Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hääbudjetti?

bridetobe
26.07.2016 |

Kertokaahan vähän omista häistänne, niin saan jotakin vertailupohjaa: Paljonko vieraita, budjetti ja oliko joku teema, hääpaikka tms. joka erityisesti vaikutti budjetin suuruuteen..?
Itsellä ei kauheasti lähipiirissä ole ketään jolta kysellä, siskoistani kaksi on mennyt naimisiin ja tuntuu että rahaa paloi tonneittain mutta lopputulos oli molemmilla tavallisen tylsät suomalaiset ryyppäjäishäät...ei siis minun makuuni ollenkaan.
Itse olen surkea laatimaan mitään budjettia, mutta ideoita olisi sitäkin enemmän...eli miten saisin suhteutettua nämä toiveeni häiden sisällöstä siihen, että budjetti olisi mahdollisimman minimaalinen? Onko epärealistista edes pohtia mitään alle 4000€ häitä, vai tarkoittaako se automaattisesti sitä, että häämme ovat säälittävän pienet, ei ohjelmaa ja joudumme tinkimään esim. koristeluista sen takia?
Häät siis kesällä 2017 tulossa. Kirkkohäitä ei ole tulossa, hääjuhla tulee tapahtumaan ainoastaan siellä hääpaikalla, jonka varaamme ja jota ei siis vielä olla edes mietitty kunnolla. Häävieraiden suhteen olemme tässä kohtaa vielä eri mieltä, sillä mies haluaisi kutsua kaikki vähänkin tutut alkaen naapurin serkun kaiman tyttärestä, kun taas itse haluan pitää vieraslistan mahd. pienenä. Se kuitenkin vaikuttaa niin paljon budjettiin...mutta kuvitellaan näin hypoteettisesti että häihin kutsutaan max. 80 vierasta.
Varsinaista teemaa emme ole pohtineet, mutta jotakin tiettyjä värejä ehkä haluaisimme käyttää. Koristeluissa ajattelin jotakin paperipalloja kattoon roikkumaan, sitten tietysti pöytäliinat sun muut väriteeman mukaan. Halpoja mutta tyylikkäitä koristeluideoita otetaan vastaan! Kukkiin emme panosta kun tulee kalliiksi. Kukkia siis olisi ainoastaan minun kimppuni ja sulhasella ja kaasolla jotkin härpäkkeet rinnuksilla, ei siis osana koristelua.
Ohjelmaa olen miettinyt sen verran, että photo booth voisi olla kiva. Inhoan kaikkia perinteisiä morsiamenryöstöjä, tuolileikkejä sun muita vaivaannuttavia seuraleikkejä, mutta hankala kyllä keksiä hirveästi mitään muutakaan ohjelmaa, joka ei tyhjentäisi lompakkoa...
Ruokapuoli on vielä auki. Kakut tekisi äitini, siinäkin siis säästää jonkin verran. Alkoholia emme häissämme tarjoa lainkaan, mikä käsittääkseni onkin aika iso rahanmeno monissa häissä.
Mies haluaisi livemusiikkia, minulle riittäisi että kasataan spotify-lista ja se soisi sitten koko päivän koska tässäkin säästäisi, enkä oikein innostu mistään hääbändeistä ja siitä perus musiikista mitä häissä kuulee.
Puvusta ajattelin, että jos max 400eurolla selviäisi? Alennusmyynnithän taitavat hääpukuliikkeissä pyörähtää aina käyntiin siinä helmikuun tienoilla, olen sitten haukkana liikenteessä siinä kohtaa. En aio myöskään törsätä erityisemmin kenkiin, koruihin tms.
Häämatkaa tuskin tulee, ellei sitten häälahjoja toivo rahan muodossa ja sen sitten käyttäisi matkaan.
Eli help te, joilla on ollut kivat, pienen budjetin häät, miten ihmeessä onnistuitte?!

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoilu on se, mikä eniten maksaa. Jos on tarkoitus tarjota se perinteinen menu eli lämmintä ruokaa seisovasta pöydästä ja kakkukahvit ja jos on tarkoitus ottaa pitopalvelu, voi laskea suoralta kädeltä vähintään muutaman kympin /nenä hintaa tälle. Paljon riippuu myös siitä, missä häitä vietetään. Pääkaupunkiseudulla on huomattavasti kalliimpaa kuin maalla.

Vierailija
2/47 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tehdä tiukkaa tuolla summalla, jos vieraita on noin paljon. Toki auttaa mitä enemmän voi tehdä itse, mutta jos aiotte ehtiä juhlimaan, suosittelen ottamaan pitopalvelun astioineen ja tarvikkeineen. Noin isolle porukalle ruoan teko, lämmittäminen/kylmänäpito (ruokamyrkytyksen riski!) tarjoilu jne, on turhan iso homma, jos siihen ei ole henkilökuntaa.

Meidän häistä on useampi vuosi, mutta jo silloin pitopalvelu maksoi muistaakseni n. 30-35 €/henkilö (sis. kakut) ja se oli muistaakseni jo silloin edullinen. Ruoka oli ihan hyvää, mutta aika "perustarjoilut" eli ei mitään ihmeellisempiä kalliimpia juttuja. Budjetoisin sinuna ruokiin alustavasti ainakin 40 €/henkilö, lapsille saa todennäköisesti vähän halvemmalla. Siinä on jo kolmisen tonnia.

- Juhlatilan vuokra, vaihtelee todella paljon joten vaikea antaa arviota.

- Entä pöytäliinat jne?

- Puvun lisäksi älä unohda sukkia, kenkiä, hiuskoristeita yms. Itse tarvitsin jopa uuden rintaliivit. Noihin menee helposti vähintään satanen pari.

- Kampaus & meikki? Vaikka tekisit itse, silti tarvikkeisiin voi mennä rahaa, jos ei ole oikeanlaisia meikkejä valmiina.

- Miehen puku + kengät yms.

- Kaasot, bestman ja mahdolliset morsiusneidot: kelpaako teille heillä valmiina olevat vaatteet vai haluatteko jotain erityistä.

- Kutsut, minimissään pari euroa / kpl. = lähes 100 € (Euro postimerkkiin ja toinen kutsuun, halvoilla tarvikkeilla).

- Koristetarvikkeisiin menee äkkiä myös rahaa satanen tai pari, vaikkei tekisi edes paljoa.

- Hääauto. Kelpaako oma tai kaverin auto vai tarvitseeko olla joku erityinen?

- Lisäksi varautuisin noin 500 €:lla kaikkeen sellaiseen mikä unohtui, vaikka olisi tarkkakin budjetti.

- Vihkikuvat & mahdollinen juhlan kuvaus.

Meillä pysyi kulut mielestäni kohtuullisina häissä ja isoin asia oli mielestäni se, että mietittiin tarkkaan mikä on meidän häiden kannalta olennaisinta. Jos ei ollut olennaista, jätettiin kylmästi pois tai mentiin siitä mistä aita on matalin. Säästi paitsi rahaa, myös aikaa ja hermoja: Kuinka moni muistaa meidän hääauton? No ei kukaan -> Oma auto. Tulenko onnellisemmaksi isosta kukkakimpusta? No en -> Pieni ja yksinkertainen kimppu, mutta yksinkertaisuudessaan tyylikäs. Ei "bilehäät" -> Ei bändiä. Onko meidän vieraat iloisia, jos viini on laadukasta? Kyllä -> Hyvät viinit. Mikä on juhlapaikassa vieraille ja meille tärkeintä? Se, että siellä on riittävästi tilaa myös lapsille riehua, vanhusten on helppo liikkua tilassa, hyvät vessat yms, ruoat saa jäähdytettyä ja lämmitettyä, kaikki näkevät ohjelman, kirkosta ei tarvitse ajaa kauas ja parkkipaikkoja löytyy -> Löydettiin monen ehkä arkisena pitämä tila, mutta josta tuli tyylikäs kohtuullisella koristelulla tyylikäs, ja joka oli vielä kaiken lisäksi edullinen. Kaveri tykkäsi valokuvata, joten tarjoutui itse kuvaamaan juhlan. (Tässä tosin ei kannata venyttää suotta kavereiden hermoja pyytämällä palveluksia.)

Moni kulu riippuu suoraan vierasmäärästä, joten sekin kannattaa miettiä paljonko vieraita haluaa. Meillä oli aika paljon porukkaa, koska tiedettiin, että meidän suvuille oli tärkeää "oikeat häät", mutta jonkun toisen valinta voi olla erilainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

300 €. Menimme maistraatissa naimisiin ja tarjosimme kotona kakkukahvit ja suolaista syötävää vain lähimmille sukulaisille. Ei tullut stressiä, koska järjestelyt olivat helpot.

Vierailija
4/47 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä me 4000 eurolla järjestettiin oikein mainiot kaverijuhlat (vieraita n. 40) ja vietiin sen lisäksi perheet pitkän kaavan mukaan syömään. Jos haluaa, että kaikki on "täydellistä", varmasti saa palamaan enemmän ja helposti.

Ruoat ja juomat sekä juhlapaikka ovat selvästi suurin menoerä, meillä haukkasi reilusti yli puolet budjetista. Kaikki muu on sitten ihan itsestä kiinni.

Vierailija
5/47 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun luet hääbudjetteja, kannattaa muuten suhtautua varauksella niihin. Itse kirjasin joka ikisen euron ja sentin joka häihin liittyi. Niitä kirjatessa huomasin, että yllättävän paljon kertyi kaikenlaista "sekalaista" ja "pientä", jonka olisi jälkikäteen kuluja arvioidessa todennäköisesti unohtanut tai ainakin aliarvioinut. Niihin uppoaa helposti satasia tai jopa nelinumeroinen summa.

Lisäksi kaikki vieraisiin suoraan liittyvä kulu saattaa nostaa kuluja varkain. Jos vaikka päättää askarrella pienen lisäkoristeen ruokapöytään jokaiselle, 80 hengen juhlissa se tarkoittaa heti 80 euroa. Pari euroa kalliimpi ruoka per nenä = 160 €, kutsujen ja kiitoskorttien postimerkit 160 € jne.

t. 2

Vierailija
6/47 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos jo näistä kommenteista, kaikkea ei ole tullut kyllä todellakaan vielä ajateltua itse..! :) Tulostinkin tässä välissä netistä jonkinlaisen häiden muistilistan, kaikkea sitä onkin mitä pitää muistaa..!

Häät ovat Pirkanmaalla, sen tarkemmin en halua sanoa.

Näin kyllä ajattelinkin että vieraiden määrä suhteessa siihen ruokailuun on varmasti isoin syöppö budjetissa, nyt vain iski vasten kasvoja ihan konkreettisesti nuo luvut...eiköhän mieskin suostu karsimaan näitä "turhia" vieraita kun kerron vähän että mitä summia sitä sitten saa vieraiden syöttämisestä maksaa..! :S Itse nauttisin enemmän intiimeistä häistä, ei ketään puolituttuja paikalla vaan ihan ne lähimmät ystävät ja sukulaiset joita ei sitten määrällisesti montaa kymmentä omalta puoleltani olekaan.

Hääautolla ei ole mitään väliä, en ole koskaan ymmärtänyt miksi pitäisi olla joku priima-auto sen yhden päivän takia, kunhan on sellainen kaara että pääsee kulkemaan niin hyvä on... :D

Kampaus ja meikki ehdottomasti ammattilaisella, hintatasosta ei itsellä kyllä ole mitään käryä... Miehellä puku ja kengät jo olemassa.

Kaasot ja bestman saavan pukeutua kuten haluavat, lisäksi kaasoina toimii tod.näk. kolme siskoani ja itse en ole näiden kahden naimisissa olevan siskon häissä saanut omaa pukuani vaan ihan itse valitsin ja maksoin, joten eiköhän sama systeemi toimi toisinkinpäin.

Mitähän tuo kuvaaminen mahtaa maksaa, jos siis ihan joku valokuvaaja olisi paikalla koko päivän..? Kai sekin vaihtelee.

Vierailija
7/47 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä häät mihin aikaan kesällä? Me säästettiin pitkä penni kasvattamalla hääkukat itse. Riskitön ratkaisu ei tietysti ole, mutta myös luonnonkukilla saa tosi nättejä asetelmia aikaan!

Kuvaaja (jos on koko päivän) ei alle 500 eurolla lähde ja sekin on alakanttiin. Entä jos kuvaaja olisi vain osan päivästä? Kuvaisi tärkeimmät tapahtumat ja loppu menisi vieraiden kuvilla?

Vierailija
8/47 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hääpukuja myydään nykyään paljon käytettynä, käy vilkaisemassa vaikkapa tori.fi:ssä. Saat paljon halvemmalla kuin liikkeestä.

Vierailija
9/47 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko päivän dokumentaarinen valokuvaus maksaa ehkä keskimäärin 1000-1500e. Videokuvaus vähintään saman verran.

Jos sitä bändiä harkitsee niin siihenkin menee helposti yli 1000e.

Kampaus ja meikki koeversioineen voisi olla Pirkanmaalla 200-250e.

Meidän tämän kesän ravintolahäissä ruoat ja juomat maksoivat noin 90e/hlö mutta toki esimerkiksi itse tekemällä säästää huimasti, me lähinnä haluttiin säästää hermoja. :D

Liity facebookin hääryhmiin (häät 2017), saat valtavasti vertaistukea ja neuvoja!

Vierailija
10/47 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla tuntuu olevan ihan järkevät ajatukset häiden järjestämisen suhteen. Pienemmässä vierasmäärässä on sekin etu, että riittää pienempi tila. Eli tarkoittaa enemmän valinnanvaraa ja (ehkä) halvempi tilavuokra. Suurempi vierasmäärä kun tosiaan kasvattaa kuluja muutakin kuin vain ruoan puolesta.

Kuinka tärkeää muuten teille on, että juhlat ovat juuri kesällä? Pitopalveluita ja tiloja on paremmin vapaana muina vuoden aikoina (paitsi pikkujouluaikaan), joten niistä saattaa saada edullisempia tarjouksia silloin. Sama saattaa koskea myös kampaajaa yms.

t. 2

Vierailija
11/47 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja meidän alkuperäinen budjetti oli 5000-6000e ja loppupeleissä meni noin 13000e... mutta me ei haluttu tinkiä esim noista kuvauksista, livemusasta, hääyöstä ja tarjoiluista.

-9

Vierailija
12/47 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekin kannattaa miettiä, miten juhlapaikan siivous järjestetään. Ostatteko siivouksen joltain firmalta, vai menettekö itse/talkooporukalla siivoamaan? Me emme halunneet vaivata läheisiämme seuraavana päivänä, minkä vuoksi halusimme juhlapaikan, josta saa ns. kaiken valmiina, eli pidimme ravintolahäät. Ajatuksena kuulostaa kalliilta, mutta meidän juhlapaikassamme ei ollut erillistä tilavuokraa, vaan lasku syntyi tarjoilujen perusteella. Hintaan sisältyivät pöytäliinat, servetit, kynttilät, valmiit kattaukset, tarjoilijat, siivoukset ja tietysti ne itse ruoat ja juomat. Paikka oli itsessään niin juhlava, että mitään koristeita ei tarvinnut, emmekä hommaneet kukkiakaan kuin noutopöytään yhden suuremman kimpun.

Nopeasti siitä kertyy hintaa juhlatilan vuokrasta (täällä päin jopa nuorisoseurantalojen vuokrahinnat ovat alkaen n. 700-800e/viikonloppu, prameampiin juhlatiloihin saa lisätä ykkösen eteen), pöytäliinoista, serveteistä, koristeista, kynttilöistä/tuikuista ja niiden pidikkeistä, pitopalvelusta, kakkutarvikkeista + kakkutelineestä (suostuuko pitopalvelu tiskaamaan, jos ei tule heidän kauttaan?), jne. Lisäksi aikaa saa varata tosiaan sen koko viikonlopun, jos perjantaina menette itse järjestelemään ja koristelemaan ja sunnuntaina siivoamaan. Ja jos pyydätte sukulaisia/kavereita avuksi, niin mielestäni pienet kiitoslahjat, tai vähintään kunnon talkooeväät osallistujille olisi ehdottomasti paikallaan.

Juomatarjoiluun kannattaa myös panostaa, vaikka ette alkoholia tarjoilisikaan. Kuumana päivänä juotavaa kuluu paljon ja suosittelen tarjoamaan kivennäisvettä ja virvoitusjuomia veden ja mehun (+ maidon ja kotikaljan, jotka usein pitopalvelun puolesta kuuluvat hintaan) lisäksi. Miettisin myös sitä vaihtoehtoa, että juhlat olisivat paikassa, jossa on A-oikeudet, jolloin vieraat voivat halutessaan käydä ostamassa viiniä ruokajuomaksi, tms.

Jos tarkoitus on tanssia, suosittelen ehdottomasti bändin hankkimista. Livemusiikki saa ihmiset paremmin houkuteltua tanssilattialle kuin spotifysta kuuluva musiikki. Varsinkin, kun sitä alkoholia ei ole tarjolla.

Suosittelen satsaamaan valokuvaajaan, sillä valokuvat ovat ne muistot, mitä teille päivästä jää. 

Meidän budjettimme oli n. tuplasti tuo sinun suunnittelemasi, mutta se sisälsi juhlapaikan lisäksi kutsut, kiitoskortit, sormukset, puvut (ostimme, vaikka olisi ihan hyvin voinut vuokratakin), kengät, minun kampauksen + meikin, hääauton vuokran, koko päivän valokuvauksen, hääyön ja pienet lahjat bestamenille ja kaasoille. Vieraita meillä oli 70.

Vierailija
13/47 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos alkoholia ei ole tarkoitus tarjoilla, ravintolakin on hyvä vaihtoehto. Vuokrattavassa tilassa on se hyvä puoli, että sinne voi yleensä viedä omat juomat, mikä laskee hintaa valtavasti. Kun vertaat pitopalvelua ja ravintolan hintaa, ravintola voi ensin kuulostaa kalliilta, mutta kun huomioit, että ravintolassa se on koko paketti ja pitopalvelun kanssa saattaa tulla erikseen veloitus tarjoilusta, pöytäliinoista, kynttilöistä, serveteistä, loppusiivouksesta, tilavuokrasta  jne. kokonaishinta voi olla ihan sama.

Vierailija
14/47 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

4000 e ja 80 henkeä onnistuu, jos talkoovoimin hoitui ruoat, musiikki ja valokuvaus sekä pihistät vaatteista ja hääpaikasta. Juomat tietysti Tallinnasta. Pitopalvelu ja hääkuvat studiossa mukaan niin voit tuplata hinnan. Bändi tai dj olisi sitten 500-2500 e lisää.

Vierailija
15/47 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvapalstaa lukeneena tietäisit, että suurin osa ihmisistä pitää toisten häitä a) ajan ja rahan hukkana (vaatteiden ja lahjan hankinta, mahdolliset lapsenvahdin ja matkustus- sekä majoittumiskustannukset), b) tylsinä ja c) haukuttavina. Haukutaan ruoka, ohjelma etc. Pidetään morsiusparia törppöinä, jos ilmaisevat lahjatoiveita (koska useimmat sen lahjan kuitenkin antavat) tai nillittävät, että eivät tiedä mitä ostaa. Jos on bändi, se soittaa huonoa musaa ja liian kovalla. Juhlapaikka on liian kaukana, ahdas, ruma etc. Jos on lapsia juoksemassa jaloissa, se on huono juttu josta kusta. Jos taas lapsettomat häät, niin vaikeuksia järkätä lapsenvahti. Ilman viinaa on tylsää. Viinan kanssa törppöjä, kännisiä setämiehiä. Listaa voi jatkaa loputtomiin.

Menkää maistraatissa vihille ja käyttäkää häihin varatut rahat, johonkin teille merkitykselliseen, josta saatte hyvän mielen itsellenne, esim. kunnon häämatka tai lomareissu.

Vierailija
16/47 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme köyhiä ja hääbudjettimme onkin (vuosien säästämisen jälkeen) korkeintaan tonni. Kutsujen lähettäminen maksoi yllättävän paljon, mutta onneksi suurin osa kavereista asuu sentään edes samassa kaupungissa niin sai annettua heille kutsun suoraan käteen. Hääpuvun kankaaseen paloi noin 100€ kun itse ompelen sen. Hääpaikka oli hankala, mutta lopulta päädyimme vuokraamaan leirikeskuksen (270€) kahdeksi päiväksi kun halusimme paikan missä voi sään huomioon ottaen vihkiä meidät ulkona. Paikka mahdollistaa myös yöpymisen pitkänmatkalaisille ja siellä on paikan puolesta 200 hengen kahviastiasto sekä pöytäliinat. Kutsussa mainittiin että tarjoilemme leivonnaisia ja teetä (sekä kahvia, mehua, jääteetä, mahdollisesti viiniä) Liisa Ihmemaassa-teemamme mukaisesti, joten kannattaa syödä tukevammin ennen juhliin saapumista. Hääkakkuihin paloi lopulta vähän päälle 100€ kun tilasimme kolme. Häävieraita siis tulossa hiukan alle 80 henkeä. Lisäksi ystävä leipoo vegaanikakun. Kirpparilta, kotona jo olevista jännyyksistä ja pienellä askartelulla saa melko hyvin koristeita jo kasaan. Sormuskin löytyi netistä alle 50€ kun en mitään kultatimanttisormuksia halua edes :)

Meilläkin maistraatissa vihkiminen joten itse hääjuhlassa riittää, että puhetaitoinen ystävä hoitaa sen kivemman vihkiseremonian.

Vierailija
17/47 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivämäärää ei olla lyöty lukkoon, mutta pohdimme elokuuta juurikin siksi, että hääsesonki alkaa rauhoittumaan ja on paremmat mahdollisuudet saada mieleinen ja hinnaltaan sopiva paikka etc.

Apua miten se kuvaajakin maksaa maltaita...yksi kaasoista on kyllä ollut aikoinaan sellaisessa työssä, että pystyisi ottamaan ihan ammattitasoisia kuvia ja järjestelmäkamera on olemassa omasta takaa, mutta haluaako sitä sitten sukulaista velvoittaa tämmöiseen..? Tosin itse olen aina kaasona ollessani toiminut myös kummasti lastenvahtina, siivoojana etc. ja itse häät menneet ihan ohi minulta siltä osin..! :S

Häät ravintolassa ei ajatuksena kuulosta ihan meidän tyyliseltä, täytyypi selvitellä asiaa tarkemmin kuitenkin kun tosiaan budjetti on mikä on...

Siivousta ei olla mietitty, kai se menee vähän senkin mukaan mikä paikka saadaan.

Kauheaa miten paljon on mietittävää! :D Olen kivikautinen nainen enkä ole Facebookissa, joten se siitä tukiryhmästä... :D

Niin ja meillähän isoin ongelma tässä kohtaa budjetin suhteen on aikalailla se, että mies ei ymmärrä mitä häät ihan oikeasti maksaa. Hän haaveilee mm. jostakin ihmeellisestä videokuvaussysteemistä, että katossa pyörii joku videokamera häiden ajan, näki kaverin häissä ja mies kun on niin elektroniikkahärpäkkeet pitäisi olla viimeisen päälle...sen sijaan että keskittyisi olennaiseen eli siihen että me sanomme tahdon läheisten läsnäollessa ilman turhaa hääsirkusta. Mehän päätimme tästä naimisiinmenosta ihan hiljattain, eli säästämäänkään tätä varten ei olla ehditty. Poiminpas täältä keskustelusta vähän rahasummia, mustaa valkoisella ukollekin että tajuaisi...

Vierailija
18/47 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kyllä kaasoa valjastaisi kuvaajaksi, on kaasoilla sitä hommaa nyt muutenkin. 

Facebookissa on häät kuviksi-ryhmä jossa voit hakea kuvaajaa ja kysellä vaikka harrastajaa tai opiskelijaa pienelle budjetille mutta muista kysyä portfoliota että näet mitä on aiemmin ottanut. 

Vierailija
19/47 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme köyhiä ja hääbudjettimme onkin (vuosien säästämisen jälkeen) korkeintaan tonni. Kutsujen lähettäminen maksoi yllättävän paljon, mutta onneksi suurin osa kavereista asuu sentään edes samassa kaupungissa niin sai annettua heille kutsun suoraan käteen. Hääpuvun kankaaseen paloi noin 100€ kun itse ompelen sen. Hääpaikka oli hankala, mutta lopulta päädyimme vuokraamaan leirikeskuksen (270€) kahdeksi päiväksi kun halusimme paikan missä voi sään huomioon ottaen vihkiä meidät ulkona. Paikka mahdollistaa myös yöpymisen pitkänmatkalaisille ja siellä on paikan puolesta 200 hengen kahviastiasto sekä pöytäliinat. Kutsussa mainittiin että tarjoilemme leivonnaisia ja teetä (sekä kahvia, mehua, jääteetä, mahdollisesti viiniä) Liisa Ihmemaassa-teemamme mukaisesti, joten kannattaa syödä tukevammin ennen juhliin saapumista. Hääkakkuihin paloi lopulta vähän päälle 100€ kun tilasimme kolme. Häävieraita siis tulossa hiukan alle 80 henkeä. Lisäksi ystävä leipoo vegaanikakun. Kirpparilta, kotona jo olevista jännyyksistä ja pienellä askartelulla saa melko hyvin koristeita jo kasaan. Sormuskin löytyi netistä alle 50€ kun en mitään kultatimanttisormuksia halua edes :)

Meilläkin maistraatissa vihkiminen joten itse hääjuhlassa riittää, että puhetaitoinen ystävä hoitaa sen kivemman vihkiseremonian.

Kivasti olette saaneet järjestettyä tiukalla budjetilla juhlat:)

Uteliaisuudesta pakko kysyä, menikö/meneekö seuraaviin rahaa?

- Sulhasen puku

- Sinulle kengät, sukkahousut, laukku & meikit

- Sinun pukusi muut jutut kuin kangas. (Napit, vetoketjut, kanttinauhat, koristeet, langat tms.)

- Tarjoiluun servetit jne.

- Opasteet juhlapaikalle

- Kiitoskortit &  niiden postitus

- Hääkuva(t)

- Entä miten pitkänmatkalaisten ruokailu on hoidettu, jos ovat yötä?

Laskin, että mainitsemasi kulut olivat jo 720 euroa. Ruoille ja juomille jää noin 3 €/henkilö (+kakut), joten jos juhlat on vielä pitämättä eikä ole varaa ylittää budjettia, niin kannattaa nyt olla tosi tarkkana, etteivät kulut karkaa suuremmiksi kuin suunnittelitte.

Vierailija
20/47 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukista tuli mieleen: olen itse teettänyt kukkakaupassa kahvipöydän kukkalaitteet tähän saakka (perhejuhliin) ja aina tuntui kovin kalliilta. Viimeksi ostin Citymarketista 8€ kukkakimpun ja itse asettelin maljakkoon. Ihan hyvä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi