Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ärsyttää, jos hääpari toivoo lahjaksi rahaa?

Vierailija
27.07.2016 |

Tällä palstalla jatkuvasti saa lukea, kuinka rahaa toivovat hääparit ovat ahneita paskiaisia ja näitä pareja varten keksitään jopa vittuilevia jekkuja ja jätetään menemättä heidän häihinsä.
.
Itse en ymmärrä tätä ollenkaan. Ja ei, en ole itse ollut koskaan naimisissa eivätkä häät siinnä vielä horisontissa. Kuitenkin voisin hyvin kuvitella, että mieheni kanssa pyytäisimme rahalahjaa kun asia tulee ajankohtaiseksi, eli kertokaa ihmeessä ajatuksianne.
.
Onko ongelma se, että hääpari saa tietää paljonko rahaa vieras antaa? Kyllähän rahojen perässä oleva hääpari varmaan tutkii tavaralahjojenkin arvon, katselee merkkiä, arvailee ostopaikkaa ja sen sellaista.

Tuskin siinä kutsussa muutenkaan on häälahjarahalle asetettu minimisummaa ja lähes aina kirjoitusmuoto on ei-pakottava "halutessaan voi lahjoittaa tilille x". Jos hääpari odottaa jokaisen vieraan tuovan tietyn (ison) summan rahaa, hääpari on moukkia (samat moukat laittavat lahjalistalleen vain kalliita lahjoja, eli näiden ihmisten oikuilta ei välty, esittivät he toiveensa sitten rahana tai tavarana).
.
Usein av-mammat ajattelevat, että parilla on jo kaikki, kun pyytävät rahaa. Ei käy mielessäkään, että raha voi mennä esimerkiksi matkaan, asuntolainaan tai johonkin suurempaan hankintaan (esim auto tai kallis sohva).
.
Emme elä enää 80-lukua, jolloin keräiltiin statuskodinkoneita (jäätelökone, fonduepata jne). Nykyään ihmiset käyttävät rahaa mielellään elämyksiin ja haluavat kotiinsa vain asioita, joista oikeasti pitävät.
Mikäli viet hääparille väkisin pölynkerääjä-Aalto-maljakon tai kananmunankeittimen, et näpäytä ketään, vaan ennemminkin teet hallaa itsellesi kun osoitat huonoja käytöstapojasi ja epäkunnioitustasi hääparia kohtaan. Ja häiden jälkeen hääpari mahdollisesti myy epämieluisan lahjan.
.
2010-luvulla ihmiset eivät muuta lapsuudenkodistaan yhteiseen lemmenpesään. Useimmiten takana on jo yhdessä asumista ja jonkin verran omaisuuttakin. Kolmeakymppiä lähestyvälle hääparille ei ole järkeä ostaa paria valkoista Teema-kulhoa ja mukia "näistä voitte alkaa keräämään asiastoa".

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjan voi ostaa alennusmyynnistä tai antaa parille lahjaksi jotain, minkä on itse saanut lahjaksi, mutta on itselle ei-toivottua. Toisinsanoen rahalahja tulee itselle kalliimmaksi. 

Vierailija
2/19 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on rahasta pulaa niin miksi järjestää isot häät ja hassata siihen kauhea määrä ja odottaa että vieraat kattavat ne kustannukset?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on rahasta pulaa niin miksi järjestää isot häät ja hassata siihen kauhea määrä ja odottaa että vieraat kattavat ne kustannukset?

Typerys.

Vierailija
4/19 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi luulet rahalahjojen tarkoituksen olevan kattaa häiden kustannukset? Kyllä ne häät on jo maksettu siinä vaiheessa, kun vieraat antavat lahjansa.

Vierailija
5/19 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

= "Me menimme kahdestaan maistraatissa naimisiin, ilman vieraita, ilman häälahjoja. Minä en halunnut juhlia ja lahjoja, enkä halua muidenkaan haluavan."

Vierailija
6/19 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ihmetellyt samaa asiaa. Itse pidän rahalahjaa helppona juttuna. Mukavinta on kuitenkin ollut se jos häälahjalista on lisänä, tällöin jokainen voi oikeasti valita itselleen parhaimman lahjan.

Tietenkin aina on niitäkin, jotka haluavat itse keksiä lahjan... Ja heidän vuokseen puoli Suomea konmarittaa. ;)

Vierailija
7/19 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ärsytä. Rahalahja on toki persoonaton, mutta helppo eikä voi mennä pieleen. Enemmän mua ärsyttäisi, että ostaisin juuri paria ajatellen _lisää tähän mikä tahansa hilavitkutin_ jota ei käytettäisi koskaan ja myytäisiin puolentoista vuoden päästä vähin äänin kirpparilla.

Vierailija
8/19 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä rahalahjan antaminen on niin helppoa ja ihanaa.

Vierailija
9/19 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hääpari ole maksattamassa häitä vierailla. Hääpari on juhlan sankari, jonka puolesta vieraat iloitsevat ja tuovat jotain mukavaa lahjaksi yhteisiin hetkiin. Sama homma syntymäpäiväjuhlissa ja valmistujaisissa. 

Kyllä tämä ulina kertoo enemmän vieraista. Joko ovat köyhiä tai itsekkäitä/saitoja, kun ulisevat että pitää jäädä häävierailusta voitolle ja laskevat tarkkaan juhlamekon kulumisestakin aiheutuvat kulut. 

Eiköhän jokainen järkevä hääpari ymmärrä, ettei köyhällä ole varaa, eikä odota köyhän tuovan mitään, ainakaan isoa lahjaa. 

Ja jos vieraalla on rahaa, mutta hääpari on niin hirveä ettei voi hampaita kiristelemättä karuttaa sitä lahjakassaa tai ostaa mieluista lahjaa (vaan vie jonkun itsekin inhoamansa romun), kannattaa jättää ne häät suosiolla väliin. 

Juhlat ovat sellainen konsepti, että harvoin kukaan jää voitolle. Ei järjestäjä eikä vieras.

Vierailija
10/19 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu summasta mitä toivovat, joku 50& on liikaa niin ei käy mut jonkun 5€ voi ihan hyvin heittää kolehtiin

Vierailija
11/19 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kerjuukutsu aikuisilta on noloa, voisi laittaa hyväntekeväisyyskohteen tilinumeron jos ei halua lahjoja.

Teineille, ripille pääsy ja valmistuminen on ihan ok. muistaa rahalla.

Vierailija
12/19 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ymmärrä. Kai kyse on sellaisesta hienostelusta ja eräänlaisesta kursailusta, että hääpari ei saa missään nimessä ääneen mainita sitä tosiasiaa että (lähes) jokainen sinne häihin haluaa jossain muodossa lahjan tuoda. Kun sen esittää toiveena etukäteen, se antaa ymmärtää että he tietävät saavansa vierailta lahjoja, ja tämä koetaan moukkamaisena. Siitä huolimatta että se on täysin oikea tulkinta asiasta.  Minusta nuo hienostelut kyllä voi jättää jo sikseen. 

Vierailija
13/19 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta kerjuukutsu aikuisilta on noloa, voisi laittaa hyväntekeväisyyskohteen tilinumeron jos ei halua lahjoja.

Teineille, ripille pääsy ja valmistuminen on ihan ok. muistaa rahalla.

Miksi se on kerjäämistä, jos jokainen on lahjan tuomassa joka tapauksessa? Ja jos ei ole, niin sitten se kommentti ei varmaan koske häntä muutenkaan?

Vierailija
14/19 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hääpari voi pyytää rahaa, mutta silloin olisi hyvä toteuttaa tuo rahankeruu niin ettei paljastu, kuka laittoi minkäkin verran. Kun pyydetään rahaa tilille, niin vähän ahdistaa tällaisena vähätuloisena, että vaikutan kitsaalta, jos laitan hääparin mielestä liian pienen summan, vaikka se todellisuudessa olisi melko suurikin taloudelliseen tilanteeseeni verrattuna.

Vierailija
15/19 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahalahjaa saa toivoa. Hiljaa mielessään. On moukkamaista vihjata kutsussa, että rahaa tässä vain ollaan vailla!

Vierailija
16/19 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan osaa ärsyttää, kun kokee että (a) häät mielletään rahastuksena (b) haluttaisiin antaa hääparille, joku pysyvämpi muisto. (c) Toiset nyt muutenkin kokee tietävänsä paremmin, mikä tai mitä toisille kuuluu ja mikä ei. (d) Pelko siitä,että nolaa itsensä antamalla liian vähän. (e) Koska ei silloin kun minä olin nuori... (f) Meidän firmalla olisi tällaisia kivoja juttuja hääpari varmasti tykkäisi näistä enemmän. (g) Raha ei ole kovin persoonallinen lahja (Miksi lahan pitäisi aina olla kovin persoonallinen (?))  (h) Mä tunnen morsiammmen / sulhasen niin hyvin, että se oikeesti toivoo heille tätä, mut ei kehtaa pyytää... (i) Meidän suvussa on aina annettu hääparille lahjaksi...  

Vierailija
17/19 |
05.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet vanhemmat vieraat saattaa ajatella että tavaralahja on mukavampi, koska annettu lahja jää muistoksi myös antajiltaan (maljakko, koriste-esine yms.). Ei siis ajatella että se ajatellaan oitis roinana ja turhana romppeena, kuten nykyään kaikki materia mielletään.

18/19 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin puolison kanssa päätetty että ensi kesänä mennään naimisiin niin lahja tulee rahana, minä en välitä mistään esineistä tai muista turhista jutuista. Rahan voi säästää tai käyttää mihin haluaa, meillä tarkoitus lähteä häämatkalle Pariisin niillä rahoilla mitä saadaan.

19/19 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Pariisiin