Haaveissa mittelspitz tai kleinpitz. Mitä eroa noilla on +muita kyssäreitä
Koirakuume on kova, meillä lapsiperhe, kissoja ja maatila. Pystyttäisiin linkittämään koiraa 2-3 kertaa päivässä.
Ollaan innostuttu noista kahdesta rodusta.
Mitä eroa noilla on?
Onko rikollista pentutehtailua vai voiko ostaa tori.fi:stä?
Saako räksytystä kuriin koulutuksella?
Karkaileeko pihalta?
Nukkuuko yönsä vai herääkö aikaisin?
Kommentit (30)
Aikalaillahan tuo haukkuminen riippuu koirasta. Minulla on kaksi mitteliä, joista toinen räkyttää jatkuvasti ja toinen ainoastaan hyvin hyvin harvoin haukahtaa.
Klein ja mittel siis sama koira mutta eri kokoisena.
Kannattaa ostaa koira kasvattajalta, hinta on 1000-1200e. Suomen Mittelspitz ry:n sivuilta löydät esim linkkejä kasvattajien nettisivuille jne.
Minulla on kennelnimi ja pentue suunnitteilla syksyn juoksuun erittäin hienosta, vähän haukkuvasta Suomen Muotovalio-nartusta. Tiedot tulevat em. sivuille aikanaan, en kehtaa tänne mitään linkkejä omille sivuilleni laittaa.
Koirana mitteli on äärimmäisen vilkas ja omistajaan erityisen syvästi kiintyvä kaveri. Minun koirani ovat aina kuitenkin nukkuneet yönsä erinomaisesti, eikä minua herättele kukaan vaikka nukkuisin kuinka pitkään, ne nukkuvat myös niin kauan kun minäkin. Teen kolmivuorotyötä joten nukkumarytmini on vielä erittäin epäsäännöllinen. Ulkoilemassa käydään useimmiten aamulla lyhyempi lenkki ja illalla n. 1-2h lenkki + ehkä koirapuistoilua. Sisälle vahinkoja ei tule, ja kaksi kertaa päivässä ulkoilua on riittänyt määrällisesti, eivät edes pyydä useammin pihalle.
Lisätietoja rodusta saat myös rotuyhdistyksen sivuilta.
Mitä eroa noilla on?
- Kleinspitz on pienempi
Onko rikollista pentutehtailua vai voiko ostaa tori.fi:stä?
- Osta kasvattajalta. Toki tori.fi:stä voi löytyä kasvattajien ilmoituksia, mutta ÄLÄ osta pimeää pentua.
Saako räksytystä kuriin koulutuksella?
- Luultavasti. Itselläni on pieni kleinspitz, joka ei räksytä ollenkaan ja haukkuu erittäin harvoin. Asumme kerrostalossa. Riippuu ehkä paljon koiran luonteesta, että haukkuuko kuinka. Osa tuntemistani kleineistä räksyttää ihan mielettömästi eivätkä osaa olla hiljaa. Osa taas on esimerkillisiä eivätkä räksytä lainkaan.
Karkaileeko pihalta?
- Jos on koulutettu hyvin niin pysyy kyllä pihalla. Eivät omista ollenkaan riistaviettiä, joten eivät lähde esim. jäniksien perään.
Nukkuuko yönsä vai herääkö aikaisin?
- En tiedä. Ei ainakaan ole häirinnyt omia uniani.
Vielä, miten paljon yks mitteli tai kleini syö niitä raksuja, paljonko maksaa kuussa? Oletteko ostaneet eläinkaupasta kuten on suositus?
- Todella vähän. Iso säkki, jonka ostan eläinkaupasta voi kestää jopa monta kuukautta. Toki puruluut yms. maksavat ja niihin saa uppoamaan kyllä rahaa.
Keskikokoinen pizza ja pikkupizza. Et liene saksan lukija.
Kiitos vastanneille! Vielä yks tyhmä kyssäri.
Miten nopeaa kleineri/mitteli kävelee? Mulla vaan on tosi reipas kävelyvauhti, niin ei kai se koiraparka raahaudu mukana kun on niin pieni? :D
Ap
Ei millään pahalla ap, mutta et vaikuta tietävän koiran pitämisestä paljon mitään. Tutustupa ensin ihan koiran hoidon perusjuttuihin ja esimerkiksi eläinlääkärikuluihin. Varmasti teistä voi tulla hyvä koiraperhe, kunhan valmistaudutte huolella ja realistisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastanneille! Vielä yks tyhmä kyssäri.
Miten nopeaa kleineri/mitteli kävelee? Mulla vaan on tosi reipas kävelyvauhti, niin ei kai se koiraparka raahaudu mukana kun on niin pieni? :D
Ap
Mitteli ainakin pysyy sun vauhdissa.
Kaverilla oli mitteli, voi helvetti sitä räksytystä, kuseskeli sisälle, ja nylkytti jatkuvasti. Sietämätön rakki, tosin oli kouluttamatonkin, koira irti saada, mutta sitten se kasvatus jäi tekemistä, noitui ja huusi vaan sille aina.
Kyllä mun kleini pysyy mukana pyöräillessä ja yli 10km juoksulenkeilläkin, tosin tykkää juoksemisesta kovasti - kaikki välttämättä ei yhtä paljon.
Hei!
Olkaa tarkkoja mistä otatte koiran ja katsokaa koiraNetistä pentujen vanhempien tiedot, ovatko vanhemmat terveitä ja monetko pennut on vanhemmilla teetetty. Sieltä näkee totuuden vaikka kasvattajan sivuilla saattaa lukea että vanhemmat ovat terveet ja laajasti terveystutkitut. Näin ei välttämättä ole. Kertoo vähän kasvattajasta jos pentuja on teetetty vuoden sisällä kahet samalla emällä.
Eroa kleinilla ja mittelillä on oikeasti lähinnä koko. Kleinspitz saattaa yleisesti olla vähän yliaktiivisempi mutta varmaan yksilöstä riippuvaa. Jos kleini kasvaa isoksi niin sen rekisteriin vaihtaa mitteliksi ja toisinpäin, joten ei ole oikeasti juuri muuta eroa kuin koko.