Miten hemmetissä me selvittäisiin veloista ja musita maksusita
Eli tilanne on se mieheni kuoli ja ei ole tarpeeksi varoja maksella vainajan laskuja ja muuta kuluja mun niskoihin jäi nyt asuntolaina noin 20 000, lupttokorttilasku 800, hautauslasku 2000
En toedä miten selviän tästä, kin itekkin olen työtön.....
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
On meillä lapsia ja pankki suositteli talo myymistä (itse asun vuokralla ja mies asui omakotitalossa)
Avioliitossa kuitenkin olitte? Sinähän et tässä tapauksessa peri mitään, etkä maksa verojakaan, mutta lapset saattavat perintöveroa joutua maksamaan. Osituksessa sinun omaisuus erotetaan miehen omaisuudesta, joka sitten menee lapsille.
Kuuntele ammattilaisia, he kyllä neuvovat, eikä tässä mitenkään kuulosta siltä, että menettäisit kaikkea. PAnkissa pitää laskuista ja muista keskustella.
Jos olet varakkaampi puoliso, niin voit vedota lesken tasinkoprevilegiin. Tämä tarkoittaa sitä, että sinun ei tarvitse osituksessa luovuttaa omaisuutta pesään (= lapsillesi). Lapset perivät isänsä osituksen jälkeen, sinulle ei tule mitään perintöveroja koska et mitään peri ja lapset miettivät mitä pistetään myyntiin velkojen maksamiseksi. Voitte tehdä osituksen niin, että mökki jää sinulle ja talo + velka lapsille.
Hautauskulut ovat pesän kuluja, sinun ei tarvitse niistä murehtia. Lapset maksavat niillä rahoilla, mitkä talon myynnistä ja velan maksusta jäävät.
Ovatko lapset alaikäisiä vai aikuisia? Eikö mehesi tilillä ole lainkaan rahaa, jolla voisi maksaa laskuja?
20 ja 15 vuotiaita ovat, en tiedä onko mieheni tilillä rahaa, mutta pankki lupasi hoitaa sen homman
Jos miehesi tilillä on rahaa, niin hänen laskunsa ja hautajaiskulut maksetaan ensisijaisesti niistä rahoista. Koska toinen lapsista on alaikäinen, hänen perintöveronsa on käytännössä osittain sinunkin murheesi. Toisaalta alaikäinen saa alennusta perintöverosta. Alaikäisyys myös vähän monimutkaistaa talon myyntiä: myynnille on saatava maistraatin lupa (käytännössä maistraatti valvoo, että taloa ei myydä alihintaan).
Siitähän se perunkirjaa pitävä selitti minulle
Mutta olisi kyllä myös kuulla muiltakin, jotka ovat olleet samassa tilanteessa:(
Miten et tunnu tietävän mitään? Hautajaisetkin on järjestetty ja asunnon velkoja mietit, mutta et tiedä lainkaan, mikä miehen taloudellinen tilanne on? Jos olette naimisissa, niin saat leskenä kyllä selvitettyä pankista nämä asiat. Jos sinulla ei ole rahaa palkata asianajajaa, selvitä saisitko julkista oikeusapua. Katso lisää esim. täältä: http://www.oikeus.fi/oikeusapu/fi/index/hakeminen/mihinasioihinoikeusap…
Ennen mieheni kuolemaa yritin kysyä siltä varoista ja kaikesta muusta, mutta ei se kerttonut ja nyt tuli yllätyksenä laskuja ja velkasadoja yms
OP teen perunkirjoituksen
Käy juttelemassa oikeusaputoimistossa. Meidän on vaikea neuvoa, kun lähtötietoja on niukasti. Pitäisi olla tiedossa tarkkaan kummankin puolison taloudellinen tilanne ensin.
Miksi et tosiaan laittaisi taloa myyntiin jos kerta et edes itse asu siinä? Näin saisin maksettua velat ja jäisi vielä ylimääräistäkin. Tai no toki tietenkin riippuu missä ja minkälainen talo on kyseessä.