Tunnetko ketään 40-50v joka asunut koko ikänsä
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
samassa talossa? Ei ole muuttanut koskaan.
Ei ihan samassa talossa, mutta taloyhtiössä kyllä. Samassa pienessä kaupunginosassa (Helsinki) asuneita tunnen paljon.
Olen kotoisin maalaiskylästä, joten tunnen useitakin, maanviljelijöitä kaikki. Maanviljelijöillä kun se työpaikka sitoo automaattisesti paikalleen, niin monet asuvat jopa koko ikänsä samassa talossa.
Toki jotkut antavat sen synnyinkotitalonsa vanhemmilleen syytinkiasunnoksi ja rakentavat itselleen samaan pihapiiriin uuden talon. Mutta yleisempää taitaa olla, että sukupolvenvaihdoksen jälkeen eläköityvät vanhemmat muuttavat "kirkolle" tai muualle taajamaan, ja tilan jatkaja jää asumaan sitä vanhaa taloa.
Mun veli on melkein, mutta on kyllä 1-vuotiaaksi asunut eri paikassa. Pikkaisen erityinen peräkammarinpoika. Veljen pari kaveria taitaa asua lapsuudenkodissaan ja nämä ovat 60-vuotiaita, peräkammarinpoikaveljekset. Sitten tiedän yhden yli 80-v vanhuksen, vanhapiika ja ainoa lapsi, joka on melkein asunut samassa koko ikänsä, mutta talo on välillä rakennettu kokonaan uusi samalle tontille. Maatilan poikia tiedän muutaman, mutta nämä ovat käyneet kaikki opiskelemassa välillä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kotoisin maalaiskylästä, joten tunnen useitakin, maanviljelijöitä kaikki. Maanviljelijöillä kun se työpaikka sitoo automaattisesti paikalleen, niin monet asuvat jopa koko ikänsä samassa talossa.
Toki jotkut antavat sen synnyinkotitalonsa vanhemmilleen syytinkiasunnoksi ja rakentavat itselleen samaan pihapiiriin uuden talon. Mutta yleisempää taitaa olla, että sukupolvenvaihdoksen jälkeen eläköityvät vanhemmat muuttavat "kirkolle" tai muualle taajamaan, ja tilan jatkaja jää asumaan sitä vanhaa taloa.
Meillä päin on kaksi tuttua maatalopaikkaa, joissa vanhalle pariskunnalle on tehty oma pikkutalo maatilan alueelle. Kumpaakin yhdistää se, että kirkonkylälle ei ole kovin pitkä matka, toinen on lähes kirkonkylällä.
Itse olen asunut samassa kaupungissa, mutta en sentään samassa talossa tai edes kaupunginosassa.
Juuh, yksi vanhapiikamummo, joka ensin jäi äitinsä kanssa asumaan, äiti kuoli kun hän oli 75 (tai jotain sinnepäin) ja hän jatkoi saman asunnon vuokraamista. Kunnes oli pakko muuttaa pois nyt 95-vuotiaana kun kunta laittoi talon purkuun... Mutta mummossa on edelleen ytyä, yksin hän muutti toiseen vuokra-asuntoon ja ei edes kotipalvelun apua vielä tarvitse.
Juu maanviljelijöitä, ei mikään kummallisuus. "Asumiseksi muualla" ei laskettane maatalousoppilaitosta ja sen oppilasasunnossa asumista?
Miehen veli asuu kotonaan edelleen. On 45v. Tosin siihen taloon muuttivat vasta, kun veli oli jotain 4-5v.
Täällä maalla näitä riittää. Ja on mun oma miskin asunut samalla tontilla ikänsä. Meillä nyt vain on uusi talo.
Tunnen aika montakin. Varsinkin maalla on ollut ja on edelleen tapana, että joku perheen lapsista jää pitämään tilaa ja asuu samassa talossa, jossa on ennenkin asuttu.
Tunnen kaksi miestä, toinen noin 55 ja toinen melkein 70, molemmat asuneet ikänsä kotitalossaan ja vanhempien kuoltua ovat perineet sen ja jääneet siihen asumaan. Maaseudulla kumpikin tapaus.
12 jatkaa: tinen on ns. peräkamarin poika, toinen on käynyt kodin ulkopuolella työssä ja ei vaikuta sellaiselta peräkamarin pojalta, joka ei vaan saa aikaiseksi/uskalla aloittaa omaa elämää. Kummassakaan tapauksessa ei ole kyse maatilan jatkamisesta.
Lapsuuden kotini naapurin mummo 99v, on asunut koko ikänsä samassa talossa, toki taloa on niin paljon remontoitu, että en tiedä onko mitään vanhaa jäljellä.
Ihana reipas mummo, joka soitti äidilleni, että ei tänään tule iltapäiväkahville, kun marjat on vielä osin pensaassa, eläkeiässä olevan tyttärensä kanssa niitä poimii, tytär ei asu hänen kanssaan vaan hänellä on oma perhe 20km päässä. Yksin siis asuu.
On taas kaupunkilaisilla ihmetyksen aihe!
Uusi kysymys: Tunnetteko jonkun, joka ei ole koskaan poistunut kehä kolmosen ulkopuolelle??
Miehen setä asui äitinsä kanssa maalaistalossa melkein 40-vuotiaaksi. Sitten muuttivat molemmat lopulta kaupunkiin eri asuntoihin, mutta liki vierekkäisiin osoitteisiin.
En ole varma, mutta saattaa vanhassa kotikaupungissa olla joku vanha luokkakaveri, maatilan poika, joka on jatkanut tilaa, eikä ole käynyt edes opiskelemassa muualla.