Mikä saa broilerin kovaksi?
Ostin suomalaisia broilerin fileitä ja niiden koostumus oli jotenkin kummallinen. Ne oli kovia jo raakana ja paistettuina kummallisen oloisia. Ei kuivia niin kuin ylikypsät vaan kovia. Ja tosiaan sen eron huomasi raa'assa lihassakin.
Kommentit (11)
Niihin on varmaan pistetty suolavettä painon nostamiseksi. Minkä valmistajan?
Hiilidioksiditainnutus on tuskallisempi ja hitaampi kuin argonilla tehty. Halvempi, siksi useinmiten käytössä. Todennäköisesti aiheuttaa kerrotun lihan kovuuden.
Oletko havainnut verenpurkaumia ja katkenneita luita? Ne kertovat väkivaltaisesta kohtelusta eläimen ollessa vielä elävä.
Fileet ajetaan suolakoneen piikkien läpi ja niihin ruiskutetaan tietyn vahvuista suolavettä säilyvyyden parantamiseksi. Jos file tuntuu kovalta, niin veikkaan ensisijaisesti syyksi broilereiden sairautta, jota kutsutaan puurinnaksi. Liha on periaatteessa syötävää, mutta oikeasti hihnan vieressä olevan laaduntarkastajan olisi tämä pitänyt huomata ja poistaa file hihnalta.
- entinen Hk Kariniemen työntekijä
Vierailija kirjoitti:
Hiilidioksiditainnutus on tuskallisempi ja hitaampi kuin argonilla tehty. Halvempi, siksi useinmiten käytössä. Todennäköisesti aiheuttaa kerrotun lihan kovuuden.
Oletko havainnut verenpurkaumia ja katkenneita luita? Ne kertovat väkivaltaisesta kohtelusta eläimen ollessa vielä elävä.
Fileethän juuri tunnetaan luistaan :=D
Kantsis varmaan syödä kokeeksi jälleen lihaa, niin voi olla helpompi keskustella
Minulla käy usein niin, että paistettaessa rintafile muuttaa kovaksi - melkein aina. Mitä teen väärin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fileethän juuri tunnetaan luistaan :=D
Kantsis varmaan syödä kokeeksi jälleen lihaa, niin voi olla helpompi keskustella
Olen lihaa syövä valkoinen heteromies, mutta en tykkää kun näen rintapaloissa, siivissä ja koivissa niin paljon merkkejä elukoiden kaltoinkohtelusta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla käy usein niin, että paistettaessa rintafile muuttaa kovaksi - melkein aina. Mitä teen väärin?
Paistat liian pitkään ja mahdollisesti liian kylmällä pannulla. Kuumalla pannulla pinta kiinni ettei mehu karkaa.
Vierailija kirjoitti:
Kypsennät liikaa.
File on jo kypsää 71° lämpöisenä ja se hypoteettinen salmonellabakteeri on taasen jo kuollut siihen lämpötilaan päästessä.
muilla samaa?