Voiko sektiota vaatia näillä perusteilla?
Tilanne on, että olen raskaana rv37+4. Nyt mietityttää, voinko vaatia sektiota näillä perusteilla. Viimeinen kontrolliultra ja synnytystapa-arvio ovat rv 39+0.
1. Esikoiseni syntyi reilut kaksi vuotta sitten. Synnytystä käynnistettiin yli vuorokausi oksitosiinitipalla, eikä sitä saatu kunnolla käyntiin. Vauva ei edes laskeutunut ja supistukset, vaikka kipeitä olivatkin, olivat tehottomia eikä avautumista tapahtunut kuin muutama sentti. Lapsi syntyi lopulta sektiolla. Nyt on vihjailtu käynnistyksestä sikiön koon takia.
Mitä, jos käynnistys ei taaskaan tuo tulosta?
2. Esikoinen oli syntyessään yli 4kg. Tästä toisesta on povattu jopa 4,5kg. Mitä, jos vauva ei mahdu (olen itse lyhyt)? Oma vaistoni sanoo, että jos vauva tulee alakautta, niin jotain käy ihan varmasti (esim happivaje -> vammautuminen).:(
3. Lääkäreillä tuntuu olevan ylipäätään kahta eri mielipidettä käynnistyksestä sektion jälkeen. Toiset eivät näe estettä, toiset sanovat, että varsinkaan Cytotecilla ei voi käynnistää kohdun arven repeämisvaaran takia. Itse pelkään tätä kuollakseni. Ymmärtääkseni myös virhetarjonnassa, erityisesti perätilassa olevaa vauvaa ei saa edes yrittää synnyttää alakautta repeämisvaaran takia.
4. Kaiken hyvän lisäksi vauva oli perätilassa aina rv35 asti. Nyt en ole varma, onko pää alhaalla vai ylhäällä, kun kunnon mylläystä tapahtuu useita kertoja viikossa, mutta päivittäin vauva on myös täysin poikittain kohdussa.
Onko tässä jo tarpeeksi syitä vaatia suunniteltua sektiota?
Haluaisin ennemmin sen kuin vuorokausien kipukärsimyksen epäonnistuneen käynnistyksen takia ja sen jälkeisen kiireellisen sektion.
Tiedän ja ymmärrän sektion riskit, mutta omalt näkökannaltani käynnistyksessä/alatiesynnytyksessä riskit ovat suuremmat.
Ja kyllä, Suomessa saa jokainen valita synnytystapansa, mutta ovatko omat argumenttini tarpeeksi voimakkaat?
Kommentit (36)
Jos olet ylipainoinen ja raskausdiabeetikko sekä reilusti yli 30 (?), ovat mahdollisuutesi alatiesynnyttää lähtökohtaisesti jo tosi huonot. Esim. pelkkä äidin ikä vaikuttaa alatiesynnytyksen onnistumiseen siten, että 25-vuotias synnyttää onnistuneesti alakautta kolme kertaa todennäköisemmin kuin yli 30-vuotias, joiden suurimpana ongelmana saattaa olla ettei synnytys käynnisty lainkaan.
T. Onnistuneesti nuorena ja hoikkans alatiesynnyttänyt
Vierailija kirjoitti:
Miksi et ole hoitanut raskausdiabetestäsi, ja päästät vauvan kasvamaan isoksi? Ruokavalio kyllä tehoaa, jos pitää huolen. Minulle syntyi 4600g ja 56cm pitkä vauva, rd-diagnoosi tehtiin vasta synnytyksen jälkeen. Kolme seuraavaa vauvaa painoi 3100-3300g, kun piti huolen ruokavaliosta.
Kiva, kun tiedät ruokavalioni.:D Olen kyllä hoitanut itseäni ja mittaan edelleen sokerit 3krt/vko, 4krt/pvä. Niissä ei ole mitään huomauttamista.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Mun 3,9 kg vauva olikin 4,9 kg. Yksi sektio jo takana, ei koskaan alatietä. Sektiopäätös tehtiin viime hetkillä ja oli oikea. Kun vatsa vedettiin auki, oli lapsivesi jo vihreää ja vauvan pääkin ja hartiat tosi isot, ei olis ekakertalaisella mahtunu tulee ulos. Leikkauksessa huomattiin myös erittäin ohut kohtu edellisen sektion takia eli kohdun repeämisriski olisi ollut todellinen alatiessä. Ois kuule voinu käydä huonosti alatieyrityksessä.
Onko sun kohdun paksuutta mitattu nyt?
Ei ole mitattu. Ultrissa on kyllä sanottu, että arpi on siisti eikä arpikudosta ole nirmaalia enempää, mutta sehän ei kerro mitään...?
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos olet ylipainoinen ja raskausdiabeetikko sekä reilusti yli 30 (?), ovat mahdollisuutesi alatiesynnyttää lähtökohtaisesti jo tosi huonot. Esim. pelkkä äidin ikä vaikuttaa alatiesynnytyksen onnistumiseen siten, että 25-vuotias synnyttää onnistuneesti alakautta kolme kertaa todennäköisemmin kuin yli 30-vuotias, joiden suurimpana ongelmana saattaa olla ettei synnytys käynnisty lainkaan.
T. Onnistuneesti nuorena ja hoikkans alatiesynnyttänyt
Esikoisen synnytin 25-vuotiaana ja nyt olen 28-vuotias. Ikä ei siis ole ongelma. Lisäksi lähtöpaino tässä raskaudessa oli 10kg vähemmän kuin esikoisen aikana.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Aiempi sektio ja vauvan iso koko. Mä vaatisin sektion. Siinä on kohdun repeämisriski, jos pungerrat pitkään isoa vauvaa, joka ei meinaa tulla ulos, olet tavallaan ensikertalainen, et ole koskaan synnyttäny alateitse ja sulla on se sektioarpi heikentämässä kohdun vahvuutta.
No näinpä. Yli kaiken pelkään, että kohtu repeää ja kuollaan sekä minä että vauva. Vaikka epätodennäköistähän se varmasti on. Pelko se on silti.
Ja koskaan ei ole edes kopeloitu lantiota ja testattu, että mahtuuko vauva tulemaan alakautta. Että arvuutteleppa sitten sitäkin siinä tilanteessa.:/
-Ap
En tiedä saatko enää näin myöhään, mutta yritä ja ole vankkumaton kannassasi ja nimenomaan Vaadi. Muuten ei saa yhtään mitään. Suomessa saa sektion nimenomaan sype polin kautta Ajoissa vaatimalla.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä saatko enää näin myöhään, mutta yritä ja ole vankkumaton kannassasi ja nimenomaan Vaadi. Muuten ei saa yhtään mitään. Suomessa saa sektion nimenomaan sype polin kautta Ajoissa vaatimalla.
Pelkopolille ei taida enää ehtiä.:/ Mullakin tää pelko hiipi salakavalasti vasta viikonloppuna, kun iski kunnolla tajuntaan, että täähän syntyy ihan pian.
-Ap
Mene vaikka yksityiselle synnyttämään sitten jos vain varaa on, siis jos ei muuten irtoa tuo sektio.
Synnyttäjähän saa itse valita, että alapää vai sektio.
Jos kyseinen lääkäri on ääliö syystä äx, kannattaa vaihtaa lääkäriä sellaiseen, joka sen sektion myös tekee.
En ymmärrä tätä jatkuvaa marmatusta täällä palstalla tästä asiasta. :D
Sitten toinen asia, totta kai lääkärit haluavat ensisijaisesti suositella alateitsesynnytystä, KOSKA SE ON HALVEMPAA. Sektioon vaaditaan sali, aika, tiimi ja kaikki ne välineet ja liinat, tavarat ja langat, mitä siellä salissa käytetään maksavat minuutti-minuutilta.
Missä AP:n järki on. Siis pls käytä sitä ja tahto on myös tärkeä.
Minua ihmetyttää, jos kerran kokoarvio on 4,5kg, niin miksi ei ole varattu aikaa synnytyksen käynnistykseen, ennen kuin vauva ehtii kasvaa noin isoksi?
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää, jos kerran kokoarvio on 4,5kg, niin miksi ei ole varattu aikaa synnytyksen käynnistykseen, ennen kuin vauva ehtii kasvaa noin isoksi?
Jaa'a, hyvä kysymys! Synnytystapa-arvio on ensi viikolla rv39+0.
Itseä vain hirvittää ajatus käynnistyksestä, kun se ei edelliselläkään kerralla onnistunut ja lopputuloksena oli kiireellinen sektio. Lisäksi tuosta käynnistyksestä sektion jälkeen löytyy niin riistiriitaista tietoa. Jotkut lääkärit eivät näe sitä esteenä, toisten mukaan riskinä on kohdun repeäminen aiemman sektion takia. Ilmeisesti ainakaan Cytotecia ei suositella ja edelliskerralla pelkkä oksitosiinitippa ei tehnyt mitään tulosta.
-Ap
Ja siis vauvan perätila on kätilön mukaan automaattisesti sektion paikka. Myös muut virhetarjonnat on tsekattava tarkkaan, sillä ne lisäävät sitä arven ja kohdun repeämisriskiä.
Neuvolassakin th sanoi, etten missään nimessä saa synnyttää ilman, että synnärillä ultrataan, jos vauva päättääkin syntyä itsestään.
Lisähuolta aiheuttaa myös sf-mitta.:/ Sen perusteella alunperin meninkin äitiyspolille tarkastukseen, kun kk aikana mittaan tuli 11cm lisää. Kävin viime viikolla neuvolassa ja taas mittaan tuli 5cm kk sisällä, vaikka maha onkin laskeutunut (en tiedä miten, kun vauva on vinossa).
-Ap
Paljon sun sf mitta on?
Sua ei pistetä käynnistykseen just aiemman sektion takia. Ettei repeä. Näin mullakin.
Vierailija kirjoitti:
Paljon sun sf mitta on?
Sua ei pistetä käynnistykseen just aiemman sektion takia. Ettei repeä. Näin mullakin.
Rv36+6 sf-mitta oli 39cm ja vauva menee +2 SD -käyrällä ja pää jopa inan sen päällä. Lapsivettäkin siis normaalisti.
Esikoisesta sf-mitta oli suurimmillaan 36cm (sekin 37+3, jonka jälkeen lähti laskuun) ja hänkin meni lähes samoilla käyrillä tämän kanssa, hieman käyrän alla. Syntymäpaino oli himpun vajaat 4100g.
Mulla oli sf mitta 47cm rv40+5. Lapsi painoi lähes 5 kg ja tuli siis sektiolla viime hetken päätöksellä rv 41+0. Aiempi synnytys oli myös sektio siis. Ei laitettu käynnistykseen missään välissä tässä toisessa.
Mun 3,9 kg vauva olikin 4,9 kg. Yksi sektio jo takana, ei koskaan alatietä. Sektiopäätös tehtiin viime hetkillä ja oli oikea. Kun vatsa vedettiin auki, oli lapsivesi jo vihreää ja vauvan pääkin ja hartiat tosi isot, ei olis ekakertalaisella mahtunu tulee ulos. Leikkauksessa huomattiin myös erittäin ohut kohtu edellisen sektion takia eli kohdun repeämisriski olisi ollut todellinen alatiessä. Ois kuule voinu käydä huonosti alatieyrityksessä.
Onko sun kohdun paksuutta mitattu nyt?