Mitä 1980-luvun irtokarkkilajeja muistatte?
Minä muistan seuraavat:
dynamiittipötköt (pehmeähköä salmiakkilakritsia, suolainen pinta, pitkulainen dynamiittipötkön muoto)
mansikkaluut (pehmeä, vaaleanpunainen, sokeroitu, luun muotoinen mansikkakarkki)
voi-calypsot (kova kinuskikaramelli, vaaleankeltainen, kasvojen muotoinen)
hedelmäkranaatit (pehmeähkö, litteä ja pyöreähkön muotoinen, kirpeä hedelmäkarkki, eri värisiä, päällystetty kirpeällä jauheella)
salmiakkikranaatit (samanlainen kuin hedelmäkranaatti, mutta musta ja päällystetty suolaisella jauheella)
salmiakkimanteli (mantelin muotoinen, vaaleanruskea, kovapintainen makea salmiakkilakritsimakeinen, sisällä pehmeää, sileää salmiakkimössöä)
Kuka muistaa nämä? Mitä muita muistatte?
Kommentit (91)
Jauhikset, aidot isot merkkarit, venyvät salmiakkikalat, vaahtokarkit, kapteeni salmix ja helmix-karkit, sitruunapommit joista tuli kitalaki kipeäksi, salmiakki-& lakritsipommit, king kongit eli gorillanpäät...
Salmix ja Helmix. Pehmeät tuttikarkit.
Irtokarkkeja? Kapteeni Salmix ja Kapteeni Helmix.
Joo sitruunapommit syövytti kitalaen :D
Tutit, tosiaan! Miten saatoin unohtaa! :D
Juhlaa oli, kun pääsi joskus Karkkipussi-kauppaan. Siellä myytiin törkeän kalliilla karkkia oranssi-ruskearaitaisiin paperipusseihin. Viikkorahallani sain ehkä juuri 100g ostettua joskus muutaman kerran vuodessa, kun oli niin hieno erityistapaus, että pääsin oikein keskikaupungille. Sieltä ostin aina lemppareitani, vihreitä limaisia sammakoita. Ja isoja, sitkeitä, venyviä käärmeitä.
🇺🇦🇮🇱
Ne jotkut naulan näköiset kovat salmiakit, nimeä en saa päähäni, mutta hitsit että ne oli hyviä.. Taisi olla siinä pinnassakin hitunen ruskeaa salmiakkijauhetta? Muistaako joku? Saispa noita vielä!
Katjes-merkkinen karkkipussi, jossa oli lakritsi- ja viinikumikarkkeja vaahtopohjalla. Aivan mahtavia! Samoin Katjesin suolakalat.
Salmiakkijauhe sammakot. Tupakoista muistaisin vain salmiakkijauhe täytteiset. Outoa, mullekkin niitä ostettiin, vaikken ollu vielä koulussakaan. Banaanitoffee oli mun tosi suosikki. Oli jotain 3-4cm levyisenä ohuena n.12 cm pitkänä levynä.
Jotkut beiget irtokarkit maistu tupakantumpille.
Kolatoffeet!
Vierailija kirjoitti:
Paperipäälliset toffeeneliöt: keltainen vihreällä tekstillä oli banaanitoffee, punainen kermatoffee ja sininen valkoista minttutoffeeta
Vierailija kirjoitti:
Paperipäälliset toffeeneliöt: keltainen vihreällä tekstillä oli banaanitoffee, punainen kermatoffee ja sininen valkoista minttutoffeeta
Eiks näitä ollut vielä muitakin makuja? Muistelisin ainakin, että oli musta paperi, jossa luki punaisella. oli salmiakki-lakritsin makuinen. Nämä oli mun lempparikarkkeja ihan 70-luvullakin, kun olin alle kouluikäinen. Tuo mintunmakuinen oli tosi tosi pahaa.
Muistan kirpeät, litteät nauhamaiset karkit, joita muistaakseni sanottiin remmieksi?! Vai muistanko väärin.. Makuina omena ja mansikka.. Lisäksi oli huulet, korva ja silmä -karkit, huulet tietty punaiset, korva oli keltainen ja silmä sininen.
Pöllökarkit! Isoja pöllönmuotoisia kovia karkkeja oli ainakin kahta makua. Musta salmiakki ja sininen olisiko ollut mustikka ehkä? Sisällä oli kirpeää täytettä/jauhetta, mutta kova karkkikin oli jotenkin kirpeää tai suolaista. Ihania!
Roope Ankan kolikot oli ihanan venyviä ja hedelmäisiä.
Pieniä pyramideja/vadelmia oli mansikan ja eukalyptuksen makuisena.
Lahdessa oli 80-luvulla Namusetä-niminen karkkikauppa. Jostain syystä ei ole enää ainakaan sillä nimellä.
Muistaako kukaan känkkäränkkä salmiakkiaskia? Oli mun suosikki lapsena. Joku mainitsi myös turkinpippuritangon, olin jo unohtanut ne, vaikka niitä tuli myös syötyä. Ja kyytipoikana pyramidin muotoisesta tetrasta appelsiinimehua. 😊
Känkkäränkästä oli myös hedelmäversio, jossa keltaisia ja valkoisia kovapintaisia namuja.
Pussikarkeista lempparini oli kumirotat. Niitä ei tosin saanut irtiksinä, pussissa vaan. Mutta jos pussikarkkia ostin, niin aina niitä rottia. Ai että ne oli hyviä.
🇺🇦🇮🇱
ei ole vadelmaa vaan mansikkajauhisg
Aika huolestuttavaa, jos asia pitää erikseen varmistaa.