Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viinimarjojen mehustajille kysymys

Vierailija
27.07.2016 |

Eli tarkoitus olisi mehustaa mehumaijalla punaista viinimarjaa. Eli maijaan kaiketi mahtuu ämpärillinen marjoja. Vadelmaa laittaisin sekaan pehmentämään makua.

Eli kysymys kuuluu, kuinka paljon vadelmaa minimissään, että se vähän maistuisi ja pehmentäisi makua? Entä kuinka paljon sokeria? Litran verran sain tuosta pihan perältä eilen kerättyä ja ehkä vielä vajaan litran sieltä saisin, kauemmas en viitsisi lähteä, mutta riittääkö joku puoltoista litraa vattua?

En siis aiemmin ole itsenäisesti mehustanut. Äidin kanssa joskus olen, mutta en enää määriä muista, eikä äitikään ole mehustanut vuosiin ja muisti ei enää hänellä oikein pelaa.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkään laittaa sekaan mansikkaa. Kerran kokeilin vadelman kanssa ja en tykännyt. Mansikkaa ei kauhean paljoa tarvitse laittaa, ostan yleensä 5 kg laatikon ja se riittää 2-3 ämpärille punaherukoita. Sokeria en laita ollenkaan.

Vierailija
2/22 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valuta kattilaan ja sitten kattila liedelle ja lisäät sokerin, ei sitä maijaan laiteta. Itse en laita kuin puoli ämpäriä marjoja mehustumaan kerralla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valuta kattilaan ja sitten kattila liedelle ja lisäät sokerin, ei sitä maijaan laiteta. Itse en laita kuin puoli ämpäriä marjoja mehustumaan kerralla.

Niin siis mitä ei maijaan laiteta? Olen siis maijalla mehustamassa. Niin ja siis vadelman määrä tässä eniten kiinnostaa. Sitä siis käytän lisukkeena, koska sitä minulla on. Mansikkaa en lähde erikseen ostamaan. Olen siis punaherukka-vattumehua aiemmin juonut ja siitä tykännyt, joten itselleni mieluinen kombo. Ainesoisien määrä tässä kiinnostaa, ei muu, koska osaan kyllä mehustaa maijalla, eli tekniset asiat ei tässä nyt kiinnosta.

Vierailija
4/22 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ethän käytä alumiinista maijaa?

Vierailija
5/22 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeria ei laiteta maijaan, vaaan siihen kattilaan, johon valutat mehun. EIkä sen määrää voi sulle kukaan muu kertoa, koska ei me voida tietää, miten makeasta mehusta teillä tykätään. Ehkä kannattaa laittaa vähemmän, koska sitä voi sitten lisätä kun mehua juodaan?

Vadelmasta ehkä ajattelisin, että noin kolmannes varmaan toimisi. Tai sitten sen verran kuin sitä on. Mutta ei sitäkään voi juuri muiden maulla arvioida... Ei auta kuin kokeilla.

Vierailija
6/22 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän on niin monta koulukuntaa kuin on mehustajaakin, mutta kyllä se puolitoista litraakin jo makua antaa. 

Sokerin kaadan itse  marjojen päälle mehustimeen, koska se nopeuttaa ja irottaa paremmin mehun marjoista. Kattilassa saatan lisäillä sitä, jos mehusta tulee liian väkevää.

Meillä nuo marjanrääppeet kippaan sonnien eteen, joten ei mene se sokeri haaskuuseen, jos marjoihin jää.

Kaikenlaisia kokeiluja olen tehnyt ja se on se taikasana, kokeile..mehuja voi sekoitella sitten isossa kattilassa sekaisin niin saa mieluista makua.

Toivottavasti löydät makuisan suhteen sekoituksille.

Vierailija
7/22 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin siis mitä ei maijaan laiteta? Olen siis maijalla mehustamassa. Niin ja siis vadelman määrä tässä eniten kiinnostaa. Sitä siis käytän lisukkeena, koska sitä minulla on. Mansikkaa en lähde erikseen ostamaan. Olen siis punaherukka-vattumehua aiemmin juonut ja siitä tykännyt, joten itselleni mieluinen kombo. Ainesoisien määrä tässä kiinnostaa, ei muu, koska osaan kyllä mehustaa maijalla, eli tekniset asiat ei tässä nyt kiinnosta.

Maijaan minä laitan kaikki marjat ja sokerit, kyllä se sinne sulaa! Viimeiset mehut ovat jo niin karvaita, että kieltä pistelee ja sokeria saa lisätä reilusti.

Minäkin pidän punaherukka-vadelmayhdistelmästä, mutta meillä ne kypsyvät sen verran eri aikaan, että vaikea saada samaan kattilaan. Sitä en osaa sanoa, minkä verran vadelmaa, kun itselläni on ollut vain pieniä hilloeriä.

Mehun valutan suoraan uunista otettuun kuumaan pulloon ja suljen sen heti. Säilyy sitten hyvin, vitamiinitkin kun ei moneen kertaan kuumenneta eikä tule ylimääräistä tiskiä. Mehumaijan letku välillä kannuun, niin sinne valuu ylimääräiset pisarat = maistiaismehua.  Ja pullon alle vaikka pesuvati, jos sattuu joku katastrofi, kuten pullon halkeaminen.

Vierailija
8/22 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maijaan laitetaan sokerit meilläkin.

Mutta mittasuhteista:

isoon maijaan 1-1,5 kg punaherukoiden ollessa kyseessä.

Vadelmaa en ole sekoittanut herukoiden kanssa, mutta raparperia kylläkin.

Määrä on vaihdellut satojen/ mieltymysten mukaan, mutta maijalliseen punaherukkaa omasta mielestäni n.3 litraa rapsua passeli.

Kyllä siitä hyvää tulee teet niin tai näin :)

Vierailija
9/22 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sokeria ei laiteta maijaan, vaaan siihen kattilaan, johon valutat mehun.

Niin siis sinä laitat. Tuosta on turha lähteä ketään ohjeistamaan, kun siinä on tasan kahta koulukuntaa. Toiset laittaa maijaan, toiset taas vasta mehuun. Molemmat tavat on iha yhtä oikeita ja kukin valitkoon oman mielensä mukaan.

Vierailija
10/22 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta mittasuhteista:

Määrä on vaihdellut satojen/ mieltymysten mukaan, mutta maijalliseen punaherukkaa omasta mielestäni n.3 litraa rapsua passeli.

Tuleeko raparperin kanssa hyvää? Sitäkin kyllä löytyisi ja pitääkö ne kuoria ennnen mehustusta vai riittääkö pelkkä paloittelu?

Vierailija
11/22 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta mittasuhteista:

Tuleeko raparperin kanssa hyvää? Sitäkin kyllä löytyisi ja pitääkö ne kuoria ennnen mehustusta vai riittääkö pelkkä paloittelu?

Sori, huomasin lisäkysymyksen vasta nyt.

Mutta asiaan:

Ei tarvitse kuoria. Raparperille riittää huuhtelu ja paloittelu.

12/22 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punaherukka on kyllä niin ärhäkkää, että se peittää vadelman maun ihan kokonaan alleen. Sinuna keittäisin vatut hilloksi, tai jos on kovin matoista vattua, tee menu niistä mutta laita sekaan jotain mietoa, esim. omenaa.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
13/22 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raparperista vielä:

sen maku taittaa mukavasti punaherukan kipakkuutta.

Meillä on tykätty kovasti ja kaikki vieraat ovat myös kertoneet pitävänsä.

Vierailija
14/22 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusia mielipiteitä aiheesta punaherukan ja vadelman määrä per mehumaijallinen? Pitäisi saada punaherukan makua hieman hävitettyä. Mites mansikka toimisi? Ja, minkä kanssa mustaherukka sopisi?

Vierailija
15/22 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maijaan voi laittaa myös sokerin. Kyllä se sulaa mehuun mukaan eikä jää roskiin. Paras valuttaa mehu suoraan maijasta pulloon ilman mitään ylimääräisiä välivaiheita. Oman kokemuksen perusteella sanoisi, että vaatii noin 150 mehulitraa ennen kuin homma onnistuu ilman mitään ylimääräistä sotkua.

Kun keitän noin 10 maijallista vuodessa, teen sen lyhimmän kaavan mukaan eli en sotke enempää astioita kuin on pakko enkä kuumenna mehua moneen kertaan eri kattilassa vaan lasken suoraan pulloon.

Ensin kannattaa ottaa kannullinen mehua ja kaataa se takaisin marjojen päälle sitten, kun olet pullottanut pari litraa. Silloin laatu on tasaisempaa. Muuten ensimmäiset pullolliset ovat makeita ja väkeviä, viimeiset niin kitkeriä että kieltä pistelee.

Muistathan puhdistaa ja kuumentaa pullot 100-asteisiksi ja korkit voit keittää, jotta saat mehut säilymään.

Vierailija
16/22 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpommin saan tehtyä mehua isossa kattilassa, johon vettä ja marjat. Sotten siivilöidään.

Mäskinkin käytän esim jogurtissa.

Vierailija
17/22 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sokeria ei laiteta maijaan, vaaan siihen kattilaan, johon valutat mehun.

Niin siis sinä laitat. Tuosta on turha lähteä ketään ohjeistamaan, kun siinä on tasan kahta koulukuntaa. Toiset laittaa maijaan, toiset taas vasta mehuun. Molemmat tavat on iha yhtä oikeita ja kukin valitkoon oman mielensä mukaan.

Mehu säilyy paremmin ilman sokeria jajokainen voi sokeroida oman mehunsa.

Toisekseen ei kannata sokeroida niitä pois heitettäviä marjojen jätteitä.

Vierailija
18/22 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maijaan voi laittaa myös sokerin. Kyllä se sulaa mehuun mukaan eikä jää roskiin. Paras valuttaa mehu suoraan maijasta pulloon ilman mitään ylimääräisiä välivaiheita. Oman kokemuksen perusteella sanoisi, että vaatii noin 150 mehulitraa ennen kuin homma onnistuu ilman mitään ylimääräistä sotkua.

Kun keitän noin 10 maijallista vuodessa, teen sen lyhimmän kaavan mukaan eli en sotke enempää astioita kuin on pakko enkä kuumenna mehua moneen kertaan eri kattilassa vaan lasken suoraan pulloon.

Ensin kannattaa ottaa kannullinen mehua ja kaataa se takaisin marjojen päälle sitten, kun olet pullottanut pari litraa. Silloin laatu on tasaisempaa. Muuten ensimmäiset pullolliset ovat makeita ja väkeviä, viimeiset niin kitkeriä että kieltä pistelee.

Muistathan puhdistaa ja kuumentaa pullot 100-asteisiksi ja korkit voit keittää, jotta saat mehut säilymään.

Sinä olet kyllä todellinen Mehu-Maija :)

(Tämä on kehu).

Vierailija
19/22 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kaadan sokerin suoraan kattilan pohjalle ja valutan maijasta mehut päälle. Sinne se sulaa, kun vähän hämmentää. Neljään litraan mehua laitan 2 dl sokeria. Punaherukan seassa käytän vähän mansikkaa. Sitten kattilat ulos jäähtymään ja myöhemmin pullotus pakastepulloihin. Pullotuksen jälkeen vielä kylmennys jääkaapissa ja lopuksi pullot pakastimeen. Kellaria ei ole mehujen säilytykseen ja jääkaappiin ei mahdu isoja määriä.

Mut en minäkään osaa sanoa vattujen määrää. Mansikoita pistän ihan randomilla. Sanotaanko vaikka litra mansikoita, loput maijallisesta punaherukkaa. Vattuja laittaisin enemmän, koska ovat mansikoita miedompia.

Vierailija
20/22 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap, mutta kysynpä kuitenkin: voiko mehun siis tehdä täysin ilman sokeria? Onko tällöin mehun säilyvyysaika vain lyhyempi? Jostain joskus siis luin, että hilloissa ainakin se sokeri vaikuttaisi säilyvyyteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan