Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärtyvä suoli ja pahoinvointi?

Vierailija
02.08.2016 |

Kuuluuko teillä ärtyvästä suolesta kärsivillä oireisiin myös pahoinvointi?

Minulla on jo pidemmän aikaa ollut vatsan kanssa ongelmia; satunnaisia lähinnä pistäviä kipuja muuten vaan tai yhtenäistä ruokailun jälkeen (ei säännöllisesti, joskus vain yllättäen), kivuliasta turvotusta, melko löysää ja tahmaista ulostetta (harvemmin kuitenkaan ihan ripulia) ja pahoinvointia. Joskus lievempää, joskus häiritsevämpää.

Lääkärissä en ole käynyt eli en varmaksi tiedä onko ärtyvää, mutta mitä olen lukenut ärtyvästä suolesta tietoa, niin niillä sivuilla vain kerrotaan vatsakivuista ja ripulista tai vaihtelevasta vatsan toiminnasta. Pahoinvoinnista ei ole mainittu juurikaan.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pahoinvointia eikä muitakaan oireita enää kun jätin viljat pois ruokavaliosta.

Vierailija
2/16 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoinvointi ei ole ärtyvän suolen oire. Mene heti lääkäriin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suolisto on tulehdustilassa, niin hyvinkin voi olla pahoinvointia. Tahmainen uloste viittaa viljaherkkyyteen, samoin turvotus. Ja mulla ainakin meni monta kuukautta, ennen kuin alkoi viljaton auttamaan edes vähän, kestää noin vuoden, että suolinukka on taas kunnossa.

Vierailija
4/16 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole pahoinvointia ja kivut eivät ole pistäviä, vaikkakin voivat olla tietyssä, vaihtelevassa kohdassa, muuten oireesi kyllä vaikuttavat ibs:ltä. Kannattaa mennä lääkäriin tutkituttamaan. Viljat eivät ole kaikilla syy, se voi olla monesta muusta johtuva ongelma. Itse voin syödä viljaa ihan normaalisti, kunhan en pelkillä viljatuotteilla elä. Fodmap haulla löytää paljon tietoa ongelmia aiheuttavista ruoka-aineista, oman ruokavalion löytää kokeilemalla. Mutta ensin sinne lääkäriin, ettei ole jotain vakavampaa.

Vierailija
5/16 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli joku norovirus eli vatsa- ja oksennustauti kesäkuun alkupuolelta, se 2-3 päivän ripulointi ja oksentelu sekä muutamana päivänä ollut lämmin sää pisti elimistöni aivan sekaisin. Viikon verran kuvotti vielä tuon jälkeen enkä pystynyt syödä kunnolla kuin ihan pieniä annoksia koska tuli täysi olo ja röyhtäytti vimmatusti. Menin lääkäriin ja oireiden perusteella sanoi että ruokatorveni on tulehtunut ja suoli ärtynyt. Sain 14 päivän happosalpaajakuurin, ja aloin ottaa maitohappokapseleita. Söin vain lempeitä ruokia tuona aikana, en alkoholia enkä kahvia. 

Tuosta on jo monta viikkoa ja ruokatorvi sekä vatsa ja suoli tuntuvat normalisoituneen täysin noin reilu viikko sitten vasta. Vatsassa tuntui kauan pientä painetta ja pistelyä niin ylhäällä, alhaalla, selän puolella ja navan ympärillä mutta se oli vain maha ja suoli joka joutui tehdä aika paljon ylimääräistä työntöä kun oli ollut vähemmällä työllä taudin jälkeen.

Vierailija
6/16 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ollut antibioottikuuri päällä, niin eikö olekin sanottu että senkin jälkeen suoli saattaa olla ärtyvä ja mahassa kipuja vielä kuukausia koska se tappaa kaikki hyvät bakteerit nimenomaan mahasta? Muistaisin lukeneeni joskus että jollain meni yli vuosi että vatsa tuli kuntoon antibioottikuurin jälkeen.

Vierailija
7/16 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla liittyy ärtyvän suolen pahempiin ripulivoittoisiin vaiheisiin kuvotus aina. Se ei ole niin kovaa oksetusta että joutuisin oksentamaan, mutta riipivää, tympeää etovaa tunnetta, joka saa koko elämän harmittamaan. Erityisen pahana kuvotus on aamuisin tai jos tulee pitkä väli ruokailujen välille ja maha pääsee ihan tyhjäksi. Olen huomannut, että protonipumpun estäjä -tyyppiset happovaivalääkkeet auttaa jonkin verran ongelmaan, eli jotenkin ilmeisesti alempana suolistossa olevat vaivat aiheuttavat myös happovaivoja.

Mulla ei myös ole mitään apua ruokavaliosta näihin. On kokeiltu viljaton ja maidoton, ja viimeksi ravitsemusterapeutin ohjein FODMAP. Siitä oiln ihan onnellinen ettei se auttanut mitään - ruokavalio oli meinaan käsittämättömän rajoittava ja vaikea noudattaa varsinkin kodin ulkopuolella syödessä. Mieluummin vatsavaivat kuin se että suurin osa normaaleista ruoka-aineista on kiellettyjen listalla.

Vierailija
8/16 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sipuli tekee tuota ja ärsyttää suolta. Kypsentämätön, kypsennetty. Kaikki.

Lisäksi kannattaa pienentää annoskokoja ja syödä välipaloja, sekin saattaa ärsyttää suolta että ruokaa tulee kerralla liikaa mahaan ja suoleen sulatettavaksi.

Vierailija
9/16 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttaa tuohon kuvotukseen Primperan-pahoinvointilääkkeet, pyytäkää resepti.

Vierailija
10/16 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi ärtyvään suoleen kuulua pahoinvointi. Omani oireilee suunnilleen tasan noin kuin ap:llä. Kipuja, tahmeaa kakkaa, etovaa oloa. Mukana myös järkyttävä väsymys ja lihasten heikotus, joskus myös selkäkipua. Olen huomannut että valkoinen leipä ja kermaiset ruuat pahentavat oireita, ja sipsien jälkeen tulee ihan järkky olo. Dieettikokis auttaa pahoinvointiin ja väsymys ym. menee ohi itsestään. Mitään allergioita ei ole löytynyt, vaan kaikki on tuota IBS:sää.

Vierailija
11/16 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriin.

Vierailija
12/16 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin tämän ketjun googletellessani IBS:ää ja pahoinvointia.

Minulla ei niinkään vatsakipuja, mutta usein sellaista "kirvelevää" tunnetta alavatsalla ja sitten samalla huono olo ja joskus vatsa sekaisin lisäksi. Joskus huono olo on vähemmän tuntuvaa ja joskus taas tuntuu, että pitäis ihan oksentaa.

Miksi alavatsan oireilut saa myös ylävatsan oikuttelemaan, ts. voimaan pahoin?

Vierailija
13/16 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli yli vuosi sitten vatsaongelmien kanssa etovaa oloa ja toisinaan johti oksentamiseenkin. Usein etova olo liittyi enemmän siihen, että vatsa toimi ummetuksen jälkeen reippaastikin ja saattoi olla vähän sekaisin. Etova olo jäi kerran sen verran päälle, että kävin ruokatorven tähystyksessäkin ja sain somac kuurin. Somac kuurilla olotila hiljalleen normalistoitui. Tähystyksessä ruokatorvi oli ok, mutta näytteissä ilmeni tulehdusta.

Vuoden verran sain nauttia normaalisti toimivasta vatsasta, kunnes nyt taas... on ummetusta, sitten taas toimii ja etova olo on mukana... enkä edelleenkään tiedä mikä sen tekee... aiheuttaako vatsan toiminta jotain ärsytystä ylävatsalle vai mitä... Ei lääkärikään ole osannut sanoa syytä. Itsellä kyllä taustalla vielä endometrioosi, jonka pitäisi olla hallinnassa, mutta silti aina mietityttää vaikuttaako se jotenkin asiaan.

Vierailija
14/16 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ärtyvään suoleen ole ruokavaliosta vastausta löytänyt. Ainoastaan huomaan oireiden helpottavan kun vietän jaksoja ulkomailla päiväntasaajan lämmössä. Ilmasto ja paikallinen ruovalio sekä välitön ilmapiiri auttavat siellä vaivaani. Kun taas palaan Suomeen, niin oireet palaavat muutaman viikon päästä maahan saapumisesta. En tiedä tähän mitään tarkempaa syytä.

Vierailija
15/16 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kebab ranskalaisilla + jalapenoilla auttaa. 1,5l pepsi. Päälle jäätelöä ja irtokarkkeja+suklaata. Ei oo painehia ollu.

Vierailija
16/16 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä perheessä yksi kärsii vastaavista oireista. Suosittelen gastroenterologilla käyntiä. Siihen kannattaa sijoittaa ja löytyy todennäköisesti syy parin käynnin jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän