Miten hemmetissä me selvittäisiin veloista ja musita maksusita
Eli tilanne on se mieheni kuoli ja ei ole tarpeeksi varoja maksella vainajan laskuja ja muuta kuluja mun niskoihin jäi nyt asuntolaina noin 20 000, lupttokorttilasku 800, hautauslasku 2000
En toedä miten selviän tästä, kin itekkin olen työtön.....
Kommentit (30)
Opettele kirjoittamaan , sitten voit saada töitäkin!
Eikö vainajalla ole sukulaisia jotka voisi osallistua hautajaiskuluihin. Tai sinulla ketään joka voisi auttaa.
Asuntolainaa on aika mitätön määrä enää jäljellä, toki työttömänä se ei niin mitätön välttämättä ole.
Minkä arvoinen asunto on? Minäkin laittaisin asunnon myyntiin ja ottaisin velkojiin yhteyttä ja yrittäisin selittää tilanteen ja sopia maksuaikatauluista niin ettei ulosottoon enää joutuisi.
Eikö miehellä ollut henkivakuutusta? Kyllä sellainen kannattaa viimeistään siinä vaiheessa hankkia kun sitoutuu, on sitten taloudellista turvaa yksin jäävälle puolisolle. Kun isäni kuoli äiti sai n. 100000€ jolla kuittasi loppuvelat ja nyt pärjää omilla tuloillaan samassa asunnossa jossa asui isäni kanssa, ilman henkivakuutusta ei olisi voinut jäädä.
Haet pankista uuden lainasuunnitelman, jossa kuukausimaksu on sinulle sopiva. Toinen vaihtoehto on myydä asunto ja muuttaa vuokralle, mutta ymmärrän, jos et halua niin tehdä. En minäkään tekisi, ja meillä on sentään lainaa vielä 150 000 maksamatta.
Työttömänä tietysti annat mennä ulosottoon. Eikai sillä nyt välii oo.
Järjestelet pankin kanssa lainan uudelleen ja otat siihen lisää sen verran että saat nuo kulut maksettua. Jos on asunto vakuutena niin luulis että onnistuu. Otan osaa.
Oliko miehesi töissä? Useimmilla työpaikoilla on hautausavustuskassa työntekijöilleen, meillä on kaupungin työntekijöillekin. Mieheni työpaikalla on myös pienehkö henkivakuutus työntekijöille, jos kuolema on tapaturmainen, vaikka se sattuisi työajan ulkopuolella.
Voitko ottaa taloonne alivuokralaisen? Luulisi jonkin opiskelijan aina löytyvän maksamaan 50-100 euroa kuussa huoneesta.
Vierailija kirjoitti:
Oliko miehesi töissä? Useimmilla työpaikoilla on hautausavustuskassa työntekijöilleen, meillä on kaupungin työntekijöillekin. Mieheni työpaikalla on myös pienehkö henkivakuutus työntekijöille, jos kuolema on tapaturmainen, vaikka se sattuisi työajan ulkopuolella.
Voitko ottaa taloonne alivuokralaisen? Luulisi jonkin opiskelijan aina löytyvän maksamaan 50-100 euroa kuussa huoneesta.
Tai airbnb-vuokrausta, tienaa paremmin, vaikka tekisi vaan silloin tällöin.
Hautausavustus! Kukaan ei jää hautaamatta, oli varoja tai ei.
Selviät kyllä, nuo nyt ei edes ole isoja summia.
Vierailija kirjoitti:
Eli tilanne on se mieheni kuoli ja ei ole tarpeeksi varoja maksella vainajan laskuja ja muuta kuluja mun niskoihin jäi nyt asuntolaina noin 20 000, lupttokorttilasku 800, hautauslasku 2000
En toedä miten selviän tästä, kin itekkin olen työtön.....
Nyt otat asian kerrallaan. Jos olette olleet aviossa, tehdään ensin ositus. Ja tietenkin perukirja, josta selviää vainajan varat ja velat. Jos velat ovat suuremmat kuin velat, ne eivät periydy, jos kuolinpesään "ei ryhdytä", vaan kuolinpesä menee "konkurssiin" ja velkojat jäävät nuolemaan näppejään. Sinä leskenä tietenkin vastaat omista veloistasi itsenäisesti, niin kuin olet itsenäisesti vastannut niistä tähänkin asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En toedä miten selviän tästä, kin itekkin olen työtön.....Nyt otat asian kerrallaan. Jos olette olleet aviossa, tehdään ensin ositus. Ja tietenkin perukirja, josta selviää vainajan varat ja velat. Jos velat ovat suuremmat kuin velat, ne eivät periydy, jos kuolinpesään "ei ryhdytä", vaan kuolinpesä menee "konkurssiin" ja velkojat jäävät nuolemaan näppejään. Sinä leskenä tietenkin vastaat omista veloistasi itsenäisesti, niin kuin olet itsenäisesti vastannut niistä tähänkin asti.
Siis piti olla: Jos velat ovat suuremmat kuin VARAT, ne eivät periydy...jne.
Just. Meillä ainut laina on asuntovelka ja sekin sellainen. Jos toisesta aika jättää ennen kuin velka maksettu niin pankki maksaa lopun. Sitä varten oma vakuutuksensa jota maksetaan.
En ole jurrissa, kun kännykällä kirjoittelin, mutta asiaan:
Eilen oli perunkirjoituksen ensimmäinen tapaaminen ja molemmat ollaan oltu työttömiä, en tiedä mieheni varoista mitään, kun ei asuttu yhdessä, suosittelivat että pistän talon heti myyntiin ja onhan meillä kesämökkikin, jota en halua kyllä myydä, pyysin hautausavustusta, mutta pitää pistää menemään sitten uusi avustus kun perunkirjoitus on tehty
Pelkään että menetän kaiken ja vielä nämä perintöverot......
Niin menetätkin, ellet ole miehesi perijä. Jos miehellä on lapsia, he tietenkin perivät. Eli suosittelen, että laitat asunnon myyntiin. Jos joku osa asunnosta kuuluu sinulle, saat kyllä osuutesi, kunhan asunto on myyty ja pesä jaettu.
Juttele pankissa tilanteestasi, he osaavat neuvoa. Varaa sinne aika NYT.
🇺🇦🇮🇱
Miehellä ei lapsia? Eli perit miehesi.
Kuka suositteli talon laittamista myyntiin?
On meillä lapsia ja pankki suositteli talo myymistä (itse asun vuokralla ja mies asui omakotitalossa)
Vierailija kirjoitti:
Oot sä jurrissa?
Kauheeta toi sinun ulosanti!
Haluaisitko itse kuulla tällaisia kommentteja, jos oma aviomies on juuri kuollut ja talous kaatumassa? Mieti vähän, mitä sanot.
Talo myyntiin. Siitä saaduilla rahoilla pystyt maksamaan loppulainan, perintöverot ja hautajaiskulut. Olitteko naimisissa, vaikka asuitte erillään?
Mitkä perintöverot. Sinä et peri vaan pidät oman omaisuuden. Lapset perii ja he voivat maksaa verot, kun talo on myyty
Mihin asuntoon se asuntolaina on? Myy asunto ja osta halvempi?