Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokemuksia kestovaipoista kyselisin...

01.03.2006 |

Onko kenelläkään käytännön kokemuksia kestovaippojen käytöstä?

Olisi mukava kuulla mielipiteitä, mitkä kestovaipat olisivat hyviä ja minkälasta " säätöä" niiden kanssa oikeesti vauva-arjessa on!? Vai toimiiko kenties loistavasti ja suht vaivattomasti?

En tiedä paljoakaan näistä vaipoista/niiden käytöstä/hinnoista/merkeistä, mutta olen alkanut kuumeisesti pohtimaan pitäsikö alkaa testaamaan niitä herkkä ihoiselle vauvalleni??

Joten kaikki kokemukset ja ajatukset olisi kiva kuulla!

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
01.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen nyt tyytyväisenä käyttänyt pojallani (kohta 6kk)kestoja pari kuukautta. Meillä on käytössä Fuzzy Bunz nimiset taskuvaipat (nepparikiinnitteinen vaippa, jonka sisään sujautetaan esim. froteinen pötkylä, lisäimu). Ulkopinta pitää kosteuden pois vaatteista ja sisäpinta on pehmeää fleeceä, joka on kuivantuntuinen ihoa vasten. On kertaostoksena hintava, n.16¿ muistaakseni, mutta menee nepparisäätöjen ansiosta pitkään. Ja kun jää pieneksi, menee takuulla kaupaksi nettikirppareilla! Itse en ikinä ole vielä ehtinyt tehdä ostotarjousta fuzzeista, vaikka niitä " kyttäilen" jatkuvasti. Menevät heti.

Alkuun käytin (2-3kk:n ikäiselle) origamitaitettuja harsoja sekä PUL-kuoria (imse vimse) tai villahousuja. Mutta mä hikeennyin niitten harsojen kanssa. Meillä ne tursus ja pursus ulos ja musta niitä oli monimutkaista käyttää. Mieheltä toi origami-taitos ei oikein luonnistunut... :-). Mutta tiedän, että toiset todella tykkää. PUL kuoret piti kyllä hienosti kosteuden.

Mutta siis vielä noihin mun suosimiin taskuvaippoihin. Helpot on. Nips naps nepparit kiinni. Meillä froteeimu pitää pissat hienosti. Eikä ole pullea paketti! Melkein kun kertis. On nimittäin musta silläkin väliä, miten paksu klöntti jalkojen välissä on. Ja jos vielä jotain, niin söpöset on myös - iloisia värejä! :-)

Säästöstä - niin meillä on tällä hetkellä 10 vaipat ja kun lasket yhteen, niin kertaostos todella rokottaa pitkän pennin. Jos siis uutena ostaa. Vois olla vielä ehkä muutamat, niin pesukerrat olis joka toinen päivä. Eli saahan tolla rahalla kertiksiä. Mutta saa myytyä pois, jos ei käytä mahdollisella seuraavalla lapsella. eli ainakin osa rahoista tulee takaisin. Mä olen itse eniten ollut iloinen siitä, ettei tule roskia!! Päivittäinen vaipparoskien määrä on älytön ja haisee!! Kestikset ei haise. Pissavaippoja mä en edes huuhtele, kun pesen joka toinen päivä. Kakkavaipat toki huuhtelen. :-)

Käy kestovaippainfon sivuilla. Tai osta vaikka nettikirppiksiltä kokeeksi muutamia erilaisia. Kokeile, löydät varmaan itselles sopivat. Babyidea:n kirppis on ainakin aktiivinen.

Vierailija
2/3 |
01.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mun pojalla ei ole ollut mitään iho-ongelmia kestisten kanssa. Vaikka on tosi kuivaihoinen. Kestisten vaihtoväli on pakostikin lyhyempi. Esim. kun laitan päiväunille, laitan puhtaan vaipan ja heti unien jälkeen 2-3 tuntia on uusi vaihdettava. HEreillä ollessakin vaihtoväli on sen pari tuntia. Mutta täähän on tietty lapsikohtainen juttu - miten usein ja paljon pissaavat/kakkaavat.

Huh - tulipas myyntipuhe!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
01.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen oppi päiväkuivaksi 2-vuotiaana ja siihen saakka käytettiin hänellä pääsääntöisesti harsoja + itse tehtyjä lisäimuja. Moni käyttää noita harsoja vain pienellä vauvalla, mutta meillä ne toimi öitä lukuun ottamatta koko tuon 2 vuotta hyvin. Ja halvaksi tuli/tulee. Meillä pestään vaippapyykit joka toinen ilta ja harsoja on käytössä noin 30, joista osa on käytössä myös pukluharsoina tms. Osa harsoista on Ruskovillan, mutta mä en tykkää käyttää niitä vastasyntyneellä, kun ovat hieman jäykkiä (ainakin noi meidän vanhat). Lisäksi on äitiyspakkauksen harsot ja Eurokankaan harsokankaasta tehdyt harsot. Lisäimuja olen tehnyt vanhoista pyyhkeistä laittamalla niitä 2-3 kerrosta päällekkäin (tiimalasin muotoon leikattuina) ja ompelemalla yhteenä. Meillä on myös muutama " oikea" (siis jostain nettikaupasta ostettu) lisäimu ja jotain muotoonommeltuja sisävaippoja.

Pienellä vauvalla olen tykännyt käyttää Bumpyn kuoria (niissä on siis kosteussulku), koska niissä on lahkeissa hyvät vuotosuojat (ne on musta tärkeät silloin, kun kakka on vielä ihan litkua). Varalla meillä on myös Ruskovillan vanhoja villahousuja, mutta ne ei pidä kovin montaa tuntia ja silloin, kun vauva nukahtaa rinnalle ennen vaipanvaihtoa ja nukkuu vaikka 3 h, on vauvan vaatteet usein märät. Esikoisella käytettiin myös öisin kestovaippoja, mutta hän kakkasi joka vaippaan ja niinpä miehen piti käydä aina vaipanvaihdon yhteydessä pesemässä (tai huuhtelemassa) kakkainen harso puhtaaksi. Sen takia ollaan nyt käytetty vauvalla (huomenna ikää 2 viikkoa) öisin kertakäyttövaippaa, mutta kohta siirrytään kyllä pelkkiin kestovaippoihin.

Meillä likaiset vaipat on kylppärissä ämpärissä (sellaista perusämpäriä isommassa ämpärissä) ja kakkavaipat huuhdellaan ennen ämpäriin laittamista. Ei olla lioitettu vaippoja mitenkään. Pienen vauvan vaipat ei mun mielestä haise millekään (paitsi kertikset), mutta esikoisen yövaipat haisee jo tosi pahalle ja siksi kylppärissä leijailee hetken aikaa ihanan kirpakka haju, kun ämpärin kannen aukaisee. Tohon auttaisi varmaan hieman ilmavampi säilytyssysteemi, mutta koska haju on vain hetkellistä, se ei meitä haittaa. Vaippapyykit + lastenvaatteet kuivataan sellaisella taitettavalla kuivaustelineellä, mutta ne ei mahdu siihen kaikki. Loput laitetaan kylppärin seinällä olevaan kuivaustelineeseen. Harsojen kuivumaan ripustaminen kestää meillä ehkä 5 min, harsojen taittelu hieman vähemmän.

Eli aikaa menee tähän kestovaippailuun tosi vähän. Rahaa säästyy tosi paljon ja samoin tietenkin luontoa! Eikä kaupasta tarvitse raahata viikottain isoja vaippapaketteja ja viedä niitä sitten joka päivä roskiin. Ja uskon, että varsinkin kesällä, kun on kuuma, kestovaippa on vauvan pepulle paljon mukavampi kuin muovinen kertakäyttövaippa. Suosittelen siis erittäin lämpimästi! Kannattaa ostaa vaikka aluksi muutama käytetty kestovaippa (noita kuoria kannattaa ostaa tosin käytettynä aika varauksella, koska voivat lupauksista huolimatta olla jo liikaa käytettyjä tai väärin pesty, eivätkä pidä) ja kokeilla. Jos homma ei toimi, voi vaipat myydä eteenpäin.