Kilpirauhasen vajaatoiminta
Mulla on kaikki kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet, yletön väsymys, nivelkivut yms, ja lähisuvussa autoimmuunisairauksia isällä, siskolla ja lapsella. Oireet vähän aaltoilee, pari vuotta sitten ne oli pahana ja kävin lääkärissä, jossa ottivat kaikki kuvat ja kokeet, mutta eivät löytäneet mitään vikaa. Kilppariarvotkin oli ihan siellä missä pitääkin.( THS 3 ja T4v 13.). Oireet eivät koskaan menneet pois, mutta helpottivat jonkun verran. Nyt ne ovat taas pahentuneet. Onko mieltä käydä uudelleen testeissä, vai onko todennäköistä, eli onko mahdollista, että nuo arvot ovat olleet silloin vasta kehittymässä, vai onko tilanne silloin ollut suurinpiirtein valmis ja sellainen kuin nytkin?
Samat oireet sopii kyllä pariin muuhunkin autoimmuunitautiin, reuma mukaanluettuna, mutta ei sitäkään löytynyt mitään oikeaa röntgenkuvissa näkyvää todistetta.
Kommentit (16)
On tosiaan hyvin mahdollista, että arvot huonontuneet. Minulla huononi Tsh 1,5 yksikköä 6 viikon aikana. Eli testeihin vaan. Mulla samat arvot ja kärsin oireista todella. Tsh kun menee yli 2 niin oireeni alkavat. Mutta noilla arvoilla ei vielä saa lääkitystä, että odotellaan niiden huonontumista entisestään :(
Täällä aivan samat oireet eikä kilppariarvoissa mitään vikaa.Reumakoekin näytti negaa.Aivan kypsä tähän oloon.Ikää rapiat 40 ja vähintään puolet jäljellä...miten kipeäksi sitä enää tuleekaan kun nyt jo tällaista. Että samassa veneessä ollaan ap.
T4V on kyllä alhainen? Minulla on pars oli, kun tsh on noin 2 ja T4v ylärajoilla. Viimeksi 18.
Vierailija kirjoitti:
T4V on kyllä alhainen? Minulla on pars oli, kun tsh on noin 2 ja T4v ylärajoilla. Viimeksi 18.
paras olo
Vierailija kirjoitti:
Täällä aivan samat oireet eikä kilppariarvoissa mitään vikaa.Reumakoekin näytti negaa.Aivan kypsä tähän oloon.Ikää rapiat 40 ja vähintään puolet jäljellä...miten kipeäksi sitä enää tuleekaan kun nyt jo tällaista. Että samassa veneessä ollaan ap.
Mitkä on sun arvot?
Millaiset elämäntavat sulla on? Jos on ylipainoa ja muutenkin vähän niin ja näin, niin samoja oireita voi tulla. Mulla lähti kaikki kilpparioireet, kun pudotin painoa reippaasti.
Vierailija kirjoitti:
Aapeen paperissa luki, että minimiarvo on 10, joten aapeen melkein 13 oilisi ollut ihan hienosti rajan sisäpuolella.
Kolmoselle: perheessä on reumaakin sen verran, että voin sanoa, ettei reumatekijä veressä vielä tee diagnoosia mihinkään suuntaan, se voi olla tai olla olematta sekä reumapotilaalla että terveellä ihmisellä. Otettiinko sulta röntgen- ja magneettikuvat kipeistä nivelistä? Ultra? Niistä tulehduksen pitäisi näkyä.
Vierailija kirjoitti:
Millaiset elämäntavat sulla on? Jos on ylipainoa ja muutenkin vähän niin ja näin, niin samoja oireita voi tulla. Mulla lähti kaikki kilpparioireet, kun pudotin painoa reippaasti.
No sitten sulla olis kilpparivajiksen KALTAISET oireet, ei vajis. Ei vajis laihtumalla lähde, ja usein laihtuminen vaikeaa kun aineenvaihdunta vajiksessa niin hidas. Minä olen normaalipainoinen, vielä. Kiloja tulee nykyään niin herkästi.
Eikö kilpirauhaskokeissa pitäisi ottaa 3 arvoa, niinkuin jossain jo tehdäänkin. 👐
Mulla oli TSH 3,2 ja T4V 14 ja sain lääkityksen. Kyllä parani olo lääkityksen myötä ja nyt on aivan mahtava olo, kun lääkitys on saatu kohdilleen.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kilpirauhaskokeissa pitäisi ottaa 3 arvoa, niinkuin jossain jo tehdäänkin. 👐
Nykyään otetaan usein vaan TSH.
Mistä sen koelääkityksen saa helpolla, jos on kaikki oireet, mutta arvot viitteissä? Mulla suvussa äidin puolelta kaikilla kilppari poistettu.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli TSH 3,2 ja T4V 14 ja sain lääkityksen. Kyllä parani olo lääkityksen myötä ja nyt on aivan mahtava olo, kun lääkitys on saatu kohdilleen.
Olen myös saanut lääkityksen noilla arvoilla, onnekseni löysin lääkärin, joka oli kiinnostunut oireistani. Olo oli kertakaikkiaan karmea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myös saanut lääkityksen noilla arvoilla, onnekseni löysin lääkärin, joka oli kiinnostunut oireistani. Olo oli kertakaikkiaan karmea.
Mulla tais olla hyvää tuuria, että sain lääkityksen. Kyseessä terveyskeskuslääkäri ja hän oli ensimmäinen, jolle menin oireitani valittamaan ja labratulosten jälkeen kyseinen lääkäri ehdotti koelääkitystä, ei tarvinnut missään kohtaa tapella, kuten tiedän joidenkin joutuvan tekemään eivätkä välttämättä siltikään saa sitä lääkitystä.
11
Monelle on tullut kilpparivaivoja niiden netissä myytävien dieettien takia, joten kannattaa olla varovainen niiden kanssa. Liian usein ne dieetit on suunnitellut joku hormonien avulla käyvä kehonrakentaja jolla oikeasti ei ole tietoa tehdä mitään terveysohjelmia.
Testeihin vaan.