Mitä mieltä partiosta?
Oletko ollut partiossa?
Oletko edelleen, miksi?
Onko lapsesi partiossa tai suosittelisitko partiota lapselle harrastukseksi?
Osallistutko sinä tai lapsesi Roihulle?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko kysyä, kun moni mainitsee nuoret johtajat huonoksi asiaksi. Minkä ikäisiä tarkoitatte nuorilla? :)
Nuoria ovat ainakin kaikki alaikäiset (eli alle 18v.). Mun kokemus on, että ei kaikki 18-vuotiaat lukiolaispojatkaan vielä ihan täysin hallitse hommaa. Jos tuon ikäinen on vastuussa laumastaan, pitäisi suunnitella ohjelma, tiedottaa vanhempia, järjestää viikonloppuleirejä, huomioida jollain yöleirillä jonkun erityistarpeita jne., niin vastuu on aika iso ja aina se ei toimi. Toki on myös niitä vetäjiä, joilla homma pyörii hyvin. Ylipäänsä olen sitä mieltä, että jollain 15-vuotiaalla ei vielä ole riittävästi auktoriteettiä 12-13 -vuotiaisiin.
Laumanjohtajana ei voi nykyään olla alaikäinen. Täytyy olla aikuinen.
Amok kirjoitti:
aina valmiina kirjoitti:
Oletko ollut partiossa?
Oletko edelleen, miksi?
Onko lapsesi partiossa tai suosittelisitko partiota lapselle harrastukseksi?
Osallistutko sinä tai lapsesi Roihulle?Lapset vahtivat lapsia ja lisäksi läsnä on vahva jeesusfanituksen tunnelma ynnä muu pölhöily. Ei tule tapahtumaan.
Eräm miehs asiat opetan sitäpaitsi tietenkin itse koska olen asian tuntia.
Repesin :D Tämä on vitsillä kirjoitettu, onhan?
Yläasteiässä oli mun mielestä hyvä että se vartion johtaja oli vain 2-4 vuotta vanhempi. Jonkun nelikymppisen kanssa tuskin oltaisiin oltu samalla aaltopituudella. Sudenpentujen kanssa taas on hyvä että on johtajana joku selkeästi aikuinen, jolla on jo omiakin lapsia.
Olisi kiva tietää onko noilla politiikasta ja/tai uskonnosta jankkaajilla mitään henkilökohtaista kokemusta partiosta, kuulopuheita ei lasketa.
Itse pääsin neitsyydestä tuollaisella isommalla leirillä ja melko nuorena. Oma tytär ei partiossa kauaa viihtynyt. Taisi loppua ensimmäisen viikonloppuleirin jälkeen häneltä tuo touhu.
Partio on parasta! Löysin nykyisen mieheni partiosta, ja lapsemmekin on sudenpentu. Kiva kun koko perheellä on yhteinen harrastus 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko kysyä, kun moni mainitsee nuoret johtajat huonoksi asiaksi. Minkä ikäisiä tarkoitatte nuorilla? :)
Nuoria ovat ainakin kaikki alaikäiset (eli alle 18v.). Mun kokemus on, että ei kaikki 18-vuotiaat lukiolaispojatkaan vielä ihan täysin hallitse hommaa. Jos tuon ikäinen on vastuussa laumastaan, pitäisi suunnitella ohjelma, tiedottaa vanhempia, järjestää viikonloppuleirejä, huomioida jollain yöleirillä jonkun erityistarpeita jne., niin vastuu on aika iso ja aina se ei toimi. Toki on myös niitä vetäjiä, joilla homma pyörii hyvin. Ylipäänsä olen sitä mieltä, että jollain 15-vuotiaalla ei vielä ole riittävästi auktoriteettiä 12-13 -vuotiaisiin.
Laumanjohtajana ei voi nykyään olla alaikäinen. Täytyy olla aikuinen.
Ainakin meidän lippukunnassa näyttää olevan niin, että virallisesti on nimetty joku 18 täyttänyt kaveriksi ja tutoriksi nuoremmalle vetäjälle, mutta se nuorempi on se, joka käytännössä sitä hommaa pyörittää ja aika vähän sitä vanhempaa näkyy missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No höpö höpö sanon sille, joka väittää partiota epäpoliittiseksi järjestöksi. Ei se politiikka tietenkään käytännön kerhotoiminnassa näy, mutta kyllähän siinä on taustalla se uskonnollis-isänmaallinen arvomaailma, vaikka uskonto ja maa vaihtelevatkin sen mukaan missä ollaan. Vai onko esim partiolupauksesta https://fi.scoutwiki.org/Partiolupaus poistettu "...rakastaa Jumalaani, omaa maatani...". Eli Kokoomuksen (ja muissa maissa muiden vastaavien puolueiden) nuorisojärjestö se oikeasti on, vaikka yrittääkin sen peitellä korostamalla muodollista sitoutumattomuuttaan saadakseen näin huijattua mukaan myös omilla aivoillaan ajattelevien perheiden lapsia.
Tuo "jumalaani" kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella, eikä siis tarkoita kristinuskon Jumalaa. Se tarkoittaa sitä, että jokainen saa uskoa ihan mihin haluaa, ja pitää jumalanaan vaikka naapurin postilaatikkoa.
Jumala on englanniksi God, ruotsiksi Gud, saksaksi Gott, ranskaksi Dieu, arabiaksi Allah.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kokemusta partiosta, mutta muista lasten harrastuksista kyllä. Hyvin usein ohjaajina ollut 16-19 vuotiaita nuoria. Poikkeuksiakin on, mutta todella usein se kokemattomuus lasten kanssa näkyy. Eikä mikään ihme, eihän se lapsiryhmän ohjaaminen helppoa ole. Jotenkin väärin mielestäni laittaa sellaista vadtuuta keskenkasvuisten harteille. Eikö aikuisia riitä, vai eikö kiinnosta? Voisihan sen ohjaamisen toteuttaa ns. mentorointiperiaatteella. Työparina olisi aina kokenut ja nuori ohjaaja.
Nyt täytyy kyllä tarttua tuohon "Eikö aikuisia riitä, vai eikö kiinnosta?" Yritätkö nyt valtuuttaa muut aikuiset ohjaajaksi, vai oletko itse jo toiminnassa mukana? Eli sun lapselle pitäisi löytyä kokeneita ja mahdollisesti koulutettuja aikuisia lapsesi lähes ilmaiseen harrastukseen ilmaiseksi? Mutta itse et tietenkään ole valmis osallistumaan toimintaan?
Partio on aina johtajiensa näköinen. Meillä oli liikaa uskontoa ja kapinoin rajustikin siitä, että partio on uskonnosta vapaa järjestö ja ateistitkin on tervetulleita. Mitä opin? Aina ei tarvitse totella.
Asumme kokoomuksen ja vihreiden äänestysalueilla. Kyllä se näkyy lapsen partiotoiminnassa, että missä ollaan. En yhtään epäile, että jossain Kemissä partio on punaisempaa ja Torniossa keskustalaisempaa.
Isänmaajutuista en koskaan välittänyt, joten minua ne ei haitanneet, eikä meidän tyttölippukunnassa isänmaallisuus edes kauheast välittynyt.
Partioon ei kannata jälkikasvuaan lähettää jos on tarkka ja pelokas vanhempi. Juuri äsken juttelin tyttäreni kanssa siitä, että partiossa oppii itseluottamusta. Jos tulee joku tilanne leirillä, lapset osaavat kyllä hoitaa pienet tilanteet itse ja jos ei - lähin talo, josta saa apua tai lähin johtaja on kuitenkin aina aika lähellä.
Lapseni on pelastettu aamuyöstä metsästä partiotaitokilpailusta ja ollut verta vuotavan kaverin kanssa metsässä. Kokemusta rikkaampana! Kun vanhempaa ei pelota, lastakaan ei pelota. Johtajien sekoilu kuuluu asiaan ja nyt kun tyttäreni on 14, ei haittaa yhtään. Johtajaksi kasvetaan johtamalla, ei sillä, että aikuiset käskyttää. Ekat leirit kun tytär oli 6, vähän jännitti, että mitäköhän tästä tulee.
Meidän perheessä ollaan partiolaisia toisessa sukupolvessa ja nyt pakataan Roihulle! Harmittaa, että en itse pääse. 17 000 lapsen avajaisissa ja päättäjäisissä on enemmän tunnelmaa kuin ehkä missään mitä on ikinä kokenut! Olen itsekin ollut usealla jamboreella.
Mä en ymmärrä miksi partiossa pitäisi olla aikuisjohtajia? Partion tarkoitushan on kasvattaa lapsista johtajia! Osaako joku selittää miksi partiojohtajien pitäisi olla aikuisia? t. 2
Mäkin sanon ei aikuisjohtajille. Partio on nuorisojärjestö. T. tyttö 16 v
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miksi partiossa pitäisi olla aikuisjohtajia? Partion tarkoitushan on kasvattaa lapsista johtajia! Osaako joku selittää miksi partiojohtajien pitäisi olla aikuisia? t. 2
Itse olen "tausta-aikuinen" partiossa, toki lippukunnan jäsen (noin 140 jäsentä, koko perheemme partioi). Meidän aikuisten tehtävä on tutoroida noita "lapsijohtajia" ja opastaa, antaa heidän jopa tehdä pieniä virheitäkin että oppisivat ottamaan huomioon pieniäkin yksityiskohtia jotka tuntuvat joutavuuksilta. Eipä tässä ole useampaan vuoteen tarvinnut puuttua oikeastaan muuta kuin isoilla Lapin vaelluksilla ns tarkituslistan merkeissä, muutaman +parikymppisen jolpin (jokainen ollut partiossa +10 vuotta) pyörittää käytännössä lippukuntaa ja hyvin vievätkin. Sanotaanko nyt näin että jokainen erittäin arvostetussa & vaativassa opiskelupaikassa ja silti ehtivät kuvioon mukaan
Varsinaisesti en katso että partiolaisuus kasvattaa johtajia, vaan paremminkin (itsestään) vastuullisia kansalaisia joiden asenne tiivistyy lausahdukseen mix mun pitäs?" - "six, koska sä pystyt!". Pidän tätä asennekasvatusta erittäin hyvänä (työ)elämää varten ja hakkaa mennen tullen esim RUK:n johtamisopit siviilielämän tarpeisiin. Toisaalta, omassa yhdeksän jepen RUK-tuvassa oli neljä partioaktiivia ja kolme muuta jotka olivat olleet +5 vuotta mukana. Eli Partion tuoma tietynlainen kyky tarttua hommiin silloinkin kun se ei ole mukavaa näkyi sotavaltion poikaleirillä positiivisesti.
Nyt en pääse osallistumaan Roihulle kun olen toisessa harrastuskuviossa menossa ns vastuullisena pääjehuna. Mutta turistipäiväksi ainakin pääsee, se riittäköön tänä vuonna partio-fiiliksen ylläpitoon...
Vierailija kirjoitti:
Onko partioliike kuinka lähellä porvarillista/kokoomuslaista arvomaailmaa?
(älkääkä vastatko jotain muodollista poliittisesta riippumattomuudesta, vaan ihan reaalitodellisuuden pohjalta)
Partio on arvomaailmaltaan oikein kokoomuslainen, vaikka riippumaton sinänsä onkin. Sinne siis uskaltaa oikein hyvin lähettää lapset. Mistään hippikerhosta ei suinkaan ole kyse, vaikka luonnossa liikutaankin :)
Vierailija kirjoitti:
Olin lapsena 80-90-luvulla 7 vuotta partiossa pienessä maaseutupitäjässä. Olihan se ihan kiva kerho siellä kun paljoa harrastuksia ei ollut. Pelailtiin erilaisia pelejä, jotain maamerkkejä tehtiin ja niiden mukaan mentiin maastossa, leireillä oli toiminta-ratoja, suunnistusta, minivaelluksia ja kaikenlaisia joukkuekilpailuja. Puukko piti olla aina mukana siellä partioleirillä ja siitä en pitänyt kun piti puukon kanssa touhuta. Oli harrastuksena muuten ihan ok, vaikka jälkeenpäin kyllä tajusin, miten isoa vaihtelua oli ryhmän vetäjissä. Muutamat lukiolaistytöt oli hyviä (ja ihan aikuisia meidän silmissämme), mutta sitten oli muutama sellainen tapaus, joiden ei missään nimessä olisi pitänyt vetää nuoremmille ryhmiä. Varmaan isoilla paikkakunnilla on laadukkaampaa toimintaa.
Siinä vaiheessa kun munkin olisi pitänyt lähteä ryhmänjohtajakoulutukseen varhaisteiniä, mulle tuli tunne että enhän mä oikeesti tiedä mikä tämä partioliikkeen idea on. Vaikka oltiinhan sitä kyllä käsitelty monta kertaa, Englanti, 1900-luvun alku, kenraali Baden-Powell, lasten ja nuorison kasvattaminen kunnon kansalaisiksi. Mutta en vaan henkilökohtaisesti tajunnut sitä, että mikä idea tässä metsässä rämpimisessä ja solmujen tekemisessä pohjimmiltaan on. Ja ne rituaalit! Etenkin kun mentiin maaseudulta Helsinkiin johonkin isoon partiotapahtumaan (mikähän se on ollut, joskus 90-luvun alussa?), johon piti pukea ruskeat partiopaidat, taitella huivit tietyllä tavalla, piti ostaa niitä tähtiä paitaan "kunniamerkeiksi" partiovuosien mukaan, tehtiin ihme partiotervehdyksiä ja marssittiin ryhmissä.... touhu alkoi kyllä vaan tuntua niin käsittämättömältä! Siis jotenkin puolisotilaaliselta ja se ei tuntunut musta hyvältä! Oli pakko lopettaa.
Toisaalta nyt kyllä oon aikuisena kuullut ihan hyviä kokemuksia esim. Helsingin partiotoiminnasta. Kivoja kansainvälisiä leirejä jne. Mutta edelleenkään en ymmärrä partiota.
Jos et seitsemässä vuodessa ymmärtänyt mikä partion idea on, niin hyvä että lopetit. Itse en ymmärrä mikä siinä on niin vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva tietää onko noilla politiikasta ja/tai uskonnosta jankkaajilla mitään henkilökohtaista kokemusta partiosta, kuulopuheita ei lasketa.
Johan se tuossa yhdessä "jankkaus"viestissä sanottiin, ettei se politiikka siinä käytännön kerhotoiminnassa mitenkään näy. Kyse on vain siitä arvomaailmasta, mikä on siinä taustalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No höpö höpö sanon sille, joka väittää partiota epäpoliittiseksi järjestöksi. Ei se politiikka tietenkään käytännön kerhotoiminnassa näy, mutta kyllähän siinä on taustalla se uskonnollis-isänmaallinen arvomaailma, vaikka uskonto ja maa vaihtelevatkin sen mukaan missä ollaan. Vai onko esim partiolupauksesta https://fi.scoutwiki.org/Partiolupaus poistettu "...rakastaa Jumalaani, omaa maatani...". Eli Kokoomuksen (ja muissa maissa muiden vastaavien puolueiden) nuorisojärjestö se oikeasti on, vaikka yrittääkin sen peitellä korostamalla muodollista sitoutumattomuuttaan saadakseen näin huijattua mukaan myös omilla aivoillaan ajattelevien perheiden lapsia.
Tuo "jumalaani" kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella, eikä siis tarkoita kristinuskon Jumalaa. Se tarkoittaa sitä, että jokainen saa uskoa ihan mihin haluaa, ja pitää jumalanaan vaikka naapurin postilaatikkoa.
Kokoomuksen sotkemista tähän(kin) asiaan en ymmärrä alkuunkaan.
No kyllä se ainakin tuossa lainauksessa on isolla kirjoitettu. Ja vaikkei olisikaan, niin entä ne, joilla ei ole mitään Jumalaa tai jumalaa? Ei edes se naapurin postilaatikko? Melkoista huuhaata tuo minusta kuitenkin on, jos kerran jotain j/Jumalaa pitää luvata vielä rakastaa.
Kokoomuksen sotkeminen tähän asiaan varmaankin johtuu siitä, että Kokoomus ja partio edustavat keskenään samanlaista arvomaailmaa ("koti, uskonto, isänmaa"). Eipä tuossa partiolupauksessakaan puhuta vaikkapa luonnonsuojelusta tai tasa-arvosta tai sosiaalisesta oikeudenmukaisuudesta (nämä nyt ihan hatusta repäistyinä esimerkkeinä). Sillehän emme toki mitään voi, jos ymmärryksesi ei tuon itsestäänselvyyden näkemiseen riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko partioliike kuinka lähellä porvarillista/kokoomuslaista arvomaailmaa?
(älkääkä vastatko jotain muodollista poliittisesta riippumattomuudesta, vaan ihan reaalitodellisuuden pohjalta)
Partio on arvomaailmaltaan oikein kokoomuslainen, vaikka riippumaton sinänsä onkin. Sinne siis uskaltaa oikein hyvin lähettää lapset. Mistään hippikerhosta ei suinkaan ole kyse, vaikka luonnossa liikutaankin :)
Kuka hullu lähettää lapsensa kokoomus-kerhoon? Ai niin, ne samat, jotka äänestävät Kokoomusta, ja joiden vuoksi ollaan ihan kusessa koko valtakunta.
Rohkeasti mukaan vaan! Tiedän useita aikuisena partion aloittaneita :)