Lähihoitajan suuntautuminen
Tässä kohta koulujen alkaessa olen pohtinut lähihoitajan suuntautumisvaihtoehtoja ja olisi muutama kysymys jo teille valmistuneille hoitajille :
1. Minkä suuntautumisvaihtoehdon valitsit?
2. Oletko ollut tyytyväinen valintaasi?
3. Missä olet töissä?
4. Millaista valitsemasi suuntautumisen opinnot olivat?
+ Halutessasi kerro toki jotain muuta :)
Itse olen siis lähihoitajaopiskelija ja mietin eri suuntautumisvaihtoehtoja. Eniten kiinnostaisi mielenterveys ja päihdepuoli ja toisena vaihtoehtona on ollut hoito ja huolenpito. Olen kuitenkin todennäköisesti kallistumassa tuohon päihdepuoleen, mutta haluaisin kuitenkin kuulla kokemuksia muistakin vaihtoehdoista. Suurin kysymysmerkki kohdallani on se, että kouluni ei järjestä tuota mielenterveys ja päihdepuolta ja suuntautumis vaiheessa täytyisi siirtyä toiseen kouluun jos sen valitsen
Kommentit (6)
- Lapset ja nuoret.
- Ehdottomasti. Nimenomaan lasten ja nuorten takia opiskelin lähihoitajaksi.
3. Missä olet töissä?
- Vanhuspuolella nyt - toki.. Aloitan tosin amk-opinnot sosionomiksi pian ja siitä samalla lto-pätevyys, eli työllistyminen lasten pariin on varmempaa tulevaisuudessa kuin nyt lastenhoitajana.
- Aika paljon perusopintojen kertaamista. Paljon käytiin samoja asioita (syvemmin toki) läpi kuin mitä 1. vuonna kasvun jaksolla. Tuli tietty uuttakin, esim. lasten ja nuorten mielenterveydestä. Me yhdistettiin osaamisaloja, eli oltiin mm. yhteisillä kursseilla mielenterveyspuolen kanssa ja saatiin heiltä eri näkemyksiä asioihin ja he meiltä lapsiin liittyen. Ihan kivaa!
Harjoitteluita oli 2 keväällä, syksyllä siis pelkkää teoriaa. Olin ensin 9 vko päiväkodissa ja 5 vko valinnaisen harjoittelun ala-asteella.
Ei valittamista!
Vierailija kirjoitti:
1. Vanhukset
2. En. Olisin halunnut osastonsihteeriksi, seuraavaksi hammashoitajaksi. Niitä koulutuksia ei järjestetty paikkakunnallani joten olisin joutunut päivittäin matkustamaan useamman tunnin toiselle paikkakunnalle joka ei elämäntilanteeseeni sopinut.
3. Olen tällä hetkellä työtön. Vuorotyö ei sovi pienten lasten yksinhuoltajalle. En voinut ennustaa vuosia sitten jääväni yksinhuoltajaksi. Olisin valinnut toisen alan jos olisin tiennyt.
4. Helppoja sekä mielenkiintoisia. Olen mielestäni osaava sekä teoriassa, että käytännössä. Vaikka suuntautuminen ei ollut se ykkösvaihtoehto, on työni silti ollut mielekästä sekä antoisaa.
Kiitos vastauksesta :) Itsekin olen pienen lapsen äiti. Minulla myös mietittävää, kun pitäisi minunkin vaihtaa paikkakuntaa jos haluan tuonne päihdepuolelle.
1. Lapset-ja nuoret JA mielenterveys-ja päihde.
2. Kyllä ja en.
3. Varhaiskasvatuksen puolella.
4. Mielenkiintoiset, ensimmäisessä varsinkin erkan (erityispedagogiikan ) osio ja toisessa psykologian (jota muuten enemmän kuin perusyleislääkärin opiskeluissa, painotti opettajamme joka oli kliininen psykologi titteliltään).
Mielenterveyspuolta ja erityispedaa haluaisin hyödyntää ja "kohdata" työssäni enemmän, koen ettei varhaiskasvatus anna tarpeeksi haasteita eikä ole tarpeeksi "mielenkiintoista". Mutta olen tähän osittain ajautunut ja kun on 2 lasta, vaikkakin murkkuja, ja jonkin verran asuntolainaakin, niin eipä tässä hirveästi töistäkään irtisanouduta ja haeta muita hommia jotka useimmiten määräaikaisia työsuhteita. Myöskään vuorotyö, varsinkaan yötyö, ei ole minun juttunut, jo 1 aamuyölle valvominen aikaansaa sen että palautuminen kestää 2-3pvää.
Lapset ja nuoret
Tuntui olevan aika samantekevää mitä valitsi, ei ollut intohimoa suuntaan eikä toiseen.
3. Missä olet töissä?
Osastonsihteerinä
Paljon pitkiä työssäoppimisia päiväkodeissa, tylsää mutta tulipahan käytyä.
Vierailija kirjoitti:
1. Lapset-ja nuoret JA mielenterveys-ja päihde.
2. Kyllä ja en.
3. Varhaiskasvatuksen puolella.
4. Mielenkiintoiset, ensimmäisessä varsinkin erkan (erityispedagogiikan ) osio ja toisessa psykologian (jota muuten enemmän kuin perusyleislääkärin opiskeluissa, painotti opettajamme joka oli kliininen psykologi titteliltään).
Mielenterveyspuolta ja erityispedaa haluaisin hyödyntää ja "kohdata" työssäni enemmän, koen ettei varhaiskasvatus anna tarpeeksi haasteita eikä ole tarpeeksi "mielenkiintoista". Mutta olen tähän osittain ajautunut ja kun on 2 lasta, vaikkakin murkkuja, ja jonkin verran asuntolainaakin, niin eipä tässä hirveästi töistäkään irtisanouduta ja haeta muita hommia jotka useimmiten määräaikaisia työsuhteita. Myöskään vuorotyö, varsinkaan yötyö, ei ole minun juttunut, jo 1 aamuyölle valvominen aikaansaa sen että palautuminen kestää 2-3pvää.
Lääkiksessä ei lueta psykologiaa. Se ei ole lääketiedettä. Psykiatriaa kylläkin.
1. Vanhukset
2. En. Olisin halunnut osastonsihteeriksi, seuraavaksi hammashoitajaksi. Niitä koulutuksia ei järjestetty paikkakunnallani joten olisin joutunut päivittäin matkustamaan useamman tunnin toiselle paikkakunnalle joka ei elämäntilanteeseeni sopinut.
3. Olen tällä hetkellä työtön. Vuorotyö ei sovi pienten lasten yksinhuoltajalle. En voinut ennustaa vuosia sitten jääväni yksinhuoltajaksi. Olisin valinnut toisen alan jos olisin tiennyt.
4. Helppoja sekä mielenkiintoisia. Olen mielestäni osaava sekä teoriassa, että käytännössä. Vaikka suuntautuminen ei ollut se ykkösvaihtoehto, on työni silti ollut mielekästä sekä antoisaa.