Huoli lapsista lähiössämme, pyöräilyä yksin liian pienenä
Asun yhdessä Suomen monikulttuurisimmista lähiöistä. Kesän mittaan olen usein nähnyt, miten n. kolmevuotias pyöräilee apupyörineen isompien sisarustensa (?) perässä liikenteen seassa. On tienylitystä, on liikennevaloja. Aikuisia ei näy missään, lapset juoksevat hyvin vapaasti ulkona ja liikkuvat jo pienestä keskenään pidempiä matkoja kuin kantasuomalaisissa perheissä on tapana tai en ole koskaan nähnyt yksin sen ikäisiä valvomatta liikenteessä.
Mutta mitä tässä voi tehdä? Minulla on herännyt huoli noista lapsista mutta tämä ei ole ainoa perhe, tätä näkee. Pelottaa jonkun pienen jäävän auton alle.
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
Yksi sana. Lasu. Antaa heidän arvioida.
On käynyt mielessä. Mutta en tiedä nimiä, tuntomerkkejäkö pitää antaa? Enkä halua mitään rasistin leimaa, päinvastoin minusta monikulttuurisuus on rikkaus ja viihdyn asuinalueellani. Nämä erilaiset tavat lasten kohdalla tässä huolestuttavat. Ap
Näin kanssa eilen pikkupyöräilijän isomman sisaruksen kanssa, se oli siis niin pihalla liikenteestä, kaahas pikkufillarillaan, hyvä kun pystyssä pysy.
Ehkä niiden lapset ovat taitavampia ja fiksumpia kuin palstamammojen. Eiköhän vanhemmat tiedä mihin lapsen voi päästää ja mihin ei.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä niiden lapset ovat taitavampia ja fiksumpia kuin palstamammojen. Eiköhän vanhemmat tiedä mihin lapsen voi päästää ja mihin ei.
Kyllä mun 2-vuotias polkee itse polkupyörää ja osaa ohjatakin hyvin (keskittyessään), ymmärtää oikean ja vasemman joten on helppo neuvoakin ("käännä vähän vasemmalle").
Mutta kyllä hän vielä kiinnittää todella paljon huomiota ympäristöönsä, helposti jää katsomaan jotain mielenkiintoista ja polkee samalla ja humps vaan, kaatuu tai meinaa törmätä.
Toki jonkun 3-vuotias voi olla taitavampi, sitä en väitä, mutta kuulostaa kyllä hassulta että noin kolmivuotias osaisi todella havainnoida niin hyvin ympäristöä ja keskittyä että voisi polkea täysin ilman aikuisten valvontaa pitkin teitä, etenkin autojen läheisyydessä.
Sen sijaan olen kiinnittänyt huomiota, miten usein ulkomaalaistaustaiset ovat rattaissa melko pitkään ja pk:ssa töissä ollessani ei iso osa osannut mm. pyyhkiä itse tai pukea kaikkia ulkovaatteita, noissa kulttuureissa ns. "hyysätään" myös usein pitkään.
Olet rasisti jos puutut asiaan. Ja autoilija joka lapsen jyrää autollaan on myös rasisti. Oikeastaan koko Suomi on rasistinen mutta täällä kotona makaamisesta ja sikiämisestä maksetaan mukavat summat riihikuivaa käteistä sentään (rodusta riippumatta..) niin paluu aavikolle, missä olisi tannerta lapsille temmeltää, ei houkuta.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisiä sisarukset?
4-5v. Hurjalta näytti meno risteyksessä, on vilkasliikenteinen autotie jossa liikennevalot. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4-5v. Hurjalta näytti meno risteyksessä, on vilkasliikenteinen autotie jossa liikennevalot. Ap
Mistä alapeukku? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun 2-vuotias polkee itse polkupyörää ja osaa ohjatakin hyvin (keskittyessään), ymmärtää oikean ja vasemman joten on helppo neuvoakin ("käännä vähän vasemmalle").
Mutta kyllä hän vielä kiinnittää todella paljon huomiota ympäristöönsä, helposti jää katsomaan jotain mielenkiintoista ja polkee samalla ja humps vaan, kaatuu tai meinaa törmätä.
Toki jonkun 3-vuotias voi olla taitavampi, sitä en väitä, mutta kuulostaa kyllä hassulta että noin kolmivuotias osaisi todella havainnoida niin hyvin ympäristöä ja keskittyä että voisi polkea täysin ilman aikuisten valvontaa pitkin teitä, etenkin autojen läheisyydessä.
Sen sijaan olen kiinnittänyt huomiota, miten usein ulkomaalaistaustaiset ovat rattaissa melko pitkään ja pk:ssa töissä ollessani ei iso osa osannut mm. pyyhkiä itse tai pukea kaikkia ulkovaatteita, noissa kulttuureissa ns. "hyysätään" myös usein pitkään.
Muslimit eivät pyyhi paperilla vaan asioinnin jälkeen pestään vedellä, Husu Husseinhan valitti kun päiväkodeissa ei suostuta antamaan lasten harjoittaa uskonnonmukaista käyttäytymistä vaan pakotetaan pyyhkimään paperilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä alapeukku? Ap
Jotkut muslimit eivät ota vakuutuksiakaan koska se on viimekädessä Jumalan tahto jos jotain pahaa tapahtuu.
Jos joku näistä lapsista jää auton alle niin silloin syytetään autoilijaa.
Ja ekaluokkalaisten ei suositella kulkea yksin pyörällä kouluun, koska ei ole vielä kypsä havainnoimaan autojen nopeuksia ja muuta liikennettä. Ohis
Tätä pienten lasten omin päin seikkailua näkee kantasuomalaistenkin lapsien tekevän. Monesti miettinyt samaa kuin ap. Miten voi vanhemmat luottaa onneen niin paljon?!
Olen pohtinut ihan samaa täällä meillä päin kuinka huolettomasti suhtautuvat ihan pienten lasten kulkemiseen. Monilla ei tietenkään, kun ovat niin pieniä ole mitään hajua kuinka tie ylitetään turvallisesti, poukkoilevat keskellä risteystä eivätkä edes ymmärrä juosta alta pois kun auto lähestyy. Järkyttävän näköistä menoa. Monta kertaa myös näkee kun isä tai äiti kulkee kymmeniä metriä edellä ja ihan pieni toikkaroi perässä ihan vilkkaan tien vierellä. En tosiaan tuollaista näe kantasuomalaisten lasten tekevän, heitä ei näe yksin taaperoikäisinä leikkimässä tien vierellä niinkuin näillä on tapana.
Mutta, minkäs teet, tämäkin on jo varmasti vihapuhetta.
Muutin myös juuri taloon jossa asuu muslimiperhe, lapsia varmaan 5-6 joista korkeintaan vanhin koulussa. Lapset ovat samalla tavoin aina keskenään ulkona ja laskettelevat mennä mm. pyörillä mäkiä alas (kaikki toki ilman kypärää) ja huitovat muutenkin mennä miten sattuu. Isommat sisarukset sitten aina välillä juoksee repimään pikkusisaruksia sivuun esim autojen edestä.
Kovin on huoletonta menoa ja pelottaa milloin jotain sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Muutin myös juuri taloon jossa asuu muslimiperhe, lapsia varmaan 5-6 joista korkeintaan vanhin koulussa. Lapset ovat samalla tavoin aina keskenään ulkona ja laskettelevat mennä mm. pyörillä mäkiä alas (kaikki toki ilman kypärää) ja huitovat muutenkin mennä miten sattuu. Isommat sisarukset sitten aina välillä juoksee repimään pikkusisaruksia sivuun esim autojen edestä.
Kovin on huoletonta menoa ja pelottaa milloin jotain sattuu.
Kypärää ei ollut näilläkään eikä maltettu odottaa vihreää valoa tienylitykseen. No, tänään autoilijat olivat valppaina. Mitenhän huomenna? Ap
Yksi sana. Lessu. Lapset ovat Jumalan lahja ja uusiutuva luonnonvara.
Yksi sana. Lasu. Antaa heidän arvioida.