Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosiologia pääaineena? Kokemuksia?

Vierailija
23.07.2016 |

Otsikossa kysymys :)

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään kokemuksia, mutta kannustan opiskelemaan. Kuulostaa mielenkiintoiselta. Jos olisin nuorempi, voisin itsekin opiskella sitä.

Vierailija
2/31 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut sivuaineena perus- ja aineopinnot. Mielestäni maailman tärkeimpiä tieteitä. Äärimmäisen kiinnostavaa ja hyödyllistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

M A Numminen on opiskellut sosiologiaa jo vuosikymmeniä, ilmeisen hyvä pääaine. Ei tarvi tehdä oikeita töitä.

Vierailija
4/31 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On luonteeltaan sellainen, että pelkästään sosiologiaa opiskelemalla tulet ns. yhden alan ihmiseksi, jolla on todella syvällinen ja teoreettinen tuntemus erilaisten ryhmien ja organisaatioiden toiminnasta ja vuorovaikutuksesta, mikä pätevöittää sinut lähinnä alan tutkijaksi. Tuollaisen pääaineen kanssa on olennaista kytkeä se joihinkin soveltuviin sivuaineisiin, esim. kauppatieteeseen, hallintotieteeseen tai vaikka oikeustieteeseen, jolloin pystyt soveltamaan tätä pääaineesi syvällistä tuntemusta johonkin ns. reaalielämän ilmiöön.

Vierailija
5/31 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostavaa varmasti. Miten lienee työllistyminen. 

Vierailija
6/31 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä generalistiaine, mutta vaatii käytännöllisempiä sivuaineita kylkeen. Itselläni oli filosofia ja tulevaisuudentutkimus sivuaineena ja vaikeaa on ollut työllistyä.

Vierailija
7/31 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskellut sivuaineena ja suosittelen lämpimästi, jos yhteiskunnalliset ja sosiaaliset ilmiöt kiinnostavat. Tärkeää ja mielenkiintoista, teoreettisuudesta huolimatta hyvin käytännönläheistä. Etenkin kasvatussosiologia on ehkä parasta mitä tiedän!

Vierailija
8/31 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä generalistiaine, mutta vaatii käytännöllisempiä sivuaineita kylkeen. Itselläni oli filosofia ja tulevaisuudentutkimus sivuaineena ja vaikeaa on ollut työllistyä.

Samat aineet kuin M A:lla :) Ala laulajaksi

Vierailija
9/31 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vasta valmistuin. Luin ainetta, koska koin sen mielenkiintoiseksi.. tosiasiassa koulutus on aika klassikko painotteinen. Työelämän kannalta ei kannata odottaa suuria, jos ei ole suhteita. Tai hyvää sivuaineita, esim. Sosiaalityö..

Vierailija
10/31 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä olisi uskonut sosiologian saavan näin lämmintä vastaanottoa av:lla! Tulin itsekin suosittelemaan ja lämpimästi!

Vierailija
11/31 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työelämän kannalta ei kannata odottaa suuria, jos ei ole suhteita. Tai hyvää sivuaineita, esim. Sosiaalityö.."

Onko sulla konkreettista esimekkiä, mihin työllistyvät he, jotka ovat lukeneet pää-aineenaan sosiologiaa ja sivuaineenaan sosiaalityötä? - Itse olen yllättynyt, kun olen useammankin kuullut valitsevan juurikin näiden kahden aineen -sosiaalityön ja sosiologian välillä. Ymmärtääkseni ero työllistymisen suhteen on valtava. Sosiaalityotä opiskelleet työllistyvät verraten hyvin oman alansa töihin, kun taas onko joku kuullut päätoimisesta sosiologista?

Vierailija
12/31 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luin pääaineena ja sivuaineena oikeustieteet ja sos.psyka sekä kauppatieteet. Gradu eräälle yritykselle ja olen ollut valmistumisen jälkeen kolme vuotta henkilöstöhallinnon hommissa valtiolla:)

Vierailija
13/31 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M A  halusi opiskella metafysiikkaa akateemikko Oiva Ketosen johdolla.

Vierailija
14/31 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M A  halusi opiskella metafysiikkaa akateemikko Oiva Ketosen johdolla.

Mutta ei opiskellut.

Vierailija
15/31 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun serkku on sosiologi, nykyään tutkijana yrityksessä. En kyllä ymmärrä yhtään mitä tekee, mutta käytännössä kai on kokoajan töissä.

Vierailija
16/31 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

N. 25% valmistuneista, työelämäkyselyyn vastanneista jatkaa opintojaan tai työskentelee tutkijana. Siitä voit päätellä jotain työllistymismahdollisuuksista tai -todennäköisyyksistä... Vertaa lukuja ja hajontaa muiden aineiden tuloksiin sekä todellisiin työttömyystilastoihin.

Vierailija
17/31 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenajatellut että tuohon pitäisi tehdä uusiperuste. Se on valhe. Sitä kaikki ihmiset tekee , kun vastaavat kysymyksiin.

Vierailija
18/31 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Työelämän kannalta ei kannata odottaa suuria, jos ei ole suhteita. Tai hyvää sivuaineita, esim. Sosiaalityö.."

Onko sulla konkreettista esimekkiä, mihin työllistyvät he, jotka ovat lukeneet pää-aineenaan sosiologiaa ja sivuaineenaan sosiaalityötä? - Itse olen yllättynyt, kun olen useammankin kuullut valitsevan juurikin näiden kahden aineen -sosiaalityön ja sosiologian välillä. Ymmärtääkseni ero työllistymisen suhteen on valtava. Sosiaalityotä opiskelleet työllistyvät verraten hyvin oman alansa töihin, kun taas onko joku kuullut päätoimisesta sosiologista?

Hän varmaan tarkoitti, että on saanut sivuaineoikeuden sosiaalityöhön eli hyväksytty pätevöitymään sosiaalityöntekijäksi, jolloin voi tehdä sosiaalityöntekijän töitä. Tuon oikeuden saaminen on tosi vaikeaa. Vain perusopinnot ovat avoimia kaikille ja ne eivät millään tasolla oikeuta työskentelemään sos.ttekijänä.

Vierailija
19/31 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata kuunnella noita jotka itkevät työllistymisestä, tässä faktaa:

http://www.toissa.fi/sijoittuminen-tyoelamaan/show/sosiologia

Vierailija
20/31 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän varmaan tarkoitti, että on saanut sivuaineoikeuden sosiaalityöhön eli hyväksytty pätevöitymään sosiaalityöntekijäksi, jolloin voi tehdä sosiaalityöntekijän töitä. Tuon oikeuden saaminen on tosi vaikeaa. Vain perusopinnot ovat avoimia kaikille ja ne eivät millään tasolla oikeuta työskentelemään sos.ttekijänä.

Lisään vielä, että kyse on siis laajasta sivuaineoikeudesta, joka pitää sisällään perus- ja aineopinnot sekä maisteriopinnot että useita harjoitteluita. Sos.työntekijäksi ei voi pätevöityä "tavallisella" 25op sivuaineella (tietenkään).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi