Skitsofrenian ensioireet?
Voisiko joku kertoa omia tai läheisensä kokemuksia skitsofrenian ensioireista. Millainen henkilö oli, ennen kuin tila oli pahimmillaan? Millainen henkilö oli ennen sairastumista ylipäätänsä?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vauvapalstalle kirjoittelusta se alkaa.
Ihan vakavissani kysyn. Asiallisia vastauksia?
Ihan normaali. Sitten tuli kausi kun emme olleet niin paljoa tekemisissä vaikka yleensä juttelimme lähes päivittäin. Seuraavan kerran kun nähtiin, oli ulkonäöltään aivan erilainen kuin ennen. Ei siis ollut hoidon piirissä ennen kuin puhkesi pahana. Tuosta sitten vielä jonkin aikaa ja kuuli ihmeellisiä ääniä, yritti hypätä ikkunasta yms. Päätyi sitten suljetulle aika pitkäksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko noista apua?
http://www.studio55.fi/terveys/article/tunnistatko-skitsofrenian-oireet…
http://www.skitsofreniainfo.fi/oireet/Skitsofrenian_oireet_moninaisia_j…
Pitäisikö olla huolissaan, jos ainoat oireet mitä ei koe on aistiharhat ja anhedonia (kyvyttömyys tuntea mielihyvää)? Tiedän, että aistiharhat on tosi oleellista skitsofreniassa, mutta pelottaa, että skitsofreniaan päin ollaan menossa. Tai johonkin muuhun vakavaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko noista apua?
Pitäisikö olla huolissaan, jos ainoat oireet mitä ei koe on aistiharhat ja anhedonia (kyvyttömyys tuntea mielihyvää)? Tiedän, että aistiharhat on tosi oleellista skitsofreniassa, mutta pelottaa, että skitsofreniaan päin ollaan menossa. Tai johonkin muuhun vakavaan...
Useimmill aihmisillä on elämässään kausia, jolloin mieli ei toimi kuten muulloin.
Jos olet todella huolestunut voinnista (oma tai läheisen) , on oikea osoite terveyskeskus. Suurin osa mielialojen vaihtelusta on normaalia, varsinkin, jos elämässä on sattunut suuria muutoksia, hyviä tai huonoja.
Suurin osa mielenterveyden häiriöistä on hoidettavissa helposti. Reippaasti vaan yhteys terkkariin ja rehellisesti pöytään pelot ja muutokset, siitä se lähtee. Yli 400 000 suomalaista syö masennuslääkkeitä, joten mielialahäiriöt eivät todellakaan ole harvinaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko noista apua?
Useimmill aihmisillä on elämässään kausia, jolloin mieli ei toimi kuten muulloin.
Jos olet todella huolestunut voinnista (oma tai läheisen) , on oikea osoite terveyskeskus. Suurin osa mielialojen vaihtelusta on normaalia, varsinkin, jos elämässä on sattunut suuria muutoksia, hyviä tai huonoja.
Suurin osa mielenterveyden häiriöistä on hoidettavissa helposti. Reippaasti vaan yhteys terkkariin ja rehellisesti pöytään pelot ja muutokset, siitä se lähtee. Yli 400 000 suomalaista syö masennuslääkkeitä, joten mielialahäiriöt eivät todellakaan ole harvinaisia.
Masennuslääkkeet eivät auttaneet. Tuli entistä kamalampi olo. Tästä tosin vuosia. Olin silloin masentunut, enää en ole. Olen toki surullinen elämäntilanteestani. Ja minulla on sellasia uskomuksia, mitkä vaikeuttaa jokapäiväistä elämääni. Ollut jo vuosia, ja olen nuori aikuinen. Pahentunut oireet vaan.. Olen paniikissa niiden takia paljon. Joskus myös vihainen. Pian aika psykiatrille, mutta en uskalla kertoa kaikkea, sillä pelottaa että joudun suljetulle tms.
Nämä eivät varmaan mitään yleismaailmallisia ensioireita mutta ainakin eräällä ihmisillä; eristäytymimen muista ihmisistä, vainoharhaisuus (kuvittelee että kaikki haluavat pahaa ym. todella erikoisia juttuja). Nämä olivat 'ulkopuolisen' silmin, perheelleen kuulemma saanut vielä kovia raivokohtausia ym.
Kyllä ne harhat on skitsofreniassa niin olennaista, joten luulen että sinua vain pelottaa että on juuri siitä kyse!
Läheiseni oli erittäin eristäytynyt ja laihtui rajusti. Ajattelu muuttui erikoisesta oudoksi. Sitten tuli harhat.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne harhat on skitsofreniassa niin olennaista, joten luulen että sinua vain pelottaa että on juuri siitä kyse!
Läheiseni oli erittäin eristäytynyt ja laihtui rajusti. Ajattelu muuttui erikoisesta oudoksi. Sitten tuli harhat.
Joo, tiedän ettei minulla skitsofreniaa ole. Mutta vaan ne aistiharhat puuttuu, ja pelottaa todella, että tämä kehkeytyy sinne asti. Elämäni on ollut tosi hankalaa lapsuudesta saakka, ja olen siinä kriittisessä skitsofrenian puhkeamisiässä. En diagnoosista välitä, mutta elämässäni uskomukseni ovat pääosassa ja maailma pyörii niiden ympärillä. Jokainen päivä ahdistava.
Hae apua, kerro tunteistasi ja oireistasi. On hyvin mahdollista, että et ole sairastumassa psykoosiin, mutta kuulostaa ettet voi hyvin eli apu voisi silti tehdä hyvää. Ja jos olet sairastumassa, niin on tärkeää että sairautesi huomataan mahdollisiman ajoissa. Tsemppiä!
Tuttavalla skitsofrenia alkoi oireilla epäluuloisuutena. Ruokapakkausten tuotesisällöt hän lueskeli tosi tarkkaan ja jätti syömättä, jos "maistoi" jotain, mitä ei tuoteselostuksessa ollut mainittu. Seuraavaksi alkoi pohdinta, mitä muut ihmiset hänestä ajattelivat, ja että kaikki pienetkin eleet, mitä tuntemattomatkin ihmiset tekivät, olivat jotain viestejä hänelle. Esim. miksi naapuri heilautti tervehdykseksi oikeaa kättään, kun yleensä heilauttaa vasenta. Tämän jälkeen alkoikin tulla pahoja harhoja, jotka johtivat osastohoitoon.
Eristäytyminen muita ihmisistä. Ei kommentointia vaikka kyseli mitä. Aivan vääristynyt mielikuva itsestä, kuvitteli olevansa melkein itse jumala välillä. Raivokohtauksia. Itsekseen naureskelua. Liikkeiden hitaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, tiedän ettei minulla skitsofreniaa ole. Mutta vaan ne aistiharhat puuttuu, ja pelottaa todella, että tämä kehkeytyy sinne asti. Elämäni on ollut tosi hankalaa lapsuudesta saakka, ja olen siinä kriittisessä skitsofrenian puhkeamisiässä. En diagnoosista välitä, mutta elämässäni uskomukseni ovat pääosassa ja maailma pyörii niiden ympärillä. Jokainen päivä ahdistava.
Ei siinä kyllä varsinkaan slussa ole sairaudentuntoa jiten luulen että sinulla jotain muuta ja lievempää.
Skitsofreenikko kirjoittaisi ihan toisin kuin sinä, tyyliin, johon kuuluisi diagnoosin välittäneitä CIA:n agentteja, puolinäkymättömiä helikoptereita ja tv-mainosten lähettämiä viestejä..
Hae silti apua <3
Varhainen apu tehokkainta
T. 15
Tiedän edelleen, että skitsofreniaa ei ole mutta pelottaa että kehkeytyy sinne asti. Olen 20, ja eikö tässä iässä se yleensä puhkea? Ehkä joku muu häiriö minulla... en tiedä.
Minulla esim. nämä vaikeudet/ajatukset
- jos naapuri kolistelee, se on viesti minulle
- jos naapurit juttelee, he juttelevat minusta, kun he nauravat, he nauravat minulle
- eristäytynyt, koska ulkona minua vainotaan/minulle nauretaan, tuijotetaan jne. Kaikki yskäisyt ja äännähdykset liittyy minuun, ja saavat minut panikoimaan
- naapurit ja muut ihmiset hankaloittavat elämääni juurikin tarkkailemalla minua, koska olen niin kamala yms
- olen yleisesti vihattu
- yritän elää mahdollisimman hiljaa, ettei kukaan kuule mitä teen
- verhot aina kiinni, ettei kukaan voi vakoilla
- jos vahingossa tiputan esim. puhelimen, niin huomaan sanovani ääneen "haha, luuletko voittavas mut, sehän nähdään" - en osaa tarkalleen sanoa kenelle sanon tuon
- nauran tosi epäsopivissa kohdissa, esim. terapiassa jos olen kertonut jostain tosi vaikeasta tapahtumasta, olen nauranut, en tiedä miksi
Nämä vaikeudet saavat minut paniikin valtaan ja joskus myös vihaiseksi. Ihmiset siis vaikeuttavat elämääni näillä tavoin, koska olen niin ruma, outo jne
Ap
Kyllähän nuo ajatukset epäterveiltä ja varmasti kuormittavilta kuulostavat. Et kuitenkaan vaikuta tekstisi perusteella psykoottiselta. Tekstisi on täysin selkeää, siinä ei ole hajanaisuutta tai outoja mielleyhtymiä tms. Ja ennen kaikkea tunnut varsin hyvin tietävän, mitkä ajatuksesi ovat harhaisia, eli todellisuudentajusi on kunnossa.
Hyvin et voi, se on selvää. :( Mene lääkäriin mahdollisimman pian. Tsemppiä! <3
No itseasiassa en 'tiedä', että ajatukseni ovat harhaisia. Tiedän, että minulle nauretaan jne, se on totta, joskus joistain ihmisistä ei pidetä. Haluaisin vain elää niin, ettei minun tarvitsisi välittää siitä, että kaikki on minua vastaan. Välillä haluan kostaa, koska maailma on minua vastaan. Kaikkea muutakin on, en viitsi tänne kirjoittaa. Osaan tuottaa selkeää tekstiä, mutta koen itse olevani irralla tästä maailmasta. En tiedä, ehkä minulla on 'vain' paniikkihäiriö ja jotain, en tiedä. Juttelen psykiatrille näistä asioista, jos se on mukava. Tapaan siis uuden psykiatrin pian.
Olet siis sitä mieltä, että ihmiset oikeasti nauravat sinulle? Mistä luulet tämän johtuvan?
Vauvapalstalle kirjoittelusta se alkaa.