Aiheita, jotka ovat liian raakoja/traagisia vitsien aiheiksi?
Kommentit (37)
Niin, esim kun kohtaa kuolemaa usein, musta huumori auttaa. Hoitohenkilökunnassa näin. Poliisillakin on joskus mustahuumori ainoa keino selvitä.
Mutta todella, missä ja kenen seurassa, se on ensiarvoisen tärkeä asia ymmärtää. Mitää jokapaikan vitsejä mustan huumorin jutut useinkaan ole.
Huumori on monelle selviytymiskeino, keino käsitellä kohdalle sattunutta traagista tilannetta. Tämä kaikille sallittakoon. Niinkuin joku aiemmin jo sanoi, tilannetaju on tärkeintä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsemurha.
Monelle peukuttajista tämä ei ilmeisesti ole osunut tarpeeksi lähelle. Suretti nähdä kuinka moni näkee itsemurhasta vitsailun sopivana :( Miettikää nyt vähän!
Minulle itsemurha on tuttu omalla kohdallani, tätini tappoi itsensä. Samoin mieheni syöpä, työttömyys ja monet aiheet jotka toiset kokevat sellaiseksi että ei voi vitsailla, ovat aiheita huumoriin. Monesta asiasta kun ei selviä kuin hyvällä huumorilla. En toki lähtisi kertomaan vitsiä jollekin jonka läheinen on itsensä tappanut, mutta en siitä itse pahastu en ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Perheväkivalta.
Minulla on nyt aika huono omatunto kun luen tätä, sillä vitsailen ihan kaikesta (en tosin kaikkien seurassa).
Pidän juurikin mustasta huumorista, joten itse vastaan, ettei sellaista aihetta ole niin kauan kun ei esim. vitsaile raiskauksesta raiskatun seurassa.
Mikään aihe ei ole sellainen, etteikö siitä saisi vitsailla. Toki kannattaa aina ottaa huomioon tilanne, jossa on ja miettiä, että kannattaako ihan kaikkea sanoa ääneen. Mutta sopivassa porukassa ja tilanteessa ihan mille tahansa voi ja saa nauraa.
Kaikesta saa vitsailla.
Ja KKT, ei kannata saada huonoa omatuntoa tästä. Asia on aivan kuten sanoit.
Vierailija kirjoitti:
Mutsis naama.
Säälittäviä tällaiset mukahauskat yritykset.
Kelakorttityyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheväkivalta.
Minulla on nyt aika huono omatunto kun luen tätä, sillä vitsailen ihan kaikesta (en tosin kaikkien seurassa).
Pidän juurikin mustasta huumorista, joten itse vastaan, ettei sellaista aihetta ole niin kauan kun ei esim. vitsaile raiskauksesta raiskatun seurassa.
En tahdo syyllistää, mutta et varmasti ole itse koskaan ollut masentunut, kukaan ystäväsi ei ole tehnyt itsemurhaa eikä missään tuttusi kodissa ole väkivaltaa? Kukaan läheisesi ei ole kuollut aivan liian nuorena eikä suvussasi ole vakavia sairauksia? Sinulle ei myöskään olla tehty seksuaalista väkivaltaa?
On olemassa aiheita, joista ei vaan vitsailla.
Käyttäjä-288 kirjoitti:
Kelakorttityyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheväkivalta.
En tahdo syyllistää, mutta et varmasti ole itse koskaan ollut masentunut, kukaan ystäväsi ei ole tehnyt itsemurhaa eikä missään tuttusi kodissa ole väkivaltaa? Kukaan läheisesi ei ole kuollut aivan liian nuorena eikä suvussasi ole vakavia sairauksia? Sinulle ei myöskään olla tehty seksuaalista väkivaltaa?
On olemassa aiheita, joista ei vaan vitsailla.
Nyt meni niin metsään, että nauroin ääneen.
1. Olen ollut masentunut ja yrittänyt itse kahdesti itsemurhaa
2. Kaksi ystävääni ovat myös yrittäneet tappaa itsensä, mutta eivät onneksi onnistuneet siinä
3. Sattumoisin juuri puhuinkin tästä aiheesta parin kaverini kanssa, omassa perheessäni ei ole mutta tunnen kyllä ihmisiä, joiden perheissä on
4. Mummoni kuoli tapaturmaisesti alle nelikymppisenä
5. Yksi toinen isovanhempani kuoli syöpään, itsellänikin on pysyvä sairaus johon kuolee vuosittain n. 100 ihmistä (ei kuitenkaan mitään vakavaa)
6. No ei onneksi olla tehty (muuta kuin joskus ahdisteltu kadulla), siitä olen kiitollinen
Älä siis tästedes oleta tuntemattomista ihmisistä asioita. Ymmärrän hyvin näiden olevan vakavia asioita, mutta se ei tarkoita, etteikö kirjaimellisesti kaikesta voisi vitsailla.
En keksi asiaa, josta ei ikinä milloinkaan saisi vitsailla. Kaikki riippuu tilanteesta. Huumorintajun lisäksi tarvitaan siis tilannetajua. Jos sitä ei ole, kannattaa ehkä varmuuden vuoksi jättää vitsailut surullisista tai loukkaavista asioista.
Typerää on vitsailla väärästä aiheesta väärässä paikassa ja sitten haukkua muita huumorintajuttomiksi, kun eivät nauraneet. Vika voi siis olla vain kertojassa, jos porukassa hän on itse ainoa, joka pitää juttua hauskana...
Minun mielestä riippuu skaalasta ja kontekstista ja vaikka mistä. Yksittäisen ihmisen itsemurhasta pilailu on julmaa mutta itsemurha muuten huumorin aiheena ei ole mahdoton, vaan onnistuneesti toteutettu monissa tapauksissa. Myöskin jokin yksittäisen henkilön tai pienen ihmisryhmän henkirikoksen tai kuolettavan onnettomuuden uhriksi joutuminen on mielestäni liian pitkälle menevää, sillä siinä kaikki uhrit ovat selvästi yksilöitävissä. Joistain kansanmurhista vitsailu voi taas jossakin yhteydessä olla hyväksyttävää, koska kyse on niin laajasta ja jatkuvasti arjessa kuluneesta aiheesta, jossa uhrit ovat 99% kasvottomia. Tässäkin kuitenkin niin että vitsi ei varsinaisesti pilkkaisi uhreja.
Tietysti ihannemaailmassa mistään näistä ei ehkä tehtäisi pilaa, mutta kiinnostavan keskustelun vuoksi on syytä miettiä näitä rajavetoja vähän enemmän.
Tässäkin on pitkälti kyse tilannetajusta. Ei kuollut vauva-vitsejä vauvansa menettäneelle eikä Aki Sirkesalo-vitsejä niille jotka tunsivat Akin. Vieraassa seurassa pysytään hillityissä vitseissä, kun taas tutummassa porukassa tietää millainen huumorintaju kullakin on ja osataan mennä sen mukaan.
Kenenkään seksuaalisesta hyväksikäytöstä en repisi huumoria. Kuolemat, alkoholismi, mt-sairaudet, itsemurha onnistuu - mustasti.
Niimpä,, esim. vitsit joukko raiskauksista naurattaa aina!! Kaikelle pitää voida ja saada nauraa..