Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Terveydenhuoltoalalla työskentelevät: teititteletkö vanhempia potilaita?

Vierailija
20.07.2016 |

Itse olen lääkäri ja teitittelen aina 30-luvulla syntyneitä ja sitä vanhempia potilaita. On työkavereita, jotka sinuttelevat jopa yli 100-vuotiasta, saatikka sitten yli 9-kymppistä ihmistä. Oma äitini teititteli aina anoppiaan, äiti syntynyt 40-luvun puolivälissä. Itse kouluttauduin aluksi hoitajaksi 80-luvulla, ja silloin opetettiin, että kaikkia potilaita tulee teititellä, jopa oman ikäisiä.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittelen kaikkia aikuisia.

Vierailija
2/37 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme, että lääkärillä saa aina odottaa, kun kulutatte aikaa teitittelemällä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittelen lähtökohtaisesti kaikkia potilaita. Paljon helpompaa, kuin miettiä erikseen jokaisen kohdalla miten nyt pitäisi puhua.

t. Hoitaja

Vierailija
4/37 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä teitittelen kaikkia asiakkaitamme, ainakin yli 30-vuotiaita. Tämä on meillä virallisena ohjeena. Töissä olen yksityisellä lääkäriasemalla.

Vierailija
5/37 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä teitittelen aluksi kaikkia yli 60 vuotiaita. Joskus henkilö kieltää että ei tarvitse teititellä, useimmiten ei. Itse olen alle 30.

t.valelääkäri

Vierailija
6/37 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten teitittely vie enemmän aikaa kuin sinuttelu? Sana te on lyhyempi kuin sinä?

en työskentele terveydenhuollossa, mutta olen huomannut, että osa vaatimattomamman näköisistä eli niistä, jotka eivät ole täysin meikattuja, tuoksu hajuvesiltä ja hiukset ovat yksinkertaisesti kiinni, ovat teititelleet siitä saakka kun olen ollut 35v olivat sitten nuoria noin 25v tai paljon vanhempia. Yleensä jos on kovin laitettu ulkomuoto, niin sinuttelevat kaikkia. Itselläkin särähtää korvaan sellainen 80-vuotiaiden sinuttelu.

Vierailija
7/37 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten teitittely vie enemmän aikaa kuin sinuttelu? Sana te on lyhyempi kuin sinä?

"Oletteko te käynyt verikokeissa?" "Ootsä käyny verikokeissa?" sano nuo ääneen ja kokeile kumpi on lyhyempi. Okei ei siinä ole mitään maailman suurinta eroa, mutta kun tuollasia kysymyksiä tulee koko Suomessa vuodessa aivan jäätävä määrä niin siinä kuluu todella paljon tehokasta työaikaa ja ihan turhaan

Vierailija
8/37 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, ainakin itseäni vanhempia. Tietenkin vähän tilanteen mukaan. Eivätkä kaikki haluakaan tulla teititellyiksi, joskus jotkut sanovatkin että sinuttele vaan. Joskus myös jos potilas on kovin sekava tms. puhe saattaa mennä paremmin perille kun sinuttelee. 

Olen labrahoitaja.

Vierailija
9/37 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittelen kaikkia +60v. Aika usein kuitenkin sanovat, että ei tarvitse teititellä. T. Sh

Vierailija
10/37 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan ne on kuolleita, 30-luvulla tai aiemmin syntyneet. Inhoan sitä että kaikenlainen palveluhenkilökunta sinuttelee nykyään. T. 56-vuotias

Vierailija
11/37 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johan ne on kuolleita, 30-luvulla tai aiemmin syntyneet. Inhoan sitä että kaikenlainen palveluhenkilökunta sinuttelee nykyään. T. 56-vuotias

Mä taas inhoan sitä kun mua teititellään. Ilmeisesti tässä ei voi voittaa

T. 57-vuotias

Vierailija
12/37 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä taas inhoan sitä kun mua teititellään. Ilmeisesti tässä ei voi voittaa

T. 57-vuotias

Hyviin tapoihin kuuluu teititellä lähtökohtaisesti. Sitten voi tehdä sinunkaupat sen vanhemman henkilön aloitteesta.

