Mitä ajattelet siitä, että Ahvenanmaalla ei ole pakkosuomea, mutta koko Suomessa on pakkoruotsi?
Ja ei kiitos mitään lässytystä itsehallinnosta tai kaksikielisyydestä, vaan ihan vaan kerro, mitä ajattelet siitä, että maassa nimeltä Suomi ruotsi on pakollisempi aine kuin suomi, sillä Ahvenanmaalla ei tosiaankaan ole pakkosuomea, mutta koko maassa on pakkoruotsi.
Kommentit (9)
Ahvenanmaalla on n. 30 000 ihmistä. Mitä hiton väliä miten elävät. Peräkylä omine sääntöineen.
Vierailija kirjoitti:
Ahvenanmaalla on n. 30 000 ihmistä. Mitä hiton väliä miten elävät. Peräkylä omine sääntöineen.
Ahvenanmaalla on kuitenkin enemmän suomenkielisiä kuin suurimmassa osassa Suomea on ruotsinkielisiä.
Eihän se reilua ole. Vasta lomailin Ahvenanmaalla, eikä kukaan missään ravintolassa tms osannut suomea. Tuntuuhan se hassulta, ettei kotimaassaan voi joka paikassa asioida valtakielellämme!
Epäreilulta vaikuttaa tuo erityisasema, mutta meidät pakotettiin siihen eikä sille mitään mahda. Suomen kieltähän vainotaan siellä. He myös haluaisivat liittyä Ruotsiin ja jättää Suomen.
No Ahvenanmaa on saari ja ikijäätiköt sulaa. Varmaan sitten ketuttaa kun rantautuvat vihdoin sieltä saarelta ja kaupassa vattuilaan ainoastaa suomeksi. Tai toki voivat muuttaa myös Ruotsiin niin ei ole sitä ongelmaa. Ihan sama.
Ei paljoa minua paina mitä saarellaan tekevät.
Koulussa opitun ruotsin pohjalle hankkimastani käytännön kielitaidosta on minulle ollut aika paljon hyötyä, rahallisestikin.
Pitääkö jokaisen autonasentajan sitten osata ruotsia? Tuskin. Pääkaupunkiseudulla terveydenhuollossa toimiville siitä kyllä on hyötyä. Jossain Joensuussa kylläkään tuskin.
Ennenpitkää pakkoruotsi häviää peruskoulusta. Kymmenen vai kahdenkymmenen vuoden sisällä, sen näkee.
En yhtään mitään. Ihan sama. Taidan arvata mikä taho tätä rummuttaa, kohta tänne ilmestyy venäjän kielen hyödyllisyyttä toitottava hyyppä.
Vierailija kirjoitti:
Ei paljoa minua paina mitä saarellaan tekevät.
Koulussa opitun ruotsin pohjalle hankkimastani käytännön kielitaidosta on minulle ollut aika paljon hyötyä, rahallisestikin.
Pitääkö jokaisen autonasentajan sitten osata ruotsia? Tuskin. Pääkaupunkiseudulla terveydenhuollossa toimiville siitä kyllä on hyötyä. Jossain Joensuussa kylläkään tuskin.
Ennenpitkää pakkoruotsi häviää peruskoulusta. Kymmenen vai kahdenkymmenen vuoden sisällä, sen näkee.
Miten pakkoruotsi voisi hävitä kun sitä on vain aikaistettu alemmille luokille? Nyt Rkp ei edes ole hallituksessa eikä silti kukaan ole poistamassa pakkoruotsia.
Eikö herätä mitään ajatuksia?