Työhöntulotarkastus - mittaukset, pitääkö riisuutua?
Miten on nykyisin työhöntulotarkastuksissa - mitataanko siellä pituus ja paino vai kysyykö tt-hoitaja vain ne? Entä pitääkö yleensä muuten riisuutua?
Kommentit (36)
Minun piti riisuutua alasti vanhemman mielääkärin vastaanottohuoneessa. Tarkisti varmuuden vuoksi että "kivekset ovat lasksutuneet" ja että "penis on normaali ja ympärileikattu". Työnsi lisäksi sormensa peppureikääni "eturauhasen toteamiseksi normaaliksi" lisäksi puristeli pakaroitani "todeten ne lihaksikkaiksi". Käynnin jälkeen olin hieman, että wtf, mutta ajattelin, että kuluu normaaliin työhönottotarkastukseen.
M23
Voiko mittauksista kieltäytyä? Ylipainoni näkyy kyllä silmämääräisestikin. Työhontulotarkadtuksrssa en halua vatvoa ylipainoni syitä tai pohtia laihdutuskeinoja. Ne kuuluvat ihan toiseen kertaan.
Meillä koko työterveys on vain yksi tarjous työnantajalta, jonka voi ottaa vastaan tai sitten ei. Itse en ottanut vastaan.
t. ulkosuomalainen
Vierailija kirjoitti:
Meillä koko työterveys on vain yksi tarjous työnantajalta, jonka voi ottaa vastaan tai sitten ei. Itse en ottanut vastaan.
t. ulkosuomalainen
Mutta oliko työnantajan valitseman työterveyden tekemä työhöntulotarkastus rekrytoinnin edellytyksenä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai noissa ole pakollisia verikokeita? Kohta valmistumassa ja pelkkä ajatuskin ahdistaa
Labrat eli verikokeet kuuluvat poikkeuksetta lähes aina työhöntulotarkastukseen.
Voiko siitä kieltäytyä vai onko tuo ehtona työpaikan saamiselle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. ulkosuomalainenMutta oliko työnantajan valitseman työterveyden tekemä työhöntulotarkastus rekrytoinnin edellytyksenä?
Tottakai se voi olla rekrytoinnin edellytys. Jos ei suostu työnantajan määräämälle lääkärille työhöntulotarkastukseen, työnantaja voi jättää kyseisen henkilön rekrytoimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. ulkosuomalainenMutta oliko työnantajan valitseman työterveyden tekemä työhöntulotarkastus rekrytoinnin edellytyksenä?
Riippuu työsopimuksesta. Ja työstä.
Jos työ on sen laatuista, että työntekijä on sitä tehdessään mahdollisesti vaarassa terveydeltään, voidaan katsoa että terveystarkastukset kuuluvat työnkuvan takia velvollisuuksiin. Mutta muuten esim. toimistotöissä jne niiden täytyy olla täysin vapaaehtoisia tarjouksia, joita ei ole pakko ottaa vastaan.
t. ulkosuomalainen
Olen vain aina jättänyt nuo työhöntulotarkastusajat varaamatta, eikä siitä ole koitunut mitään ongelmia. Saikkulaput ovat irronneet työterveydestä ihan normaalisti.
Onko nuo työhöntulotarkastukset siis ennen työsopimuksen allekirjoittamista? Siis jos siitä kieltäytyminen voi johtaa siihen, ettei saa kyseistä työpaikkaa? Entä jos menee ja työsopimus on allekirjoitettu, mutta siellä ilmenee jotain työkykyyn liittyvää häikkää. Mitä silloin tehdään?
Mulla oli työhöntulotarkastus työterv.huollossa ja siinä piti käydä koeaikana. Peruslabrat otettiin ja työterv.hoitajan melko pitkä juttutuokio, varmaan 45 min. Pituuden ja painon ilmoitin esitäytettävällä lomakkeella ja terkkari laski BMI:n. Työterv.hoitajalta tuli kotiin lausunto, jossa todettiin vain, että henkilö X on soveltuva työhön Y ja lausunto piti toimittaa henkilöstöhallintoon. En tiedä, mitä tapahtuu tilanteissa, joissa terveydentilan ei katsota riittävän työtehtäviin.
Vierailija kirjoitti:
Onko nuo työhöntulotarkastukset siis ennen työsopimuksen allekirjoittamista? Siis jos siitä kieltäytyminen voi johtaa siihen, ettei saa kyseistä työpaikkaa? Entä jos menee ja työsopimus on allekirjoitettu, mutta siellä ilmenee jotain työkykyyn liittyvää häikkää. Mitä silloin tehdään?
Tää on mielenkiintoinen juttu. Periaatteessa työhöntulotarkastus pitäisi varmistaa, että työnantaja saa lähtökohtaisesti terveen ihmisen töihin. Sairas ja mahdollinen sairaseläke tulee tosi kalliiksi työnantajalle ja ymmärrän, että tämä kai sen tarkastuksen idea onkin. Ymmärrän hyvin.
Mutta sitten tiedän tapauksen, jossa henkilö valittiin työhön ja työhöntulotarkastuksessa paljasti pahan pitkäaikaissairauden, joka johtaa todennäköisesit 3-6 vuodessa eläkkeeseen. Sairaslomia tulee olemaan jatkuvasti. Työnantaja perui valinnan. Valittu vei oikeuteen ja voitti sen. Sai työpaikkansa ja oli jatkuvasti sairaslomalla, jäi sairaseläkkeelle 4 vuotta valinnan jälkeen. Silloin laitti hiukan miettimään, että mikä järki tuossa oli. Kai työnantajallakin on jotain oikeuksia.
Mulla ainakin luki ihan työsopimuksessa että sopimuksen edellytyksenä on työterveyslääkärin puoltava lausunto tms. Kävin, tutkittiin ja toimitin työnantajalle "soveltuu tehtävään" lapun. Toimistotyö ja minulla krooninen sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Olen vain aina jättänyt nuo työhöntulotarkastusajat varaamatta, eikä siitä ole koitunut mitään ongelmia. Saikkulaput ovat irronneet työterveydestä ihan normaalisti.
Ei niitä kukaan valvo. Vapaaehtoisia suurimmaksi osaksi.
Aina on vaan kysytty pituus ja paino. Ei koskaan mitattu paikan päällä.
Minulla on muutaman kerran mitattu pituus ja paino tarkastuksen aikana.
Mihin tällaista tarvitaan? Lääkäriasemaa sitoo vaitiolovelvollisuus, joten eihän työnantajakaan siitä hyödy . Työsuhdekin on jo alkanut. Minä en suostu mihinkään syyniin muualla kuin ITSE valitsemaltani lääkäriltä.