Pitkä imetys = terve lapsi
Imetin molempia lapsia 5 kk ennen kuin aloitin vellin syötön ja imetysta jatkoin 1 vuotiaaksi asti. Molemmat lapset olivat aina terveitä. Ei ollut nuhaa, kuumetta eikä mitään muita sairauksia.
Olen huomannut että lapset, joiden äidit lopettavat imetyksen ja hosuvat antamaan muuta ruokaa, sairastuvat helposti.
Äidinmaito on luonnon parasta ruokaa, ja en voi ymmärtää miksi joku lopettaa alta 6kk imettämisen jos ei ole pakko. On tietenkin äitejä joilla ei ole tarpeeksi maitoa ja se on eri asia.
Tuntuu siltä että nykyajan äidit ajattelevat itseensä enemmän kuin mikä on parasta lapselle.
Kommentit (63)
9kk. imetys: astma, korvakierre, tosi paljon kipeenä
7kk: aina räkänen ja keuhkoperäisiä sairauksia tosi paljon
2,5kk: pari korvatulehdusta ja normaalit räkä taudit
3vko: terve kuin pukki, ei kipeenä juuri ollenkaan
Eli ollaan joskus kavereitten kans naureskeltu et näin meidän pitkään imettäneiden lasten sit kävi;) Ja lapset nyt kolme vuotiaita ja edelleen sama juttu eli pitempää tisua saaneet enemmän kipeenä!
No itse en ole pystynyt täysimettämään yhtäkään lastani kun 6 viikkoa. 3 vanhinta on terveitä kuin pukit, koulusta poissa olot sairauden takia mahtuu molemmilla kymmeneen sormeen. Nuorimmat sen sijaan aloittivat sairastelun, korvakierteen neljä viikkoisena. Kuinka selität tämän??
meillä on 2 vuotias poika joka ei ikinä ole ollut kovin kipeä.korvatulehduksia ei koskaan eikä antibioottikuureja.Imetin vuoden ja soseet aloitin 3kk:n iässä neuvolan luvalla.Koskaan ei korviketta käytetty.Lähipiirissä on 3 lasta ketkä ovat saaneet pienestä lähtien korvikkeita ja heillä on ollut kaikki kuurit ja korvatulehdukset ja muutenkin ovat koko ajan kipeinä.Uskon että koska täällä on myös päinvastaisia kokemuksia niin että imetys ei aina estä noita mutta useimmiten ja täytyyhän muistaa että myös lapsen pukeminen vaikuttaa sairasteleeko usein.Esim.tuttavaperheeni lapset puetaan aina keppoisasti ja ovat sairaana melkein koko ajan.itse olen aina pyrkinyt pukemaan lapsen lämpimästi.
Itselläni on kaksi lasta. Ennen esikoisen syntymää olin vahvasti sitä mieltä, että imetän 4 kk ikäiseksi ja alan sitten vähitellen antaa kiinteitä. No, lapsella oli alusta asti melkoisia vaikeuksia imeä rintaa, ei auttanut mitkään poppakonstit, vaikka monenlaista kokeilin. Eikä yhtään ilahduttanut " avuliaiden ja tietävien" neuvot ja puheet siitä kuinka äidinmaito on kaikkein parasta lapselle. Jostain syystä lapsen oli helpompi imeä pulloa kuin rintaa, joten tuttelia sitten annettiin. Tästä oli tietysti se etu, että iskäkin " pääsi" osallistumaan yösyöttöihin ja minäkin sain välillä nukkua koko yön. Kaikesta huolimatta lapsi oli terve eikä sairastanut ennen kaksi-vuotissynttäreitä kuin yhden nuhan. Nyt on jo tokaluokalla ja ei sairastele normaalia enempää.
Toinen lapsi yllättikin sitten minut, oppimalla heti imemään ja maitoa riittikin aluksi ihan mukavasti. Parin kuukauden iässä alkoivat kuitenkin ongelmat, kokoajan olisi pitänyt olla tissi suussa, öisin ei nukkunut vauva enkä minä. Olinkin lopulta aika naatti, kun esikoinen vaati oman huomionsa. Maalaisjärkinen neuvolantäti sitten kehotti ensin antamaan tuttelia ja kun sekään ei lapselle riittänyt, aloitin kiinteät (perunan ja porkkanan) kolmen kuukauden ikäisenä. Lapsi söi iltaisin peruna-porkkanavelliä ja nukkui kuin tukki! Ja kuinka ollakkaan lapsi on täysin terve.
Nuorimmaisen kanssa yhtäaikaa syntynyt tuttavaperheen lapsi on täysimetetty 6 kk ikään ja oli loppujen lopuksi allerginen vehnälle, maidolle ja kananmunalle. Muutenkin sairasteli nuhakuumeita tiuhaan tahtiin.
Olen sitä mieltä, että allergia ja astma voi tulla lapselle pitkästä imetyksestä huolimatta. Ne ovat nimittäin melko vahvasti perinnöllisiä sairauksia. Eli jos on perinnöllinen taipumus sairastua ja sitten altistuu voimakkaasti jollekkin allergeenille kuten ruuan valkuaisaineille, siitepölylle tai eläinpölylle, seurauksena on hyvin herkästi sairastuminen.
En siis yleistäisi kovin voimakkaasti kumpaankaan suuntaan, koska kaikenlaiset ympäristötekijät vaikuttavat lapsen tervedentilaan. Pelkkä imetys ei vielä yksin asiaa ratkaise.
Imetin esikoista osittain 8 kuiseksi ja aina terveenä. Kuopus raukka on korvatulehduskierteessä ja nuhakin välillä, vaikka täysimetin 6kk...
jo 5 viikkoisena oli kamala flunssa. Sairasti ensimmäisen korvatulehduksen 4-kuisena.
Muut lapsemme ovat olleet täysimetyksellä yhtä pitkään mutta olleet paljon terveempiä.
Meillä kaksi alusta asti pulloruokittua lasta. Ja voin sanoa että harvinaisen terveitä...ei esim. ainuttakaan korvatulehdusta, ja ehkä kerran vuodessa kuumeflunssa.
Tarhassakin jo ääneen ihmettelivät kuinka lapsemme ovat terveitä, vaikka pahat flunssa-aallot jyllää
Eli minä voin käsisydämmellä vakuuttaa että väite ei pidä paikkaansa. PISTE
Mutta sen kyllä allekirjoitan, että on SUUREMPI TODENNÄKÖISYYS pysyä terveenä, jos on saanut olla täysimetyksellä 6 kk ja osittain vähintään 1-vuotiaaksi asti. Sen todistavat lukuisat tutkimuksetkin, joissa on ISO OTOS. Turha omien kokemusten perusteella on lähteä mitään spekuloimaan suuntaan tai toiseen. Yksikin tieteelliset kriteerit täyttävä tutkimus on huomattavasti luotettavampi kuin tuhat yksittäistä tutuntutun esimerkkiä...
Silti jokainen tehköön valintansa itse. Omille lapsilleenhan siinä hallaa tekee, jos TAHALLAAN aloittaa korvikkeet ILMAN SYYTÄ. Syitä taas voi olla ties kuinka monta sellaista, jotka kehtaa omalle lapselleenkin myöntää sitten, kun he ovat aikuisia.
Silti jokainen tehköön valintansa itse. Omille lapsilleenhan siinä hallaa tekee, jos TAHALLAAN aloittaa korvikkeet ILMAN SYYTÄ. Syitä taas voi olla ties kuinka monta sellaista, jotka kehtaa omalle lapselleenkin myöntää sitten, kun he ovat aikuisia.
[/quote]
19. Miksi lapselle pitäisi selitellä imetysasioita? Mikä on mielestäsi sopiva syy aloittaa korvike? Miten niin tekee hallaa? Onhan tässäkin keskustelussa jo usea todennut, ettei täysimetys tai pulloruokinta ole tehneet lapsista sen kummemmin terveitä kuin sairaitakaan.
että äidinmaito ehkäisee monia sairauksia!
täysimetti 6kk ja jatkoi imetystä 1,5-v asti---tulos: lapsi on jatkuvasti jollain kuurilla jonkun takia.
No tuo tulos ei varmasti ole vain imetyksestä- mutta eikö tämä asia ole jo selvä?? Toiset sairastaa imi tissiä tai ei. Toiset ei sairasta vaikka pulloruokinnalla alusta asti.
Typerää väitellä tällaisesta asiasta. JOkaisen oma päätös.
lopetti imettämisen kun tuli raskaaksi ja alkoi tarjoamaan kaupan " normaalia" maitoa lapselle, kauhea ihottuma joka kesti todella pitkään. syyksi selvisi maito, muna ja vehnä!!!
imetä pitkään lapsiasi niin he ovat terveet.....joo-o!!!
plus anemiaa, kun äidille ei taida tulla mieleen, että liika maito haittaa raudan imeytymistä. Lapsi kun on vieläkin ajoittain täysimetyksellä...
Kolmatta aion imettää, mutta vain siksi jos vaikka laihtuisi. Tuntemani imetetyt vauvat on yhtä poikkeusta lukuunottamatta todella allergisia ja astmaattisia. Tuntuu siltä, että mitä pidempään on imetetty sen sairaampi lapsi.
Kolme lasta, kaikilla lyhyt imetys ja kovin ovat terveitä.
Ei korvatulehduksia, infektioita tai muuta.Kun aloittivat päiväkodin, olin varma, että nyt räjähtää kunnon taudit päälle.Vaan ei.Selvittiin lievällä vatsataudilla.
Meidän lapsia ei pahemmin flunssakaudet hetkauta.Useammin me vanhemmat ollaan sairaina.
On aivan varmaa, että imetys on lapselle se paras vaihtoehto, mutta eipäs nyt kuitenkaan aleta ihan noin räikeästi yleistämään omien kokemusten pohjalta.
Meidänkin tuttavaperheistä sairaimmat lapset on juuri pitkään imettäneellä äidillä. Se imetys ei sairastuta, on vaan sattunut lasten kohdalle muita juttuja, joilla onkin suurempi paino vaakakupissa, kun imetyssuojalla.
auttaa terveyttä, toisin kuin korvike.
Meillä esikoinen 4kk imetetty, sen jälkeen alkoi sairastelut ja tulehduskierteet, eli kun siirryttiin korvikkeelle,
Kakkonen 6kk ei ole korviketta pisaraakaan saanut, terve on.
Olen imettänyt 11kk, 4kk ja 1v8kk. Ihan yhtä paljon korvatulehduksia ja flunssia on ollu kaikilla.
Minä kuulin tuon saman jutun naapurin rouvalta, jolla oli saman ikäinen poika kuin meidän kaksoset. Hän oikein paheksui minua, kun olin turvautunut kokonaan Tutteliin 2,5 kk:n osittaisimetyksen jälkeen. Hän taas imetti poikaa 2-vuotiaaksi.
Kas. Meidän lapset ovat olleet terveitä ja naapurin lapsi jatkuvasti sairaana. Miten nyt suu pannaan, ap.?
imettäisi vaan 1-3 kk, jos maitoa riittää?
ap