Minkä ikäisten lasten kanssa on omatoimista ja leppoisaa,
Kommentit (64)
Nuorimmat tulevat 7v ja 4v loppuvuodesta. Ap
Jotenkn muistan esikoisen kanssa olleen rauhallisempaa.
38-vuotiaiden kanssa on jo aika helppoa
Ainakin meillä lapset jo ihan omatoimisia. Iät 15, 12 ja 10. Ihanaa aikaa. Eilenkin makoilin lähes koko päivän pihalla ja luin kirjaa. 15-vuotias on innokas thaikkuruuanlaittaja, joten teki ruuan koko perheelle. Nuorimmainen oli puoli päivää naapurin pojan kanssa pihalla palloa potkimassa ja hyppimässä trampalla. Puolet päivästä oli kaverilla kylässä ja uimassa sekä jalisharkoissa. Keskimmäisen kaveri oli meillä yökylässä ja kävivät pyörillä uimarannalla. Vanhin oli ensin kesätöissä ja halusi sitten vielä tehdä ruuan. Illaksi meni harkkoihin. Eipä ole paljon harmia muksuista... apua ja iloa kylläkin :)
Vierailija kirjoitti:
helpompaa jo?
Noin 25.
Vierailija kirjoitti:
38-vuotiaiden kanssa on jo aika helppoa
Tuon ikänen voi tuoda sinulle lapsenlapset kesäksi mummolaan!
Ensimmäinen helpotus tuli siinä 3-4 -vuotiaana, kun lapselle alkaa tulla empatikykyä selvästi. Jo pelkästään "odota hetki" menee kunnolla jakeluun ja pystyy ymmärtämään, että maailmassa on muitakin tarpeita kuin omansa. Sen lisäksi tuon ikäinen pystyy jo ymmärtämään, että vanhempi on vaikka sairas ja siksi lepäilee sohvalla.
Nyt lapset 6 ja 12, elämä tosi helppoa. Voi jättää kahdestaan, pärjäävät ulkona hyvin, eivät herätä edes lomalla aamulla jne.
Kaikenikäisten kanssa on helppoa olla. Joka iässä on hyvät puolensa.
T: Äiti joka lapset 4-25 vuotiaita
Olen aika rento äiti ja koen tämän koko ajan helpottavan. Yöheräilyt eivät ole koskaan rasittaneet, koska vauva nukkuu vieressä.
Toki välillä tulee niitä turhautumisen hetkiä, mutta niistä pääsee yli lähtemällä ulos.
Koen passaamisen ja huolehtimisen kuuluvan ns. vanhemman pakettiin. Tykkään passaamisesta.
Isompi lapsi osaa jo olla hyvinkin omatoiminen, kuopuskin kävelee jo ja harjoittelee syömään itse.
En mä näitä lapsia tehnyt, että saisin olla rauhassa. :D
Mä olen aika lailla yksin lasten kanssa, ehkä sekin vaikuttaa. Ap
No, kun mies ei ole juuri koskaan kotona. Ap
Isojahan nuo ovat jo, yritä rentoutua.
Mikä niiden kanssa on vaikeaa nyt?
Meillä 1, 2 ja 12 vuotiaat. Huomaan, että olen kuin lepolomalla, jos jompi kumpi pienistä mummolassa, eivät yhtä aikaa kuitenkaan, liian rankkaa mummille ja ukille, mutta jos koko kööri paikalla ja mies pitkiä päiviä töissä, niin onhan se aika showta koko päivän.
12v. auttaa välillä pienten kanssa, on omatoiminen monessa asiassa ja viettää aikaa naapurien lasten kanssa ilmoitellen, missä milloinkin viilettävät. Veikkaan, että ensi kesänä pienten kanssa helpompaa taas ja vanhimmalla joku murkku, siihen varautuen,niin ei pety. ;)
8-vuotias tossa juuri tekee vohveleita aamiaiseksi. Helppoa, rentoa ja omatoimista. Mitä laiskempi äiti, sen reippaammat lapset.
Lapsi lähtee kouluun niin helpottaa. Edellyttäen että on omatoiminen mitä tulee läksyihin ja ylipäätään koulunkäyntiin.
Vierailija kirjoitti:
8-vuotias tossa juuri tekee vohveleita aamiaiseksi. Helppoa, rentoa ja omatoimista. Mitä laiskempi äiti, sen reippaammat lapset.
Sinun lapset hoitavat tietenkin läksyt itsenäisesti ja heräävät omatoimisesti valmistaen terveellisen ja ravitsevan aamupalan.
Lapset ovat nyt 7v ja 10v, molemmilla synttärit syksyllä kyllä. Ja kyllä, elämä hymyilee. Osaavat itse ottaa välipalaa, kymmenvuotias osaa ja haluaa leipoa ilman että tarvitsee olla kokoajan alle metrin päässä. Voi lähteä pyöräretkille ja osaavat päiväsaikaan olla jonkun aikaa yksinään tai kahdestaan kotona.