Onko lähipiirissäsi ketään alkoholistia, nistiä tai narkkaria?
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ero mielestäsi on nistillä ja narkkarilla?
Nisti käyttää ei-suonensisäisiä huumeita, narkkari käyttää niitäkin.
Tämä on kyllä täysin oma mielikuvasi:D
Miten sitten erottelisit nämä kaksi ryhmää? On kuitenkin hyvin yleistä, että raja menee tasan suonensisäisissä huumeissa.
Nisti ja narkkari on sama asia eli huumeisiin koukussa oleva ihminen, ihan sama käyttääkö suonensisäisiä vai muilla tavoilla.
Ihan sama? Ei kyllä ole ihan sama.
Lopeta jo jankkaamisesi, aloituksestasi jo näkee ettet mitään asiasta edes tiedä.
Kyllä. On ihan sama asia paitsi ei sinun pienessä päässäsi.
Ilmeisesti sinä olet se, joka niputtaa kaikki huumeet yhteen :D On todella suuri ero käyttää suonensisäisesti kuin muuten. Etenkin terveyden kannalta.
En ole väittänyt ettei eroa sillä mitä käyttää. Vaan että nimikkeet eivät toisistaan eroa.
Tässä on useampi vastaaja. Minä olen se joka kysyi alunperin mitä eroa mielestäsi ja eniten kommentoinut.
Nisti ja narkkari tarkoittavat molemmat kovia huumeita käyttäviä ihmisiä. En hyväksy mitään huumeita, mutta en itse käyttäisi nimikettä pilvenpolttajasta. En jaksa miettiä mitä siitä käyttäisin, milloin mitäkin, mutta nämä 2 ovat siis synonyymejä. Ymmärrätkö nyt? Rautalanka.
Ilmeisesti pössyttely on vähän pehmentänyt omaa järjenjuoksuasi
En ymmärrä, koska sinä puhut asiasta mistä et mitään tiedä. "Kova huume" ei ole sekään yksinkertainen käsite. Sienet luokitellaan koviksi huumeiksi, vaikka ne ovat kaikista harmittomin huume mitä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sitten erottelisit nämä kaksi ryhmää? On kuitenkin hyvin yleistä, että raja menee tasan suonensisäisissä huumeissa.
Nisti ja narkkari on sama asia eli huumeisiin koukussa oleva ihminen, ihan sama käyttääkö suonensisäisiä vai muilla tavoilla.
Lopeta jo jankkaamisesi, aloituksestasi jo näkee ettet mitään asiasta edes tiedä.
Ilmeisesti sinä olet se, joka niputtaa kaikki huumeet yhteen :D On todella suuri ero käyttää suonensisäisesti kuin muuten. Etenkin terveyden kannalta.
En ole väittänyt ettei eroa sillä mitä käyttää. Vaan että nimikkeet eivät toisistaan eroa.
Piireissä termeillä on eroa. Mutta sitähän sinä et voinut tietää.
En tajua miten edes jaksan vääntää, mutta kyllä minä tiedän "piirit".
Olen sen kuivilla olevan nistinarkomaanin äiti. Ehkä nisti on vähän rumempi sana, mutta synonyymi anyway.
Osaltani annan nyt olla. Jatka keskenäsi. Ja jos nyt opettelet lukemaan, ap.n mielestä näiden termien ero oli suonensisäiset ja ei-suonensisäiset, ei se kuka rottailee. Ja kun olet piireissä (wau hei) varmaan tämän asian tiedät.
Paras ystäväni on alkoholisti. Juo kaljaa jokaikinen päivä aamusta iltaan. Ei itse edes muista millon olisi ollut päivän juomatta kaljaa. Ollut yhdessä narsistisuhteessa joskus nuorempana ja kai se juo niiden pahojen muistojen takia, en tiedä ei osaa itsekkään sanoa miksi juo. On kyllä surullista katsottavaa. Terapiaan tms ei suostu menemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä et selvästikään tiedä piireistä mitään. lopeta tuo arvailu ja ihmisten harhaanjohtaminen. Joku tietämätön voi vielä luulla kommenttejasi faktaksi. t. eri
Isäni on alkoholisti. Olen pikkuhiljaa, vastentahtoisesti tosin joutunut hyväksymään sen tosiasian että hän rakastaa viinaa enemmän kun minua tai lapsiani. Tulen myös menettämään isäni tuolle aineelle. Mitään en voi tehdä. Se on surullinen, raastava tieto.
Ihminen, joka on eläkkeellä, voisi mennä ja matkustaa vapaana kuin taivaan lintu, pitää itsestään huolta. Hänen elämänsä kohokohdat on paikallisessa S-marketissa pelikoneiden näpyttely ja kirkasviinapottu illassa.
Olen itkenyt, vihannut, maanitellut, tarjonnutt apua...tehnyt kaikkeni. Nyt vasta, liki nelikymppisenä tajuan että minä en isääni saa parannettua. Sellaista asiaa ei olekaan, jonka takia hän viinan jättäisi. Itse en voisi koskaan tehdä omille lapsilleni samaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua miten edes jaksan vääntää, mutta kyllä minä tiedän "piirit".
Olen sen kuivilla olevan nistinarkomaanin äiti. Ehkä nisti on vähän rumempi sana, mutta synonyymi anyway.
Osaltani annan nyt olla. Jatka keskenäsi. Ja jos nyt opettelet lukemaan, ap.n mielestä näiden termien ero oli suonensisäiset ja ei-suonensisäiset, ei se kuka rottailee. Ja kun olet piireissä (wau hei) varmaan tämän asian tiedät.
Kieli muuttuu - piireissäkin. Nykyään jo pitkään narkkari on tarkoittanut sitä, jolle kelpaa mikä vain ja miten vain ja nisti lähinnä pirinistiä. Aiemmin erottelulle ei ole ollut tarvetta, koska käyttäjiä ei ole ollut niin paljon eikä samalla tavalla tehty tällaisia "periaatteellisia" valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Äitini oli alkoholisti. Humalassa aivan mahdoton ihminen ja silloin harvoin kun oli selvä, niin maailman ihanin. Viinaan myös kuoli. Itse olen nykyään absolutisti, koska olen alkanut vihaamaan viinaa yms. Rankkaa oli katsoa , kun viina tappoi äidin pikku hiljaa. Apua oli tarjolla, mutta viina oli tärkeämpi.
Itse olen myös jättänyt alkoholin käyttöni minimiin. Se on loistava renki mutta maailman vittumaisin isäntä. On veteen piirretty viiva kun se muuttuu salakavalasti isännäksi ja siitä ikeestä todella harva pääsee eroon. Alkoholisti voi olla vuosiakin ilman, yksi tippa alkoholia saa saman hion taas valloilleen ja peli on menetetty. Alkoholisti ei saa juoda sitä pisaraakaan, alkoholistille ei olemassa mitään "kohtuukäyttöä". Minä olen pelkästään surullinen oman isäni puolesta. Kaikki vähät eläkkeet menee viinaan. Millään muulla ei ole merkitystä kuin sillä päivittäisellä viinalla. Ei edes käy missään kuppiloissa, ryyppää kotona, yksin neljänseinän sisällä :(.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on useampi vastaaja. Minä olen se joka kysyi alunperin mitä eroa mielestäsi ja eniten kommentoinut.
Nisti ja narkkari tarkoittavat molemmat kovia huumeita käyttäviä ihmisiä. En hyväksy mitään huumeita, mutta en itse käyttäisi nimikettä pilvenpolttajasta. En jaksa miettiä mitä siitä käyttäisin, milloin mitäkin, mutta nämä 2 ovat siis synonyymejä. Ymmärrätkö nyt? Rautalanka.
Ilmeisesti pössyttely on vähän pehmentänyt omaa järjenjuoksuasiEn ymmärrä, koska sinä puhut asiasta mistä et mitään tiedä. "Kova huume" ei ole sekään yksinkertainen käsite. Sienet luokitellaan koviksi huumeiksi, vaikka ne ovat kaikista harmittomin huume mitä on.
Kuinka helvetin monta vajakkia täällä nyt pyörii?
Yhden kerran vielä: jos ap väittää että nimikkeet tarkoittavat ei suonensisäisiä/suonensisäisiä.
Minä vastaan ettei pidä paikkaansa. Etkö silloin tajua että minä tarkoitan molempien olevan suonensisäisten kovien huumeiden käyttäjiä?
Onko vielä jotain mitä et ymmärrä? Se oli ainoa pointti vaikka nyt vääntynyt sinne ja tänne.
Vit*ua kiinnosta sun pullistelut "tarkemmilla tiedoilla" uhuuu
On mieheni, joka on alkoholisti ja ns. tuurijuoppo. Hän on ollut välillä raittiina pitkiäkin aikoja, mutta viime aikoina jälleen juonut useamman päivän putkia. Lähipiirissä on myös muita runsaasti alkoholia käyttäviä ihmisiä, joilla ei ole siitä kuitenkaan suurempaa haittaa elämässään. Työssäkäyviä ja uraa luovia ihmisiä suurin osa.
Itsekin olen ollut kova juhlimaan nuorempana, mutta näin yli kolmekymppisenä en enää saa siitä kummempia kicksejä. Nykyisin juon alkoholia ehkä 5-6 kertaa vuodessa. Saa nähdä kuinka kauan jaksan katsella alkoholistimiestäni. Juuri tällä hetkellä on mitta koko lailla täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpölöpö. Nisti slangiterminä on tarkoittanut alunperin ainoastaan heroinistejä. Nykyisin myös muiden opiaattien ja opioidien suonensisäisiä käyttäjiä. Ei esim. siis amfetaministeja, kokainisteja, kannabinolisteja jne. Näin siis huumeidenkäyttäjien omassa kielessä, alakulttuurissa ja hierarkiassa. Narkkari on narkomaani ja tarkoittaa ketä tahansa narkoottisia aineita väärinkäyttävää rauhoittaviaan yliannoksina popsivasta kotirouvasta korvaushoidossa olevaan rapanistiin. Ap:n alkuperäiseen kysymykseen: tunnen itseni lisäksi kymmeniä alkoholisteja, nistejä ja narkkareita itseni lisäksi. T: Ex-nisti
Veljelläni on jonkinasteinen huumeongelma.
Hän on hyvästä ja rakastavasta perheestä, sai kaiken tarvittavan lapsena ja täysi-ikäistyttyään (vanhemmat ostivat hänelle auton, antoivat yrityksestään työpaikan lomiksi ym. opiskeluiden lisäksi jne.), mutta on oikeastaan sössinyt kaiken sen, mitä hänelle on annettu (ajoi huumepäissään autolla ja kortti lähti, menetti työpaikkansa koska tuli töihin niin sekaisin ym.).
Miksi?
Uskon, että hyvistä perheoloista huolimatta hänet murskasi ympäristö ja etenkin rankka koulukiusaaminen vuosien ajan.
Hän oli aina ulkopuolinen eikä koskaan kuulunut porukkaan, sai osakseen nöyryyttävää kohtelua ikäisiltään pojilta jne.
Lukion jälkeen hän lähti toiselle paikkakunnalle opiskelemaan, tutustui siellä uusiin ihmisiin ja pääsi vihdoin osaksi ikäistensä nuorten miesten porukkaa - ainoa vaan, että siinä porukassa meni jo silloin aika lujaa päihteiden kanssa.
Veljeni oli ollut vuosia masentunut ja jäi nopeasti koukkuun huumeisiin, joiden kanssa on nyt taistellut useamman vuoden, käynyt katkolla ja sössinyt sen joka kerta.
Hän on älykäs ja fiksu nuorimies asperger-piirteillä (joihin tietyt huumeet hänen mukaansa myös auttavat ja siinä on taas yksi lisätekijä koukun jatkumiseen), on onneksi onnistunut pitämään kiinni opiskelupaikastaan ja opiskeleekin ajoittain kunnolla.
Toivon todella, että hän vielä pääsisi huumekoukusta eroon ja voisi elää normaalia elämää.
Hän on vielä nuori (25v), joten toivoa on.
Noin 50-v. äitini. Alkoi isän kuoltua melkein 10 v sitten. Olin silloin joko jo muuttanut pois kotoa tai se oli viimeisiä aikoja, kun asuin vielä kotona.
Juo jatkuvasti, kun häntä näen. Joskus kertoo, ettei ole juonut useaan päivään, mutta miksiköhän en itse näe noita päiviä?
En edes kunnolla muista, millainen hän on selvin päin. Luonne muuttunut lapselliseksi, tyhmäksi, jotenkin "pieneksi". On sekava, ei muista asioita. Ei yhtään oma itsensä. Kerran kun oli luonani yötä ja hän oli herännyt ennen minua, näin hänet vähän aikaa enemmän omana itsenään, kun ei ollut humalassa. Vaikutti pitemmältä ja ryhdikkäämmältäkin, hassua. Mutta meni kuitenkin heti ostamaan juotavaa, kun pääsi ovesta ulos.
En jaksa uskoa, että tilanne muuttuu ikinä. Hänen elämässään on iilimatona hirveä "ex", joka on alkoholisti itsekin ja josta ei pääse eroon sitten millään, on väkivaltainen. Koko ajan äitini valittaa tästä, mutta ei näytä itse edes yrittävän päästä miehestä eroon. Joskus olen pelastanut äitini tuon miehen kynsistä, mutta ei se edes auta mitään loppujen lopuksi. Turhaan vaan stressaa minuakin, kun en osaa tehdä mitään muuttakseni asioita pysyvästi. Äitini on ollut välillä turvakodissa ja palannut silti miehen luokse. Rasittavaa.
Sisko on pultsaritilassa. On tosin asunto jossa asuu, mut jo vuonna 2010 kun näin niin oli jotain järkyttävää. Nykyään ei enää edes hampaita suussa. Surullinen tarina.
En ole tuon jälkeen nähnyt ja en enää viitsi edes käydä, kun otti luokseen miehen, joka tappanu edellisen vaimonsa. Meillä kyllä välimatkaakin 800 km eli ei silloin hyvinäkään aikoina useasti tavattu.
No kerran vielä ilman lainauksia kun monta eri vastaajaa ja osa oletetaan minun vastauksiksini vaikka eivät ole.
Minä kysyin alunperin mitä eroa ap.n mielestä n-termeillä. Hän vastasi ei-suonensisäiset ja suonensisäiset, minä vastasin takaisin että täysin oma mielikuvansa.
En tiedä onko kaupunkikohtaisia eroja, mutta meilläpäin nisti/narkki/narkkari/narkomaani tarkoittavat ihmisiä jotka -käyttävät kovia huumeita suonensisäisesti-. Voidaan sanoa "rottanisti" "pirinisti" jne, mutta tuohon skaalaan sisältyvät. Koskaan en ole kuullut että "piireissä" käytettäisiin esim pilvenpolttajasta sanaa nisti.
Ja tiedän asioista vaikka joku cool pätemään tuli piiri-tiedoillaan. Oma lapseni pelastui täpärästi kuolemalta monta kertaa. Käytti suonensisäisesti subutexiä ja temgesiccejä (en jaksa tarkistaa onko varmasti oikein kirjoitettu). Täälläpäin termi taitaa olla subunisti, ihan sama. Tai buprenisti.
Näistä tulee ne ihan oikeat vieroitusoireet, ensin myös kovat fyysiset (pahimmat noin 2-3 pv päästä, jos joku piiriläinen haluaa nyt vakuuttua tiedoistani). Fyysiset lievenevät pikkuhiljaa pienellä lääkityksellä. Psyykkiset kestävät paljon paljon kauemmin.
Olen katsonut vierestä ne molemmat. Olen taistellut hoitoon. Olen ollut sairaalassa odottamassa ennen loppua selviääkö vai ei. Olen äiti joka oli tekemisissä lapsen kanssa koko ajan, myös käytön aikana. Tiedän ihan riittävästi.
Emme uskoneet kumpikaan enää että pääsisi koskaan kuiville. Tapahtui jotain minkä vuoksi lopulta pääsi.
Kiitollinen
Tunnen, itseni. Olen raitis alkoholisti, en ole juonut viiteen vuoteen mitään alkoholipitoista. Kyllä noista koukuista pääsee irti jos haluaa. Mutta ensin pitää tunnustaa ongelmansa. Minunkin lailla juovia, töissä käyviä suurkuluttajia on maassa todella paljon, suurin osa ei ongelmaansa edes tuniista tai halua tunnustaa. Mutta kun sen tekee ja etsii avun niin voi elää hyvinkin tasapainoista elämää ongelmitta.
Miehen kaverin pikkuveli käyttää kaikkea sekasin, sossun asiakas ollut jo vuosia, elämä mennyt jo teininä alamäkeä.
Alkoholisteja on miehen suvussa.
Yksi tuttu on entinen narkkari, käyttänyt ihan kaikkea, nykyään normaali työssäkäyvä ihminen, viinaa kyllä menee edelleen.
Vierailija kirjoitti:
No kerran vielä ilman lainauksia kun monta eri vastaajaa ja osa oletetaan minun vastauksiksini vaikka eivät ole.
Minä kysyin alunperin mitä eroa ap.n mielestä n-termeillä. Hän vastasi ei-suonensisäiset ja suonensisäiset, minä vastasin takaisin että täysin oma mielikuvansa.
En tiedä onko kaupunkikohtaisia eroja, mutta meilläpäin nisti/narkki/narkkari/narkomaani tarkoittavat ihmisiä jotka -käyttävät kovia huumeita suonensisäisesti-. Voidaan sanoa "rottanisti" "pirinisti" jne, mutta tuohon skaalaan sisältyvät. Koskaan en ole kuullut että "piireissä" käytettäisiin esim pilvenpolttajasta sanaa nisti.
Ja tiedän asioista vaikka joku cool pätemään tuli piiri-tiedoillaan. Oma lapseni pelastui täpärästi kuolemalta monta kertaa. Käytti suonensisäisesti subutexiä ja temgesiccejä (en jaksa tarkistaa onko varmasti oikein kirjoitettu). Täälläpäin termi taitaa olla subunisti, ihan sama. Tai buprenisti.
Näistä tulee ne ihan oikeat vieroitusoireet, ensin myös kovat fyysiset (pahimmat noin 2-3 pv päästä, jos joku piiriläinen haluaa nyt vakuuttua tiedoistani). Fyysiset lievenevät pikkuhiljaa pienellä lääkityksellä. Psyykkiset kestävät paljon paljon kauemmin.
Olen katsonut vierestä ne molemmat. Olen taistellut hoitoon. Olen ollut sairaalassa odottamassa ennen loppua selviääkö vai ei. Olen äiti joka oli tekemisissä lapsen kanssa koko ajan, myös käytön aikana. Tiedän ihan riittävästi.Emme uskoneet kumpikaan enää että pääsisi koskaan kuiville. Tapahtui jotain minkä vuoksi lopulta pääsi.
Kiitollinen
Viestisi sisältää niin paljon asiavirheitä, että menisi loppu päivä niiden oikomisessa. Tuon narkkari/narkomaani-jutun voit tarkistaa vaikka kielitoimistosta, jos ei muu auta. Tuossa linkki sanakirjaan, niin pääset helpommalla: https://fi.wiktionary.org/wiki/narkomaani.
Ketään ei kiinnosta kenenkään "piirit" missään vauvapalstalla. Hienoa että lapsesi pääsi kuiville! T: Ex-nisti
Alkoholisti?Kun kaikki menee sen edelle,jos mahdollisuus juoda,juo.Jotkut pystyy käymään vielä töissä,jotkut juo työnsä.Yleensä kuolee siihen eläkkeelle päästyään.Omat porukat kuolee siihen kohta.
Tyttäreni poikkiksen suku järkytyksekseni on alkkiksia kaikki.
Tämä siis vuosien kokemuksella, tuo joka huutelee noiden eron olevan suonensisäisten käyttö vaikuttaa vain arvailevan. Elikkäs siis nuo ovat alatyylisiä ilmaisuja molemmat, tosin narkkari vähemmän loukkaava kun taas sana nisti on tarkoitettu nimenomaan loukkaamiseen, nisti on vieläkin haukkumasana huumeidenkäyttäjien keskuudessa :D