Onko yatäväni teistä kohtuuton tässä asiassa?
Ystäväni lähti lomareissulle ja lainasi autonsa minulle siksi aikaa käyttööni. Hän kertoi tarvitsevansa autoa 31.7 ja pyysi että palauttelisin auton hänelle kuun vaihteessa viikonloppuna. Näin soveimme.
Eilen ystäväni otti yhteyttä lomaltaan kysellääkseen vain minun kuulumisiani. Ohimennen kyseli tarkemmin minä päivänä toisin auton ja ehdotin että vaikka heti perjantaina niin hän hermostui. Tarvitsee kuulemma autoaan alkuviikosta. Ihmettelin sillä olimme autoa lainatessani sopineet ajankohdaksi selkeästi kuinvaihteen viikonlopun. Kieltämättä harmittaa koska olon ehtinyt jo 2viikkoa sitten sopimaan nyt alkuviikoksi 2päivän kesälomareissun ystävän luo jota en ole tavannut 2vuoteen kunnolla. Selitin että olen tällaisen menon ehtinyt sopimaan ja soveimme auton olevan viikonloppuun. Ehdotin että toisin auton torstaina mutta se ei kuulemma käy. Yritin vielä ehdottaa keskiviikko iltaa - ajaisin sieltä omalta reissulta suoraan autoa palauttamaan ja ehtisin keskiviikkoillaksi palauttamaan auton. Kuulemma ilta aika ei käy vaan sen pitää ehdottomasti olla aamu aika.
Kaikenkukkuraksi ystäväni letkautti että kai mä tulen Helsingistä hänet sit hakemaan kun onhan mulla hänen autonsa ollut lainassakin että tottakai varmaan tulen hakemaan!! Ei tavallaan kysynyt vaan oletti ja määräsi näin. Asun Helsingistä 400km päässä joten joutuisin melkoisen ajomatkan tekemään vain häntä hakeakseni.
Mun mielestä ystävältä jotenkin kohtuutonta käytöstä - tuosta hakemisesta ei oltu sovittu mitään aiemmin ja ystävän kanssa olimme sopineet auton palautuksen viikonloppuun eikä heti alkuviikkoon - törkeää koska olin ehtinyt sopimaan jo muuta ja nyt joutuisin perumaan oman reissuni ja vielä ajella köröttään aamuksi Helsinkiin edes että hän olisi yatävällisesti kysynyt asiasta vaan töksäytti ikäänkuin vaatimuksena sen.
Kommentit (32)
Jätät auton parkkipaikalle ja piilotat avaimen johonkin auton alle? Jos et siis saa sitä vietyä postiluukusta sisään. Tosin uskon, että kerrostalon ulko-ovesta menee ja tulee porukkaa, joten etköhän sinä siitä pääse menemään.
Ja et lähde hakemaan ketää Helsingistä! 400km x2 on aika pitkä matka, ja joudut antamaan siihen omaa aikaasi. Tällaiset asiat kannattaa muutenkin sopia ennen auton vuokraamista.
No et tosiaan lähde hakemaan, jos siitä ei ole aikaisemmin sovittu. Tankki täyteen bensaa, auto kaverin pihalle, avain postiluukusta sisään ja viesti kaverille, että auto odottaa kotona. Voit viestiin vielä kirjoittaa, että koska hausta ei ole sovittu, et ole kykenevä hakemaan koska sinulla on muuta menoa. Sitten vielä kiität auton lainasta.
Jos kaveri suuttuu, anna suuttua. Ei tuollaisella kaverilla mitään tekisikään.
Palautat auton heti kaverillesi takaisin ja vuokraat (ei ole niin kallista, äläkä heti väitä, ettei sellaiseen ole varaa!) toisen auton itsellesi, jota käytät lomaan. Ja muista KUVATA auto, jottei kaverisi väitä, että olet aiheuttanut naarmuja tms...!!
Kun ei ole mitään mustaa valkoisella eli kirjallista sopimusta auton lainaamisesta niin olet ystäväsi armoilla. Onko niin vaikea olla kiitollinen että sai edes auton lainaksi. Kukaan kun ei nykyään kenellekään mitään lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Jätät auton parkkipaikalle ja piilotat avaimen johonkin auton alle? Jos et siis saa sitä vietyä postiluukusta sisään. Tosin uskon, että kerrostalon ulko-ovesta menee ja tulee porukkaa, joten etköhän sinä siitä pääse menemään.
Ja et lähde hakemaan ketää Helsingistä! 400km x2 on aika pitkä matka, ja joudut antamaan siihen omaa aikaasi. Tällaiset asiat kannattaa muutenkin sopia ennen auton vuokraamista.
Pääsisitkö julkisilla ystäväsi luokse, jonka luokse ajattelit ajaa?
Pudota avain auton lainanneen postiluukusta - älä jätä avainta auton alle varkaille.
Jätä siivottu auto tankki täynnä ystävän parkkipaikalle. Ystävällistä, että hän lainasi autoa, vaikka muuttikin lopuksi harmillisesti mieltään ajasta.
Hei ap, ilmoititko jo kaverilles että auto on pihalla, siivottuna ja tankki täytettynä ja että lähdet lomareissuun?
Äh, kesken jäi tämäkin sitten =( tahtoo jatkoa.
En ihan ymmärrä, miksi olet alunperinkään ottanut lainaan auton ystävältäsi, joka asuu 400 kilometrin päässä? Siis ensin matkustat 400km, että pääset hakemaan auton ystävältäsi, sitten ajat sen 400km kotiin. Palautuspäivänä ajat 400km ystävällesi, jonka jälkeen matkustat 400km kotiin.
Onhan toi vähän tollasta kyykyttämistä kaveriltasi, että ensin ollaan muka hyväntahtoisia ja sitten aletaankin muuttelemaan mitä ollaan luvattu ja vielä vaatimaan vastapalveluksia. Kuulostaa vähän siltä, että ystäväsi on ehkä miettinyt matkallaan asiaa uudestaan tai, vaikka jutellut autonlainauksesta jonkun kanssa ja joku toinen on saanut hänenkin mielen muutettua, että tyhmää lainata autoa.
Joka tapauksessa niin sulla ei kuitenkaan kauheasti ole oikeuksia tässä ja enkä välttämättä kaverillekaan niistä kehtaisi valittaa. Jos itse lainaisin autoa kaverilleni ja pyytäisinkin sitä aiemmin takaisin ja kaveri alkaisi vänkäämään vastaan kuinka hänellä on sovittuna jo reissuja niin kyllähän se hiukan hölmöltä tuntuisi. Palauttaisin auton heti ja menisin reissuun julkisilla ja jatkossa en lainaisi autoa.
Vierailija kirjoitti:
En ihan ymmärrä, miksi olet alunperinkään ottanut lainaan auton ystävältäsi, joka asuu 400 kilometrin päässä? Siis ensin matkustat 400km, että pääset hakemaan auton ystävältäsi, sitten ajat sen 400km kotiin. Palautuspäivänä ajat 400km ystävällesi, jonka jälkeen matkustat 400km kotiin.
Et tainnut oikein ymmärtää mitä ap tarkoitti? Kannattaa ehkä lukea läpi vielä kerran.
Vie auto ja avaimet sinne ystävän paikkaan äläkä ikinä enää lainaa autoa muuta kuin autovuokraamosta.
Jätä tuommoiset ystävät omaan arvoonsa.
Lopeta saivartelu ja palauta auto. Jos kaverisi lähtee poikkeamaan sovitusta noin paljon niin vihellät pelin poikki. Kun auto on pihassa ja avaimet palautettu voit antaa asian olla. Kyllä kaverisi tajuaa mitä tapahtui.