Kuormalavoista pöytiä ja hyllyjä rakennelleilla suurempi riski kuolla syöpään. - IS uutisoi
http://www.iltasanomat.fi/asuminen/art-2000001231635.html
Sisustitko asuntosi muodikkailla trukkilavoilla? STT: Omaa syöpäriskiään voi tajuamattaan kasvattaaTrukkilavoista ja kaapelikeloista rakentamisesta on tullut sisustustrendi. Vanhan ja kyllästetyn puun käyttäminen voi kuitenkin olla terveysriski, STT kertoo.
Syynä ovat kyllästetyn puun kemikaalit, joita liukenee puusta ajan mittaan. Omaa syöpäriskiään voi tajuamattaan kasvattaa.
Kommentit (35)
Aika harvoin kuormalavoja kyllästetystä puusta tehdään. Henkilökohtaisesti en ole nähnyt ikinä, vaikka olen 5 taloa rakentanut.
Mä olen tiennyt tuon aina, aina, ja tämä perustuu ihan vain toimivaan maalaisjärkeeni, kaupunkilaistuneeseen sellaiseen. Tietenkin nuo ovat mitä käsitellyintä puumatskua, eikä ne käsittelyaineet ole alkuunkaan kivoja, mikä ehdottomasti tarkoittaa sitä etteivät nuo ole hyvä idea asuinympäristöön tuotaviksi.
No ei niihin kyllä kyllästettyä puuta tuhlata ! Kukahan tämänkin jutun on veistellyt?
Ei tuo meidän kaapelikelapöytäkään kovin kyllästetyltä näytä.
No enpä ole minäkään työn tiimoilta kyllästetystä puusta tehtyjä kuormalavoja nähnyt.
Ei enää - kuormalavapöydät on heitetty pois ja out aikoja sitten
Niin, ja käsityöharrastajat virkkaavat VHS-kaseteista mattoja ym. Eikös nekin ole todettu "vaarallisiksi"?
Juu nää on sellaisia hetken höyrähdyyksiä
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tiennyt tuon aina, aina, ja tämä perustuu ihan vain toimivaan maalaisjärkeeni, kaupunkilaistuneeseen sellaiseen. Tietenkin nuo ovat mitä käsitellyintä puumatskua, eikä ne käsittelyaineet ole alkuunkaan kivoja, mikä ehdottomasti tarkoittaa sitä etteivät nuo ole hyvä idea asuinympäristöön tuotaviksi.
Kerro ihmeessä, miten normaali eurolava on käsitelty.
Millä ne kuormalavat on käsitelty, käsittely ei näy ainakaan päälle päin eikä estä lavoja lahoamasta ulkona? Kaapelikeloja on monen värisiä ja osassa on ilmeisesti käsittely, osassa ei.
Huhhuh täytyykin hakea muutama kalja ja makkara palkinnoksi siitä hyvästä kun nakkaan nuo myrkylliset levyt pellolle.
Meille tuli puutarharempassa kamaa eurolavoilla, ja kysyessäni sanottiin että on liian myrkyllistä takkapuuksi. En sitten alkanut pöytää värkätä.
Vaara sairastua syöpään voi kasvaa, mutta ei syöpään kuolemisen riski.
Onneksi en ole koskaan tuntenut vetoa omituisiin tavaroihin. Kotonamme on vain tavallista kalustusta.
Eihän niitä käsitellä millään.
Meille tullut paljon tavaraa kuormalavoilla ja ne on ihan täysin käsittelemätöntä raakapuuta.
Kyllä täällä taas kaikki tietäjät tietää asian paremmin kuin Tukesin ylitarkastaja.
Joku hysteerimamma oli jo pistänyt yhteen oululaiseen fb-kirppikseen neljä kuormalavaa + tyynyt + patja myyntiin 100 euroa :D
Kyllä ne jollakin myrkyllä käsitellään ötököiden tappamiseksi. Niissä on leima merkkinä, että on myrkytetty.
Joka toisesta sisustusbloggarin kämpästä löytyy kuormalavapöytä. Ei kannattais!