunnassa on kuntosali, aika monessa uimahalli ja maastoa riittää lenkkeilyyn.

Marjastetaan, sienestetään, metsästetään, kalastetaan - talvella näitä puuhia sitten vähemmän ...

Vierailija
24/61 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän pikkupaikkakunnalla asuminen vielä automaattisesti maalla asumista tarkoita.

Minä asun maalla ihan oikeasti. Siis ympärillä peltoa ja metsää ja lähimpään naapuriin puolikilometriä.

Ja kiitos kysymästä, tykkään ihan hemmetisti asua täällä. Varsinkin näin kesällä, mutta myös talvella. Loppusyksystä nyt en niin hirveästi välitä, mutta en kammoa sitäkään.

Kyllähän täältä aina kaupunkiin pääsee, jos tarvetta. Tosin viime vuosina aina vaan vähemmän ollut sitä tarvetta.

Ettäkö mitä teen? Ihan kaikenlaista. Nyt viime aikoina olen marjastanut ja tykkään muutenkin liikkua metsässä ja myös pyöräilen, sekä kävelen paljon. Halonhakkuuta, nurmikonleikkuuta ryytimaan hoitoa ja kaikkee muuta mukavaa hyötyliikuntaa kuuluu myös elämääni.

Kahvilat ei vois vähempää kiinnostaa ja erikoisliikkeet vielä vähemmän. Tosin jos kiinnostaisi, niin eipä nekään kovin kaukana ole, vaan enpä ole vuosiin käynyt moisissa turhuuksissa.

Tuleeko usein vastaan eläimiä? Kettuja, hirviä. Entä tuleeko ne pihapiiriin? Kuuluuko pimeään aikaan eläinten ulvontaa? Susia? Olisi ihanaa asua maalla, ei yhtäkään mölisevää naapuria enää.

Karhuista ja susista näkee harvemmin edes jälkiä. Hirvi ja kettu saattavat eksyä joskus pihaan, jäniksiä ja oravia useammin, pohjoisessa porotkin. Joo, kuuluu eläinten ulvontaa myös aurinkoisina kesäöinä. Se on koira, joka ulvoo. Joko oma tai jonkunnaapurin.

Vierailija
25/61 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Paitsi tuolle, joka haukkui kaupunkilaistolloksi ja kuvitteli minun kaipaavan baareja/räkälöitä. En suinkaan sitä tarkoittanut. Olen salaa haaveillut Helsingistä maalle muuttamisesta, mutta pelottaa että pää hajoaa eikä ole mitään tekemistä.

Nykyään vapaa-aika kuluu lasten(teinit) kanssa, elokuvissa, kahviloissa, taidenäyttelyissä. Minusta on ihanaa, että voi ex tempore mennä vaikka japanilaiseen ravintolaan, rokkikeikalle, shoppailemaan, huvipuistoon, eläintarhaan, Suomenlinnaan jne. ja kaupungilla on aina jotain tapahtumia. Tottakai äitinä sitä aikaa on vähemmän, mutta tieto siitä MAHDOLLISUUDESTA on rauhoittava, ja pelottaa, että maalla seinät kaatuisi päälle. 

Teidän elämänne kuulostaa kivalle. Sitä rauhaa ehkä juurikin kaipaan.

Vierailija
26/61 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista! Paitsi tuolle, joka haukkui kaupunkilaistolloksi ja kuvitteli minun kaipaavan baareja/räkälöitä. En suinkaan sitä tarkoittanut. Olen salaa haaveillut Helsingistä maalle muuttamisesta, mutta pelottaa että pää hajoaa eikä ole mitään tekemistä.

Nykyään vapaa-aika kuluu lasten(teinit) kanssa, elokuvissa, kahviloissa, taidenäyttelyissä. Minusta on ihanaa, että voi ex tempore mennä vaikka japanilaiseen ravintolaan, rokkikeikalle, shoppailemaan, huvipuistoon, eläintarhaan, Suomenlinnaan jne. ja kaupungilla on aina jotain tapahtumia. Tottakai äitinä sitä aikaa on vähemmän, mutta tieto siitä MAHDOLLISUUDESTA on rauhoittava, ja pelottaa, että maalla seinät kaatuisi päälle. 

Teidän elämänne kuulostaa kivalle. Sitä rauhaa ehkä juurikin kaipaan.

t.AP

Vierailija
27/61 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalla ei ole ajanvietto ongelmia mutta kaupungissa voi pitkästyä kuoliaaksi pahimmassa tapauksessa.

Vierailija
28/61 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua lähinnä mietityttää se sosiaalinen elämä maalla, kotona keksin kyllä tekemistä vaikka kuinka, olin sitten kaupungissa tai maalla. Mutta nyt käyn 2 kertaa viikossa taideryhmässä, joka on todella sosiaalinen tilanne, 3kertaa viikossa ystävien kanssa lenkillä, viikonloppuisin ollaan ystävien kanssa tapahtumissa, laitettu ruokaa ja istuttu iltaa, kerran kuussa brunssi jonkun luona, ex tempore viininjuomiset ystävän terassilla maailmaa parantamassa jne. Se on ainoa asia, joka mietityttää, miten siellä maalla pitkien välimatkojen takia tulisi muita nähtyä? Nytkin moni mainitsi tekemisiä, joista suurin osa tapahtuu yksin ja/tai kotona.

Vierailija
29/61 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä karhuja, susia, hirviä ym. liikkuu kyllä ihan pihapiirin liepeillä, mutta ei ole vielä tullut yksikään vastaan lenkillä tai metsässä liikkuessa. Kaikenlaisia jälkiä näkyy, ja varsinkin ketun huuto talviöinä on säikäyttänyt joskus melkein pissat housuun :D

Vierailija
30/61 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän sitä tekemistä just on. Voi pitää kasvimaata, kalastaa,marjastaa, sienestää, kyläillä (myös naapureihin tutustutaan yleensä),lenkkeillä, hiihtää, lukea, käydä kirjastossa tai kansalaisopistossa (kaikki halukkaat mahtuvat kursseille)... jne, jne.

Vierailija
31/61 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua lähinnä mietityttää se sosiaalinen elämä maalla, kotona keksin kyllä tekemistä vaikka kuinka, olin sitten kaupungissa tai maalla. Mutta nyt käyn 2 kertaa viikossa taideryhmässä, joka on todella sosiaalinen tilanne, 3kertaa viikossa ystävien kanssa lenkillä, viikonloppuisin ollaan ystävien kanssa tapahtumissa, laitettu ruokaa ja istuttu iltaa, kerran kuussa brunssi jonkun luona, ex tempore viininjuomiset ystävän terassilla maailmaa parantamassa jne. Se on ainoa asia, joka mietityttää, miten siellä maalla pitkien välimatkojen takia tulisi muita nähtyä? Nytkin moni mainitsi tekemisiä, joista suurin osa tapahtuu yksin ja/tai kotona.

Välimatkoihin tottuu, kun niitä pitkähköjä välejä joutuu kulkemaan jatkuvasti. Joku 50km ei ole matka eikä mikään. Moni kulkee päivittäin kaupunkiin töihin. Ja nuo matkat on aika nopeita taittaa, kun ei ole ruuhkia ja liikennevaloja.... :) Me tapaamme ystäviä nykyään (liian) harvoin, mutta ei se johdu välimatkoista, vaan siitä että tällä hetkellä kaikki tuntuvat olevan tahoillaan kiireisiä. On ne pienet lapset, karjatilaa, oma yritys tai päivätyön lisäksi sivutoimista urakointihommaa... Yritä siinä sitten löytää aikaa, joka sopisi kaikille osapuolille. 

Vierailija
32/61 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehdään vaikka niistä puista polttopuita. Maalaisilla on yleensä eläimiä hoidettavana, on pihat ja kasvimaat, hiihdoladut, kelkat,  veneet. mönkijät ym. harrastusvälineet.  Mutta tarkoittanet pienessä kirkonkylässä asuvia etkä varsinaisia maalaisia?

Tehdään käsitöitä, luetaan ja katsotaan elokuvia ( kirjastosta saa kaikenlaista, vaikka elokuvateatteria ei ole eikä netti toimi), harrastetaan liikuntaa. Monessa pienessäkin kunnassa on kuntosali, aika monessa uimahalli ja maastoa riittää lenkkeilyyn.

Marjastetaan, sienestetään, metsästetään, kalastetaan - talvella näitä puuhia sitten vähemmän ...

"Maalaisilla on yleensä eläiniä hoidettavana"......Mitä eläimiä tarkoitat? Jos tarkoitat tuotantoeläimiä, niin ei todellakaan ole. Asun nykyään sellaisessa maaseutupitäjässä,  jossa on ollut paljon maanviljelystä ja karjatiloja ja suuria tiloja.  Ja vaikka tilat ovat olleet ns. suuria, on suurin osa lopettanut viimeisen 20v aikana. Tiloja on nykyään vain harvassa ja ne ovat todella suuria. Mutta varmasti vain muutama prosentti tämänkin maalaiskunnan asukkaista saa elantonsa karjasta. Kauppa ja palvelut ihmiset työllistää nykyään maallakin, ei karjahoito tai maanviljely. Jos taas tarkoitat lemmikkejä, kissoja ja koiria, niin niitä varmaan kyllä löytyy aika monilta.

Vierailija
33/61 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienessä yhteisössä tutustuu muihin ihmisiin helpommin kuin isossa. Esimerkiksi pikkukylässä tuntee vähintään pintapuolisesti yleensä kaikki eikä vain lähinaapureita. Jos siis asuu ihan korvessa, koska sitähän ei määritelty niin tarkasti. Kuntakeskuksen kerrostaloissa elämä on ihan erilaista kuin kymmenen maalaistalon kylässä.

Välimatkat on pitkiä ehkä maantieteellisesti, mutta ajallisesti ei. Joku 30 kilometriä ilman ruuhkia omalla autolla voi taittua paljon nopeammi kuin lyhyt matka ruuhkassa julkisilla.

Vierailija
34/61 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä  täällä maalaispitäjässä on uimahalli,jäähalli,keilahalli ja kuntosaleja useampikin. On kirjasto, kahvila, huvikeskus jossa on tanssia/baaria/karaokea/nuoriso tilat. Pitkät valaistut ladut ja laskettelurinteet lähellä. Kaikkea läytyy. Ei tuu aika pitkäksi. Ja kotona paljon pihatöitä kun on iso piha :)

Vierailija
35/61 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välimatkoihin tottuu, kun niitä pitkähköjä välejä joutuu kulkemaan jatkuvasti. Joku 50km ei ole matka eikä mikään. Moni kulkee päivittäin kaupunkiin töihin. Ja nuo matkat on aika nopeita taittaa, kun ei ole ruuhkia ja liikennevaloja.... :) Me tapaamme ystäviä nykyään (liian) harvoin, mutta ei se johdu välimatkoista, vaan siitä että tällä hetkellä kaikki tuntuvat olevan tahoillaan kiireisiä. On ne pienet lapset, karjatilaa, oma yritys tai päivätyön lisäksi sivutoimista urakointihommaa... Yritä siinä sitten löytää aikaa, joka sopisi kaikille osapuolille. 

Mutta tässäpä tämä on, sama se meillä, että kaikilla kiire, lapsia tai mitä nyt onkaan, mutta koska lenkille pitää joka tapauksessa mennä, on se helpompaa tehdä ystävän kanssa, kun ystävä asuu 5min matkan päässä. 50 kilsaa ei kuitenkaan ihan nopeasti taita, vaan se lähteminen on aina työläämpää.

Tottakai nämä on tottumisasioita, mutta aika monella se tataa kuitenkin sitten mennä siihen, että näkee ystäviä harvemmin, kun ei vaan ehdi. Mä nään parasta ystävääni joka toinen päivä kun duunin ja kaiken muun jälkeen käydään lenkillä, asutaan 2km päässä toisistamme. Reilussa tunnissa ehtii lenkkeillä ja vaihtaa kuulumiset.

Vierailija
36/61 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istun koneella 24/7 varsinkin kesällä. Onneksi enää abivuosi ja sitten pääsee pois

Vierailija
37/61 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä meinasin seota maalla siihen kulttuurin puutteeseen. Muutin 18-vuotiaana keskisuureen kaupunkiin opiskelemaan, sieltä isompaan pariksi vuodeksi ja sitten Helsinkiin. Vasta Helsinki on tuntunut kodilta ja täällä olenkin viihtynyt jo lähes 20 vuotta. Leffaan pääsee koska tahtoo ja myös vaihtoehtoisempaa tarjontaa on. Upeita ammattiteattereita on useita. Taidenäyttelyitä, keikkoja ja konsertteja on jatkuvasti. On ilmaistapahtumia, ruokafestareita jne. Helsinki on iso ja pieni. Maalaismeininkiin pääsee saariin nopeasti ja pohjoisempi Helsinki (jossa asun) on ihan landea muutenkin. Ihana, hauska kaupunki! Ai niin, ja ihanat ihmiset.❤

Vierailija
38/61 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samaa, mitä tein asuessani Tampereen keskustassa muutaman vuoden. Käyn lenkillä, kuntosalilla, luen, katselen leffoja, olen koneella, käyn kavereiden luona kylässä yms.

En Tampereellakaan istuskellut kahviloissa tai kuluttanut vapaa-aikaa kaupoissa. 

39/61 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää oon 11v poika sievistä ja mä ajan pellolla rallii ja jälet näkyy google mapsissaki. Me meinattii muuttaa isin töitte perässä pääkaupunkiseuvulle mutta korona nii ei muutettu. Oon onnellinen että ei muutettu ku mä en missää nimes haluu muuttaa. Täällä mun koti on ja pysyy

Vierailija
40/61 |
25.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvella tuijotan netflixiä, kesällä hääräilen puutarhassa. Olisi täällä yksi pieni kahvila, mutta se on harvemmin talvella auki, niin siellä ei tule käytyä, kesäisin on mukavempi kahvitella omalla pihalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän