Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Irlannista Suomeen perhettä tekemään!

Vierailija
01.08.2016 |

Olen asunut ulkomailla vuosia, ensin opiskelut Lontoossa ja sitten miehen kanssa Australiassa ja nyt viimeiset viisi vuotta miehen kotona Irlannissa.

Me ollaan nyt siinä iässä, että perhe pitäisi perustaa, jos sen aikoo tehdä. Ajateltiin että perheen perustaminen Suomessa olisi järkevämpää kuin täällä Irlannissa, missä ei ole juuri mitään tukia ja miehelläkin huonosti töitä.

Mihin kaikkeen tukiin ja avustuksiin me ollaan oikeutettuja, jos muutetaan Suomeen? Minä siis tekisin lapsia ja olisin kotona, mies ensin opiskelisi esim Applied Arts Collegessa ja sitten hakisi töitä.

Millaiseksi meidän kuukausitulot muodostuisi kaikki avustukset, tuet ja opintorahat? Mies varmaan pääsee johonkin englanninkieliseen koulutusohjelmaan helposti kun on EU-kansalainen.

Kertokaa vähän millaiseksi tulot muodostuisi. Asuttaisiin mielellään pääkaupunkiseudulla. Mies voisi tehdä keikkaa baarissa ja djeinä.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irlanti on osa EU:ta. Kun muuttaa Suomeen pitää hakea oikeutta Suomen sosiaaliturvaan.

http://www.kela.fi/muutto-suomeen_nain-haet

Kieliopinnot kannattaa aloittaa omaehtoisesti jo reilusti ennen muuttoa. Jos tarjoitus on jäädä niin suomenkielen taito on nykyisessä työllisyystilanteessa aika ehdoton vaatimus.

Vierailija
22/50 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, onko provo, mutta ihan oikeasti suunnittelette perheen perustamista sosiaalitukien varaan?

Minulle ehdotti lapsentekoa sosiaaliturvan varaan nainen, jolla itsellään oli kaksi aviotonta lasta eri isille. Esikoisen isä ei halunnut tietää lapsesta mitään, toisen isä elämäntapatyötön. Itse olin tuolloin työtön eikä minulla ollut edes kumppania. En tehnyt, kuten tuo nainen ehdotti. Minusta lapsi tehdään rakastavaan suhteeseen ja vain, jos sen voi itse elättää ja huolehtia. Toki jos sattuu jotain yllättävää, jonka vuoksi tarvitsee yhteiskunnan tukea, se on ok, mutta tarkoituksella? En oikeasti meinannut uskoa korviani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hyvä, 3.5/5.

Yleensä jaan pyöreitä nollia.

Vierailija
24/50 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen opiskellut Englannin kirjallisuutta ja psykologiaa ja ollut töissä kirjastossa. Mutta sitten jäin työttömäksi ja tein koulutussopimuksen leipomoon. Olen tehnyt kakkuja nyt neljä vuotta.

Mun miehellä on Leaving Certificate eli ylioppilastodistus, mutta ei ole käynyt mitään kolmannen asteen koulutusta. Hän on ollut kanssa koulutusopimuksella ja on muurari, muttei ole tehnyt niitä töitä sen jälkeen.

En usko että mies olisi kiinostunut oppimaan Suomea koska se on niin vaikea kieli hänen mielestä. Saa aina ihan hirveän naurukohtauksen kun kuulee mun puhuvan sitä. Eli varmaan johonkin Englantilaiseen kouluun haluaisi. Siis joku College of Aplied Arts tai Tekninen Korkea Koulu tai sellainen.

Ikävä kuulla, että Suomessa on synkkää. Olen kuvitellut että siellä on kaikki rikkaita ja maailman parhaat koulut ja ne on ilmaisia kaikille. Että hyvinvointivaltio maksaa kaikki. Siksi ajateltiin miehen kanssa et se olisi hyvä paikka kasvaa lapsille. Ja tiedän lapsilisät, kotihoidontuet, työttömyyskorvaukset ja päivärahat. Ja kunta maksaa aluksi vuokran ja jos ei saa vuokra asuntoa niin kunta on velvollinen järjestämään sellaisen.

Täällä Irlannissa saa vaan lapsiavustuksen ja sitten tarpeenmukaista sosiaaliapua jos ei saa vakuutuksista mitään tai palkkaa. Mut nää voi olla esim ruoka-apua suoraan kaupasta niin et saa itse rahaa. Ja mun mies saa työnhakijann avustusta mut sekin menee katkolle syksyllä.

Eli tosi vähän saa, jos ei ole töissä. Aattelin vaan vähän selvittää etukäteen, mihin Suomeen kannattaa tulla, esim Espoo olis kiva tai vaikka Tampere. Aattelen nyt tota Korkea Kouluakin. Ja miten paljon kuussa sais käteen jos mies opiskelee ja mä hoidan lasta kotona. Osaako kukaan sanoa? Kuntahan siis antaa asunnon.

Olen ihan pihalla näistä, kun olen ollut 16 vuotta pois Suomesta.

Vierailija
25/50 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, onko provo, mutta ihan oikeasti suunnittelette perheen perustamista sosiaalitukien varaan?

Minulle ehdotti lapsentekoa sosiaaliturvan varaan nainen, jolla itsellään oli kaksi aviotonta lasta eri isille. Esikoisen isä ei halunnut tietää lapsesta mitään, toisen isä elämäntapatyötön. Itse olin tuolloin työtön eikä minulla ollut edes kumppania. En tehnyt, kuten tuo nainen ehdotti. Minusta lapsi tehdään rakastavaan suhteeseen ja vain, jos sen voi itse elättää ja huolehtia. Toki jos sattuu jotain yllättävää, jonka vuoksi tarvitsee yhteiskunnan tukea, se on ok, mutta tarkoituksella? En oikeasti meinannut uskoa korviani.

Kyllä näitä on. Minuakin aikanaan varoitti toiset naiset eräästä typykästä.

Vierailija
26/50 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen opiskellut Englannin kirjallisuutta ja psykologiaa ja ollut töissä kirjastossa. Mutta sitten jäin työttömäksi ja tein koulutussopimuksen leipomoon. Olen tehnyt kakkuja nyt neljä vuotta.

Mun miehellä on Leaving Certificate eli ylioppilastodistus, mutta ei ole käynyt mitään kolmannen asteen koulutusta. Hän on ollut kanssa koulutusopimuksella ja on muurari, muttei ole tehnyt niitä töitä sen jälkeen.

En usko että mies olisi kiinostunut oppimaan Suomea koska se on niin vaikea kieli hänen mielestä. Saa aina ihan hirveän naurukohtauksen kun kuulee mun puhuvan sitä. Eli varmaan johonkin Englantilaiseen kouluun haluaisi. Siis joku College of Aplied Arts tai Tekninen Korkea Koulu tai sellainen.

Ikävä kuulla, että Suomessa on synkkää. Olen kuvitellut että siellä on kaikki rikkaita ja maailman parhaat koulut ja ne on ilmaisia kaikille. Että hyvinvointivaltio maksaa kaikki. Siksi ajateltiin miehen kanssa et se olisi hyvä paikka kasvaa lapsille. Ja tiedän lapsilisät, kotihoidontuet, työttömyyskorvaukset ja päivärahat. Ja kunta maksaa aluksi vuokran ja jos ei saa vuokra asuntoa niin kunta on velvollinen järjestämään sellaisen.

Täällä Irlannissa saa vaan lapsiavustuksen ja sitten tarpeenmukaista sosiaaliapua jos ei saa vakuutuksista mitään tai palkkaa. Mut nää voi olla esim ruoka-apua suoraan kaupasta niin et saa itse rahaa. Ja mun mies saa työnhakijann avustusta mut sekin menee katkolle syksyllä.

Eli tosi vähän saa, jos ei ole töissä. Aattelin vaan vähän selvittää etukäteen, mihin Suomeen kannattaa tulla, esim Espoo olis kiva tai vaikka Tampere. Aattelen nyt tota Korkea Kouluakin. Ja miten paljon kuussa sais käteen jos mies opiskelee ja mä hoidan lasta kotona. Osaako kukaan sanoa? Kuntahan siis antaa asunnon.

Olen ihan pihalla näistä, kun olen ollut 16 vuotta pois Suomesta.

FYI

Suomessa kaikki on köyhiä, muuttakaa Turkuun tai pääkaupukiseudulle niin löytyy englannin kielisiä tarhoja yms., eikä talvi ole niin hc.

Vierailija
27/50 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mä just luin??!!

Vierailija
28/50 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat minimiäitiyspäivärahan, joka on 24 euroa/arkipäivä. Eli 22*24=528 euroa kuussa. Lisäksi lapsilisä noin 100 euroa. Kunta ei maksa asuntoa, vuokraan voi saada asumistukea. En usko, että miehesi saa mitään tukea Suomessa (pl. sossu ehkä). Mies ei pääse myöskään opiskelemaan, ellei läpäise pääsykokeita (joita tuskin läpäisee). Onnea matkaan!

Vierailija
29/50 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysy poissa vaan. Tämä maa on niin henkinen sisäänpäinlämpiävä peräkylä moneen eurooppalaiseenkin maahan verrattuna että mikään määrä sosiaalietuuksia ei korvaa sitä. Ulkomailla hankittu työkokemuksesi ei edes kelpaa tämän maan työnantajille. 

Muutenkin on aika älytön lähtökohta ruveta perustamaan perhettä pelkkien sosiaalietuuksien varassa. Ilmeisesti tuo on niitä "vain suomessa" asenteita koska ulkomailla tuollaisia kyseleviä pidetään idiootteina. 

Vierailija
30/50 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vaan unohda sitäkään että irkkumiehelläsi tulee olemaan kova kysyntä nuorten suomityttöjen kesken ja mies varmasti haluaa pelata jalkkista tai sählyä muiden ulkomaanvahvistusten kanssa, siihen kuuluu treenien jälkeiset bisset baarissa.  Sulla voi olla yksinäistä...

Vierailija
31/50 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunta ei hommaa teille asuntoa :D Vai luuletko, että kaikki vähävaraiset pääsee kaupungin asuntoihin? Ehei.

Vierailija
32/50 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ensin tulla suomeen perhesyistä ja sitten sun mies voi hakea opiskelemaan. Esim. Metropoliassa ja Haaga-Heliassa on englanninkielisiä ohjelmia, tosin tietty pääsykokeet täytyy selvittää. Jos mies on jo Suomen sosiaaliturvassa, voi sitten hakea opintotukia opintoihinsa (n 500 e per kk).

Vierailija
33/50 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten miehes pystyis täällä elämään, kun tikahtuisi nauruun joka paikassa kun kuulisin kieltämme? Nauraisiko myös lapsillenne, kun alkavat tapailla ekoja sanojaan? Sivistymätöntä.

Voihan Korkea Koulu sentään.

Ja tuolla sun koulutuksella on työpaikat tiukassa. Ai niin, mut halusitkin kotiäidiksi. Hohhoijaa.

Vierailija
34/50 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Englanninkieliseen yliopisto koulutukseen ei käsittääkseni saa opintotukea. Mieheni on ulkomaalainen ja hänelle sanottiin, että hän saisi tukea vain suomenkieliseen koulutukseen. Tosin toimeentulotukeen olisi silloin varmaan oikeutettu mikä on kyllä hassua, koska sehän on parempi.

Ei pidä paikkaansa. Koulutuksen kielellä ei ole väliä.

Vierailija
35/50 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun miehen kannattaa sitten asennoitua niin, että opettelee suomen kielen heti. Parempi mennä johonkin maahanmuuttajien valmistavaan koulutukseen, jossa on kielen intensiiviopetusta kuin opiskella englanniksi. Jos tarkoitus on tehdä jotain tavallista työtä eikä toimia huippuasiantuntijana jossain kansainvälisessä firmassa, työtä on todella vaikea saada, jos kielitaito on olematon. 

Töitä on vaikea saada, mutta kokemuksesta tiedän että nuo kielikurssit ovat karseita. Siellä suvakkitädit lässyttävät aikuisille ihmisille kuin olisivat 3-vuotiaita ja afrikkalaiset kurssikaverit eivät osaa edes kirjoittaa, joten eteneminen on tosi hidasta. Englannin kielisen on vielä vaikeaa oppia suomea kun täällä jokainen puhuu ja haluaa puhua englantia. Mieheni tekee töitä ilman kunnollista kielitaitoa, kaikki työkaverit ovat innoissaan kun heidän englannin kielensä on parantunut huomattavasti.

Kannattaisi yrittää saada työpaikka etukäteen ja sitten muuttaa.

No vaikka miten karseita ovat, niin kurssille vain. Oletko itse ollut sellaisella, monenko ihmisen kokemuksesta on kyse? Luku- ja kirjoitustaidottomille on yleensä kyllä eri kurssit. Englanninkielisen on joo tuosta syystä vaikeaa oppia suomea, siksipä sanoin, että pitää ASENNOITUA niin, että opettelee suomea. Mulla on sattuneesta syystä monta Suomessa asuvaa brittikaveria, ja kaikki sanovat, että yhteiskuntaan pääsee sisälle vasta, kun se kielitaso on tietyllä tasolla, ja monilla se taso on ollut tuskan takana. Muuten, mulla on myös monta suvakkitätikaveria - eli suomea ulkomaalaisille -opea  (olen itsekin pari kurssia joskus opettanut), ja sanotaanko, että aika... kummallinen mielikuva sulla!

Joillakin kielikursseilla on ollut lukutaidottomia henkilöitä ja tohtoreita opiskelemassa yhtäaikaa.

Vierailija
36/50 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä vaan unohda sitäkään että irkkumiehelläsi tulee olemaan kova kysyntä nuorten suomityttöjen kesken ja mies varmasti haluaa pelata jalkkista tai sählyä muiden ulkomaanvahvistusten kanssa, siihen kuuluu treenien jälkeiset bisset baarissa.  Sulla voi olla yksinäistä...

Oih, tulipa mieleen muistoja 20 vuoden takaa, jolloin minulla oli Helsinkiin jo kotiutunut irkkupoikakaveri (oikeasti olin numero 3 tai 4, mutta en tiennyt sitä ennen kuin asetelma valkeni kaikessa rumuudessaan). Jalkapallon peluu irkkukavereiden ja muutamien muiden kanssa onnistui jopa lauantaiaamun krapulassa - tai sinne kentälle ainakin lähdettiin, tiedä sitten sitä, minne päädyttiin - ja illat kuluivat muutenkin rattoisasti sporttibaarissa jauhaessa. Ympärillä pyöri aina lukuisa joukko ulkkispoikakaverista haaveilevia suomalaistyttöjä, jotka eivät saaneet tahallisen paksusta murteesta mitään selvää ja joista voi siksi laskea raakaa ja halventavaa pilaa vasten kasvoja ja joita voi nusaista tilaisuuden tullen, vaikka kotona olikin oma parisuhde odottamassa. Mahtaako meno olla yhä samanlaista?

Vierailija
37/50 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmankansalainen nettosaajaksi loisimaan tänne vaan, kehumaan Irlantia ja haukkumaan Suomea, joka tarjoaa kaiken.

Vierailija
38/50 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannttaa opetella etsimään tietoa netistä. Asiointikin onnistuu netissä, jos on suomalaiset pankkitunnukset.  

http://www.kela.fi/muutto-suomeen.

Vierailija
39/50 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaalainen ei saa opintotukea Suomessa ellei ole asunut Suomessa 2 vuotta ennen opintoja. Ei edes EU-kansalainen.

Äitiyspäivärahaakaan ei saa edes Suomen kansalainen, jos ei ole asunut vähintään puoli vuotta Suomessa ennen vauvaa.

Vierailija
40/50 |
02.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä mielessä oot fiksu että ei kannata ulkomailla saada lapsia ja elää siellä. Nimittäin jos ja kun ero tulee niin lapset jää isälleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan