Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita, joiden perheessä epäsäännölliset tulot?

Vierailija
02.07.2008 |

Me olemme miehen kanssa molemmat yrittäjiä. Tulot vaihtelevat kuukaudesta kuukauteen todella paljon. Siksi taloudellinen suunnittelu on aika vaikeaa. Jotenkin olemme kuitenkin pärjänneet aina. Mutta kuitenkin on aina tunne, ettei olisi varaa törsätä kun ei seuraavasta kuukaudesta tiedä, tienaammeko 1000 vaiko 4000 €. Onko kellään muulla samaa tilannetta?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen nyt äitiyslomalla joten saan minkä saan.

Meillä oli ja on nytkin todella epäsäännölliset tulot. Minä möin yritykseni pois ennen äitiyslomalle jääntiä joten ok pesämuna jäi. Näin kesäisin ehkä tiukunta rahasta, töitä vähemmän.

Kyllä tämän kanssa oppii elämään, harmittaa vain kun joskus joutuu laskuja maksamaan myöhässä.

Joskus tämä tilanne hankaloittaa hahmoittamaan todellisia käyttövaroja mutta onneksi pahoilta yllätyksiltä ollaan vältytty.

Mutta olisipa helppoa kun olisi se säännöllinen tilipäivä, lomarahat, sairaslomat, lomat... Mutta tiliinsä ei voisi vaikuttaa ihmeitä.

Kun saamme lapset kasaan aloitan taas alusta, yrittäjänä jatkan koska paluuta ei vieraalle ole.

Vierailija
2/9 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavaa ettemme ole ainut perhe:). Tosiana mulla tosi vaihtelevat tulot, vähän tuloja näin kesällä. Miehellä taas paljon tuloja kesällä ja syksyisin, keväällä meillä on aina tiukkaa.

Nyt vähän jännittää kun olemme ottamassa talolainaa... Pitää joka kk löytyä rahaa lyhennykseen. Tosin laskelmien mukaan pitäisi onnistua. Ja meillä on lapsetkin nyt tehtynä, joten voin minäkin paremmin keskittyä työhön!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme olleet yrittäjiä usean vuoden. Alussa tulot olivat ihan ok, ja pysyivät suht samoina, mutta nyt paikkakunnanvaihdon yms. takia tilanne muuttui huomattavasti. Työtä on aika heikosti, ja tulot vaihtelevat 0e-2000 e/kk miehellä. Itse lopetin yrittämisen tämän vuoden alussa ja jäin kotiin lasten kanssa, koska täällä uudella paikkakunnalla ei ollut ollenkkaan mun alan töitä, tai siis oli mutta yrittäjiä oli niin paljon, ettei olisi ollut mahdollisuuksia.

Omat tulot olivat aiemmin 2600e/kk, ja täällä heti tippuivat 400-1000e/kk kunnes alkoi näyttää nollaa. Siinä syy lopettamiseen. Nyt on vielä huonompi tilanne, sillä mitään tukia ei saada kelalatakaan koska mies on yrittäjä. Asuntolainan maksu o todella hankalaa noiden vaihtelevien tulojen vuoksi. Ja koska kelakin katsoo tulot verotuksen mukaan, meillä on kelan mukaan huipputulot. Vaikkak esim. vimekuussa mies tienasi tasan 400e.

Eipä taida yrittäjyys enää täällä maassa kannattaa. Alkaa olemaan yrittäjänä sitkuttelu pelkkää pelleilyä:(

Vierailija
4/9 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla vakitöissä olevillakaan ei muuten ole lomarahoja, kuten minulla - alalla ei ole työehtosopimusta, vaan mennään tiukasti lain mukaan. Näin ollen minulla ei ole kesäisin yhtään tavallista enempää rahaa ja miehellä taas on tavallista vähemmän, sen sijaan firman vuokra yms. kiinteät kulut juoksevat koko ajan. Mieheni firma noudattaa käytännössä koulujen loma-aikoja joten kesäisin hän on yli kaksi kuukautta ilman tuloja. Muutenkin hän myy työaikaansa puolen tunnin pätkissä, joten vaihtelua on paljon. Tosin hän kesäaikaan koettaa hoitaa pientä sivubisnestä, ostaa, kunnostaa ja myy soittimia yms.

Meillä tulisi muuten rahasta varmaan jatkuvasti riitaa, mutta olemme yrittäneet sopia asiat mahdollisimman tarkasti keskenämme. Tavallisesti minä maksan asumiskulut ja mies ruoat. Kesää varten patistan häntä panemaan talvella syrjään vähintään tuhat euroa, mutta esim. viime talvena se ei onnistunut, koska kävimme koko perhe talvilomamatkalla. Nyt sitten pihistellään ja mies on luvannut korvata minulle syksyllä sen, että maksan enemmän yhteisiä kuluja nyt.

Selvää on, että kesäisin ei meillä koskaan matkusteta, vaikka aikaa olisi.

Vierailija
5/9 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskallettiin molemmat jäädä freelancereiksi, kun rivarikolmio on maksettu. mies on tällä hetkellä vanhempainvapaalla, katkaisi apurahakautensa siksi ajaksi -> saadaan sillä tavalla enemmän rahaa. mies on kirjailija, minä toimittaja. vuositulot naurettavan pienet, mutta pärjätään kun myös menot pienet ja lapsia vain yksi.

Vierailija
6/9 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla kokemuksistanne! Kaikilla ei siis ole "vakipaikkaa" ja säännöllisiä tuloja tässä maassa. No onhan selvää että meidänlaisia on paljonkin, onhan yrittäjiäkin paljon tässä maassa (ja maanviljelijöitä yms.).

Itse kyllä pidän tästä elämäntavasta muuten. Siis kun on todella vapaata! Mieskin on paljon vapaalla talvisin ja näin olemme pystyneet pitämään lasten hoitopäivät lyhyinä. Ja syksyksi mietin että poikamme ei tarvitse ip-kerhoa lainkaan koska olen kotona iltapäivisin. Hyvä niinkin, niin säästämme siinä 80 €/kk ainakin. Kesisin pystyn olemaan lasten kanssa paljon kotona, mutta tulothan on mysö silloin melkein nollassa!!

Miehen palkkaa kyllä yritämme säästää aina että siitä riittäisi talven ja keväänkin varaan. Onneksi itse olen nyt keväisin pystynyt tienaamaan sen verran että rahaa on ollut enemmän.

Ap

Vierailija
7/9 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan oikeata yrittämisen riskiä, kun maataloustukea tulee oli satoa tai ei.

Vierailija
8/9 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä vaan maanviljelijä on yrittäjä siinä missä muutkin. Tuet on mitä on, harva tila pyörii pelkästään niillä. Mutta surullista se on, kun viljan hinta oli alhaalla, satovahikokorveukset oli suuremmat kuin pellon tuotto joten eipä paljon haitannut jos ei sato onnistu. Nyt viljan hinta nousussa joten yritystäkin ihan eritavalla.

Monella maatilalla, kuten meilläkin, viljasn viljely kattaa vain n. 20% työajasta. Pakko pärjätäkseen työllistää itseään myös muulla tavoin. Jos niillä niin hehkutetuilla tuilla pärjäisi niin hyvin niin luuletteko että laittaisimme rikkaa ristiin viljelyn lisäksi? Ehei, ihan kuule töitä painetaan mikä keretään. Sivuhommia, urakointia, Alihankintaa, kaikkea mahdollista.

Oma yritykseni ei liittynyt maatalouteen millään tavalla. Yritkseni kannatti koska kulut oli niin pienet, vaikka oli työntekijäkin. Miehen kaikissa töissä on valtavat kulut. Ei aina paljon naurata tilipäivän koittaessa kin rahat menee kiertäen takaisin töihin.

Kaiken lisäksi meillä on menossa velkahuippu. Uskon että pärjätään jos töitä on entiseen malliin. Tuleva lama mietityttää kovasti. Kyllähän tälläisessä raha pyrii mutta todellisuudessa verotettava työtulo on vain 20 000 per nuppi vuoteen. Liikevaihto oin oma lukunsa. Voittoa ei tule. Eli tienataan ihan kleskituloisesti, ei ole syytä kadehtia.

Hyvää kesää kaikille itsensä työllistäjille, lomailkaa edes vähän =)

Vierailija
9/9 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvapa tekee niin paljon hommia kuin vlljelijä tai elukoiden kasvattaja. Yleensä heillä on tosiaan paljon aliurakoitsijahommiakin vielä hoidettavana päälle. Työ on epäsäännöllistä, minusta aika vaikeaakin yhteensovittaa perhe-elämän kanssa. Onneksi joku sentään vielä haluaa olla maanviljelijä tai sikofarmari!!