Onko yatäväni teistä kohtuuton tässä asiassa?
Ystäväni lähti lomareissulle ja lainasi autonsa minulle siksi aikaa käyttööni. Hän kertoi tarvitsevansa autoa 31.7 ja pyysi että palauttelisin auton hänelle kuun vaihteessa viikonloppuna. Näin soveimme.
Eilen ystäväni otti yhteyttä lomaltaan kysellääkseen vain minun kuulumisiani. Ohimennen kyseli tarkemmin minä päivänä toisin auton ja ehdotin että vaikka heti perjantaina niin hän hermostui. Tarvitsee kuulemma autoaan alkuviikosta. Ihmettelin sillä olimme autoa lainatessani sopineet ajankohdaksi selkeästi kuinvaihteen viikonlopun. Kieltämättä harmittaa koska olon ehtinyt jo 2viikkoa sitten sopimaan nyt alkuviikoksi 2päivän kesälomareissun ystävän luo jota en ole tavannut 2vuoteen kunnolla. Selitin että olen tällaisen menon ehtinyt sopimaan ja soveimme auton olevan viikonloppuun. Ehdotin että toisin auton torstaina mutta se ei kuulemma käy. Yritin vielä ehdottaa keskiviikko iltaa - ajaisin sieltä omalta reissulta suoraan autoa palauttamaan ja ehtisin keskiviikkoillaksi palauttamaan auton. Kuulemma ilta aika ei käy vaan sen pitää ehdottomasti olla aamu aika.
Kaikenkukkuraksi ystäväni letkautti että kai mä tulen Helsingistä hänet sit hakemaan kun onhan mulla hänen autonsa ollut lainassakin että tottakai varmaan tulen hakemaan!! Ei tavallaan kysynyt vaan oletti ja määräsi näin. Asun Helsingistä 400km päässä joten joutuisin melkoisen ajomatkan tekemään vain häntä hakeakseni.
Mun mielestä ystävältä jotenkin kohtuutonta käytöstä - tuosta hakemisesta ei oltu sovittu mitään aiemmin ja ystävän kanssa olimme sopineet auton palautuksen viikonloppuun eikä heti alkuviikkoon - törkeää koska olin ehtinyt sopimaan jo muuta ja nyt joutuisin perumaan oman reissuni ja vielä ajella köröttään aamuksi Helsinkiin edes että hän olisi yatävällisesti kysynyt asiasta vaan töksäytti ikäänkuin vaatimuksena sen.
Kommentit (32)
Yritin hänelle huomauttaa jo asiasta ja esitin oman kantani ja hän hermostui ja vaan tokaisi että tarvii auton alkuviikosta sillä selvä.
Ja onhan mun pakko palauttaa toisen omaisuus jos toinen niin sanoo. Jos en suostu häntä hakemaan Helsingistä en tiedä mitä siittä seuraa sen jälkeen... Vaikka enemmän vituttaa että joudun oman reissun perumaan
Vierailija kirjoitti:
Ilmoita kaverillesi että viet auton nyt hänen pihalle ja lähdet bussilla/junalla jo aikaisemmin katsomaan ystävää, heität avaimen postiluukusta sisään.
Muuten hyvä mutta asuu kerrostalossa jonka ala-ovet on aina lukossa eikä talon ulkopuolella ole mitään postilaatikoita tai muita.
Aivan ot, mutta sanotko oikeasti, että soveimme?
Vierailija kirjoitti:
Juu :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu :D
Outo muoto, mutta tietysti siitä ymmärtää mitä tarkoitat. :)
Vierailija kirjoitti:
Ilmoita kaverillesi että viet auton nyt hänen pihalle ja lähdet bussilla/junalla jo aikaisemmin katsomaan ystävää, heität avaimen postiluukusta sisään.
Juuri näin!
Toi on nyt vähän vaikee.
Autohan on ystäväsi eikä hänellä tietysti ole mitään velvollisuutta lainnailla sitä ilmaiseksi kenellekään. Ja jos hän tarvitsee sen omaan käyttöön niin sitten tarvitsee.
Ei nyt tietysti ole kivasti tehty sekään että aluksi lupasi että saat pitää auton pidempään. Mutta ei se sun tosiaan ole ja tavallaan pitäisi olla kiitollinen että sait ylipäätään sitä ilmaiseksi käyttää.
Ystävä on kyllä törppö, mutta auto on hänen. Palauttaisin vaadittuna päivänä, mutta en lähtisi hakemaan häntä Helsingistä. Jatkossa en ehkä lainaksi häneltä autoa...
Ja tuo auton palautus on vain puolet ongelmaa kun hänet pitäisi hakeakin 400km päästä ja kokee sen mun velvollisuudeksi kun oon saanut pitää hänen autoa lainassa.
Kuinka suuresta kilometrimäärästä tässä lainassa on kyse? Sekin hieman ot. Minä en koskaan lainaa autoani kenellekään muulle kuin lapsilleni. Tai hyvälle ystävälle oikein pakottavassa tilanteessa jotain yhtä ajoa varten. Mutten noin pitemmäksi aikaa.
Ihan sama vaikka alaovi olisi lukossa...aina siitä joku kulkee niin pujahdat sisään ja tuuppaat auton avaimen postiluukusta...älä ole avuton. Sitten menet sinne kyläpaikkaan oikealla vuokra-autolla, bussilla tai junalla tai olet menemättä. Mutta sen auton palautat HETI ja et hae ketään mistään ja PISTE!
Palautat auton heti ja järjestelet kyytisi muilla tavoin.
Vähän kohtuutonta tuo aikasemmin palauttamaan vaatiminen, jos on sovittu toista. Toki luulisi että kaverin hakeminen on ihan fine, koska olethan lainannut sen autoa ja kyllä siitä autosta on sille ystävälle kustannuksia siltikin, ikäänkuin vastapalveluksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten hyvä mutta asuu kerrostalossa jonka ala-ovet on aina lukossa eikä talon ulkopuolella ole mitään postilaatikoita tai muita.
Kello 16:30 kun menet alaovelle, pääset varmasti sisään parissa minuutissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kaikki naapurit ovat lomalla, kyllä sieltä ovesta aina joku kulkee. No juuei, kyl sul on varmaan parempaa tekemistä kuin väijyä ovella milloin sieltä kulkee joku =D
Onko teillä yhteisiä tuttuja joille voisit avaimen viedä?
Vierailija kirjoitti:
Vähän kohtuutonta tuo aikasemmin palauttamaan vaatiminen, jos on sovittu toista. Toki luulisi että kaverin hakeminen on ihan fine, koska olethan lainannut sen autoa ja kyllä siitä autosta on sille ystävälle kustannuksia siltikin, ikäänkuin vastapalveluksi.
Kyllä siitä autosta olisi kustannuksia ollut kaverille kuitenkin vaikka auto olisi pihalla seissyt. Juu ei se olis kulunut, mutta vakuutukset ja vero yms on kuitenkin kiinteä summa käytti tai ei.
Tässähän voi olla melko varma että kaveri vielä on sitä mieltä että tietysti ap kustantaa bensat kun hakee kotiin kun on sentään saanut ilmaiseksi lainata.
En olisi yllättynyt vaikka tämä kaveri olisi jo valmiiksi suunnitellut että pääsee sitten ilmaiseksi reissultaan kotiin omalla autollaan.
Autonavaimen voit lähettää auton omistajalle
pehmustetussa kirjekuoressa postitse, tiedäthän osoitteen. Sitten ilmoitat, että olet reissussa, kun hän saapuu matkaltaan eli valitettavasti et voi toimia kuskina silloin. Tankkaat tankin täyteen bensaa ja kiität kauniisti lainasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siitä autosta olisi kustannuksia ollut kaverille kuitenkin vaikka auto olisi pihalla seissyt. Juu ei se olis kulunut, mutta vakuutukset ja vero yms on kuitenkin kiinteä summa käytti tai ei.
Tässähän voi olla melko varma että kaveri vielä on sitä mieltä että tietysti ap kustantaa bensat kun hakee kotiin kun on sentään saanut ilmaiseksi lainata.
En olisi yllättynyt vaikka tämä kaveri olisi jo valmiiksi suunnitellut että pääsee sitten ilmaiseksi reissultaan kotiin omalla autollaan.
Itseasiassa osuit oikeaan osittain ainakin. Kaveri heitti sivukommenttina että kaipa tankki on sitten puolillaan kun palautan auton samoin kun saadessani sen. Joo mutta eikai mun velvollisuus ole maksaa bensoja 400km matkasta (suuntaansa) jos hän kerran itse vaatii mua hakemaan itseään.
Ilmaisia lounaita ei ole. Kaverisi olisi voinut reilusti sanoa, että paluupäivä voi vaikka muuttua ja olisi kiva jos hakisit hänet lentokentältä. Olisit sitten joko suostunut tai et.
Toisilla on tapana sitoa ihmisiä "palveluksin" joista sitten maksetaan yllättäen ja joskus kalliistikin. Nyt tiedät, että kaverillasi on taipumus tuollaiseen käytökseen etkä enää suostu hänen epämääräisesti esitettyihin juttuihinsa.
Ennemmin jatkossa vaikka vuokraa auto kuin ota tämän kaverisi auto lainaan. Siitä selviää rahasuorituksella ja tiedät hinnan etukäteen.