ADD puoliso
Löytyykö täältä muita jolla on puoliso jolla on ADD. Olen alusta asti ymmärtänyt että jokin meidän suhteessa mättää. Mies myöhästelee, ei pidä lupauksia, ahdistuu ja suuttuu epäolennaisista asioista ja hänen on usein vaikea ryhtyä toimeen. Ja sitten kun ryhtyy niin ei osaa lopettaa vaan "jumittuu". Saattaa esim pistäytyä kaupassa hakemassa jotain pientä ja sitten meneekin neljä tuntia. On erittäin haasteellista elää hänen kanssa. Se, että meillä on lapsia ei helpota tilannetta yhtään. Kaikista vaikeinta on mielialan vaihtelu. Hän saattaa ahdistua ja käyttäytyä tosi epäreilusti ja epäkypsästi minua kohtaan. ADD tuli tutuksi kun meidän esikoinen eskarissa joutui tutkimuksiin ja hänellä siis epäillään ADD:ta. Kumpikaan ei siis ole saanut diagnoosia mutta jotenkin tuntui helpottavalta lukea tästä.
Mutta siis miten ADD- läheisen kanssa elää? Olen välillä ihan poikki ja erokin on ollut mielessä. Onko Vinkkejä? Ja mistä sen diagnoosin saa?
Kommentit (22)
Opituissa toimintamalleista on paljon myös niitä oireilua arjessa tukevia, mikä on onkin syynä siihen, että osa pärjää pitkälle nuoruuteen ennen kuin stressi hajottaa korttitalon.
Nuo tekemistä tukevat toimintatavat kyllä pitävät yllä kyvykkyyttä esim. opiskella itselleen ammatti ja päästä työelämään, mutta se kuluttaa ihmisem energiaa siinä määrin, ettei työajan ulkopuolella enää jaksa hoitaa sinne kuuluvia velvollisuuksia.
Lääkitys auttaa tuota keskittymistä pysymään yhdessä joko aiemmin opittujen tai hoidon yhteydessä opittujen kognitiivisten taitojen kanssa ihmistä siinä määrin, ettei hänen keskittymisensä katoa koko ajan ja siten työtehtävään palautumisen vie monta kertaa päivässä tuota energiaa. Sitten sitä paremmin vapaa-ajallekin esim. purkaa sitä turhautumistaan liikuntaa, mikä muuten auttaa useita ADD -ihmisiä.
Vakka kantensa valitsee.