Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palveluskoira mielenterveyskuntoutujalle - onko Suomessa mahdollista?

Vierailija
20.07.2016 |

Minulla on paha ahdistuneisuushäiriö/sosiaalisten tilanteiden pelko. Olen lukenut, että esim. Yhdysvalloissa koulutetaan kaltaisilleni ihmisille palveluskoiria, jotka auttavat selviämään sosiaalisista tilanteista.

http://www.anxietyguru.net/19-reasons-to-get-a-service-dog-for-your-anx…

Onko Suomessa mitään järjestöä, joka kouluttaisi tällaisia koiria? Tietääkö kukaan mistä voisi löytää lisätietoa? Palveluskoiraliiton sivuilla ei ainakaan ollut mitään mainintaa.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea termi on avustajakoira. Käy mieluummin katsomassa avustajakoirayhdistyksen sivuilta...

Vierailija
2/13 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikea termi on avustajakoira. Käy mieluummin katsomassa avustajakoirayhdistyksen sivuilta...

Kiitos tiedosta. Tuolta sivuilta löytyi tällainen:

Avustajakoiraa voi hakea

fyysisesti toimintarajoitteinen henkilö jolla on pysyvä tai pitkäaikainen toimintakyvyn rajoittuneisuus
on sopeutunut elämään vammansa kanssa
pystyy itsenäisesti huolehtimaan koiran hyvinvoinnista ja säännölliseen seurantaan osallistumisesta
on täysi-ikäinen

Minulla ei sinänsä mitään fyysistä toimintarajoitetta ole, eli ilmeisesti tuo ei ole mahdollinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen. Ja avustajakoiristakin on varmasti pulaa, joten ne menevät niitä eniten tarvitseville. Et olisi kovin kärjessä.

Vierailija
4/13 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko harkita koiran kouluttamista itse kokeneen koiraohjaajan kanssa?

Vierailija
5/13 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että sinun myöskään luotettaisiin jaksavan huolehtia koiran hyvinvoinnista.

Vierailija
6/13 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rescue-yhdistykset luovuttavat koiria kotihoitoon. Eli koira on hoidossa sen aikaa kunnes se löytää kodin. Ruuat ja tarvikkeet maksetaan itse, mutta eläinlääkärikulut maksetaan yhdistyksen toimesta.

Mulle oli ainakin työttömänä ja masennuksesta toipuvana koirista apua. Monta kertaa päivässä ulos ja näkee miten koira kehittyy.

Enkä olisi voinut taloudellisesti koiraan sitoutua tai kymmeneksi vuodeksi.

Vierailija
7/13 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rescue-yhdistykset luovuttavat koiria kotihoitoon. Eli koira on hoidossa sen aikaa kunnes se löytää kodin. Ruuat ja tarvikkeet maksetaan itse, mutta eläinlääkärikulut maksetaan yhdistyksen toimesta.

Mulle oli ainakin työttömänä ja masennuksesta toipuvana koirista apua. Monta kertaa päivässä ulos ja näkee miten koira kehittyy.

Juu, olen samaa mieltä. että koirasta on suuresti apua toipumiseen. Minulla on ollut ystävien koiria hoidossa ja uloslähteminen ei ole ollut ollenkaan vaikeaa. (Sitten kun taas olen yksin saatan olla lähtemättä mihinkään viikkotolkulla ahdistuksen vuoksi).

Täytynee ottaa selvää koirakouluttajista jos saisin apua koiran kouluttamiseen.

Vierailija
8/13 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palveluskoiran kouluttaminen vaatii treeneiä päivittäin kotona ja 1-3 kertaa viikossa kentällä. Eivät ole kaikkein helpoimpia kouluttaa myöskään. Kannattaa ehkä aloittaa jostain vähemmän vaativasta koiratyypistä ja miettiä harrastukset sitten koiran mukaan. Mielestäni masentuneella tai mt-potilaalla ei ole valmiuksia pk-rotuisen koiran pitoon. Väärissä käsissä moni rotun on huono juttu.

Vierailija
9/13 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän voisi olla hyvä idea!

Vierailija
10/13 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa muuten fiksu idea sinulta! Tsemppiä! Ja jos toteutat tuon ja sen menee hyvin, tekisit varmaan ison palveluksen muille jos kertoisit siitä laajemminkin!

Vierailija
11/13 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palveluskoiran kouluttaminen vaatii treeneiä päivittäin kotona ja 1-3 kertaa viikossa kentällä. Eivät ole kaikkein helpoimpia kouluttaa myöskään. Kannattaa ehkä aloittaa jostain vähemmän vaativasta koiratyypistä ja miettiä harrastukset sitten koiran mukaan. Mielestäni masentuneella tai mt-potilaalla ei ole valmiuksia pk-rotuisen koiran pitoon. Väärissä käsissä moni rotun on huono juttu.

Tarkoitti avustajakoiraa.

Vierailija
12/13 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, että sinun myöskään luotettaisiin jaksavan huolehtia koiran hyvinvoinnista.

Jaksamisessani ei sinänsä ole mitään vikaa (en ole masentunut). Ongelmani on lähinnä sosiaalisten tilanteiden pelko: vaikea poistua kotoa, vaikea kohdata ihmisiä, kaupassakäynti jne. Olen ajatellut, että koirasta voisi olla apua kun olisi joku pakottava tarve lähteä ulos ja tahtoisin myös hoitaa koiraa mahdollisimman hyvin (tulisi keskityttyä muuhun kuin siihen omaan ahdistuneisuuteen).

Tuntuu kummalliselta, ettei Suomessa olla vielä tajuttu tällaista apua ahdistuksesta kärsiville. Monissa maissa nämä avustajakoirat ovat yleisiä.

Vierailija
13/13 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa miettiä tarkkaan ensimmäiseksi, jaksaako ottaa vastuun koirasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme