Haaveissa mittelspitz tai kleinpitz. Mitä eroa noilla on +muita kyssäreitä
Koirakuume on kova, meillä lapsiperhe, kissoja ja maatila. Pystyttäisiin linkittämään koiraa 2-3 kertaa päivässä.
Ollaan innostuttu noista kahdesta rodusta.
Mitä eroa noilla on?
Onko rikollista pentutehtailua vai voiko ostaa tori.fi:stä?
Saako räksytystä kuriin koulutuksella?
Karkaileeko pihalta?
Nukkuuko yönsä vai herääkö aikaisin?
Kommentit (30)
Kleinspitz on pienempi kuin mittelspitz.
Huhuu, onko kleinerin tai mittelin omistajia?
Mittelistä jonkun verran saa haukkua pois. Rauhaton oli ainakin nukkuessaan sängyllä. Nyt nukkuu yksin alakerrassa, joten en tiedä miten rauhaton on. Muuten kiva koira, mutta toisinaan vieläkin (täyttää 2v) on tuota kuseskelua lattialle, siitäkin huolimatta miten on päässyt pihalle.
Joo osta vaan torista, kato että on mahd. hoono soomi ja älä ainakaan pyydä nähdä pentujen emoa.
Tosin kyllä jotkut ihan oikeatkin kasvattajat ilmoittaa torissa, mutta sitähän sä et ny meinannu.
Liity facebookin mittelisivustolle, siellä on nytkin jonkin verran myynnissä.
Periaatteessa sama rotu, kleinspitz on vain pienempi. Jos mittelspitz jää minimisäkäkorkeuden alapuolelle, sen voi rekisteröidä virallisesti kleinspitziksi, eli muuta eroa kuin korkeus ei ole. Myös kuonon ja kallon suhteissa pitäisi olla pientä eroa, mutta tästä en ole aivan varma edellämainitun "rodunvaihtamis"mahdollisuuden takia.
Räksytysherkkyydessä on tietty yksilökohtaisia eroja: oma mitteli haukkuu vain kotona ollessaan, jos kuulee kolinaa tai ovikello soi, mutta monesti kadulla tapaa toisille koirille räksyttäviä mitteleitä. Tietty räksytykseen vaikuttaa sekin, onko yksi vai useampi koira, useamman koiran kanssa se yksi haukkaherkkä yksilö usein innostaa muutkin räksyttämään. Ja koulutuksella tietty räksytystä saa karsittua, jos vain viitsii siihen paneutua.
Niin, ja pentu kannattaa ottaa luotettavalta kasvattajalta. Rotuyhdistyksen sivuilta näet kasvattajalistan.
T. 7
Unohda koko rotu. Sietämätön räkytys aamusta iltaa. Koskee kaikkia pystykorvia. Ei ikinä enää.
Tietenkin jos asut korvessa ja naapurit tai itse olet huonokuuloinen niin menettelee joten kuten.
Meillä on kleini ja tosi ihana energinen tyyppi on. Nukkuu hyvin ja rakastaa kaikkia ihmisiä. On tosi seurallinen eikä viihdy yksin, vaan seuraa ihmisiä joka paikkaan. Ei hauku, mut sen harjoittelu aloitettiin heti pienenä. Torista ostettu, mutta suomalaisesta kodista.
Ei lähde juuri karvaa ja ei riko paikkoja. Pieni rakko, joten pitäisi päästä usein ulos. Tää on tällainen 5kg jokapaikantöhöttäjä.
Minun mielestäni aina ennen minkään eläimen ostoa tai hakua ilmaiseksikaan, tulee käydä keskustelua joko puhelimitse tai s-postilla, ja siinä vaiheessa kysellä kaikki mahdollinen vähänkään oleellinen, kuten esimerkiksi montako pentuetta paikka tuottaa vuodessa, miltä harkintapohjalla sen tekee, mitä yhdistelmistään hakien, tietoja emosta, tietoja isästä, terveyshistoriasta jne. Huomaat kyllä pian onko kyseessä hyvä ja rehti kasvattaja, vai kasvattaja, jonka ei kuuluisi huoltaa edes pölykoiria haisevan sänkynsä alla.
Itse olen muita eläimiä kuin koiria (niitä minulla ei ole) ostaessa törmännyt pariin mätään omenaan, mutta käynti paikanpäällä viimeistään kertoi karun ja surullisen totuuden. Erään kerralla sekin, kun ala-arvoinen mielestään eläinrakas myyjäehdokas joka ei eläimistään ja niiden hyvinvoinnista selvästikään välittänyt, välitti selvästi vain rahasta, tuli lankoja pitkin korvaani solvauksineen, kun minä vetäydyin ja peruinkin vasta alustavan kiinnostukseni vähäeleisesti, nähtyäni paikanpäällä surkean totuuden. Siinä tapauksessa oli minulla nuorella ihmisellä nieleksimistä, mutta toki olen jälkeenpäin käsittänyt että myyjähän oli häiriintynyt.
Tavallaanhan sellaisilta haluaisi ostaa pois ja pelastaa vaikka ne kaikki eläimet, mutta sielläpä on hetken päästä uusi samanlainen lauma vailla tervettä järjkeä sen tirehtöörin taholta. Ei sellaista toimintaa voi eikä saa tukea, ja jos eläinten kaltoinkohtelujen raja ylittyy, on syytä tehdä eläinsuojeluilmoitus. Pieni eläin ei voi itse itseään auttaa millään tavoin sellaisissa kuvioissa. :(
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kleini ja tosi ihana energinen tyyppi on. Nukkuu hyvin ja rakastaa kaikkia ihmisiä. On tosi seurallinen eikä viihdy yksin, vaan seuraa ihmisiä joka paikkaan. Ei hauku, mut sen harjoittelu aloitettiin heti pienenä. Torista ostettu, mutta suomalaisesta kodista.
Ei lähde juuri karvaa ja ei riko paikkoja. Pieni rakko, joten pitäisi päästä usein ulos. Tää on tällainen 5kg jokapaikantöhöttäjä.
Millä keinoilla sä opetit sen vähemmälle haukkumiselle? :)
Ap
Vielä, miten paljon yks mitteli tai kleini syö niitä raksuja, paljonko maksaa kuussa? Oletteko ostaneet eläinkaupasta kuten on suositus?
Ap
En ehkä näillä kriteereillä lähtisi hankkimaan koiraa. Mites vaikka joku hamsteri?
Pikkukoirilla on pieni rakko eli pihalle pitää päästä usein. Varmaankin saisi ulkoilla muutenkin kuin nuo lenkit? Kaksi lenkkiä päivässä on ihan minimi, mutta varmaan ulkoilisi maatilalla muutenkin?
Jos joutuu laskemaan riittävätkö rahat koiran ruokaan ei kannata kallista lemmikkiä ostaa. Koirasta tulee kuitenkin paljon muitakin kuluja kuin hankintahinta ja ruoka. Kuten rokotukset ja muut eläinlääkärikäynnit. Samoin tarvikkeita pitää uusia.
Vierailija kirjoitti:
Vielä, miten paljon yks mitteli tai kleini syö niitä raksuja, paljonko maksaa kuussa? Oletteko ostaneet eläinkaupasta kuten on suositus?
Ap
Ap, ruoantarve on koirillakin yksilökohtaista. Ruoantarpeeseen vaikuttaa luonnollisesti kulutetun energian määrä, mutta ei ole mitään tiettyä määrää, jonka tietyn rodun edustajan pitäisi syödä. Maalaisjärjen käyttö on sallittua. Ja tietty suosittelisin ostamaan koiralle laadukasta ruokaa, myös raakaruokinta ja muunlaiset ruokavaliot ovat varteenotettavia.
Meillä on kolme kleiniä, kaikki ihania ja ihan omanlaisiaan luonteiltaan! Tuskin voi yleistää tuota nukkumiskäyttäytymistä ollenkaan, eiköhän se ole ihan yksilöllistä. Nämä nukkuvat kaikki aamuun asti ellei hätä ole oikeasti kamala. Haukkusessakin on yksilöiden välillä eroa, näistä yksi haukkuu vain pihalla ollessaan ohikulkevat koirat, lenkillä ei hauku, sisällä ei hauku. Kaksi muuta haukkuu sitten enemmän, ei kuitenkaan turhaan tai huvikseen vaan silloin kun ajattelevat että on jotain hälytettävää. Yksin ollessaan eivät hauku.
Kumpikaan rotu ei yleensö karkaile, kun metsästysviettiä ei ole. Meillä pysyy hyvinkin irti.
Vaikka on pieni rotu niin tarvitse kyllä aktiviteettaja ja liikuntaa, kolme lenkkiä on hyvä, kaksi menee jos saa olla pihalla muuten paljon.
Voin suositella lämpimästi, ovat oikein valloittavia ja ihastuttavia pieniä ystäviä! Ehdottomasti kannattaa ostaa kunnon kasvattajalta niin että paperit löytyy!
Mun kaverilla on kolme(!) kleinia ja vaikka olen äärettömän koirarakas ihminen, niin pakko näin salaa myöntää että pidän niitä koiria melko rasittavina. :( Ovat ymmärtääkseni jalostettu vahtikoiriksi mihin tämä haukkuherkkyys ja jatkuva räksytys kai liittyvät. Lisäksi vaikka tiedän, että pienetkin koirat voivat olla hyvinkin älykkäitä, niin näissä kolmessa sitä ei näy yhtään. Tuntuu, että vain tuijottavat tyhjillä nappisilmillä, ja jos yhtään mistään kuuluu yhtikäs mitään alkaa tajuton räksytys.
Mutta joo... tietääkseni sama koira, mutta eri koko ja torissa on melko paljon pentutehtailijoita eli kannattaa olla varovainen. :)
Vierailija kirjoitti:
Ap
Aikuiselle mittelille riittää desi päivässä. Meillä tosin syö märkäruokaa kaks kertaa päivässä ja omin päin sitten naksuja.
Oma kleinini vaikutti nuorena vähän hölmöltä, seurasi kaikkea läheltä silmät pyöreinä ja kuunteli joka sanan pää kallellaan. Mutta muutaman vuoden vanhettuaan alkoi paljastua ettei ne sanat ole kuuroille korville mennyt ja uteliaisuus johti oppimiseen. On hirveän fiksu, ymmärtävää puheesta uskomattoman paljon ja oppii nopeasti uutta. Uuden oppimisessa auttaa myös rotujen miellyttämisen halu , ovat siis hyvin helppoja kouluttaa. Myös haukkumisen saa opetettua pois, kunhan on johdonmukainen alusta asti. Kaverini kleini ei haku koskaan, ei edes ovikellon soidessa.
Meidän perheen kahdesta muusta kleinistä toinen on vähän omapäisempi, mutta on vielä tosi nuori. Kolmas on sitten vähän hölmömmän oloinen, mutta luulen että ikä tuo viisautta sillekin. Tämä kolmas on sitten maailman kiltein tapaus eikä koskaan ärähdä toisille vaikka miten retuuttaisivat.
Voi hyvä luoja. Osta vaikka Netflix vuodeksi ja jätä koirankasvatus jollekin täysjärkiselle.