Haluatko syödä terveellisesti ja maukkaasti? Katso tästä mallia!
Päivä 1
Aamiainen: maustamatonta jogurttia, sekaan pilkottu nektariini, pähkinöitä ja manteleita. Viipale tummaa leipää (minulla aina gluteeniton), päälle viipaloitu avokado ja rouhittua mustapippuria.
Lounas: fetamunakas, kurkkua, paprikaa, lehtikaalia, auringonkukansiemeniä
Välipala: banaani, kourallinen manteleita
Päivällinen: pala lämminsavulohta, uunikasviksia, feta-kermaviilikastike
Iltapala: viipale leipää, juustoa, kurkkua, tomaattia
Päivä 2
Aamiainen: vaniljalla maustettu chiavanukas mantelimaitoon, marjoja, kookoshiutaleita. Keitetty kananmuna.
Lounas: mausteinen kukkakaalikookoskeitto, juustoinen teeleipä (glut.)
Välipala: avokado, kourallinen pähkinöitä
Päivällinen: tomaattipohjainen, valkosipulinen kalapasta (minulla glut.)
Iltapala: maustamaton jogurtti, banaani, siemeniä
Päivä 3
Aamiainen: Riisipuuro kanelilla, pala tummaa leipää, juustoa ja paprikaa
Lounas: kanasalaatti, pähkinöitä
Välipala: pala tummaa leipää, hummusta
Päivällinen: uunikala, täysjyväriisi, lisukesalaatti
Iltapala: kasvislautanen, dippikastike
Juomana vettä, kahvia, joskus lasi viiniä ruoan kanssa. Hedelmiä voi vaihdella, kasviksia voi syödä joka välissä paljon enemmänkin.
Kommentit (40)
Hyvältä vaikuttaa sun ruokavalio. Mulla on itsellä aika samantapainen. Tärkeintä näissä ruoka-asioissa on mielestäni, että voi hyvin. Ei ole järkeä syödä ruokaa josta tulee vatsa kipeäksi tai huono olo vaikka olisi kuinka terveellistä.
[/quote]
Jaksaisiko joku kriittinen avata vähän omaa ruokavaliotaan niin saataisiin keskustelua ja hyviä vinkkejä?
Omana neuvona sanoisin sinulle että ei kannata syödä sen mukaan mikä on muotia tai pois muodista. Ruoka ei ole koskaan noloa. En tiedä minä vuonna chiavanukkaasta tuli ns. hitti mutta koska se on hyvää, nopeaa, kasvipohjaista, terveellistä ja helppoa muunneltavaa niin luulen syöväni sitä vielä vuonna 2044. Lisäksi ivallisuus ja pahantahtoisuus menee vielä kauemmas kuin vuoteen 2014, ihan sinne pimeälle keskiajalle.
Ap[/quote]
Mun esimerkkipäivä:
Aamulla kahvia, turkkilaista jugurttia, mustikoita tai muita marjoja ja pellavansiemenrouhetta, kurpitsansiemeniä ja auringonkukansiemeniä.
Lounas spagettia, bolognesekastiketta.
Päivällinen voissa paistettuja ahvenia, uusia perunoita, porkkanoita.
Ei välipaloja. Syön kolme ateriaa päivässä. Iltapäivällä kahvia. Välillä maistuu kahvipulla ja jätski. Treenaan 4-5 kertaa viikossa (sali, juoksu), kroppa on kunnossa ja mieli virkeä. Vaikka en syö avokadoa enkä chiansiemeniä.
Mä tulisin kipeäksi sun ruokavaliostas. Toi on kaikkea muuta kuin terveellinen . Sopinee sulle mutta ei tuota voi miksikään malliksi tarjota.
Sitä paitsi, ei se välttämättä ole leivän gluteeni, joka teitä pierettää. Vaan ihan vanhanaiksesti hiiva vaan. Hiivakin nääs turvottaa ja pierettää, eikä sitäkään kannata ylenmäärin syödä.
Vierailija kirjoitti:
Entäs silloin kun ruokabudjetti on 5€/päivä?
Silloin söisin perusruokina kasvispohjaisia keittoja ja lisäksi mukaan proteiininlähde liha, kala, pavut tai linssit. Iso satsi kerralla ja pakkaseen. Tonnikalapasta johon tomaattimurskaa, anananasta ja valkosipulia. Samoin iso satsi valmistuu kerralla. Seiti on edullista kalaa. Ehkä parvekkeellasi voisi olla laatikko jossa kasvatat yrttejä?
Leipoisin itse leipää, esim. teeleipä on hyvä ja nopea tapa saada tuoretta lämpimäistä pöytään. Metsästä marjat ja sienet pakkaseen, siellä on niin paljon kuin jaksat poimia. Kalaakin saa itse ongittua jos tuoretta haluaa. Moneen paikkaan pääsee keräämään ilmaiseksi omenoita syksyisin, niistä voi tehdä sosetta ja pakastaa.
Puurot, vellit ovat edullisia.
Kananmunat eivät ole kalliita. Juustoja voi pakastaa jos löytyy esim. tarjouksesta niin ostaa kerralla enempi.
Ap
Haista ap kukkanen. Milläs rahoilla syöt tuommoisia. Ei taida olla parin päivän soppa ja uunivuoat tullu tutuiks kun on varaa
Vierailija kirjoitti:
Mä tulisin kipeäksi sun ruokavaliostas. Toi on kaikkea muuta kuin terveellinen . Sopinee sulle mutta ei tuota voi miksikään malliksi tarjota.
Sitä paitsi, ei se välttämättä ole leivän gluteeni, joka teitä pierettää. Vaan ihan vanhanaiksesti hiiva vaan. Hiivakin nääs turvottaa ja pierettää, eikä sitäkään kannata ylenmäärin syödä.
Miksi se ei ole terveellinen? Haluaisin oikeasti tietää.
Syömissäni gluteenillisissa tuotteissa ei ole ollut hiivaa. Mutta siitä olen samaa mieltä että hiiva pierettää, ihan kamala aine.
Ap
Mä kuolisin AP:n ruokavaliolla jo aamiaisella, anafylaktisen sokin takia. Olen pähkinöille vakavasti allerginen. Eli ei kuulosta hyvältä. Oma aamiainen on simppeli smoothie, jossa banaani, mansikkakeittoa/mansikkajogurttia (juotava, perusrasvainen), luomumaitoa (rasvaton, lapsena tottui rasvattomaan niin kevytmaito tuntuu nykyään kermalta) ja kuiduksi kaurahiutaleita. Pitää hyvin nälän lounaaseen asti. Ylimääräistä sokeria ei tarvi makeutukseen, mansikkaosasta tulee riittävästi.
Lounaalla tavallisesti työpäivinä sushia (työpaikan lähellä sushiravintola) tai puolikas subi (hunajakaura, tonnikala, perusjuusto, bbq-kastike, salaatti, tuorekurkku, oregano), ja lomalla jotain kevyehköä, kreikkalainen salaatti tai joku lohi/tonnikalaleipä (koosta riippuen 1 tai 2), yleensä ruispohja. Joskus lounaaksi näin kesällä menee mansikoita rasiallinen ihan sellaisenaan.
Päivällinen on lämmin ellei ulkona ole helle. Helteellä sama kuin lounaalla, viileämmällä säällä ihan joko itsetehtyjä lihapullia/jauhelihakastiketta + perunoita tai sitten kalaa ja muusia.
En välttele rasvaa enkä hiilareita. Munuaiset lääkityksen takia kovilla, joten proteiiniä rajallisesti.
Aamupalaksi rehellinen kaurapuuro marjoilla, lounaaksi salaattia, kasviksia ja jotain lihaa. Välipalaksi omena/banaani/muutama pähkinä/pari riisikakkua ja päivälliseksi riisiä tai perunaa ja kanaa. Iltapalaksi maitorahka marjakeitolla JA HYVIN VOIN
Terveellisesti syömisen ei tarvii olla mitään hifistelyä ja superfoodeja. Turhaa rahastusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se ei ole terveellinen? Haluaisin oikeasti tietää.
Syömissäni gluteenillisissa tuotteissa ei ole ollut hiivaa. Mutta siitä olen samaa mieltä että hiiva pierettää, ihan kamala aine.
Ap
Koska pähkinät on yleisesti hyvin allergisoiva ruoka-aine. Toinen on maito ja kolmas kala. Itse en pysty noita keliaakikkojen leipiä syömään ollenkaan. Olen kokeillut ja minä saan niistä ihan älyttömät vatsavaivat. Tuo sinun tyylisi sopii vain sulle, sitä ei voi tarjota yleiseksi ohjeeksi koska siinä on niin paljon sellaista mikä ei yleisesti sovi kaikille.
Oon kalalle allerginen ja syön kasvikset vain tuoreena. Keitetyt, höyrytetyt, paistetut tai jollai muulla tavalla valmistetut kasvikset ällöttää.
Kuulostaa ihan samalta mitä mä syön! Iho, kynnet ja hiukset voi hyvin. Ihan parasta saa syödä niin paljon kun vaan ikinä haluaa eikä tule huonoa omatuntoa. Liikun paljon myös.
N18
No sehän nyt on itsestäänselvää ettei sellaista pidä syödä mille on allerginen. Ei se silti tee ko. ruoka-aineista epäterveellisiä.
Mikä ruokavaliossani on ns. superfoodia?
Ap
Ja pääosin leivon itse leipäni eli en käytä valmiita lisäainepitoisia leipiä. Syön myös paljon leivän korvikkeena riisikakkuja.
Ap
Pähkinöissä ja siemenissä on noin paljon syötynä haitallisia aineita. Runsaasti homeenesto-, säilöntä-, ja torjunta-ainejäämiä.
Ihan hyvä menu musta. Mielestäni melko normaali, eikö noin suunnilleen ihmiset syö? Itse syön aika samalla tavoin, mutta enemmän kasviksia ja hiukan enemmän super-food:eja (oma valinta, ei välttämätöntä). Ei tässä nyt ihmeemmin joudu pilkkomaan.
Se joka selosti rasvamaksasta hedelmien vuoksi, niin hah haa, kerros oma ruokavaliosi. Ei kannata uskoa hedelmäpropagandaa, vaan käyttää omia aivojaan. Hedelmillä on ihminen kehittynyt aikoinaan.
Entä kuolee pähkinöihin ja manteliin? Avokado, maitotuotteet ja kivihedelmät myös pannassa.
Vierailija kirjoitti:
Kourallinen pähkinöitä
Huumorinaisia? Se on aina kiva juttu. :)
Jaksaisiko joku kriittinen avata vähän omaa ruokavaliotaan niin saataisiin keskustelua ja hyviä vinkkejä?
Omana neuvona sanoisin sinulle että ei kannata syödä sen mukaan mikä on muotia tai pois muodista. Ruoka ei ole koskaan noloa. En tiedä minä vuonna chiavanukkaasta tuli ns. hitti mutta koska se on hyvää, nopeaa, kasvipohjaista, terveellistä ja helppoa muunneltavaa niin luulen syöväni sitä vielä vuonna 2044. Lisäksi ivallisuus ja pahantahtoisuus menee vielä kauemmas kuin vuoteen 2014, ihan sinne pimeälle keskiajalle.
Ap