Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iso sikiö: käynnistys vai sektio?

Pelottaa :/
30.07.2016 |

Millaisia kokemuksia on ison sikiön synnyttämisestä? Onko käynnistetty vai laitettu suoraan sektioon?

Me saatiin tietää rv39+0, että sikiön painoarvio on 4300g (kaksi eri lääkäriä ultrasi ja mittasi, kun käsikopelolla ei tuntunut niin isolta). Aikaistettu yliaikaiskontrolli on reilun viikon päästä rv41+0, jolloin painoarvio on n. 4700-4800g. Kyseessä toinen lapsi, esikoinen oli 4050g syntyessään (40+1).

Vähän hirvittää tuo koko, kun esikoinen syntyi epäonnistuneen käynnistyksen jälkeen sektiolla eli olen vähän niin kuin ensisynnyttäjän asemassa. Kaiken lisäksi olen todella lyhyt, vain 161cm. Mistä voi olla varma, että tuon kokoinen mahtuu tulemaan.:/

Käynnistyksestä jäi todella huonot fiilikset, kun synnytystä ei saatu käyntiin missään vaiheessa ja lopulta lyhyitä supistuksia tuli tauotta, mikä taas väsytti kohdun.
Gynen mukaan isojen vauvojen käynnistys on usein ongelmallista ja päättyy helpommin sektioon. Luottamusta ei herättänyt sekään gynen lause, että "kun tiedetään, että on iso vauva tulossa, niin osaamme varautua paremmin komplikaatioihin alatiesynnytyksessä".

Onko kuinka monella käynnistys onnistunut, jos edellinen on mennyt mönkään?

Periaatteessa haluaisin kokea myös alatiesynnytyksen, mutta tuo koko pelottaa ihan älyttömästi! Jos synnytys käynnistyy luonnollisesti, niin uskon, että luonto hoitaa ja kaikki sujuu, mutta se käynnistys...

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse varmaan pyytäisin/vaatisin sektion. En uskaltais jo kerran leikattuna lähteä synnyttämään isoa sikiötä.

Vierailija
2/33 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektioon suosiolla. Parempi niin ettei vauva vammaudu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla arvioivat saman kokoiseksi kuin sinun, päätyivät alatiesynnytykseen joka päättyi kiireelliseen sektioon. Vauva oli reippaasti yli 5 kiloa. Vaadi jos mahdollista sektiota. Minulla esikoinen oli vähän yli 4 kiloa, olen myös todella lyhyt, neuvolan mielestä sektio olisi ollut oikea päätös heti.

Vierailija
4/33 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No edellisestä käynnistyksestä jäi kyllä tosi huonot muistot. Se oli jotain ihan kamalaa ja kun mitään ei tapahtunut (aukesin vain 3,5cm:iin reilussa vuorokaudessa).:(

Vähän jo siihen suuntaan gynelle sanoin, että käynnistykseen en suostu, ja jos tämä ei spontaanisti lähde syntymään, niin haluan sektion. Kohdun repeäminen kun taitaa olla ihan oikeasti riski, puhumattakaan siitä, että vauva jää jumiin, kärsii happivajeesta ja vammautuu.

-Ap

Vierailija
5/33 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös sektion kannalla niin neuvolaterkkana kuin äitinäkin. Itse en synnyttäisi tuon kokoista sikiötä sektiotaustalla alateitse, enkä muutenkaan ellei minusta olisi suorastaan tipahtanut päälle nelikiloista lasta aiemmin. (Ei tipahtanut, hieman alle nelikiloinen saatiin nippanappa ulos, onneksi toka oli vaan 3.5kg)

Vierailija
6/33 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään nimessä käynnistystä (kohtu voi revetä edellisen sektion takia).

Ei missään nimessä alatieyritystä noin ison painoarvion kohdalla (kohtu voi revetä edellisen sektion takia).

Mulla oli aika samanlainen tilanne kuin sulla, paitsi että viime hetkillä tajuttiin vauvan iso koko.

Olin koko ajan menossa alatiesynnytykseen (esikoinen oli syntynyt sektiolla), kunnes jo lasketun ajan mentyä ohi kokoarvioksi ultrattiinkin yllättäen 4,5 kg. Lääkäri tällöin sanoi, että alatie ei enää tule kuuloihinkaan ja jouduin kiireelliseen sektioon päivystyksessä, vauva oli sitten 4,9 kg ja pää ja hartiat myös niin isot, ettei olisi sieltä tullu. Lisäksi kohtu huomattiin vasta leikkaussalissa todella ohueksi (edellisen sektion takia) eli kohdun repeämisvaara olis ollu alatiessä aivan todellinen. 

Vierailija
7/33 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei käynnistetty silloin rv 39?!? Outoa. Mulla oli esikoinen 4,7kg, syntyi rv 40+5 itsekseen. Kakkosesta tehtiin painoarvio 38, arvion mukaan 4,5kg ja käynnistys 38+2, oli 4,1kg. Kolmannen painoarvio oli rv 38 3,5kg, silti käynnistys 38+3, sillä "vauva on täysiaikainen, jos on 3,5kg niin olkoon, mutta mitään isoja vauvoja ei ruveta varta vasten kasvattamaan". Lääkäri siis pelkäsi, että painoarvio on pahasti pielessä. Vauva oli 4,2kg.

Mutta siis mä olisin vaatinut sen käynnistyksen jo silloin rv39. Nyt en kyllä enää sinuna lähtisi alakautta yrittämään.

Vierailija
8/33 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä päin ap asut? Suosittelen naistenklinikkaa, jos vain mahdollista

Vierailija
9/33 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni kolme kertaa sovittu käynnistysaika, mutta joka kerralla vauva syntynyt ennen sitä. Synnytykset sujuneet todella hyvin, en ole koskaan tarvinnut kivunlievitystä ja ponnistusvaiheet kestäneet 1-2min. Esikoinen painoi 3.4kg, kaikki muut yli 4kg, painavin 4.6kg. Ja pituuteni 164, eli ei se pituus siihen vaikuta, lantio paremminkin.

Vierailija
10/33 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei käynnistetty silloin rv 39?!? .

jos on sektio alla, ei käynnistellä, vaikka olisi kuinka iso tulossa. kohdun repeämisriski. näin mulla.

Vierailija
11/33 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsi arvioitiin useamman henkilön toimesta tunnustelemalla reilu kolme kiloiseksi. Siis mulla oli niin pii maha pitkään että kaikki eivät töissä olleet tajunneet mun olevan raskaana kun jäin äityislomalle. En ole lihava, pitkä kylläkin. Sepä olikin sitten syntyessän 4,3kg. Ettei olisi liian helpoksi käynyt niin luutunut otsasauma ja minimaaliset aukileet ja arvelivat että noiden takia pää ei joustanut yhtään vaaan hän syntyi kauniin pyöreäpäisenä.. Imukupilla tuli ja sain kolmannen asteen repeämät. Tälleen 3v myöhemmin voidaan hyvin sekä lapsi että minä. Jos lisää innostun lapsia hankkimaan niin en tiedä miten niiden pitäs ulos tulla.

Vierailija
12/33 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolitutun iso vauva määrättiin syntymään alateitse, vaikka vanhemmat toivoivat sektiota (tätä toivetta ei ollut edes papereihin kirjattu). Lapsi jäi hartioista jumiin synnytyskanavaan ja päästä revittiin siinä määrin, että lapselle tuli neliraajahalvaus ja kuoli pian syntymänsä jälkeen.

Vierailija
13/33 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei käynnistetty silloin rv 39?!? .

jos on sektio alla, ei käynnistellä, vaikka olisi kuinka iso tulossa. kohdun repeämisriski. näin mulla.

Kuulemma ei ole estettä synnyttää alateitse. Erikoistuva lääkäri sanoi, että on sitä isompiakin syntynyt alakautta...

-Ap

Vierailija
14/33 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nuorimmaisen painoarvio oli 39+0 4.5kg. Jäivät odottamaan sponttaania käynnistystä, kun edellinen lapsi syntyi avotarjonnassa ja oli 3.8kg, tilaa siis oli. Ensimmäinen synnytys oli sektiolla sydänäänien laskun vuoksi. Lopulta kolmaskin tuli, ihan alakautta. Laskettuna päivänä 3.9kg ja 53cm. Ei pitäneet arviot paikkaansa!

Vierailija
15/33 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun Varsinais-Suomessa, mutta aion synnyttää HUS:n alueella. Tosin en tiedä pitäiskö vaihtaa Tyksiin, jos siellä oltaisiin eri mieltä.

-Ap

Vierailija
16/33 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelottaa :/ kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun Varsinais-Suomessa, mutta aion synnyttää HUS:n alueella. Tosin en tiedä pitäiskö vaihtaa Tyksiin, jos siellä oltaisiin eri mieltä.

-Ap

Suosittelen Naistenklinikkaa edelleen. Älä suostu sektioon. On joo suurempiakin synnytetty alateitse, mutta sulla on sentään se sektio siellä alla tekemässä hommasta melko riskaabelin. 

Vierailija
17/33 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin mä voin ottaa yhteyttä, jos haluan vaatia sektiota aiemmin? Neuvolaan? Sairaalaan?

En jotenkin tajunnut vaatia sitä sektiota tai edes käynnistystä silloin rv39, kun menin jotenkin lukkoon siitä painoarviosta. Sen sain tosiaan sanottua, että käynnistystä en halua, vaan sitten se on oltava sektio. Mainitsin kyllä synnytyspelosta ja siitä, että sektioarven alueella on ollut kipua, mutten osaa sanoa kipuileeko se arpi vai kannakkeet, mutta ne sivuutettiin täysin toteamalla vaoin "ok".

Kaiken lisäksi oon nyt paristi käynyt vyöhyketerapiassa ja kevyitä supistuksia on kahtena edellisenä yönä tullut. Ei kipeitä, mutta epämukavia ja tuntuneet myös selässä.

Nyt kun luin teidän kommentteja, niin paniikki nosti päätään.:(

Vierailija
18/33 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelottaa :/ kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ap

Suosittelen Naistenklinikkaa edelleen. Älä suostu sektioon. On joo suurempiakin synnytetty alateitse, mutta sulla on sentään se sektio siellä alla tekemässä hommasta melko riskaabelin. 

Naikkari on meiltä katsottuna vain tosi kaukana, 130km päässä.:(

Jos en synnytä Lohjalla, niin toinen vaihtoehto on Tyks, jossa mun "kuuluisi" synnyttää.

-Ap

Vierailija
19/33 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 17 oli myös ap

Vierailija
20/33 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei helkutti sentään. Jos joudut nyt jostain syystä lähtemään, kun alkaa supistukset (siis nyt viikonlopun aikana), niin mihin sairaalaan nyt päädytkään, pidä pääsi, että vaadit sektion ja piste. Älä missään nimessä suostu alatieyritykseen, älä edes siihen yritykseen! Ota miehes mukaan tueksesi, jos olet jo niin kovissa supistuskivuissa, ettet pysty puhumaan. Kiireelliseen päivystyssektioon vain. Sano syyksi synnytyspelko, aiempi sektio ja kohdun repeämisriski ja iso koko. Eiköhän siinä ole jo tarpeeksi syitä. Sua ei voida pakottaa alatiehen, kun vain sanot, että et uskalla nyt synnyttää alateitse ja piste. Ja jos nyt selviät viikonlopun yli, soitat heti maanantaiaamuna neuvolaan ja pyydät kiireellisen lähetteen sairaalaan ultraan kokoarvioon ja siellä sitten sanot, että et synnytä alateitse, koska pelko. Piste. Niin kauan pidät pääsi sitten siellä, kunnes tietoihisi merkitään sektio.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi