Plantaarifaskiitti, vertaistukea?
Olenko ihan nössö kun jalat on niin kipeät että melkein itkettää?
Tuntuu niin naurettavalta, miten nyt jaloissa voi olla tällaista kipua....
Venytelty on, jalkapohjia hierottu nystyräpallolla, kunnon kengät hankittu mutta eilen ja tänäänolen sit paljain jaloin touhunut kotona, eilen leiponu ja tänään viimeistelyt ja tarjoilu, ja nyt sattui ihan hirvittävästi.
Onneksi huomenna on vapaapäivä...
Miten kipeitä muut olette, mikä auttaa, pääseekö tästä eroon?
Kommentit (24)
Mulla oli sellaiset silikoniset pehmusteet mitkä laitetaan kenkiin kantapäiden alle. Ne kyllä helpottivat taivaallisesti kipua mutta pysyivät tosi huonosti paikoillaan. Sitten hommasin jäykät kokopohjalliset joissa on vaimennus ja niistä oli myös apua. Olen ajatellut myös kokeilla schollin geelipohjallisia mitä nyt mainostetaan joka paikassa...
Mulla oikeassa jalassa ollut n. 5 vuotta sitten. Kolme kortisonipiikkiä ja fyssarilla teetetyt pohjalliset vaivan pois kunnes...
Aloitin lenkkeilyn nyt huhtikuussa ja samantien alkoi vanhat vaivat. Vasen nyt pahempi ja akillesjänne todella kipeä. Sitä kirvelee??! nytkin parastaikaa ja jalkapohjassa tuntuu se ilkeä "repeily" 😯 kuvattu on jossa näkyy pitkät kiemurat "luupiikit". On yösukka, venyttelyt, kylmät, korot, lepo, buranat, tennispallo kokeiltu ja kortisonia ei nyt laiteta akillesjänteen ohuiden vuoksi.
Mitä mä vielä keksisin?
Vierailija kirjoitti:
Mulla pistettiin samaan vaivaan kahtena eri vuonna työterveydessä kortisonipiikki. Nyt pysynyt jo viitisen vuotta poissa.
Plantaarifaskiitti on infektioperäinen ongelma; kun katsoin pubmediä niin ensimmäistäkään tutkimusta ei silti löytynyt antibioottitrialeista. Sen sijaan kroonista alaselkäkipua on jo hoidettu onnistuneesti 100 päivän antibioottikuurilla. Kannattaa silti olla varovainen; fluorokinoloniantibiootit voivat napsauttaa jänteet poikki, joten mitkä tahansa antibiootit eivät tietysti kelpaa. Siinä tulee kudostuhoa sen verran että täytyy olla varovainen, mikrobit näissä infektioissa ovat porautuneet solujen sisälle, ja ne täytyy hävittää hissukseen, antaen elimistön luoda uudelleen tervettä kuodosta.
Strassburgin sukka tms. vastaava auttaa. Vanhan kengät kylmästi roskiin ja uusia tukea antavia kenkiä tilalle. Joka aamu ja ilta lankutusta. Tästä tulee hyvää venytystä jalkaa ja samalla vaivalla tulee keskivartalo kuntoon. Muutaman kuukauden päästä pitäisi näillä vinkeillä helpottaa. Käy vielä hyvällä jäsenten korjaalalla tai fysioterapeutilla. Nilkassasi voi olla jäykkyyksiä. Hän pystyy niitä irroittelemaan.