Onko itsekästä ostaa kalliit silmälasit, jos sen takia jää perheen kesälomareissu tekemättä?
Lapsiperhe viettää loman kotona toisen vanhemman kalliiden silmälasien takia.
Kommentit (85)
Silmät kuntoon. Kehyksiä saa halvallakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä kalleus johtuu? Eli millaiset sangat ja linssit? Monitehot? Paljon plussaa/miinusta? Hajataittoa tai karsastusta? Ei voi vastata ilman näitä tietoja.
Kalliit sangat, koska vaikea löytää sopivia, on otettava ne mitkä sopii. Linsseissä heijastuksenestoa ja ohennusta. Paljon miinusta ja hajataittoa. Hintaa laseille tulee n. 800e.
Naurettava hinta laseista. Kannattaa tilata netistä.
Olenkohan oikeassa, jos väitän, että tällä kyseisellä henkilöllä ei ole silmälaseja? Olenkohan?
Pilkka se käy kuule vielä sinunkin nilkkaasi, odotapa vain!
Itselläni ei jää matka sen takia menemättä että käyn silmälääkärilla ja uudet lasit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelliset lasit on melkein kolmen vuoden takaa, eli hankintaa on jo venytetty turhan pitkään.
ap
Eihän kolme vuotta vanhat lasit ole edes vanhat!
(mulla ollut samat lasit jo 9 vuotta, ei ole rahaa uusiin, eikä kyllä lomamatkaankaan))
Jos näkö huononee vielä, on kolmevuotiaat lasit vanhat.
Itse en kyllä näön edelleen huonontuessa käyttäisi silmälaseja, vaan ostaisin suosiolla piilolinssit.
Piilolinssejä ei saisi käyttää jos näkö heikkenee edelleen. Edesauttavat prosessia. Itseasiassa kenenkään ei tulisi käyttää piilolinssejä, koska ne todistetusti aiheuttavat näön heikkenemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse maksoin juuri 400 euroa moniteholaseista, joissa on paljon vahvuutta, heijastuksenesto, ohennukset ja kova pinta. Sangatkin on istuvat ja hienot ainakin itseni mielestä.
Ihan mielenkiinnosta: paljonko on paljon vahvuutta? Ja mistä ostit? Mulla on kyllä vielä hajataittoa lisäksi.
Paljon vahvuutta on +5 ja +6 lähelle, kauas pikkusen vähemmän. Nisseniltä ostin, ja hajataittoa on myös mulla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on miinusta 5 ja 7 väliltä molemmissa silmissä, sekä hajataittoa. Viimeksi ostin lasit (edelliset kesti ainakin 6-8 vuotta jatkuvaa käyttöä) specsaversin tarjouksesta. Yhdellä hionnalla+heijastuksenestopinnoitteella ja edulliset metallikehykset ja hintaa tuli alle satanen. Et en ihan hahmota miten joku voi saada lasien hinnaksi 800e, paitsi menemällä huomattavasti kalliimpaan liikkeeseen, olisin mäkin silmäasemalla joutunut maksaa 690-900, riippuen kehyksistä, vaikka olisin ottanut alekehykset..
Jos on nikkeliallergia, se toki rajoittaa kehyksiä, mutta aika kivoja ja muodikkaita muovisiakin saa nykyään edullisesti.
Mutta jos ei ihan oikeasti halvemmalla saa, ja näön huononemisen/entisten rikkoutumisen takia tarvitsee, niin tottakai ennemmin silmälasit kuin lomamatka.
Mutta omassa tuttavapiirissä on näitä jotka sanoo ettei saa silmälaseja alle 600-800 euron, no ei saa varmaankaan kun haluaa tietyn merkkiset kalliit linssit kaikilla hionnoilla ja kalliit kehykset eikä suostu edes harkitsemaan specsaversiä tai vastaavaa "kun ei sieltä kunnollisia laseja saa". Mutta silloin se on musta jo valintakysymys, ei pakko.
Ne kivat muodikkaat muovikehykset ei todennäköisesti istu paikalleen ollenkaan, jos sopivia kehyksiä on muutenkin vaikea löytää. Ja kehysten hinta nyt muutenkin on vain pieni osa lasien lopullista hintaa, ellei sitten tosiaan ole jotkut useiden satojen eurojen merkkikehykset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko oikein käyttää vähiä rahoja perheen lomamatkaan ja jättää tarpeelliset silmälasit ostamatta?
Silmälaseja saa osamaksulla, joten ei ne välttämättä sulje pois lomamatkaa. Sitä paitsi, mihin koko perhe pääsisi lomalle silmälasien, edes niiden kalliimpien hinnalla?
Minä en saa kunnon laseja alle 500 euron, vaikka kehykset olisivat ilmaiset.
Missä universumissa silmälaseja saa osamaksulla? En minä ole koskaan saanut.
T. Umpisokea opiskelija, jolla ei varaa silmälaseihin.
No ei tietenkään saa luotolla kallista luksustavaraa, jos on rutiköyhä. Työssäkäyvät ihmiset saavat osamaksulla.
Typerä keskustelu. Silmälaseja tarvitseva tarvitsee itselleen sopivat lasit elääkseen normalia elämää. Lomamatkailu on turhaa, sitä ei kukaan tarvitse elääkseen. Ap on hyvä ja lakkaa tuskailemasta turhan takia. En lukenut koko ketjua, mutta miksi ei ap:n puoliso maksa lomamatkaa, kun kerran ap tarvitsee uudet lasit? Ja jos ei rahaa matkailuun ole, loma vietetään kotona. Sen yksinkertaisemmin en todellakaan asiaa osaa sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelliset lasit on melkein kolmen vuoden takaa, eli hankintaa on jo venytetty turhan pitkään.
ap
(mulla ollut samat lasit jo 9 vuotta, ei ole rahaa uusiin, eikä kyllä lomamatkaankaan))
Jos näkö huononee vielä, on kolmevuotiaat lasit vanhat.
Itse en kyllä näön edelleen huonontuessa käyttäisi silmälaseja, vaan ostaisin suosiolla piilolinssit.
Piilolinssejä ei saisi käyttää jos näkö heikkenee edelleen. Edesauttavat prosessia. Itseasiassa kenenkään ei tulisi käyttää piilolinssejä, koska ne todistetusti aiheuttavat näön heikkenemistä.
Täh? Saako jotain tutkimuslinkkiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko oikein käyttää vähiä rahoja perheen lomamatkaan ja jättää tarpeelliset silmälasit ostamatta?
Silmälaseja saa osamaksulla, joten ei ne välttämättä sulje pois lomamatkaa. Sitä paitsi, mihin koko perhe pääsisi lomalle silmälasien, edes niiden kalliimpien hinnalla?
Minä oon saanut Instrumentariumista. Voi olla että saisit sossusta maksusitoumuksen silmälaseihin. Kannattaa selvittää ainakin. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse maksoin juuri 400 euroa moniteholaseista, joissa on paljon vahvuutta, heijastuksenesto, ohennukset ja kova pinta. Sangatkin on istuvat ja hienot ainakin itseni mielestä.
Ihan mielenkiinnosta: paljonko on paljon vahvuutta? Ja mistä ostit? Mulla on kyllä vielä hajataittoa lisäksi.
Paljon vahvuutta on +5 ja +6 lähelle, kauas pikkusen vähemmän. Nisseniltä ostin, ja hajataittoa on myös mulla.
Ok. Mun paljon vahvuutta on noin -7 ja -9 kauas, lähelle sitten jkv vähemmän miinusta. Ajattelin vain kysäistä, kun olin taannoin niin onnellinen mielestäni edullisista vähän yli 600€ laseista (olin varautunut tonnin paukkuun). Instrusta ostin ja jotain tarjouksia oli mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä oon saanut Instrumentariumista. Voi olla että saisit sossusta maksusitoumuksen silmälaseihin. Kannattaa selvittää ainakin. :)
Ei opiskelija saa sossurahaa. Mutta eiköhän tämäkin ihminen pärjää pari vuotta ilman sossun rahojen kuppaamista. Säästä laserleikkaukseen.
Perheen jokakesäinen lomamatka ei ole mikään ihmisoikeus. Silmien terveys menee edelle.Ihan aina. Marttyyrinkruunu ei kaunista ketään ja sitten vanhana on turha surkutella jos uhrasi näkönsä reissun takia. Reissuun pääsee toisteki, näköä ei saa takas.
Miettikää jos se kalliita laseja tarvitseva olisi lapsi, arpoisitteko hetkeäkään ostaisitteko lapselle lasit vai perheelle lomamatkan? Miksi vanhemman näkökyky olisi yhtään sen turhempi? Joo, lapsi tuskin tarvitsee kahdeksan sadan laseja, mutta voi hyvinkin tarvita jo vuoden päästä uudet kolmen-neljän sadan lasit.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on miinusta 5 ja 7 väliltä molemmissa silmissä, sekä hajataittoa. Viimeksi ostin lasit (edelliset kesti ainakin 6-8 vuotta jatkuvaa käyttöä) specsaversin tarjouksesta. Yhdellä hionnalla+heijastuksenestopinnoitteella ja edulliset metallikehykset ja hintaa tuli alle satanen. Et en ihan hahmota miten joku voi saada lasien hinnaksi 800e, paitsi menemällä huomattavasti kalliimpaan liikkeeseen, olisin mäkin silmäasemalla joutunut maksaa 690-900, riippuen kehyksistä, vaikka olisin ottanut alekehykset..
Jos on nikkeliallergia, se toki rajoittaa kehyksiä, mutta aika kivoja ja muodikkaita muovisiakin saa nykyään edullisesti.
Mutta jos ei ihan oikeasti halvemmalla saa, ja näön huononemisen/entisten rikkoutumisen takia tarvitsee, niin tottakai ennemmin silmälasit kuin lomamatka.
Mutta omassa tuttavapiirissä on näitä jotka sanoo ettei saa silmälaseja alle 600-800 euron, no ei saa varmaankaan kun haluaa tietyn merkkiset kalliit linssit kaikilla hionnoilla ja kalliit kehykset eikä suostu edes harkitsemaan specsaversiä tai vastaavaa "kun ei sieltä kunnollisia laseja saa". Mutta silloin se on musta jo valintakysymys, ei pakko.
Mä en ainakaan saa specsacersiltä laseja. Kaikki sangat istui todella huonosti. Todella huono mallisto minusta.
Specsaversilta 6kk korottomalla osamaksulla. Eikä muistaakseni edes kysellä tuloja tai työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kolme vuotta on pitkä aika riippuen toki muuttuuko näkö tuona aikana. Ja linssi naarmuuntuu ja pinnoitteet huononee ajan kanssa. Metallikehyksistä alkaa lohkeilla pinta ja muovikin kärsii kun on kosketuksissa ihon eritteiden kanssa. Joillakin nämä asiat eivät häiritse, toisilla häiritsee. Ja kun uusii lasit, tulee käytyä myös optikolla/lääkärillä ja muistaa tutkituttaa silmän terveyden. Vähän asiakkaan iästä riippuen näkökin muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Silmät kuntoon. Kehyksiä saa halvallakin.
Linssithän ne yleensä maksavat, jos on jotain muuta kuin vähän plussaa tai miinusta.
Vierailija kirjoitti:
Miettikää jos se kalliita laseja tarvitseva olisi lapsi, arpoisitteko hetkeäkään ostaisitteko lapselle lasit vai perheelle lomamatkan? Miksi vanhemman näkökyky olisi yhtään sen turhempi? Joo, lapsi tuskin tarvitsee kahdeksan sadan laseja, mutta voi hyvinkin tarvita jo vuoden päästä uudet kolmen-neljän sadan lasit.
Vähän asian vierestä mutta usein lapsen lasit voivat olla kalliimpiankin. Kehysvalikoima olematon ja etenkin ihan pienillä lapsilla plussaa tuppaa olemaan paljon. Siis alle kouluikäisillä.
On se kyllä yks perkeleen saatana että lasienkäyttäjien pitäisi aina tyytyä johonkin melkein sopivaan.
Perkeleen vittu, laseja on niin helvetin kurjaa käyttää, että niitten pitää olla just sellaiset kun itse haluaa ja itseä miellyttää.
Nämä "mulla kyllä kelpaa haluatkin lasit" voivat mennä helvettiin mesoamasta.