Onko täällä kauppatieteiden maistereita?
Mulle tuli todellisena yllätyksenä kun meille töihin päällikkötasolle tuli tämmöinen kauppatieteiden maisteri eikä se ymmärrä YHTÄÄN taloushallintoasioista mitään. Mitä ktm sitten osaa?
Kommentit (7)
KTM olen, en niin osaa mitään. En varsinkaan taloushallintoa, kun ainoat kurssit olivat perusopinnoissa kauan sitten. Joku osaa tietojenkäsittelyä, joku hallintoa, kansantaloustiedettä... mutta miksi sitten hakee sellaista paikkaa, jossa tarvitaan taloushallinnon taitoja. Tosin lyhyellä täydennyskoulutuksella ruostuneet taidot kyllä palautuvat, jos edes jonkinlaista pohjaa on.
Jos on lukenut markkinointia pääaineena (kuten minä), niin ei ole ihme. Tenteistä pääsi läpi, kun oli oppinut muutaman termin ja sopersi niiden pohjalta hatusta jotain diibadaabaa. En kyllä saanut töitäkään. Oma moka.
Meillä tekijöiden tulee ymmärtää se taloushallinto, pomon tehtävänä on johtaa meitä. Kaksi eri asiaa.
Riippuu pääaineesta, sivuaineista ja työkokemuksesta. Minä ymmärrän taloushallinnosta vaikka mitä, mutta johtamisesta ja markkinoinnista en juurikaan.
Pääainehan sen ratkaisee mitä osaa, eikä välttämättä sekään. Ts. ei tutkinto tarkoita osaamista. Mutta noin yleisesti ottaen, jos se pomo on opiskellut pääaineenaan laskentatoimea eikä silti ymmärrä taloushallintoa, niin sitten se ei ehkä ole penaalin terävin kynä. Toisaalta taas joku johtamista opiskellut on ehkä lukenut jotain kirjanpidon peruskursseja ensimmäisenä vuotena ja sen jälkeen kiertänyt kaukaa kaiken numeroihin liittyvän, mutta keskittynyt sen sijaan psykologiaan. Kuka näistä tietää. Itse olen joka tapauksessa siinä koulukunnassa, joka uskoo työn opettavan tekijäänsä. Eli papereilla päästään harjoittelemaan ammattia sinne työelämään.
up