Mitä tehdä kun Candyn pesukone linkoaa vaatteet rikki?!
Hejsan,
onko muut nykypesukoneiden ostajat törmänneet seuraavaan ongelmaan:
Ostin vuosi sitten Candyn päältätäytettävän pesukoneen. Ei edes mikään halvin mahdollinen malli. Ajattelin itse, ja myyjä sai minut ajattelemaan niin, että on hyvä, että kone pystyy linkoamaan 1200 rpm.
Minulla oli tuolloin taustalla homeasunnosta pois muutto, ja koneessa arvostin sitä, että pystyy peseen tarpeeksi kuumassa ja myös linkoaa tarpeeksi kuivaksi.
Oon pessy puuvillavaatteita tuossa 60 asteessa sekä tietty lakanat ja pyyhkeet, ne joskus myös 90 asteessa. Ihmettelin alusta asti, miksi vaatteisiin jää helkkarinmoiset painaumat rummun ulokkeista ja vaatteet on tosi ryppysiä. Näin ei ollut vanhassa koneessa, vaikka harrastin noita 60 asteen pesuja.
Seuraavaksi aloin testaamaan alempia linkousnopeuksia. Ei vaikutusta. Puuvillavaatteisiin alkoi tulla reikiä ja silmäpakoja, joita ei aiemman koneen 60 asteen pesuissa tullut, ja alunperinkin esim. pyyhkeistä lähti sellainen pehmeä pinta pois pesuissa, vaatteet myös kulahti.
Vasta viime aikoina tajusin, että ei helkutti, tässä Candyn idioottikoneessa kaikki puuvillaohjelmat 30 asteesta 90 asteeseen on fiksattu 1200 rpm linkoukseen! Vaikka digitaaliseen näyttöön valitsisi 600 tai 800 linkouksen, niin rumpu paiskii pyykin aina 1200 linkouksessa valinnasta huolimatta.
Minkä takia oo voitu antaa linkousvalintaa puuvillapesuille? Idioottimaista. Jos haluaa pestä vaatteet puhtaiksi hiestä ja rasvasta 60 asteessa, pyykki pitää teloa aina 1200 linkouksella.
Oliskohan mitään mahiksia reklamoida tästä Candylle jotenkin. Sinnehän ei saa edes suoraa puhelinyhteyttä. Kiva kun kaikki vaatteet jotka haluis oikeesti puhtaiks menee hajalle.
Kommentit (38)
Bee89 kirjoitti:
Digitaalisessa näytössä on valo 600 rpm kohdalla. Eli olen nappia painamalla valinnut 600 rpm, en 1200 rpm. Silti kone rytyyttää aivan samalla tasolla, kuin 1200 rpm lukemalla, olen testannut tämän myös videokuvaamalla linkoukset. Ja näkee myös pyykeistä, että ovat yhtä murjotut ja toki kuivatkin kuin 1200 rpm. Vaikka olen valinnut 600 linkouksen ja 600 on korostunut värivalolla linkousvaihtoehtojen digitaalisessa paneelissa! Ketuttaa Candy.
Et sitten voisi sitä tarkkaa mallia tänne laittaa?
Ymmärrän, että sua harmittaa. Candy on oikeasti merkki sieltä ihan surkeimmasta päästä... Miele on paras. niin se vaan on. Nyt meillä on mökillä LG, johon olen ollut myös ihan tyytyväinen, tosin se on paljon pienemmällä käytöllä, kuin kaupungin Miele. Tee valitus Candystä ja vaihda pikaisesti merkkiä! Älä osta myöskään Whirlpoolia, ei kannata sekään,
Laitan nimen sitten kun on selvinnyt, tekevätkö huolto tai maahantuoja asialle jotain. Tämä sen takia, että haluan suojata tunnistamattomuuteni, kunnes asia on edennyt.
Meilläkin on 7v vanha Candy, eikä se kyllä tuollaista tee, hyvin pesee ja linkoaa sen mukaan miten säätää linkouksen. Siinäsun koneessa on joku ohjelmamoottorin vika, jos aina linkoaa täysillä. Meilläkin hajosi tuosta melko uutena jo sekä se ohjelmamoottori tms sekä ohjelmavalitsin, menivät takuuseen.
Kokeile laittaa joku tekokuituohjelma tai muu lyhyempi/hellävaraisempi pesuohjelma, josko myös linkoaa silloin kevyemmin?
Bee89 kirjoitti:
Laitan nimen sitten kun on selvinnyt, tekevätkö huolto tai maahantuoja asialle jotain. Tämä sen takia, että haluan suojata tunnistamattomuuteni, kunnes asia on edennyt.
Nyt en ihan ymmärrä: miten sen tarkan mallimerkin antaminen estäisi sua olemasta tunnistamaton? :-)
Taas tälläinen, vähän epämääräinen Candy-trolli.
Meidän taloyhtiön pesuhuoneessa on kaksi Candyn konetta. Käyttöä on 3 - 6 tuntia per päivä. Ainakin 14 käyttäjää per viikko.
Kukaan ei ole valittanut koneista vuodenaikana.
Vierailija kirjoitti:
Bee89 kirjoitti:
Digitaalisessa näytössä on valo 600 rpm kohdalla. Eli olen nappia painamalla valinnut 600 rpm, en 1200 rpm. Silti kone rytyyttää aivan samalla tasolla, kuin 1200 rpm lukemalla, olen testannut tämän myös videokuvaamalla linkoukset. Ja näkee myös pyykeistä, että ovat yhtä murjotut ja toki kuivatkin kuin 1200 rpm. Vaikka olen valinnut 600 linkouksen ja 600 on korostunut värivalolla linkousvaihtoehtojen digitaalisessa paneelissa! Ketuttaa Candy.
Et sitten voisi sitä tarkkaa mallia tänne laittaa?
Soita korjaaja paikalle. Hän vaihtaa linkousnopeuden vaihtokytkimen. Maksaa 50 euroa. Voi mennä takuuseenkin.
No siten estäisi olemasta tunnistamaton, että kun valitan koneestani huollolle ja maahantuojalle, on todennäköisempää et mut yhdistetään tähän keskusteluun eksaktin tuotemerkin perusteella. Eikä ne oo sen jälkeen auliina korjamassa tai vaihtamassa konetta, koska niitä ketuttaa, että oon avautunut niiden pyykkäristä täällä netissä.
En oo trolli vaan tosissaan kettuuntunut kuluttaja, joka ei halua tunkee tohon koneeseen enää yhtään vaatetta tai lakanaa tuhottavaks.
Bee89 kirjoitti:
No siten estäisi olemasta tunnistamaton, että kun valitan koneestani huollolle ja maahantuojalle, on todennäköisempää et mut yhdistetään tähän keskusteluun eksaktin tuotemerkin perusteella. Eikä ne oo sen jälkeen auliina korjamassa tai vaihtamassa konetta, koska niitä ketuttaa, että oon avautunut niiden pyykkäristä täällä netissä.
En oo trolli vaan tosissaan kettuuntunut kuluttaja, joka ei halua tunkee tohon koneeseen enää yhtään vaatetta tai lakanaa tuhottavaks.
Hoh hoijaa. Luuletko noin ihan oikeesti että joku maahantuoja valvoo sua. Oot aika naurettava :)
Mulla on 6v vanha Candy, joka linkoaa 1600rpm. Reikiä ei ole näkynyt.
Bee89 kirjoitti:
Jankkaava Candya dissaava trolli ja/tai mt-potilas
Bee89 kirjoitti:
Ei todellakaan ole mitään pienelukoita, koska noi helkutin reiät ja silmäpaot tulee vaatteisiin lakanoihin tasan tarkkaan pesun jälkeen. Tiedän tämän, koska olen käynyt pyykit asian selvittämiseksi läpi ennen pesua ja pesun jälkeen. Enkä edes asu missään kuoriais-todennäköisessä aasunnossa, vaan vuoden vanhassa uudessa kerrostalossa.
Reikiä tulee lakanoihin ja vaatteisiin, vaikka mukana ei edes olisi yhtään vetoketjullista tai napillista tekstiiliä mukana. En pese vajaa- tai ylitäytöllä, ja vaikka olisikin esim. puolitäyttöinen pesumäärä, on kyllä vika pesukoneessa jos sen jälkeen tekstiilit ovat noin reikäisiä ja lankapakoisia!
Rummun olen tarkistanut sukkahousuun pujotetulla kädelläni, eikä rummussa ole teräviä vaurioita, joihin sukkahousu jäisi kiinni.
Kyllä nyt on Candyn päässä pistetty kuraa markkinoille, olen ennenkin pessyt elämässäni vaatteita ja lakanoita eri koneilla, eikä ole tällaista ilmiötä todellakaan ollut.
Ja siitä ei pääse edelleenkään yli eikä ympäri, että puuvillapesujen linkoussäätö ei toimi, vaan kone jytyyttää jokaisella puuvillapesulla 1200 rpm pesu- sekä loppulinkoukset, vaikka olisi digitaaliseen näyttöön valinnut 600 rpm.
No teet valituksen aiheesta, kirjoitat sinne kaikki nuo ym. jutut, että sinä olet tarkistanut kaiken osaltasi ja päätynyt siihen, että vika on todellakin koneessa.
Sinuna tekisin vielä niin että ostaisin uuden edullisen tekstiilin (pyyhe tms) alesta. Säästäisin kuitin, jossa näkyy päivämäärä. Sitten pesisin tuon tekstiilin ja lähettäisin sen reikineen ja kuitteineen todisteeksi, että uusi tekstiili pesuohjeen mukaan reikiintyy.
Ota yhteys myyjään, hän on vastuussa asiasta. Ilmeisesti takuuaika on voimassa, joten on vastuu myyjällä, eikä sulle pitäisi tulla mitään kuluja. Lisäksi jos pystyt osoittamaan että vikaa on ilmennyt heti ensimmäisten 6 kk aikana, niin sitten on kyse viallisesta laitteesta.
Meillä myös Candy. Pesupallo repi siihen edestätäytettävän luukun kumimansetiin reiän. Aivan toivotonta yrittää etsiä tietoa candyjen maahantuojasta/jälleenmyyjästä/ huollosta, jolta voisi kysyä saako tuota huollettua. Surkea merkki tuntuu olevan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä myös Candy. Pesupallo repi siihen edestätäytettävän luukun kumimansetiin reiän. Aivan toivotonta yrittää etsiä tietoa candyjen maahantuojasta/jälleenmyyjästä/ huollosta, jolta voisi kysyä saako tuota huollettua. Surkea merkki tuntuu olevan.
Jos pesupallo repii tiivisteen rikki, on kyseessä laitteen väärinkäyttö (= liian täysi rumpu).
Ootko sä ap tämä onneton pesukoneista jankkaava
http://www.vauva.fi/keskustelu/4405907/ketju/pesukone_rikki_ja_harmitta…
En oo. Niinku varmaan oot mun viesteistä osannu tulkita, niin mun pesukoneessa ei oo ongelmana se etteikö se pyöris.
Vierailija kirjoitti:
Ens kerralla sitten Miele.
Tämä on vanha ketju, mutta pakko kommentoida, että itsellä muutaman vuoden vanha mielen pesukone, joka rikkoi nyt pesussa mielen oman lakanan. Muutkin pyykit ovat tosi kuluneita/kulahtaneita pesun jälkeen. Aiemmissa koneissa ei ole ollut mitään ongelmia, nyt vaatteet alkaneet kulua puhki, rispaantumaan, nukkaantumaan.. :(
Katsotaan tapahtuuko asialle mitään huollon tai maahantuojan toimesta. Epäilyttää tosin, voiko pelkkä linkouksen vikakaan olla tuon rei´ittämisen takana.
Palaan tänne kertomaan miten asia etenee tämän Candyn kanssa.