Työnantaja valitti kainalokarvoistani!
Meillä on siis työasuna t-paidat, joissa on tosi lyhyet hihat. Itselläni on melko runsaasti kainalokarvoja, niin nehän sieltä sitten jonkun verran näkyvät, jos käsiä nostaa. Työnantaja huomasi ne ja sanoi että minun tulisi poistaa ne.
Eikö kainalokarvat ole kuitenkin jokaisen oma asia? Onko kellään vastaavia kokemuksia? Miten tilanne ratkesi?
Kommentit (49)
Haiset hielle, hyi p..............
Sukelluspuku sopisi sinulle paremmin
Uusia työpaitoja ei ole tulossa, koska mun on kuulemma helpompi hankkiutua eroon karvoistani. Olen kyllä hieman eri mieltä, koska etenkin kesällä mun iho ärtyy tosi pahasti karvojen poistosta.
En usko haisevani, sillä käyn joka aamu suihkussa ja käytän deodoranttia. Työnantaja olisi varmaan myös maininnut hajusta samalla kuin karvoistanikin.
Ap
Ihmisen karvoitus on henkilökohtainen asia, kuvitelkaa nais-asiakaspalvelija, jolla vahva karvoitus nenän alla. Menisittekö esimiehenä vaatimaan "viiksien" ajamista? ehdota pomolle, että jos asia vaivaa häntä niin paljon, voitte keskustella siitä liiton kanssa tai hän voi hankkia sinulle vaikka tuon paidan alle toisen pitempihihaisen t-paidan, jolloin karva-alueet pysyvät poissa näkösältä.
Mikä työ? Tai no, olipa mikä tahansa, niin ei voi vaatia kainalokarvojen poistoa. Ehdottaa ehkä voi, mutta sekin on asiatonta käytöstä.
En usko aloituksen olevan totta, mutta työnantajanhan ei ole soveliasta puuttua työntekijöiden karvoitukseen. Kuten tiedetään, ajeltu iho ei ole niin hygieeninen kuin ajelematon, joten hygieniallakaan ei tuota voi perustella.
Anna karvojesi olla ja värjää ne vaikka shokkivärillä, jos urputus jatkuu. Työnantajalta menee jo melkein seksuaalisen häirinnän puolelle tuo.
jotkuthan saavat olla pitkillä hiuksillakin töissä
Oma asiahan se on. Mutta moneen työpaikkaan kuuluu tietynlaiset yhteiset pelisäännöt pukeutumiseen ja siistiin ulkonäköön, ja jos teet asiakaspalvelutyötä, pitäisin tuota pyyntöä kohtuullisena. Jos taas istut varastossa pitkät päivät, etkä näe ketään asiakkaita, niin silloin sillä ei pitäisi olla merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Uusia työpaitoja ei ole tulossa, koska mun on kuulemma helpompi hankkiutua eroon karvoistani. Olen kyllä hieman eri mieltä, koska etenkin kesällä mun iho ärtyy tosi pahasti karvojen poistosta.
En usko haisevani, sillä käyn joka aamu suihkussa ja käytän deodoranttia. Työnantaja olisi varmaan myös maininnut hajusta samalla kuin karvoistanikin.
Ap
Pomon on helpompi käydä ostamassa perus valkoinen t-paita pidemmillä hihoilla sinulle työpaidan alle laitettavaksi. Mutta oikeasti tuo on asiatonta ja ei kestäisi päivänvaloa. Koska maailma ei kuitenkaan toimi aina oikeudenmukaisesti ja todennäköisesti tarvitset tuon työn, tekisin kompromissin tuolla pomon maksamalla aluspaidalla.
Jos jossain näkyisikin kainalokarvainen nainen nykyään, esim. kaupan kassalla, niin valitsisin heti sen kassan. Harmi ettei näy.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen karvoitus on henkilökohtainen asia, kuvitelkaa nais-asiakaspalvelija, jolla vahva karvoitus nenän alla. Menisittekö esimiehenä vaatimaan "viiksien" ajamista? ehdota pomolle, että jos asia vaivaa häntä niin paljon, voitte keskustella siitä liiton kanssa tai hän voi hankkia sinulle vaikka tuon paidan alle toisen pitempihihaisen t-paidan, jolloin karva-alueet pysyvät poissa näkösältä.
En olisi alunalkaenkaan palkannut luolanaista asiakaspalvelutehtäviin.
Ei missään nimessä voi vaatia tuota. Ota yhteys liittoon varmuuden vuoksi ja kysy sieltä. Jos et kuulu liittoon, voit silti kysyä asiaa esim. Pamista, kyllä sieltä joku vastaa. Et todellakaan aja niitä karvoja jos et itse halua. Tähänkin ketjuun ehti jo jotkut estyneet ihmiset kommentoimaan, jotka ei voi elää asian kanssa että ihmisellä on karvoitusta. Älä välitä niistä. Tsemppiä! :) T: karvainen nainen
Vierailija kirjoitti:
Oma asiahan se on. Mutta moneen työpaikkaan kuuluu tietynlaiset yhteiset pelisäännöt pukeutumiseen ja siistiin ulkonäköön, ja jos teet asiakaspalvelutyötä, pitäisin tuota pyyntöä kohtuullisena. Jos taas istut varastossa pitkät päivät, etkä näe ketään asiakkaita, niin silloin sillä ei pitäisi olla merkitystä.
Entä jos kollega on mies? Pitääkö hänenkin ajella kainalokarvat? Karvojen poistoa ei voi pitää siistin ulkonäön mittarina, koska normaaleilla ihmisillä karvat kasvaa eikä siinä ole mitään sen kummempaa. Jos ap olisi malli tms, niin olisi ymmärrettävää. Vai pitääkö hameessa/shortseissa työskentelevän ajella säärensä? Ja siistiä kulmakarvansa? Ja entäs käsivarren karvat? Ja mitenkäs eksoottisemmista maista olevat, joilla esim selkä- ja rystyskarvat ovat tuuheat ja mustat, tuleeko heidän poistaa karvat koska ne näkyvät?
Ei kai sun niitä ajaa tarvi. Lyhennät vaan saksilla. Kaiken näkyvän karvoituksen tulisi näyttää siistiltä oli sitten kyse naisesta tai miehestä, hiuksista, parrasta tai kainalokarvoista.
Ehkä pomo nyt tajuaa, että valitsemansa työvaatetus ei ole ihan siisti / asianmukainen.
Jotenkin hupaisaa, että naisilla kainalokarvat ovat niin epähygieenisiä ja ällöjä, mutta miehillä on ihan ok olla kainalokarvat. Miksi ne miesten karvat ovat hygieenisempiä kuin naisten?
Vierailija kirjoitti:
Soita Iltalehdelle.
Ei tarvii, eiköhän siellä joku juttuvinkkari lue vauva-palstaa. Otsikoita odotellessa!
Käske sen hankkia paremmat vaatteet.