Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitkä imetys = terve lapsi

Vierailija
28.02.2006 |

Imetin molempia lapsia 5 kk ennen kuin aloitin vellin syötön ja imetysta jatkoin 1 vuotiaaksi asti. Molemmat lapset olivat aina terveitä. Ei ollut nuhaa, kuumetta eikä mitään muita sairauksia.

Olen huomannut että lapset, joiden äidit lopettavat imetyksen ja hosuvat antamaan muuta ruokaa, sairastuvat helposti.

Äidinmaito on luonnon parasta ruokaa, ja en voi ymmärtää miksi joku lopettaa alta 6kk imettämisen jos ei ole pakko. On tietenkin äitejä joilla ei ole tarpeeksi maitoa ja se on eri asia.

Tuntuu siltä että nykyajan äidit ajattelevat itseensä enemmän kuin mikä on parasta lapselle.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
01.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanon minkä mulle imetysguru ritva kuusisto kurssilla sanoi. Eli tautien vastustuskykyyn riittävä imetys on 3kk. Eli siinä ajassa saa sen suojan mikä on tullakseen ja enempää ei tule vaikka imettäisit 20v.

Vierailija
22/63 |
01.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysimetin molempia lapsia 8 kk ikään ja kumpikaan ei koskaan saanut vastiketta. Moemmat lapset terveitä, kummallakaan ei koskaan ole ollut korvatulehduksia ja muutenkin ovat noin kerran vuodessa flunssassa. Ikää lapsilla nyt 8 v ja 10 v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
01.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan neljä lasta olen pitkää täysimettänyt, ei tippaakaan korviketta. Vaan järkytys on kova kun alle 4 kk:n ikäisen kanssa pitää sairaalan tartuntatautien osastolla korva- ja kurkunpäätulehdusta parannella.

Ihan samoin ovat muutkin pienenä korvatulehduksista kärsineet..mutta silti uskon, että imettäminen on hyväksi vaan en oikein usko sen sairauksia ehkäisevään vaikutukseen.

Vierailija
24/63 |
01.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni korvikkeella lapsensa ruokkinut äiti on tässäkin ketjussa julistanut, kuinka " minun lapseni on 2 v 2 kk eikä ole koskaan sairastanut" . Imetyksen edut tai imettämättömyyden haitat voivat kuitenkin ilmetä vasta myöhemmällä iällä. Voi esimerkiksi tulla herkemmin sydän- ja verisuonisairauksia, diabetes tai keliakia. Lisäksi ruoansulatuselimistö on todennäköisesti koko loppuiän huonommassa kunnossa, jos lapsi on saanut hyvin varhain korviketta ja useissa tapauksissa myös vellejä ja soseitakin jopa 2-kuisena.

Vierailija
25/63 |
01.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Lisäksi ruoansulatuselimistö on todennäköisesti koko loppuiän huonommassa kunnossa, jos lapsi on saanut hyvin varhain korviketta ja useissa tapauksissa myös vellejä ja soseitakin jopa 2-kuisena.

Todennäköisesti?!? Itsekö asian pienessä päässäsi päättelit?

Vierailija
26/63 |
01.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetyksen hyödyt kestivät kolmeen ikävuoteen asti jonka jälkeen eroja ei enää ollut imetettyjen ja imettämättömien välillä.

Vierailija
27/63 |
01.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas kun kaikkia sairauksia ei pysty estämään kuitenkaan. Minä olen ymmärtänyt, että diabetes on lisääntynyt viime vuosina juuri nuorten keskuudessa lihavuuden vuoksi. Näitä 2-kymmpisiähän on imetetty ihan eri tavalla kuin nykyisiä 3-4-kymppisiä. Miksi siis diabetes on lisääntynyt juuri teini-ikäisten ja nuorten keskuudessa? On aika lyhytnäköistä syyttää kaikesta imettämättömyyttä, kun pitäisi tarkastella asiaa kokonaisuutena. Ravinnon pitäisi olla hyvää vauvasta vaariin, koko elämän ajan. Kuinka moni aikuinen kuitenkaan noudattaa ruokasuosituksia?

Vierailija:

Imetyksen edut tai imettämättömyyden haitat voivat kuitenkin ilmetä vasta myöhemmällä iällä. Voi esimerkiksi tulla herkemmin sydän- ja verisuonisairauksia, diabetes tai keliakia. Lisäksi ruoansulatuselimistö on todennäköisesti koko loppuiän huonommassa kunnossa, jos lapsi on saanut hyvin varhain korviketta ja useissa tapauksissa myös vellejä ja soseitakin jopa 2-kuisena.

Vierailija
28/63 |
01.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 korvatulehdusta ja yksi nuhakuume ja ikää nyt 8-vuotta.

Vierailija
29/63 |
01.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sillon mitään tutteleita ollut ja onnekseni olen ollut terve kuin pukki. Ensimmäinen korvatulehdus oli yläasteella. Kotihoidossa olin kouluun asti, en edes eskarissa. Sitten niille, olen akateeminen ;)

Vierailija
30/63 |
01.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa kaveripiirissä se näkyy kyllä selvästi. Kolmella kaverin lapsella on paha allergia. Kaikkia imetetty vain pari viikkoa. Kaikki kolme siis eri perheiden lapsia.

Vierailija
31/63 |
01.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että taudit ja allergiat tulee jos on tullakseen, imetetty tai ei. Pääasia, että lapsi saa rakkautta ja ravintoa, lämpöä ja turvaa.

Vierailija
32/63 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen paha astma jne. Aina sairas. Kuopusta imetin kolme päivää. Pari korvatulehdusta 3 v sitten, ei muuta.

Vierailija
33/63 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetin esikkoa noin 4kk, osittain kyllä taisi saada Tutteliakin jo aiemmin. Mutta tyttö on nyt reilu kolme, eikä ole sairastanut juuri mitään. Koskaan ei ole kipeä. Ei edes näinä flunssa-aaltoina.

Kakkonen taas koko ajan nuhassa ja yskässä ja kuumeessa ja korvatulehduksessa, ikää nyt 1-v. Imetin täysimetyksellä 6kk. Että ei se ihan noin mene mitä kerroit.

Turhaa hössätä onko imettänyt, onko lapsi terve..ei mitään vaikutusta.

Vierailija
34/63 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tytärtäni ei tosiaan voi sanoa pitkään imetetyksi.

Imetin vain osittain 2kk. Ja kas kummaa, terve kuin pukki!!! Sama pätee 15v poikaani. Häntä osaimetin 3kk ja eipä ole turhia sairastellut hänkään.

Mutta mehän ap tiedämme ettei näin pienillä otoksilla voi sanoa vielä mitään asian yleispätevyydestä, vai mitä?

Vierailija
35/63 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin sanoa että asia ei ole noin yksioikoinen! Meillä taitaa olla periytyvää tuo epäonnistunut imetys, ja tämän terveempiä lapsia ei monilla ole.

Vastakkaisia esimerkkejä on monia, mutten nyt jaksa niitä märehtiä, ettei kukaan suotta tee riitaa tästä.

Vierailija
36/63 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetin vain ja pelkästään esikoista 6 kk, tuloksena korvatulehduskierre 2 kk:n iästä alkaen. Toista myöskin imetin ja imetän edelleen (on nyt 7 kk), mutta sai lisäksi korviketta 2 kk:n iästä alkaen ja kiinteät aloitettiin 4 kk:n iässä. Yhtään korvatulehdusta, kuumetta eikä edes nuhaa oo tää meidän kuopus sairastanu. Joten älä jaksa, ei se imetys siltikään mikään ihmejuttu oo, jonka takia välttyis kaikelta pahalta!!!!!

Vierailija
37/63 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetin ensimmäistä lasta 2 vkoa. Ensimmäinen kuume 1,5v. kunnon räkätaudin yhteydessä. Ensimmäinen korvatulehdus ekalla luokalla. Nyt neiti on kolmannella ja viimeksi ollut kipeänä tammikuussa -05

Toista lasta imetin 3vkoa. Nyt 5v. Neiti kerran vuodessa flunssa,ei vatsatauteja tms. Ensimmäinen ja toistaiseksi ainut lääkekuuri syöty 6.12.04

Kuopus on nyt 9kk ja terveenä ollut,ei edes flunssaa. Imetin häntä 1kk.

Lapsilla ei allergioita.

Vierailija
38/63 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

imetin 9½kk. Esikoisella ei korvatulehduksia ole ollut ku 2 ja häntä imetin 3 viikkoa.

Vierailija
39/63 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimuksessasi on turhan pieni otos: hankala yleistää, kontrolliryhmä puuttuu. Jos olisit synnyttänyt 60 lasta, joista puolta olisit imettänyt ja puolet olisivat olleet korvikkeella, ja toteaisit tämän jälkeen tilastollisesti merkittävän eron näiden kahden ryhmän terveydentilan välillä, voisit tulla kertomaan siitä julkisesti.

:)

t. Imetyksen puolesta kylläkin!Vierailija:

Imetin molempia lapsia 5 kk ennen kuin aloitin vellin syötön ja imetysta jatkoin 1 vuotiaaksi asti. Molemmat lapset olivat aina terveitä. Ei ollut nuhaa, kuumetta eikä mitään muita sairauksia.

Olen huomannut että lapset, joiden äidit lopettavat imetyksen ja hosuvat antamaan muuta ruokaa, sairastuvat helposti.

Äidinmaito on luonnon parasta ruokaa, ja en voi ymmärtää miksi joku lopettaa alta 6kk imettämisen jos ei ole pakko. On tietenkin äitejä joilla ei ole tarpeeksi maitoa ja se on eri asia.

Tuntuu siltä että nykyajan äidit ajattelevat itseensä enemmän kuin mikä on parasta lapselle.

Vierailija
40/63 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan kaikenmaailman tutkimuksissakin jo monet kerrat todettu tuo äidinmaidon terveyttä edistävä vaikutus. Tietysti aina löytyy noita poikkeustapauksiakin eli ei pitkään imetetyt lapsetkaan tietysti mitään SUPERolentoja ole, jotka eivät sairastuisi koskaan mihinkään. Mutta turha yrittää kiistää tosiasioita.

Omaa poikaani imetin tasan vuoden vanhaksi, täysimetyksen tosin lopetin jo 4kk ikäisenä neuvolatädin höpinöiden ja yllytyksen takia (outoa tuollaiset neuvot, kun vauvani kasvoi vauhdilla, voi hyvin ja mullakin riitti maitoa pumpattavaksikin). Ja terveempää lasta saa tosiaan hakea, pojalla ei ole ollut koskaan korvatulehdusta eikä mitään muutakaan. Nyt tammikuussa 3-vuotiaana vasta sairasti ensimmäisen flunssansa, jonka sai tartuntana päiväkodista, mutta tätä ennen ei ole ollut mitään, ainoastaan pari pientä nuhaa. Itse olen vakuuttunut siitä, että pitkähkön imetyksen ansiosta poikani on pysynyt täysin terveenä näin pitkään ja kasvanutkin huimaa vauhtia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kolme