Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hampaiden naksahtelu

Vierailija
27.07.2016 |

Tämä asia on ajamassa minut hulluuden partaalle, joten kokeillaan nyt etsiä vertaistukea täältä. Minulla on ollut useamman kuukauden ajan hampaissani ja ikenissäni kummallisia tuntemuksia. Erityisesti yläetuhampaat ja niiden takana kitalaen puolella olevat ikenet ovat oireilleet epätavallisesti. Hampaissa on tuntunut kummallista "liikettä" syödessä, sormin kokeillessa tai kielellä tunnustellessa. Hampaat ikään kuin naksuvat eteen ja taakse. Ikenet hampaiden takana puolestaan ovat tuntuneet jotenkin epänormaalin pehmeiltä ja maiskahtelevilta. Kokonaisuudessaan etuhammasrivi on tuntunut joustavalta ja epänormaalilla tapaa liikkeessä olevalta. Kaiken kukkuraksi pari kolme hampaista on pitänyt sormin heilutettaessä pientä, korvin kuultavissa olevaa naksahteluääntä.

Hammaslääkärissä olen ravannut jo useamman kerran. Suuhygienistin mukaan ikenissä ei ollut kummempaa ongelmaa kuin (mennyttä) pientä ientulehdusta. Olen käynyt neljällä eri hammaslääkärillä, joiden mielipiteet ongelmasta ovat eronneet suuresti keskenään. Yhden mielestä hampaissa ei ollut liikettä ollenkaan, eikä koko tilanteessa minkäänlaista syytä huoleen. Toisen mielestä yläetuhampaissa on selvästi liikkuvuutta, ja asiaa pitää tarkkailla. Kaksi muuta (jotka ovat vakituisia hammaslääkäreitäni) totesivat hampaissa olevan jonkinasteista liikkuvuutta ja ongelman johtuvan yöllisestä hampaiden yhteen puremisesta ja narskuttelusta. Tämä diagnoosi lienee oikea, sillä kärsin myös kasvojen lihaskivuista ja päänsäryistä, joita olen hoitanut fysioterapiassa. Lisäksi sain purentakiskon jota olen käyttänyt nyt kuukauden ja jonka piti olla vastaus ongelmiin hyvin nopeasti. Päänsäryt ovat helpottuneet, mutta apua hampaiden naksahteluun ja liikkuvuuden tunteeseen se ei ole tuonut. Kaikkein pahiten naksuva yläetuhammas on myös röntgenkuvattu, mutta kuvasta ei löytynyt mitään erityistä. Hammas on muutenkin ehjä.

Oireet tulevat ja menevät. Toisina päivinä naksuntaa ja liikettä tuntuu useampaan otteeseen ja useammassa hampaassa, melkeimpä riippumatta syömisistäni tai omasta toiminnastani. Tällöin syöminen tuntuu erityisen inhottavalta koska hampaat tuntuvat naksuvan edestakaisin. Toisina päivinä oireet ovat hyvin vähäiset, eikä naksuntaa kuulu ollenkaan. Usein naksunta lakkaa kun painelen ikeniäni, mutta inhottavat tuntemukset säilyvät. Hampaiden liike ei ole silminnähtävää, mutta tuntemukset ovat todella inhottavia ja naksuntaääni kuuluu selvästi. Pesen ja lankaan hampaat päivittäin. Olen kasvissyöjä ja ruokavalion pitäisi ravintoaineidenkin kannalta olla ihan kunnossa.

Tunnun olevan hammaslääkärikäyntieni kanssa siinä pisteessä, että ongelmaan ei tunnu löytyvän ratkaisua, vaan sen kanssa olisi vain elettävä ja ihmeteltävä. Olen kuitenkin todella huolestunut siitä, että tämä olisi menossa pahemmaksi ja vailla hoitoa tilannetta "seuraillessa" hampaat lähtisivät pahemmin liikkeelle tai irtoilemaan. Olen turhan nuori hankkimaan tekareita. Ongelma myös estää minua syömästä normaalisti - mikä alkaa näin useamman kuukauden jälkeen ärsyttää sangen paljon. Tiedostan olevani aika neuroottinen säntäillessäni peilille testailemaan hampaiden liikkuvuutta ja kokeilemaan josko naksahtelua kuuluisi, ja tuntuukin että tämä pilaa hampaideni lisäksi vielä mielenterveytenikin. Onko kenelläkään kokemuksia vastaavasta? Mitä hammaslääkärit ovat sanoneet, onko tilanne rauhottunut itsestään ja miten olette pärjänneet ongelman kanssa?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saitko selville syytä koskaan hampaiden naksahteluun?

Vierailija
2/4 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä sama ongelma! Olen menossa hammaslääkäriin. Ei ole mitään muita oireita, mutta pelottaa että joku kerta etuhampaat vain lähtevät irti ja olen kuin rölli konsanaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narskuttelen hampaita öisin, ja jos on huono yö takana, hampaat on aamulla arat ja hiukan liikkuvat. Asettuvat kyllä päivän mittaan.

Joskus voi saada apua siitä, että laitetaan botoxia leukalihaksiin. Se on seuraava vaihe, jos ei purentakisko auta riittävästi.

Vierailija
4/4 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli paikka melkein irti tälläisestä naksuvasta hampaasta. Siis iso reikä paikan alla ja ydin jo kuoleutunut.