"Hesalainen ylimielisyys" on ilmeisesti puhetavan syy?
Kun Hkiin muuttaneen sanavarastoon tulee sanoja "venata" ja "dösä", hänestä on tullut ylimielinen hesalainen. Ylimieliseksi ei kuitenkaan muutu, jos omaksuu jonkun muun paikan murteen. Kiitos "maalaisserkuille" taaaas kesävisiitistä. On se hassua, miten tänne Hkiin pitää silti aina vaan tulla, vaikka täällä on kaikki niin perseestä 😨 .
Kommentit (49)
Oon kans usein miettiny, miks en stadilaisena sais käyttää sellaista kieltä, jonka parissa oon kasvanu ja jota oon oppimu käyttämään. Ja tietysti rakastan Helsinkiä, kotikaupunkiani. Täällä on kivaa, tervetuloo käymään! Mua ei jaksa pätkääkään häiritä muitten paikkakuntien murteet ja kotiseuturakkaus, päinvastoin. Pääsispä taas joskus vaik Pohjanmaalle kuuntelemaan jännää puhetta.
kuunteleppas joskus helsinkiläisten puhetta jostain kehäkolmosen ulkopuolisesta alueesta niin ymmärrät miksi pidetään ylimielisenä. Toki muissakin kaupungeissa on paljon nurkkakuntaisia ihmisiä
Ei ole puhetavan syy.
Jostain kumman syystä helsinkiläiset pitävät kaupunkia ihan ylivertaisena asuinpaikkana.
Itse näen sen kalliina, ahtaana, rauhattomana, kiireisenä ja likaisena.
Meiltä muualla asuvilta usein kysytään, koska te muutatte tänne... no ei muuteta, töitä onneksi on muuallakin 😊
Kaikissa maissa pääkaupungin asukkaat ovat yksimielisiä ja pelkkiä verorahoja kuppaavia virkamiehiä. Sama aivan kaikissa maissa, joskus vaan alue voi olla hieman laajennettu, esimerkiksi UK:ssa kaikki englantilaiset ovat ylimielisiä.
Vierailija kirjoitti:
kuunteleppas joskus helsinkiläisten puhetta jostain kehäkolmosen ulkopuolisesta alueesta niin ymmärrät miksi pidetään ylimielisenä. Toki muissakin kaupungeissa on paljon nurkkakuntaisia ihmisiä
Helsinkiläiset arvostavat erilaisia kulttuurilaitoksia, palveluita ja tapahtumia, niitä ei ole Kehä III:n ulkopuolella juurikaan ja siitä syystä Kehä III:n ulkopuoli koetaan tylsäksi. Mitä ihmeellistä tässä on? Ihan samalla lailla kun muut arvostavat väljyyttä, luontoa ja puhtautta ja siksi pitävät Helsinkiä ahtaana, likaisena ja luonnottomana.
Mua ei häiritse yksittäiset sanat vaan se vastenmielinen määkiminen, jota helsinkiläiset harrastaa.
Kuulostaa karseelta, varsinkin kun monen pitää kovaan ääneen terrorisoida esim. kahvilaa huonoilla jutuilla.
Ei jaksais. Oisvat vähä hiljempää.
Vierailija kirjoitti:
Tssä näkyy varsinkin "juppi-ikäisten" nuorten aikuisten suuri halu elää jossain, missä on paljon baareja, kauppoja, ihmisiä ja menoa. Kun sitten näiden lottoarpa tärppää ja pääsevät muuttamaan sinne tsadiinsa, tarve identifioitua oikeaksi suurkaupunkilaiseksi on niin suuri, että se menee överiksi. Sama tietysti osuu joskus myös "paljasjalkaisenkin" kohdalle.
Vielä en ole tavannut vanhempaa (sivistynyttä) ihmistä, joka jaksaisi aiheesta juuri meuhkata.
Helsinkiläisiä saa haukkua ylimieliseksi. Siinä ei ole mitään pahaa sanoa, että kaikki helsinkiläiset ovat ylimielisiä idiootteja. Helsinkiläiset eivät saa sanoa, että esim. mualaise muruutela puhuuva olliis jotteenkki tyhyymä.
kyllä ne on aika kyrpänaamoja ihan yleisestikin. Rumia ja pakkomuuttaneita suurin osa, siitä kumpuaa katkeruus ja vittumaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiläiset arvostavat erilaisia kulttuurilaitoksia, palveluita ja tapahtumia, niitä ei ole Kehä III:n ulkopuolella juurikaan ja siitä syystä Kehä III:n ulkopuoli koetaan tylsäksi. Mitä ihmeellistä tässä on? Ihan samalla lailla kun muut arvostavat väljyyttä, luontoa ja puhtautta ja siksi pitävät Helsinkiä ahtaana, likaisena ja luonnottomana.
Jostain syystä tämä arvostus kovin monesti puretaan haukkumalla muualla asuvia ihmisiä, eikä niitä asuinoloja. Eikö siinä ole jo aika paljon ihmeellistä?
Ja Kehä III oli ehkä maaseudun raja 20 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
kyllä ne on aika kyrpänaamoja ihan yleisestikin. Rumia ja pakkomuuttaneita suurin osa, siitä kumpuaa katkeruus ja vittumaisuus.
Sinä vaikutat fiksulta ja kohteliaalta. Hyvän perheen ja tausta huomaa heti kirjoituksestasi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, helsinkiläiset on vitun ylimielisiä paskoja. Onneksi me ollaan parempia!
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiläisiä saa haukkua ylimieliseksi. Siinä ei ole mitään pahaa sanoa, että kaikki helsinkiläiset ovat ylimielisiä idiootteja. Helsinkiläiset eivät saa sanoa, että esim. mualaise muruutela puhuuva olliis jotteenkki tyhyymä.
mutta sanovat aina kun on mahdollisuus ;)
T: raumalainen
Joopa joo. Muutettiin Uudeltamaalta Turkuun ja ekan tarhapäivän jälkeen tarhan tädit tulivat minua vastaan ihan ällistyneinä: Teirän poika puhuu kirjakiält!!
Hieman myöhemmin poika oli vähällä joutua puheterapeutille. Syy: helsinkiläinen s!!!!!!!!!!
Ikinä ollut tiennytkään sellaisesta...
Vierailija kirjoitti:
Ei ole puhetavan syy.
Jostain kumman syystä helsinkiläiset pitävät kaupunkia ihan ylivertaisena asuinpaikkana.
Itse näen sen kalliina, ahtaana, rauhattomana, kiireisenä ja likaisena.
Meiltä muualla asuvilta usein kysytään, koska te muutatte tänne... no ei muuteta, töitä onneksi on muuallakin 😊
Helsinki on pieni ja kälyinen peräkylä. Lontoo, siinä on ihana kaupunki.
Vierailija kirjoitti:
Mikä vitun "hesalainen", stadilainen se on!
Ei kysytty hesalaiselta. Muutkin saa käyttää haluamaansa nimitystä. Sano sinä stadilainen, minä sanon sitten vaikka hesalainen, tai dösäläinen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole hesalainen muttei myöskään stadilainen. Stadi on tasan Helsingin keskusta eikä koko Helsinki. Se on Helsinkiläinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole hesalainen muttei myöskään stadilainen. Stadi on tasan Helsingin keskusta eikä koko Helsinki. Se on Helsinkiläinen.
suur-esboon ghetto
Otsikkokin on nyt ihan perseestä. Pitäisi olla jotain sellaista, että "ylimielisyys johtuu puhetavasta" tjsp.