Hoi te kirjoitusvirhekoneet!
Kuvitellaan, että olet ison vaatebrändin maahantuoja ja saat sähköpostiisi 70% kiinalaisilta bisnesmiehiltä ja 30% muilta ulkomaalaisilta asiakkailta tarjouskyselyitä. Kieliasu kyselyissä olisi jotain aivan hirvittävää ja joidenkin vastaus saattaisi olla todella mykistävää. Kiristät hampaitasi yhteen ja pyörittelet silmiäsi.
Korjaisitko virheet ja huomauttaisit asiasta vai keskittyisitkö itse viestin asiasisältöön?
Jos et tiedä vastausta niin suosittelen lämpimästi tutustumaan työelämän tarjoamiin ulkomaan myyntitehtäviin. Huomaat nopeasti kuinka epäselvästi monet ulkomaalaiset isot rikkaat bisnesmiehet viestejänsä kirjoittelevat. Sillä toki ei mitään väliä, koska niiltä saa RAHAA ja kunhan asian ymmärtää se on ihan ok.
Pyöriikö täällä palstalla kuinka paljon ns. virheiden korjaamisesta saatavia bonus palkkioita kun niin ahkerasti ja tunnollisesti niitä korjaatte kaikilta?
Ystävällisin terveisin,
Tietämätön
Kommentit (25)
Kuusaan teitä nipoja tahallaan kirjoitus vihreillä. Hahahaa.
Moni huonosti äidinkieltään kirjoittava ei osaa myöskään ilmaista ajatuksiaan selkeästi. Nykyisin monet käyttävät sanontoja ja termejä aivan väärässä merkityksessä.
Yleinen moka on esim. kuvitella että 'nuorikko' tarkoittaa ketä tahansa iältään nuorta ihmistä. Tai että 'akateemikko' tarkoittaa ketä tahansa akateemisesti koulutettua henkilöä. Eilen radiossa toimittaja käytti sanaa 'vaikutus' sanan' vaikutelma' sijasta. Ei ole sama asia ollenkaan.
Eipä voi siis antaa ihmisten puhua pälpättää miten sattuu, koska kielivirheet todella leviävät somessa kuin kulovalkea.
Yksi asia, mikä edesauttaa kirjoitusvirheiden syntymistä ja hyväksymistä, on nykyinen tapa tekstailla ja somettaa. Yhdyssanat kirjoitetaan pääsääntöisesti väärin (ainakin mun älypuhelin herjaa kaikkia yhdyssanoja ja korjaa ne väärin, ellen ole tarkkana). Pilkut ja pisteet unohdetaan tai niitä käytetään miten sattuu. Tästä syystä (?) erisnimet kirjoitetaan usein pienellä alkukirjaimella, samoin kuin lauseet aloitetaan pienellä kirjaimella.
Väärin kirjoitettua tekstiä on hankalaa lukea ja usein myös itse asia jää epäselväksi. Lisäksi alkeellisia yhdyssanavirheitä tekevistä ihmisistä tulee oppimaton ja kouluttamaton, hieman yksinkertainen vaikutelma.
Kuinkahan monta virhettä tässä tekstissä on ?
Esim. Naista oli ammuttu asella päähän, joka oli mahdollisesti pienoiskivääri. tai esim. tapajuoppo vai tapa juoppo!
Eikö siis vaikuta ymmärtämiseen?
Eipä se minun arkea tai päänuppia ole ikinä sekaisin saanut. Hyvin olen ymmärtänyt asiasisällön pilkku ja yhdyssanavirheistä huolimatta.