Vierailija
13/37 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittelen aluksi kaikkia potilaitani (työskentelen vanhuspuolella). Arviolta 90 % pyytää sinuttelemaan. Harvempi ikäiseni hoitsu enää teitittelee mutta mielestäni se kuuluu asiaan. SH vm. 82

Vierailija
14/37 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nouskaapa nyt Lahtisen rouva hieman niin päästään pesemään teidän perse.

Vierailija
15/37 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Oletteko te käynyt verikokeissa?" "Ootsä käyny verikokeissa?" sano nuo ääneen ja kokeile kumpi on lyhyempi. Okei ei siinä ole mitään maailman suurinta eroa, mutta kun tuollasia kysymyksiä tulee koko Suomessa vuodessa aivan jäätävä määrä niin siinä kuluu todella paljon tehokasta työaikaa ja ihan turhaan

Oletteko käynyt = sisältää jo valmiiksi sanan "te", niin ei tarvitse tuplata. Kävittekö verikokeissa? toimii myös.

Vierailija
16/37 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hoidan lähinnä vain vanhempia ihmisiä ja täytyy myöntää että en todellakaan teitittele, lähinnä tulee puhuttua aika erikoista meitittelyä. Mitäs meillä täällä on, ottaisimmeko nyt lääkkeet jne.

Lähinnä lässytän kuin lapsille, mutta se johtuu puhtaasti siitä että potilaat on jo taantuneet lapsen tasolle ja osa vielä enemmän.

Vierailija
17/37 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittelen kaikkia keski-ikäisiä ja sitä vanhempia.

Oman ikäisiä en, olsi varmasti outoa myös potilaan korvaan :D Varsinkin, kun yritän hoidon lomassa jotain jutustelua pitää yllä (jos potilas tuntuu olevan juttutuulella. Monesti ovat ja usein on sanottu, että kiva kun ei esim puudutteen vaikutuksen alkamista odotellessa tarvi vain miettiä kauhulla tulevaa vaan saa jutustella..

Vierailija
18/37 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työt aloittaessani 90-luvun alussa teitittelin aina yli kuusikymppisiä ja yleensä nuorempiakin, noin keski-ikäisiä ja siitä ylöspäin. Nyt nelikymppisenä en enää teitittele kuin noin 70-80 ikävuodesta ylöspäin olevia potilaita ja heitäkin hiukan valikoidusti. Kuusikymppiset eivät enää tunnu odottavan teitittelyä samalla lailla kuin parikymmentä vuotta sitten ja minusta potilassuhde saattaa kärsiä keinotekoiseksi koetun teitittelyn takia. Jos potilas ei ole tottunut teitittelyyn, hän ei ehkä koe teitittelevää lääkäriä niin läheiseksi, että kehtaisi kertoa arkaluonteisemmista ongelmistaan.

Vierailija
19/37 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tänään hoidin 1912 syntyneen miehen asioita. Hyvässä kunnossa, asuu omassa kodissaan, liikkuu ilman apuvälineitä. Dementiaa tosin jossain määrin on, ilmoittaa vuodeksi 1970-luvun.

Vierailija
20/37 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tänään hoidin 1912 syntyneen miehen asioita. Hyvässä kunnossa, asuu omassa kodissaan, liikkuu ilman apuvälineitä. Dementiaa tosin jossain määrin on, ilmoittaa vuodeksi 1970-luvun.

No yhtä kaikki, tilastolliset eliniät osaa varmaan jopa lääkäri etsiä netistä. Ja pointti on se että sinun pitää teititellä huomattavasti nuorempia jo. Käytöstavat, kiitos.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi