Millä eroon vatsan turvotuksesta ja närästyksestä?
Mitä ruokia kannattaisi välttää, mitä lisätä? Entä olisiko joitain apteekkituotteita tai luontaistuotteita, joilla voisi edistää vatsan hyvinvointia? Kiitos vinkeistä!
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Mulla auttoi, kun lopetin syömästä Vaasan Ruispaloja ja Fazerin ruispuikuloita. Niissä on jotain, joka ei sovi vatsalleni. Ostan aina sellaista ruisleipää, jossa on vain ruisjauhoja, eikä ole hiivalla kohotettu.
Noi mainitsemasi eivät ole edes ruisleipää, vaan sekaleipää. Ja sisältää paljon sellaista, mikä ei leipään kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä jätin vehnän kokonaan pois ja muitakin viljoja vähensin. Huomasin, että erityisesti vehnä jo minimaalisina annoksina turvottaa ja aiheuttaa mahakipua. Muita viljoja siedän jonkin verran, mut nekin suurina määrinä aiheuttaa samaa kun vehnä.
Mitä siis jätit pois ruokavaliosta? Eikös vehnää ole aika monessa jutussa?
Ap
No niin kun sanoin niin vehnän ja kyllä sitä on hyvin monessa tuotteessa. Kannattaa lukea tuoteselosteet, joskin pikkuhiljaa oppii muistamaan missä sitä oli, mutta tuohonkaan ei täysin voi luottaa, kun ne tuotesisällöt saattaa joskus muuttua.
Kokeilin gluteenitontakin, mutta se ei auttanut mulle pelkästään, kun siinä on vaan gluteeni poistettu, esim. vehnää saattaa silti olla.
1
Ilkeitä ihmisiä täällä kommentoimassa, kun ei voida edes esimerkkejä antaa. Jos kerran itse välttelee vehnää ja tietää, mitä tuotteita ei kannata ostaa, eikö voisi antaa muutama esimerkki? En nyt tarkoita, että pitäisi alkaa kaikki listaamaan, mutta noin niin kuin havainnollistamaan? Miksi vastata ollenkaan, jos sen pitää olla tuollaista??
On järkevämpää itse tutkia pakkaukset, ettei tule virheitä. Niin kuin joku jo kertoi makkaroiden sisältävän vehnää, tämä ei pidä paikkaansa.
Kyllä pitää, lue tämä:
Proteiinivalmisteita käytetään makkaroissa rakenteen parantajina. Proteiini tehostaa rasvan emulgoitumista ja veden sitoutumista tuotteeseen. Proteiinivalmisteet tehdään tavallisimmin soijasta tai vehnästä, myös liha- ja maitoproteiineja käytetään. (Lähde: Lihatiedotus).
Sulla on varmaan hiivan liikakasvua. suosittelen Candina forte tuotetta sekä samalla gluteenitonta ruokavaliota, sokerit myös minimiin. syö samalla maitohappobakteereja ja juo paljon vettä.
Mulla on diagnosoitu närästys, ärtynyt suoli ja laktoosi-intoleranssi.
Yritän noudattaa aika totaalista Fodmap-ruokavaliota ja välttää laktoosia sekä närästäviä aineita. Mutta mikään ei ole auttanut täydellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on diagnosoitu närästys, ärtynyt suoli ja laktoosi-intoleranssi.
Yritän noudattaa aika totaalista Fodmap-ruokavaliota ja välttää laktoosia sekä närästäviä aineita. Mutta mikään ei ole auttanut täydellisesti.
Voisit kokeilla ruoka-aineita oma-aloitteisesti eikä jonkun valmiin luettelon mukaan. Ehkä näin saisit avun. Ruuan valmistustavallakin on merkitystä.
Sinuna kokeilisin ensin luontaisesti gluteenitonta ruokavaliota, se on helppo toteuttaa ja voi hyvinkin riittää. Jos ei riitä niin sitten kokeilemaan muuta, esim. täysin viljatonta ja maidotonta.
Välipaloiksi käy esim. munakkaat, kaura- ja riisipuuro, maustamaton jogurtti+hedelmää tai marjoja, maissihiutaleet, viilit yms, riisikakut leivän korvikkeeksi.
Ruuaksi käy keitot, padat ja vehnättömät kastikkeet riisin ja kasvisten kanssa, kiusaukset, pihvi tms. kasvisten kera, ruokaisat salaatit... Kannattaa kokeilla myös kvinoaa riisin tilalla. Olen itse huomannut että riisi paljon käytettynä alkaa myös turvottamaan pikkuhiljaa.
En ole hoikka. Vatsa turpoaa kolmen kertaiseksi. Ihan kuin olisin raskaana.